Læserbrev

Statens brug af Danske Bank bør ophøre

En samlet kortlægning af statens, regionernes og kommuners brug af Danske Bank vil straks påvirke firmaets aktiekurs
27. juli 2018

Information undrer sig over, at kunderne bliver i store banker, som de ikke bryder sig om.

Den idrætsforening, hvor jeg er kasserer, sagde sidste år farvel til Nordea som reaktion på Paradise Papers-skandalen. Foreningslivet er en vigtig del af civilsamfundet. Derfor gav det ikke mening for os at bruge en bank, som netop har haft det som et forretningsområde at hjælpe kunder med at nedbryde og modarbejde civilsamfundet.

Som supplement til de kraftesløse forsøg på at placere et retsligt ansvar i Danske Banks ledelse vil jeg anbefale erhvervsminister Rasmus Jarlov at indlede en samlet kortlægning af statens, regionernes og kommuners brug af Danske Bank.

En sådan undersøgelse vil straks påvirke firmaets aktiekurs.

Dernæst skal Rasmus Jarlov arbejde for, at det offentliges brug af Danske Bank reduceres.

Måske kan det bringe aktiekursen på den (såkaldte) Danske Bank så langt ned, at det får konsekvenser for dens ledelse.

Ian Nielsen er 39 år gammel og kunde i Nordea. Bankskandalerne har fået ham til at kigge efter andre banker, men hans synes ikke, at de kan matche de vilkår, Nordea tilbyder. Zerina Nordin er 28 år gammel og kunde i Danske Bank. Hun er ikke stolt over at være i en skandaleramt bank, men hun tror ikke på, at de andre banker er bedre.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Ejvind Larsen
  • Niels-Simon Larsen
  • Hans Larsen
  • Trond Meiring
  • Oluf Husted
  • Torben K L Jensen
Eva Schwanenflügel, Ejvind Larsen, Niels-Simon Larsen, Hans Larsen, Trond Meiring, Oluf Husted og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Sterling

Jeg er ked af at sige det, men hvis politikerne løfter bare en lillefinger overfor bankerne, så ryger finansieringen til de regeringsbærende partier, og den er essentiel op til det kommende folketingsvalg. De politiske partier skal bruge store summer for at betale helsides reklamer i alle medier, det er ikke billigt, skulle jeg hilse og sige.

Desuden rejser de fleste politikere landet tyndt i valgperioden, iført sko til over 2000 kroner, dyre designer T-shirts eller jakkesæt, alt efter deres vælgeres livsstil og tankegang.

Men ja, vi skal have brudt bankernes monopol, de har alt for længe skam-udnyttet deres særstilling, monopol og den manglende lovgivning, idet de selv har skrevet største delen af de love, som skulle regulere dem og holde dem indenfor lovens rammer. Som bankerne plejer at sige efter hver afsløring af skattely-assistance: Det er jo fuldstændigt legalt. Bagmandspolitiet er sparet ihjel, af samme grund som Skat blev, af politiske grunde.

Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Michael Pedersen

Nu indgås bankaftaler med staten for en (kortere) årrække, og er uopsigelig med mindre der finder misligeholdelse sted. En opsigelse uden gyldig grund medfører en erstatningspligt. Desuden har staten valgt Danske Bank i en udbudsrunde, så en anden bank vil være dyrere for staten.

Det staten, og kommunerne, kan gøre, er, at indføre en ny misligholdelsesbestemmelse i de kommende udbud.

niels astrup

Helt ind til benet - Danmark kommer aldrig, som i aldrig, til at røre Danske Banks ledelse. Men jeg har på fornemmelsen, at Thomas Borgen skal holde alle sine fremtidige ferier i Grimstad. Amerikanerne ser ikke venligt på medvirken til narkohandel, tvangsprostitution og våbensmugling til Narkorea og Iran.

Når tyske Oliver Schmidt - en af VWs topledere - fik syv år bag svenske gardiner for at sælge biler med fup-software, så burde Thomas Borgen nok ikke forlade Norden uden et forråd af soap-on-a-rope.