Jeg har levet vegansk i en hel måned. Jeg, som spiser mere kød end en gennemsnitlig dansk havnearbejder, har i en måned levet efter de nyreligiøse forskrifter, i fuld overensstemmelse med den nye sundheds- og identitetsbølge. Som veganer. Ingen kød, ingen mælk, intet der har haft med dyr at gøre. Og jeg skal love jer for, at det både har været noget af en oplevelse og pisse hårdt.
Jeg satte mig for, efter en udfordring fra Kira Eggers, at leve vegansk i en hel måned for at blive klogere på veganeres valg, bekymringer og tanker.
Jeg traf beslutningen en lørdag efter at have slået græs med Martin Kongstads madprogram »Bearnaise er dyrenes konge« i ørene. Sådan plejer jeg at slå min plæne. Men hvor Kongstad tidligere anmeldte kød i lange baner, havde han nu sat sig for, at han ikke længere ville dække oksekød i radioen.
Han hævdede som andre veganer-, klima- og sundhedseksperter, at vi skal spise meget mindre kød. Det tændte min nysgerrighed. Derudover opdagede jeg, da jeg skulle finde en passende skjorte til aftenens oplæg i den lokale partiforening, at intet i tøjskabet passede mig længere. Jeg fandt vægten frem, og den sagde ti kilo mere, end den plejede at gøre. På blot otte måneder havde de ti kilo lagt sig om mig, som en våddragt på en dykker. Jeg blev nødt til at tage et opgør.
Veganske E-numre
Derefter mødtes jeg med et hav af veganere, og jeg har læst ualmindeligt mange bøger og artikler om emnet. Jeg er nemlig typen, der har blandet mig i kød- og sundhedsdebatten, fuld af fordomme over for den nye bølge af veganere og plantespisere. De fleste af dem blev bekræftet, men jeg er også blevet klogere. Meget klogere. For verden er ikke kun grøn eller sort, sådan som partierne på Christiansborg har for vane at gøre den til.
Er det sundt at leve vegansk? Næppe, er mit klare svar. Men det er indiskutabelt sundt at spise flere grøntsager og være mere bevist om, hvad man putter i hovedet. Men det kan simpelthen ikke være sundt at spise noget, der er så unaturligt; plantefars, plantepålæg og plantebaseret ost er propfyldt med E-numre og fedt fra forskellige olier og alt muligt andet, man ikke helt kan finde ud af, hvad er, medmindre man har studeret kemi.
Og så skyller man det hele ned med en proteinshake, så man får de proteiner, kroppen hungrer efter. For mig at se er det unaturligt at skulle spise en masse E-numre for at kompensere for de naturlige mineraler og proteiner, man får ved en varieret kost, og som særligt findes i kød.
De første 14 dage var jeg tilmed syg med influenza. Det plejer normalt ikke at tage mere end et par dage at komme mig, men her tog det altså noget længere tid. Måske fordi jeg manglede noget. Jeg vil grundlæggende hellere være en del af naturen og tæt på naturen end at skabe en kunstig verden for at overleve.
Urealistisk veganerverden
Det kan måske lade sig gøre at få tilstrækkeligt med proteiner uden hverken kød eller unaturlige erstatningsprodukter. Men det kræver en meget omfattende planlægning af ens kost og hverdag. Det har jeg, med mit engagement i politik, simpelthen ikke tid til. Og jeg tvivler på, at en almindelig børnefamilie vil have overskud til det, selv om det faktisk er kommet så vidt, at Sundhedsstyrelsen har udsendt anbefalinger til forældre, der insisterer på at trække deres veganske livsstil ned over hovederne på deres små poder.
Måske behøver vi ikke leve totalt vegansk for at få en sundere hverdag med flere grøntsager til glæde og gavn for familierne?
Verden bliver ikke bedre af, at vi dropper kødet i Danmark. Tværtimod. Dyrevelfærden og det etiske i dyrenes ve og vel er en vigtig søjle for veganere, fandt jeg hurtigt ud af. Det er også den søjle, jeg som DF’er, forstår og sympatiserer mest med. Vi i partiet bekymrer os meget om dyrevelfærd, og vi var det første parti, der fik en dyrevelfærdsordfører.
Men veganerne begår den store fejl, at de vender ryggen til produktionen og dyrevelfærden for at troppe op foran slagterier og butikker for at opføre sig som stenkastere på Nørrebro under EF-dagene efter Edinburgh-aftalen. Senest i Føtex i Aarhus, hvor en mand måtte føres bort af vagterne. Mens han blev slæbt væk, kunne man lige se hans læderbælte stikke frem. Så meget for dyrenes ve og vel.
Vi skal ikke hellige os en urealistisk veganerverden. Den tilgang tjener hverken til at oplyse om eller forbedre dyrenes forhold. I stedet skulle de se på, hvordan man kan forbedre vilkårene i produktionen. For der er nok at tage fat på. Grisen skal have bedre plads, og vi skal have sat en stopper for halekuperinger og den massive brug af antibiotika. Og så skal vi ikke mindst have stoppet produktionen af burhøns.
Men i stedet for at gøre Danmark til foregangsland på dyrevelfærd for dyrenes skyld, køber de sig ind på en dagsorden om, at dyrene bare skal leve frit uden regulering.
Men vi har ikke nok mad til alle, hvis vi ikke også producerer konventionelt, og dyrene ville ikke have det godt, hvis de levede ureguleret.
Vi skal have danskerne til at være mere bevidste om, hvad de putter i munden og sikre, at dyrene har haft et så godt liv som muligt. Det betyder mere for verdens dyreliv end et tosset skilt i et supermarked. Der er noget hyklerisk i at ville frede alle dyr, men samtidig gå i lædertøj eller endnu værre: gå i tøj fra mærker eller have lækker elektronik, hvor det ikke bare er dyr, det går ud over, men børnearbejdere i ulandene.
