Klumme

I skolepatruljen er der både topledere og dødvægt. Ligesom på arbejdsmarkedet

Når man bliver stoppet af skolepatruljen kan man både se mellemledere, topledere og dødvægt på arbejde. Det kan få en til at tænke over, hvad man selv er. Og hvad ens børn udvikler sig til
Når man bliver stoppet af skolepatruljen kan man både se mellemledere, topledere og dødvægt på arbejde. Det kan få en til at tænke over, hvad man selv er. Og hvad ens børn udvikler sig til

Lars Krabbe

12. juli 2018

På vej til arbejde cykler jeg forbi en folkeskole. Hvilken skole det drejer sig om, kan være lige meget, men den er ganske gennemsnitlig, har et fint ry og en elevsammensætning, som nogenlunde afspejler samfundet omkring. Og så har den en skolepatrulje, som har til opgave at stoppe biler og cyklister, så eleverne kan komme sikkert over den vej, som jeg kommer cyklende ad.

Jeg bliver tit stoppet. Engang var jeg lidt træt af det, altså på en behersket måde. Jeg har læst historier om folk, som ignorerer eller sågar giver fingeren til skolepatruljemedlemmer. Der er vi naturligvis ikke ude. Men jeg så det som en lille, besværlig forsinkelse, og det var en fejl. For det er en fornøjelse at se skolepatruljen arbejde, og sådan har jeg set på det i skoleåret 2017-2018.

Skolepatruljen består af fire unge mennesker. Jeg gætter på, at de går i 6.-7. klasse. De er iført sikkerhedsveste. Én af dem er leder, og det er lederens opgave at sige »ud«, når skolepatruljen skal ud og spærre vejen, og »ind«, når de igen skal forlade vejen. De øvrige tre følger så med lederen ud – som en slags levende bom ved en jernbaneoverskæring.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Christian Mondrup
  • Eva Schwanenflügel
  • ole christiansen
  • David Zennaro
Christian Mondrup, Eva Schwanenflügel, ole christiansen og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henning Kjær

Selv skolepatruljemedlemmer bliver nu vurderet af en tilfældig voksen som på ukvalificeret vis inddeler dem på skalaen "topleder", "mellemleder" og "dødvægt"
"Hende toplederen " lyder i min verden som kandidat til en "befalingsmand"

Tiden har vist mig at ingen kan vurdere teenagers/skoleparuljemedlemmers fremtidige stillingsbetegnelser.

Bjørn Pedersen

Man behøver ikke være mellem eller topleder for at tage ansvar, og den adfærd som forfatter beskriver hos børnene, er da netop også ansvarsfølelse og ikke "management"-evner.

Lise Lotte Rahbek

Noget tyder på, at arbejdspladser fylder for meget i folks bevidsthed.

John S. Hansen, Bjørn Pedersen og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
John S. Hansen

"Man behøver ikke være mellem eller topleder for at tage ansvar" Nej tværtimod! I samfundet - både privat og offentligt - slår konsekvenserne af et ikke løftet ansvar hårdere igennem i bunden end i toppen!

Henrik Brøndum

Hurra dagens hadegruppe "mellemlederne", de emsige og nøjeregnende! Den er jeg heller ikke medlem af, men godt at vide hvilken dårlig karakter de har, hvis jeg en dag skal forhandle løn med dem!