Det er spændende, om Informations journalist og selverklærede kødelsker, Lasse Skou Andersen, klarer en måned uden kød.
Jeg tvivler. Undskyld.
For forsøget virker ikke helt gennemtænkt – sådan med remoulademadder frem for frikadeller.
Det kan blive en lang måned med svære valg, og Andersen bliver nødt til at forholde sig til, at alle fødevarer – måske lige bortset fra muslinger, vilde bær og nødder – belaster klimaet.
Men nogle valg er bedre end andre. Og Andersen nævner da også danske kartofler og gulerødder som fødevarer med et meget lille klimaaftryk.
De fleste vegetarer spiser imidlertid ris, men det er en synder på niveau med kyllingekød. Det skyldes primært, at ris dyrkes på vandfyldte marker, som udvikler drivhusgasser.
Også mange fisk har en høj klimabelastning især grundet filetering og frysning.
Det er krævende at tage en kold vegetartyrker. Men hvorfor gør Andersen udfordringen så fundamentalistisk?
Han kunne i stedet starte med at nedsætte sig kødforbrug, for eksempel ved at halvere det. Så kunne han senere komme endnu længere ned.
Det lyder ikke til, at Lasse kan ændre kantinemaden. Derfor vil jeg anbefale en madpakke – dog ikke en Mattias Tesfaye-madpakke med masser af leverpostej og heller ikke noget, der skal forestille leverpostej. For vegetarleverpostej er endnu kedeligere end rigtig leverpostej!
Det er længe siden, at jeg selv blev ’fleksibel vegetar’. Det begyndte med pålæg, og det var uden videre overvejelser. Jeg synes bare, at det meste kødpålæg er kedeligt – men ros til de nye økologiske producenter, der klart har hævet niveauet for pålæg.
Men der er jo også en anden måde at skære kødforbruget ned på, nemlig ved at tilsætte mindre kød i de enkelte retter – eksempelvis pizza, lasagne eller musaka.
Andersen kunne også spise kødløs aftensmad et par gange om ugen.
Jeg har i snart fire årtier boet i et stort bofællesskab, som har mindst én kødløs dag om ugen. Vi har også en fast fiskedag. Faktisk har vi vedtaget, at vi skal have to vegetardage om ugen. Men det er nemmere sagt end gjort.
Selv om det kan tage flere år at få indført ’nye grøntsager’ i vores madlavning, så fornemmer jeg, at der er en samfundsbevægelse i gang.
Om at spise dyr
Stadig flere lever helt eller delvist vegetarisk. Men hvorfor? Er det et identitetsprojekt eller løsningen på klimakrisen? Har den politiske forbruger overhovedet magt? Og hvad med kødspørgsmålets sociale slagside? Det undersøger Information gennem en serie af kronikker og dagbogsnotater fra en måned på vegetarisk diæt.
Seneste artikler
De, der elsker grillpølser, skal være velkomne på ’Team reducer kødforbruget’
27. september 2018Det er alle os, der gerne vil skære ned på kødet, men som ikke er fuldgyldige medlemmer i veganerklubben, der er brug for, hvis vi skal reducere CO2-aftrykket. Derfor er det håbløst, når debatten bliver til en kamp om identitetSommeren gjorde mig til en spiseforstyrret klimaaktivist
20. september 2018I en søvnløs tropenat besluttede jeg mig for at redde klimaet ved at blive veganer. Men så viste det sig, at jeg havde misforstået opgaven. Jeg synes slet ikke, det er synd nok for dyrene. Og jeg har hundDøden er det mindste onde, når samfundet svigter produktionsdyrene
3. september 2018I praksis er det umuligt at være kritisk forbruger af kød, ost og mælk, hvis man vil undgå at påføre dyrene unødig lidelse. Staten må stramme lovgivningen i stedet for at overlade dyrene til markedskræfterne