Klimahykleri
Klimaet er en anden vigtig søjle, der er værd at kæmpe for. Køerne ude på græsset, der står så smukt både og bøvser og prutter, er nemlig til stor skade for klimaet. Det sad én og fortalte mig, mens personen refererede fra sidste sommerferies rejse til et land på den anden side af jorden, hvor de spiser mindre oksekød end os. En rejse, der medfører et betragteligt udtræk på klimakontoen.
Det er gynger og karruseller, og så må man være konsistent i sit valg. Jeg skæver ikke til CO2-regnskabet, når jeg vælger, hvor meget oksekød, jeg vil spise. Men jeg er selvfølgelig også fortaler for, at de fleste ferier skal holdes i Danmark.
Klimaet er en af min generations største udfordringer, og det skal vi naturligvis tage alvorligt. Derfor skal vi også investere i klimaforskningen og i den grønne omstilling. Men vi skal være realistiske i vores investeringer. Ellers taber vi folk, som blot vender det hele ryggen, hvis vi bliver moraliserende. Heldigvis arbejder teknologien for os, og verden er blevet et markant grønnere sted at leve. Der er altså ligeledes noget dybt paradoksalt over, at man bliver veganer i klimaets tegn og betaler for en orangutangs overlevelse, men samtidig gerne vil rejse jorden rundt.
Således er min konklusion efter en måned som veganer klar: Det kan ikke være sundt at have et så sygeligt og religiøst forhold til sin mad, at man er nødsaget til at indtage kosttilskud, proteinshakes og vitaminpiller for at klare sig og erstatte det tabte.
Jeg medgiver, at der er elementer af veganertankegangen, der giver mening, såsom miljø og dyrevelfærd. Men det er svært at tage seriøst, hvis man samtidig er på vej i lufthavnen til en rejse til den anden side af kloden i sin læderjakke med en kunstigt fremstillet shake i den ene hånd og sin iPhone i den anden. Naturligvis skal vi alle tænke over, hvad vi spiser, og hvad det har af konsekvenser, både for os selv og vores krop – men det er ikke lutter lagkage, at leve vegansk!
Jeg har lært ikke at dejse om, hvis et måltid ikke indeholder kød. Men jeg har også lært, at jeg simpelthen ikke lever et struktureret nok liv til at planlægge min mad, som det virkelig kræver, hvis man dels skal sikre sig, at der er et vegansk alternativ og tilmed et, som ikke udelukkende består af grøn salat.
Chris Bjerknæs er formand for Dansk Folkepartis Ungdom
Om at spise dyr
Stadig flere lever helt eller delvist vegetarisk. Men hvorfor? Er det et identitetsprojekt eller løsningen på klimakrisen? Har den politiske forbruger overhovedet magt? Og hvad med kødspørgsmålets sociale slagside? Det undersøger Information gennem en serie af kronikker og dagbogsnotater fra en måned på vegetarisk diæt.
Seneste artikler
De, der elsker grillpølser, skal være velkomne på ’Team reducer kødforbruget’
27. september 2018Det er alle os, der gerne vil skære ned på kødet, men som ikke er fuldgyldige medlemmer i veganerklubben, der er brug for, hvis vi skal reducere CO2-aftrykket. Derfor er det håbløst, når debatten bliver til en kamp om identitetSommeren gjorde mig til en spiseforstyrret klimaaktivist
20. september 2018I en søvnløs tropenat besluttede jeg mig for at redde klimaet ved at blive veganer. Men så viste det sig, at jeg havde misforstået opgaven. Jeg synes slet ikke, det er synd nok for dyrene. Og jeg har hundDøden er det mindste onde, når samfundet svigter produktionsdyrene
3. september 2018I praksis er det umuligt at være kritisk forbruger af kød, ost og mælk, hvis man vil undgå at påføre dyrene unødig lidelse. Staten må stramme lovgivningen i stedet for at overlade dyrene til markedskræfterne
3 spørgsmål:
Hvorfor antager du at alle veganere spiser kosttilskud, proteinshakes og vitaminpiller?
Hvorfor antager du at alle veganere flyver jorden rundt på ferie?
Hvorfor skal det negligeres at gøre noget der er godt for miljø, klima og dyrevelfærd, hvis man stadig har nogle laster som fx. flyvning eller vælge at bruge sin gamle læderjakke indtil den er helt slidt op selvom man er blevet klogere? - hvorfor skal det være alting eller ingenting?
Hvorfor inddrager du at du har været længere tid om at blive rask i dit eksperiment - har det virkelig en relevans eller prøver du bare at opremse alt det negative du kan finde på?
Mht til sundshed har du tydeligvis ikke sat dig ind i sundheds effekterne af plantebaseret kost. Jeg anbefaler at du læser "The China Study" og så vender tilbage med en ny kronik: https://www.saxo.com/dk/kinastudiet_t-colin-campbell_haeftet_97887998917...
Chris Bjerknæs har set for mange dårlige science fiction-film, som ender med "uspeciferet teknologi klarer ærterne". Altså, giv forskningen lidt flere penge, så finder de sikkert en løsning, så han slipper for den væmmelige veganermad. Gæt hvad: It's not going to happen. Du har stort medansvar for igangværende miljøkatastrofe. Og du er ligeglad.
Jeg er overbevist om at vores politikere i fremtiden vil blive set på som kriminelle, der melede deres egen kage og hjalp store firmaer med at tjene mere profit, i stedet for at handle. Er du en af dem?
Det er i øvrigt ærgeligt, at du ikke er fortsat som veganer. Det vil (efter din influenza) være meget sundere, du vil højst sandsynligt leve bedre og længere og undgå en række sygdomme. Og være slankere. Det er ret nemt, faktisk ret svært at undgå, at få nødvendige proteiner og næringsstoffer (pånær en B-12 pille hver dag). Maden er billig og hurtig at lave. Og det bedste - du bidrager ikke længere til klimakatastrofe eller dyremishandling. Win-win-win! Så kan du også bedre skrive kronikker hvor miljø nævnes, uden at være en hykler. Win-win-win-WIN!!!
