Kommentar

De mange turister kan gøre os til statister i en kulisseby

Siden 2008 har storbyturismen taget fart i Danmark. Det er først og fremmest positivt, men det kræver, at politikerne sørger for, at turisterne ikke bliver en plage
20. juli 2018

»Excuse me, but where can I find Kierkegaards grave?«

Min veninde og jeg kigger på den asiatisk udseende kvinde og derefter på hinanden. Kvinden gentager »Kier-ke-guuuaaard« højt og langsomt i et forsøg på at udrydde muligheden for, at disse danskere med tomme blikke ganske enkelt ikke fatter, hvem hun fabler om.

Selvom udtalen er lidt funky, er det ikke der, barrieren ligger. Ingen af os aner, hvor på Assistens Kirkegård Danmarks største tænker, Søren Kierkegaard, er begravet. Jeg er ikke engang sikker på, at jeg vidste, han lå der, før hun stod og spurgte efter ham.

Til gengæld ved jeg, hvor man kan få de bedste is i nærheden, og hvor på Assistensen, man kan finde de dejligste lysninger.

Der er intet som turister til at minde en om den historie, som byens seværdigheder fortæller. Og til at gøre en opmærksom på, hvad der er særligt ved os københavnere.

For eksempel at vi er utroligt drevne på en cykel, og at vi har utroligt lidt tålmod tilovers for mennesker, der ikke er det (det burde seriøst være forbudt for turister at leje cykler uden først at tage minimum en halv dags kursus, men lad nu det ligge).

Destruktiv turisme

De sidste par uger har jeg næsten ikke kunnet gå på åben gade, uden at en turist har spurgt mig om vej. 2018 tegner da også til at blive endnu et rekordår for turismen i Danmark.

Udenlandske turister tegnede sig for over 26 mio. overnatninger i Danmark sidste år, og siden 2008 er det især storbyturismen, der har taget fart.

Og på trods af at vi har et hyr med dem på cykelstien, er det først og fremmest positivt. Turisterne genererer titusindvis af arbejdspladser og bidrager med en omsætning på over 100 mia. kr. om året.

Med turisternes generøse døgnforbrug kan de helt sikkert tage deres del af æren for, at København i dag har så overdådigt mange lækre kaffesteder, restauranter i verdensklassen og fantastiske kulturtilbud.

Men samtidig skal vi også passe på, at den voksende storbyturisme ikke udvikler sig destruktivt. Venedig er selvfølgelig det mest sørgelige eksempel.

Jeg besøgte selv byen for 10 år siden og syntes, den var forfærdelig. Fuldstændig overrendt og kulisseagtig.

Det virkede, som om det kun var de mange nærgående duer, der rent faktisk boede der. Resten var der bare på gennemrejse – eller for at sælge ting eller services til folk, der var på gennemrejse.

Adriaterhavets dronning har abdiceret til turisternes rullekufferter og glubende selfiesult i et omfang, så der nu kun er mindre end en tredjedel tilbage af de indbyggere, der boede i byen i 1950’erne. Venedig er ikke længere en italiensk by, men en forlystelsespark for voksne.

Dyre overnatninger

Det er klart, at København er meget langt fra det skrækscenarie, selvom man godt kan få en ubehagelig reminiscens, hvis man bevæger sig ned langs beværtningssiden af Nyhavn.

Dels er vi københavnere mange flere end venezianerne nogensinde var, og der skal derfor flere turister til at udmanøvrere os. Dels kan det danske klima ikke helt hamle op med det norditalienske, selvom denne exceptionelle sommer kan få os til at glemme det.

Alligevel håber jeg, at borgerrepræsentationens politikere tager den voksende storbyturisme i København alvorligt og sikrer, at den ikke bliver en plage, men derimod en velsignelse.

Wonderful Copenhagen og Københavns Kommune har en fælles strategi om at brede turisterne mere ud ved at lokke dem fra Nyhavn og ud i brokvartererne. Umiddelbart en besnærende tanke, men ikke uden problemer.

For skal turisterne ikke bare spendere en eftermiddag på Nørrebro og Vesterbro, men derimod overnatte der, vil det kræve mere hoteldrift eller flere Airbnb-udlejninger i områderne. Jeg ønsker mig ingen af delene.

Indtil nu har det primært været boligpriserne i Indre By, som er blevet skruet op fra et i forvejen surrealistisk niveau på grund af turistefterspørgslen. Men når turister i spenderbukser gerne smider 1.500 kr. for en nat på Nørrebro, er det klart, at det vil være med til at presse flere af dem med lave husholdningsbudgetter, der lever og arbejder i København, længere ud af byen.

Tilbage på Assistensen fik jeg googlet vejen til Kierkegaards grav frem og vist turisten i den rigtige retning. Skulle det være en anden gang. Men så håber jeg også, at lokalpolitikerne samtidig gør deres til, at os, der kan vise vej, aldrig kommer til at føle os som statister i egen kulisseby.

Skal Christiania begrænse adgangen for turister til fristaden? Det lægger christianitterne nu op til. Her får en 9. klasse rundvisning på Christiania.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Gry Inger Reiter, du har fuldstændig ret.
Desværre har jeg negative forestillinger om hvordan København i fremtiden bliver indrettet.
Der virker, som om borgerrepræsentationen, med Socialdemokratiet i spidsen, vil gøre hvadsomhelst for at fremme turismen, inklusive Formel 1 Race i de københavnske gader - demontering af det grønne by-image, all inclusive.

Indre by er virkelig støjplaget. Er det en strategi for at få de oprindelige beboere til at fraflytte, så priserne bliver endnu højere?

De nye bygninger i attraktive havne-kvarterer er designet til velhavere, ganske som i London.
Her er ikke engang bopælspligt.

København må simpelthen få sig en helt anden boligpolitik og turisme-strategi, hvis hovedstadens indre ikke skal udvikle sig til et venetiansk mareridt.

Søren Christensen og Poul Genefke-Thye anbefalede denne kommentar
Poul Genefke-Thye

@ Eva Schwanenflügel
Byggeri i havnekvarterer er desværre ikke kun et københavnsk problem.

Poul Genefke-Thye

"For eksempel at vi er utroligt drevne på en cykel, og at vi har utroligt lidt tålmod tilovers for mennesker, der ikke er det (det burde seriøst være forbudt for turister at leje cykler uden først at tage minimum en halv dags kursus, men lad nu det ligge)."

Utroligt drevne? Ja, til at cykle i gågader, på fortorve, i fodgængerovergange, imod ensretninger, i den forkerte side, undlade tegngivning, køre over for rødt, ikke se sig tilbage, køre uden lys om aftenen og ikke respektere buspassagerer der skal af eller på.
De fleste har investeret i en fancy cykelhjelm, men er åbenbart for nærige til at købe et eksemplar af færdselsloven - der i øvrigt kan lånes helt gratis på biblioteket!
For slet ikke at tale om alle de wannabees, der kører i tætte klynger til gene for både bilister og andre cyklister.
Næh, der er da ikke grund til at lade det ligge.