Jeg tror din holdning representere den danske befolkning godt på tværs af alle partier.
Din veganske kostplan er højest besynderlig. Hvor har du dog fundet den?
Roms gladiatorer var særdeles sunde bort set fra påførte sår, og de var så vidt jeg ved veganere.
Den unaturlige livsform er naturlige handlinger, der ikke harmonerer med vores forestillingsverden.
Er det naturligt at tilberede mad, eller vil det være mere naturligt at spise det rå?
Peter,
Det var min kostplan, men han fulgte den ikke ;) Så er det jo lidt svært. Ideen med en kostplan er jo, at man enten skal følge den eller bruge den som inspiration. Men hvis man følger den som inspiration, og træffer alle mulige andre valg ved siden af, så er det jo ikke nemt.
Han gjorde det sværere for sig selv, lad mig sige det sådan.
Det er åbenbart ikke længere tilstrækkeligt blot at være vegetar.
Uanset hvad, har Chris Bjærknæs min respekt for overhovedet at afprøve at spise vegansk i en måned - om end jeg tror, der må være mange ting, der er gået galt.
For det første er det en smadder-dårlig idé at lægge sig ud med sådan et 'projekt', mens man er syg! Jeg kan ikke forestille mig, at hans krop har manglet det mindste (den havde jo også nok at tage af, som han skrev), og appetitten falder naturligt under en ægte influenza, da kroppen har travlt med at bekæmpe bakterier og virusser og ikke også kan lægge sin energi i fordøjelsen. Egentlig tænker jeg, at projektet allerede var døddømt der.
Jeg kan forstå, at Kira Eggers udarbejdede en madplan for dig - det er en kæmpe hjælp, men nogle af de ting han indtog, kan jeg også forstå, var på hans egen regning. Jeg har været vegetar i over 6 år og har derefter (for det allermeste) spist vegansk i ca. 4 år. Uden at indtage så meget som én proteinshake nogensinde. E-numrene i vegansk fabriksmad har jeg indtaget et par stykker af, når jeg syntes, nu skulle der noget andet og 'specielt' på tallerkenen. Disse madvarer er bestemt ikke nødvendigvis sunde, men kan være en hjælp for begyndere. (At markedet på disse produkter eksploderer, viser mig dog, at der også må være mange, der forbliver begyndere ...). B12 vitamin er, som allerede nævnt, uundværlig (men der er mange omnivorer og vegetarer, der også mangler dette vitamin).
Chris Bjærknæs fulgte en udfordring og tog på en måde vold på sig selv. Ikke at projektet ikke har givet ham nogle indsigter, også nogle gode og vigtige, men det er simpelthen ikke vejen i mine øjne. Hvis nogen vil tage skridtet fra den ene dag til den anden, så skal det være af indre overbevisning. Som storforbruger af kød, kan det CB har prøvet måske sammenlignes med, når dybt afhængige rygere stopper fra dag til anden eller med andre 'cold turkeys'. Hvem har nogensinde følt sig veltilpas under sådan en omgang? Og det budskab, det hele resulterer i, nemlig total afvisning af en vegansk levevej som mulighed, vejer naturligvis tungt, da CB er formand for en politisk organisation.
Men da CB i sit indlæg giver udtryk for, at også han er bekymret for klimaet osv., kan det jo være, at de ting, han skrev, han blev klogere på, også vil bevirke et decideret valg af først og fremmest spise grøn mad i fremtiden.
Hvem ved, måske slipper han så for den næste influenza?!?
Hvor var det her dog en slap omgang med fuldbyrdet evidens fra anekdoter og "Maren fra kæret"-argumentation – og så viser det sig endda, at han ikke engang fulgte kostplanen ordentligt. Manden er dårligt forberedt, men vi kender jo DF. Går den, så går den.
PS: Beklager, at jeg skifter lidt mellem 'du' og 'han' eller 'CB' i min kommentar!
Hverken sundt eller naturligt, kan umuligt være sundt. verdensfjern, konfrontatorisk, nyreligiøse forskrifter, veganske E-numre, hellige os urealistiske veganerverden, så sygeligt og religiøst. klimahykleri.....
Chris Bjærknæs, noget siger mig, at du måske har har gået til projektet lidt med ønsket om at komme frem til disse " konklusioner".
Retfærdigvis du skriver ganske fornuftige ting om dyrevelfærd, klima, spise mere grønt, mindre kød, håber at se det udmøntet i DF's politik meget hurtigt.
PS, du har aldrig haft rigtig influenza, for det kommer man sig ikke over på to dage;)
Vi i partiet bekymrer os meget om dyrevelfærd, og vi var det første parti, der fik en dyrevelfærdsordfører.
Sæt manden og dyrevelfærdsordføren i en grisekoncentrationslejr en uges tid, sæt dem ind til en burhøne en uges tids lad dem svømme rundt med de norske burlaks en uges tid, sæt dem ind i en kostald en uges tid.Det vil formentlig ikke have nogen effekt før tidligst i næste generation.
Der er stort set ingen bevægelse i at afskaffe dyremishandling og flæskestegen guffes selvom, man næsten kan se de kæder grisen har haft på sig som flæskesteg og fødemaskine.
Dansk Frikadelleparti har det med at ville tage patent på alt muligt. DF siges at repræsentere folket, danskerne - og deri ligner de andre populister ude på højrefløjen.
Nu er turen så kommet til hvad der er naturligt. Engang havde den slags meget vide rammer, men DF har satrme gjort hvad de kunne for at indsnævre feltet. Nu er det naturlige, at smovse sig i kød frisklavet fra en dansk pølsefabrik. (At selvsamme pølsefabrik i rigt mål beskæftiger folk med ikke-vestlig baggrund, er vist ikke gået op for frikadllegnaskerne endnu, men det skal nok komme).
Fortsætter DF som de har medvind til at såvel regeringen som det stedse mere højredrejede Socialakrobati, så ender vi alle sammen som kloner af hhv. Pia Kjærsgård og Martin Henrikzen.
Kampen mod alt hvad der i DF's optik er entartet er i fuld gang.
Informations køddebat er virkelig på et lavt niveau. Tænk at give spalteplads på sådan en gang fordomsfuld tilsvining af veganer. Man kunne godt have lavet et godt kød/vegetar tema med mere saglighed og faglighed.
@Leo Nygaard, jeg tror mere, der er tale om, at fordi der står DF på ryggen af vedkommende, slutter du straks, at det er derfor, han "angribes".
Det er ikke tilfældet. Kronikken er simpelthen bare ikke særlig god. Den er propfyldt med stråmænd, konklusionen er tydeligvis skrevet på forhånd, og så er der lige hældt en deciliter forståelse i gryden for trods alt at gøre retten spiselig.
Urd Lacroix, ikke enig.
Der er mange artikler med forskellige indfaldsvinkler til temaet. søg lidt i arkivet.
Det må (også) være relevant at høre een fra DF, alt den stund de repræsenterer ca 20% af befolkningen, det er jo også dem, os de "hellige" må overbevise.
Jeg er ikke veganer, kun næsten vegetar, og det er vel det mest realistiske indenfor nær fremtid: spis mindre kød, mere grønt OG de dyr, man vælger at spise skal have haft et anstændigt liv.
Omvendelse til veganer for vedkommende sker ikke lige i morgen, kan det nok konkluderes. Men middelvejen - og en overkommelig en, er i første omgang at nedsætte kødforbruget for den enkelte. Det er trods alt majoriteten af befolkningen som spiser kød. Spørgsmålet som jeg´et kan stille sig selv før aftensmaden må være: "Hvornår handler det om "smagslyst" og hvornår handler det om et egentlig behov for kød?"
@ Katrine Damm Jeg har netop læst mange af artiklerne og der er mange der ikke siger så meget andet end hvad der ville være sagt rundt om spisebordet til en familiemiddage hvis temaet kom op. Synes det er for meget "for eller imod" debat, med mange usaglige debattører. Har en månedsprøve på information og kunne godt have ønsket mere dybde og interessante vinkler i sådan et tema her.
Urd Lacroix, prøv fx at søge på artiklen: ' Jo malkekøer er sørgende mødre' som afstedkom det længste kommentarspor, jeg til dato har set, og i øvrigt meget interessant , oplysende og lødig samtale :-)
Heldigvis havde jeg inden læsningen netop hørt de sidste 3 indslag af Sommervejret på DR2, på DR's hjemmeside. Så det var uundgåeligt at lade denne vejrprofets stemme oplæse Bjerknæs' tekst for det indre øre. Den fungerer rigtig godt! Som ren satire. Godt gået, komiker!
Til dem der skulle tage teksten alvorligt: Den er altså for nem at pille fra hinanden.
Ok, kronikken her er lidt vrøvlet, så den vil jeg ikke kommentere.
Men mit generelle indtryk er, at en del af de skeptikere, der for tiden prøver kræfter med vegetarisk/vegansk kost, slår sig lidt på alle de simili-produkter, der skyder op som paddehatte - veganske pølser, kylling, kødpålæg, frikadellefars, etc. Produkter, som indlysende er lavet for at gøre det nemmere at konvertere folk til vegetarismen - men som forståeligt nok giver mange et dårligt førstehåndsindtryk af vegetarisk kost.
Da jeg blev vegetar for 33 år siden, fandtes intet af alt dette. Der var knap nok vegetarisk ost at opdrive. Den smule, der fandtes, kunne kun fås i Kosher-butikkerne. Vi lavede alt fra bunden, og fik vores protein fra bælgfrugter og linser. Den vegetariske mad er præcis så velsmagende, som man er i stand til at tilberede den. Det handler mere om gastronomisk sans end om udvalget af råvarer.
Må jeg foreslå de nye vegetarer/veganere in spe, at de ignorerer alle de nye industrielt forabejdede veg. produkter, bruger deres sunde fornuft, æstetiske og kreative sans - evt. anskaffer en god vegetarisk kogebog eller går på nettet og finder nogle gode opskrifter - og så giver sig tid til at eksperimentere i køkkenet.
Det vegetariske køkken er enormt og varieret - og det er overhovedet ikke noget problem at lave både velsmagende og nærende vegetarisk og vegansk mad - MEN - hold det enkelt og rent. Gode og friske råvarer - IKKE halvfabrikata proppet med tilsætningsmidler.
Myter, fordomme og fake kostråd fra velmenende, men misinformerede kosteksperter kan man passende smide ud sammen med kødet.
/O
"Er det sundt at leve vegansk? Næppe, er mit klare svar. Men det er indiskutabelt sundt at spise flere grøntsager og være mere bevist om, hvad man putter i hovedet. Men det kan simpelthen ikke være sundt at spise noget, der er så unaturligt; plantefars, plantepålæg og plantebaseret ost er propfyldt med E-numre og fedt fra forskellige olier og alt muligt andet, man ikke helt kan finde ud af, hvad er, medmindre man har studeret kemi."
Det er netop derfor, at veganere og vegetarer som regel undgår disse fastfood produkter, og istedet konsulterer fornuftige kogebøger..
Aubergine, svampe, nødder, frø, urter og så videre er med til at kreere et fuldgyldigt måltid, såfremt man savner kødsmagen. Den kan også opnås via røgede produkter.
Klimaaftrykket bliver så ikke ordentligt behandlet. Fx er ris, kaffe og te store aftryk.
Før man sætter sig for at afprøve sit veganske indre, bør man nok starte som vegetar.
Og ikke ændre kost under sygdom.
Tre gode vegetarkokke og kogebogsforfattere: Grethe Schmidt, Tove Bech og Kirsten Skårup.
Giver Olivier ret i hvor svært det var at opdrive noget vegetarisk i gamle dage. For 45 år siden da jeg gik til vegetarisk madlavning hos Grethe Schmidt, var vi godt nok på en udflugt til en fabrik i Sydsjælland, hvor man fremstillede diverse, der skulle ligne kød. Hed den Nutana? Nå, jeg husker det ikke. Men sjældent har jeg i den grad mistet appetitten, som ved det besøg - og sjældent har jeg fået så velsmagende vegetarisk mad, som da Tove Bech var på Søtoftegård.
Det kan snildt lade sig gøre, men det vil altid tage længere tid end at smide en bøf på panden.
Tilbage til 'projektet' om at turde og magte at leve vegansk i en hel måned:
Det lyder nærmest som noget af det mest uoverkommelige, man kan forestille sig og mindst ligeså skræmmende, som en bestigning af Himalaya eller at overleve en triatlon (uden forudgående training, vel at mærke, som i kronikken her)!
Men det er altså ikke en konkurrence, der er ingen at dystes med og intet at overvinde. For mig ville det i dag være en overvindelse, at skulle spise kød. Og det er bestemt ikke, fordi jeg ikke har kunnet lide smagen tidligere.
Når en person har nået det punkt, hvor den konstaterer, at den ikke længere vil være med til et verdensomspændende gråt kødmarked, hvor dyr fragtes rundt som produkter, bare af kød og blod, hvor jeg som forbruger ikke på nogen måde fornemmer, at jeg har indblik i, hvor kødet virkelig kommer fra, hvilken slags kød det er (især i færdiglavede madvarer). Når jeg væmmes af de forfærdelige billeder, der kurserer om sydamerikansk kvæg, stuvet sammen i en container, så tæt, der ikke kan være et blad papir imellem dem, eller lam fra New Zealand på dødsskibe (fordi så mange dør under de vilkår, de transporteres på). Når jeg har konstateret, at jeg ikke under nogen omstændigheder vil understøtte det, så dropper jeg kødet. Ganske enkelt, ganske nemt, og ganske bivirkningsfri. Det er ikke nogen overvindelse - det er en ægte befrielse! Man behøver ikke engang GØRE noget som helst. Det eneste er, at lade være.
Det samme gør sig gældende omkring mælkeprodukter. Ud over den brutalitet, som nyfødte kalve fjernes fra deres moderdyr og den iver, som moderdyrene forsøger at forhindre, at kalven fjernes (ved enten direkte at kæmpe imod, eller også ved at forfølge bilen, der bortfører den), så har jeg set nok billeder af yverbetændelse, ved, at der godt må være en vis procentdel pus i mælken osv., så bl.a. de ting sammenlagt fortæller mig, at det heller ikke er noget, jeg vil støtte. Slut. En smule sværere end det at droppe kødet (muligvis også, fordi mælk indeholder vanedannende stoffer, som jeg har læst). Men slut.
For mig er det, at mine ernæringsmæssige valg er klimavenlige en positiv bi-effekt, som jeg naturligvis er meget glad for. Lidt svært at sige, om dette alene ville gøre så stort indtryk på mig i nuet, som denne mishandling af dyr gør og deres degradering til produktionsenheder og afholde mig fra at konsumere animalske produkter helt.
Det er ikke, fordi jeg af en eller anden grund ikke 'må', men fordi jeg ikke længere 'kan' spise disse produkter.
Politikere skal ikke blande sig folks madvaner. Det er en privatsag, hvad der kommer på bordet i de små hjem. Vi har rigeligt med smagsdommere her i landet og vi skal ikke anspore til den her form for belærende tone fra den ene og den anden politiker.
Hvis der er kostproblemer drøft dem med familien en diætist eller en læge, som du har tillid til.
Jeg kan lige se det for mig den næste stempling af socialt udsatte med betingelser om bestemt kost, bestemte livsvaner også videre for ellers så repressalier over de sociale ydelser.
Nej tak til smagsdommerie. Brug tiden på at være nysgerrig overfor nye retter. Det kan åbne øjne og smagsløg og stop alle fordommene om vegeanere osv.
Vi var sandsynligvis kannibaler tilbage i tiden, men vi spiser ikke længere døde mennesker, og engang i fremtiden når civilisationen har bredt sig til hele storhjernen, spiser vi bare ikke længere lig.
Det har været min overbevisning i 40 - 45 år, og da min samlever stoppede med at lave måltiderne, havde jeg chancen. Det er halvandet år siden nu, men jeg spiser stadig kød. Madlavning skal bare overstås, og på den måde bliver det nemt og hurtigt noget kød og lidt grønsager eller brød.
Jeg ville gerne, men hvordan gør jeg, når jeg prioriterer min tid til alt mulig andet. En omstilling kræver et forudgående studie. Det er jeg helt klar over, og måske kunne jeg få smag for selve tilberedningen, hvis jeg fik anbefalet 'den rigtige literatur' til en behersket opstart, hvor jeg ikke skal starte med at indkøbe 30 forskellige ingredienser, som alle bliver for gamle inden brug.
Mit morgenmåltid bestående af solsikke rugbrød med vellagret skiveost og appelsinmarmelade plus en ristet skive grahamsbrød med honning eller brombærsyltetøj på den ene halve og skimmelost på den anden med et iskoldt glas minimælk er jeg alt for gammel til at kunne nå at trappe ud af i dette liv, men jeg ville gerne skippe kødet, måske på nær juleaften, hvor andre tilbereder de jordiske rester af anden for mig :)
Er det da ikke korrekt, at alt, eller rigtigt meget vegansk mad, man nu kan købe i butikkerne er holdt sammen af diverse E-numre, stivelse, kemi mm. og mv. så man ikke rigtig kan finde ud af, hvad der er i den veganske mad, man nu kan købe i butikkerne.
Selv køber jeg, som før nævnt, en gang imellem tabouleh (en arabisk ret som jeg har lært at spise af mine nu tidligere arabiske elever fra Syrien) i Føtex, og en gang imellem også en lille salat af en art (dog med kød! f.eks. kylling).
ps: Vi er altså nogen, der ikke kan tåle hverken svampe, alle former for kål, eller bønner, linser, asparges, gulerødder! eller al den eddike, som veganere, og vegetarer, er min erfaring, gerne vil bruge i maden, ligesom alle de der salater, som I veganere anbefaler at vi spiser ganske enkelt ikke 1) er nok eller 2) ingenting siger os. F.eks. kan jeg godt spise romainesalat og fenninel og rucola-salt, men f.eks. salater som iceberg mm. siger mig aldeles ingenting...
Og så er der vel kun pasta, ris og bulgur tilbage eller hyr?
Eva Schwanenflügel du skriver: "Aubergine, svampe, nødder, frø, urter og så videre er med til at kreere et fuldgyldigt måltid, såfremt man savner kødsmagen. Den kan også opnås via røgede produkter."
Vi er altså mange, inkl. mig, der aldeles ikke kan tåle hverken aubergine, svampe (alle slags), diverse frø og nogle nødder (peanuts f.eks) eller produkter, der er røgede! Jeg ved godt, at her i DK elsker man næsten alt, der er røget, men min mave har det altså ikke specielt godt med hverken auberginer, kiwier (frugten), alle slags svampe eller produkter, som er røgede - jeg kan lide holde til at spise marinerede sild to gange om året - til jul og til påske! Og vi er altså også mange, der godt kan lide ost mm.
Pointen er den her; der findes altså nogle mennesker, hvis indre biologiske ur siger til dem, at de skal have spise kød - måske ikke kød i samme mængder som nu, men dog kød. Og derfor handler det for mig at se om at få folk til at forstå, at de skal nedsætte deres forbrug af kød, især måske af oksekød mm. (Nu ved jeg ikke lige, hvor meget oksekød danskerne spiser pr. person, men jeg kunne forestille mig, at danskerne spiste mere svinekød pr. person end oksekød pr. person). Og så man gerne komme op med nogle ordentlige alternativer til os, der spiser kød: som regel kan vi nemlig ikke tåle auberginer, svampe, linser, bønner mm.
Karsten Aaen:
Hvad mener du med ikke at 'tåle' diverse grøntsager, du opremser? Betyder det, at du ikke kan 'lide' dem, eller at du er allergisk over for dem og får udslet og alt muligt?
Ein iceberg er, som du siger, fuldkommen neutral. Det er den måde, den introduceres i maden, der gør måltidet interessant. Fx med en spændende dressing.
Så beskyld ikke uskyldige grøntsager for egen fantasiforladthed ;-)
Eva Schwanenflügel du skriver også:
"Klimaaftrykket bliver så ikke ordentligt behandlet. Fx er ris, kaffe og te store aftryk."
Er det da det? Ris bliver fremstillet, dyrket i bl.a. Japan, Thailand, og Vietnam. Og en thailænder og vietnameser udleder altså langt mindre CO2 end en dansker, en tysker, en amerikaner gør! Ris er en basis-spise for mennesker i bl.a. Iran, Afghanistan,
Vietnam, Japan mm. - hvorfor skal vi bedrevidende europæere gang på gang fratage de her folk deres basis-spise - så vi kan sælge dem vores (dårlige) kost!
Ang. kaffe og te - som megaudledere af CO2 kan det skyldes toldsatserne imellem EU, og de lande, der f.eks. producerer kaffebønnerne. I en artikel i JP fra en af de sidste dage (i deres erhvervstillæg) blev det nævnt, at f.eks. rå kaffebønner havde en import-told (til EU) på 5 procent, ristede kaffebønner en importtold på 10 procent, og en Starbucks Mochachino (tror jeg det var) en import-told på hele 25 procent! Det betyder, at for et land som Kenya, Ghana, Brasilien, Vietnam er det meget mere fristende, og nemmere, at skibe de rå kaffebønner ud til EU, hvor de så der, i EU, bliver ristede mm. og mv. Ikke i f.eks. Kenya, eller Ghana.
Og det er klart, at al den transport koster en hel del i CO2...
Britta B Hansen
Når jeg skriver, at jeg aldeles ikke kan tåle dem, betyder det, at min mave får det underligt, jeg kaster ganske enkelt op, hvis jeg spiser svampe (alle slags svampe), det samme gør jeg, hvis jeg spiser auberginer, kiwi mm. og mv. Jeg kan måske godt svinge mig op til at tåle/lide ren rå rødkål, men det skal jeg heller ikke have for meget af! Bønner, linser mm. får jeg ganske enkelt tynd mave af - ligesom jeg også engang imellem kaster op! Der er ganske enkelt ikke nogle stoffer i de her fødevarer, som jeg ikke kan tåle - og nej, jeg har ikke allergi, men f.eks. gærede og stærkt fermenterede fødevarer, får jeg det ganske enkelt dårligt af!
Ift. icebergsalat og dressing - så er det næsten altid sådan, at den dressing, man laver er en dressing, hvori der er vinaigrette i - eddikeolie i; det får jeg så det dårligt af i kroppen....
Karsten Aaen
Da du nævner en meget lang række af fødevarer, du ikke tåler og får det decideret dårligt af, vil jeg komplet afstå, at komme med tips, råd eller vejledninger af nogen art, bortset fra, at jeg tænker, der må være et metabolisk problem, som en læge måske burde vurdere.
Ingen af de fødevarer du nævner kræver gæring eller fermentering for at kunne spises, men alt i alt lyder det for mig, som om der er et eller andet i vejen med din metabolisme. Dette bør dog ses komplet uafhængig af den diskussion om vegansk mad, vi fører her og nu.
"Det er hverken sundt eller naturligt at være DF'er...."
Det er godt I kan hygge jer her I veganerklubben.
Og ja, DF er da også nogle frygtelige mennesker så vi må hellere skynde os at lukke ørerne for alt hvad de kan finde på at komme med.
Personligt vil jeg hellere holde dem fast på at de faktisk ikke har gjort noget reelt for at forbedre dyrevelfærden. Og så vil jeg også mene et det er væsentlig smartere at møde folk på halvvejen hvis man vil flytte noget, hvilket oversættes til:
Spis mindre kød og flere grøntsager. Spis kun kød fra dyr der har haft et godt liv mens de levede.
Det er der rigtig mange der godt kan se fornuften i.
Det kan da godt være at vi alle sammen er veganere om 50 år (det er så ikke mig, for chancen for at jeg lever så længe er ikke så stor) Men det kommer KUN til at gå langsommere når I råber folk ind i hovedet.
Troels Brøgger, nu tror jeg egentlig ikke, der er særligt mange veganere på dette spor.....
Men ellers - stort set enig.
Man kan vel med rette og på lidt barnlig vis spørge, hvem startede med at råbe?
Læs måske artiklen igen og evt min første kommentar...
Man kunne få den tanke, at Chris Bjerknæs er betalt af kødindustrien for at sprede myter og usandheder omkring veganismen, i hvert fald gøres der et ihærdigt forsøg på at sætte veganismen i et dårligt lys.
Forfatteren påstår, at han har læst mange bøger og artikler om emnet, men der er nu ikke rigtigt noget i artiklen her, der viser dette, snarere det modsatte, det oser af uvidenhed.
Han kalder en vegansk kost for en unaturlig kost, åbenbart fordi han mener, at en vegansk kost skal bestå af færdigprodukter, men de fleste veganere laver deres mad fra bunden af frugt, grønt, bælgfrugter, korn, nødder m. m. og nogle supplerer ind i mellem med veganske færdigprodukter f. eks. ved sygdom eller travlhed akkurat som kødspisere gør det. Der tales om E numre i veganske produkter, men der er jo også E numre i animalske færdigprodukter. Ved færdigprodukter som kødvarer f. eks. leverpostej, pølse og bacon, tilsættes E 249 og E 250, det er nitrit, som er/ kan være kræftfremkaldende. E numre er heller ikke kun dårlige, men kan være udtryk for gavnlige tilsætningsstoffer.
Der henvises dog til, at en vegansk kost ikke behøver at bestå af veganske færdigprodukter, men så postuleres det, at det er meget svært og kræver megen planlægning/ tid at sammensætte en sådan kost helt fra bunden. Men der er intet svært derved, der er et hav af veganske opskrifter og flere FB madgrupper på nettet, som man blot kan følge.
Sjovt nok oplyses der, så vidt jeg kan se, intet om kødets skadelige virkning på sundheden - WHO linker kød til cancer, hjertesygdomme, diabetes, m. fl. og WHO har endda indføjet kød fra firbenede dyr og forarbejdet kød på listen over kræftfremkaldende stoffer, forarbejdet kød i gruppe 1.
Chris Bjerknæs påstår, at vi ikke har nok mad til alle, hvis ikke også vi producerer konventionelt - jo, der er masser af mad til også en voksende verdensbefolkning, hvis ellers kødforbruget nedsættes kraftigt, her spares der store mængder af planter, som skulle have været brugt til at fede dyr op med. F. eks. spiser en ko sin egen vægt af planter 170 gange i sin levetid.
Chris Bjerknæs har også travlt med at tale om lædertøj, flyrejser o. l. i forbindelse med angrebet på veganere (sådan opfatter jeg det) men mon ikke han har glemt, at man kan få fake lædertøj+ at man selvfølgelig ikke behøver at smide det tøj væk, som man har haft fra før, man blev veganer (også m h p miljø/ klima.).
Med hensyn til flyrejser og andet, kan jeg så oplyse, at en veganer kun udleder 2,89 kg CO2 om dagen, hvor en kødspiser udleder 7,19 kg CO2 (ved indtagelse af 100 g kød) viser forskning.
Maj-Britt Kent Hansen - Fabrikken hvis navn du har glemt, hed Nutana og lå i Bjæverskov. de lavede bl.a. noget de kaldte soyapølser med kyllingesmag, urtepostej, der skulle ligne Stryhns den franske - ja, velbekomme. Det smagte som det lyder - rærligt!
I beg. af 80'erne var jeg "kokkelev" hos Tove Bech på Søtofte, og lærte der sober vegetarisk madlavning vil sige - baseret på eksakt viden, sanselighed, og lokale produkter. Det var var lysår til forskel i forhold til Nutanas plagiater, og til den grønne fupmad, som i dag buldrer frem med alle de efterligninger, hvor grøntsager, bønner mv. lanceres som om det havde noget med kødretter at gøre. Rødbede-beefsteak, falalfel-frikadeller, seitan-mørbrad osv. osv.
Jeg har også været på Søtofte, det var dengang, hvor AF, syntes det er fint-fint, vi har aligevel ikke noget at "tilbyde", så tag du bare på Søtofte nogle måneder, kost og logi, og så arbejdejde man.
Men var det Nutana-produkter?, som blev lovprist, hvor en meget tør jyde, så bare replicerede: Så mang'ler det bare at de smaver godt;)
Det var tider, jeg bryder mig så ikke om anis i mad, og det var der en del af, jeg holder meget af anis både i kongen af danmark- bolsjer, pastis og ouzo, helst bare ikke i rugbrød og rødbede-retter.
Og Tove betroede mig i øvrigt i en stille stund, mig og Johannes spiser faktisk en gang i mellem, når vi er ude. Og jeg ved da godt at dig og kæresten snupper et glas vin nede i hytten - så længe I bare holder det stille og roligt, så har jeg ikke tænkt mig at sige en dyt til det. Og der var faktisk total alkoholforbud.
Åh ja min hytte, jeg slog døren op, og så havde jeg den
mest fantastiske udsigt over søen:-)
Så siger jeg så bare lige, at jeg har haft et dekader- langt traumatisk forhold til bla tomater, fordi når der skulle holdes fest så forlød det : nu gør vi alt det uh-ha slemme, vi spiser natskygge-planter, aubergine, kartofler og tomater. De er kun en to-tre år siden, jeg her blev klogere, tomater er hamrende sunde og specielt, når de er tilberedt, og flåede tomater på dåse, selv dygtige kokke bruger tomater of pure på dåse :)
Så alt i alt, hil jeg jeg havde virkelig nogle gode måneder på Søtofte!;)
- Johannes og jeg spiser indimellem en bøf.....
Trods jeg stort set er uenig med DF i det meste, er jeg dog stort set enig her.
Som kronikker har jeg fået besked på, at spise mere kød.
Jeg har ikke overskud til at sætte mig ind i, hvordan jeg skal købe ind og tilberede vegetarmad.
Da jeg var ung var det smart og dengang hed det vist nok noget andet, som jeg pt. ikke husker nu.
At klimaændringerne kan løses med vegetarmad undrer mig eftersom mennesker har spist dyr i århundrede uden at dette har været skyld i klimaet elendige tilstand savner jeg forklaring på.
At dyrevelfærd er en anden agenda er ok, og derfor spiser jeg kun dyr fra økologiske landbrug.
I 1985 hørte jeg et foredrag med Johannes Dragsdahl, hvor han nævnte Søtoftegård. Jeg blev nysgerrig og i 1986 tilmeldte jeg mig til et weekendophold på stedet, hvor bla. Ebbe Reich skulle tale. I sidste øjeblik blev det aflyst. Min skuffelse var stor, og jeg fik så lov at komme alligevel.
Jeg dummede mig straks, da der ved aftensmaden blev sagt værsgo. Jeg langede ud efter fadet, men værsgo var bare til at sidde ned. Johannes Dragsdahl skulle først sige bordbøn. Bagefter blev jeg inviteret i biblioteket til samtale, for hvilken sær snegl var dog jeg, når jeg insisterede på at komme.
Som tiden gik, tiltog min hovedpine. Kaffemangel! Jeg blev anbefalet at gå rundt om Gyrstinge Sø. I regnvejr. I april. Var stedet lidt mystisk? Var det et ashram? De mange kvinder og så Johannes Dragsdahl. Var han deres guru? Jeg ved det ikke, men jeg har tit spekuleret derpå. Der var også militærnægtere på stedet. De arbejdede med de biodynamiske grønsager.
I 1995 var der bygget en længe med moderne faciliteter til, og nu var der højskole. ”Find den røde tråd i dit liv”. Jeg boede dog igen i laden, nærmest lige på jorden og fik hver aften besøg af en pænt stor bille, der gik gennem rummet. Jeg havde garderet mig med Nescafé, men det var nu unødvendigt. Maden var stadig god, der var stadig bordbøn, men stemningen måske mindre mystisk.
Dog om søndagen, hvor vi ankom, døde Johannes Dragsdahl på Søtoftegård. Jeg var med til hans begravelse i den kirke, hvor han også var døbt og til efterfølgende gravøl i haven. Her var mange deltagere – herunder den norske Hans-Jørgen Høinæs, man i de år kunne møde forskellige steder i mange roller – herunder som Elvis. Også han er død. I 2001.
For nylig søgte jeg efter Søtoftegård og læste, at stedet var gået konkurs.
Ak, ja - evigt ejes kun det tabte!
Runa skriver.
Til artiklens forfatter.
Jeg kender en der er ernæringsfysionom med en 5 årig universitetsuddannelse i kost og kostens indvirkning på kroppen. Vedkommende har arbejdet med anoreksipatienter, kræftpatienter, sukkersyge, mennesker med maveproblemer etc.
Hvordan kan det være, at personer uden den fornødne uddannelse går i gang med at lave kostplaner for en person, der går fra at være kødspiser til at forsøge sig som veganer? Det er rent ud sagt uforsvarligt, at amatører giver sig i lag med at vejlede om noget så vigtigt som kost.
Jeg er arkitekt og er rigtig dygtig til at bruge skalpel, den bruger jeg til at lave modeller med. Jeg ville ikke tilbyde ansigtskirugi eller tage en persons blindtarm, bare fordi jeg er rigtigdygtig til at anvende en skalpel.
Det falder mig for brystet, at uuddannede mennesker laver kostplaner for andre. Jeg synes det er kvaksalveri. Det er vigtigt at kostvejledere sørger for, at personens helbred er i orden, inden slankekur eller så stor ændring som at skifte fra at spise kød til veganer, bliver foretaget . Man kontakter professionelle og ikke amatører, der har den korrekte BMI. Disse amatører kan forårsage alvorlige mangelsygdomme hos andre og måske lider personen af skjulte sygdomme, eller arvelige sygdomme. Forkert kost på den ene eller den anden måde kan gøre mennesker syge og i værste tilfælde være årsagen til tidlig død.
At de tør.
Jeg kender veganere, hvis tænder er helt mørkebrue af mangelsygdomme og ligemeget hjælper det, når man foreslår dem at få undersøgt hvad det skyldes.
Det er ikke nok for alle, at tage B12 som kosttilskud, nogle har brug for indsprøjtninger med B12.
Jeg er vegetar i perioder og spiser meget lidt kød i de peroder jeg spiser kød. Jeg har ingen fordomme mod veganere eller andre, men det er yderst vigtigt at spise rigtigt, især hvis man er veganer.
Chris:
Jeg ville ønske at du har undersøgt den veganske livsstil lidt mere nøje og snakket med en brede vifte af mennesker der lever på denne måde før du besluttede at skære alle over en kam. Det ville have klædt både dig og dit parti, men i stedet har du blot portrætteret dig selv som værende særdeles uvidende.
Når dyrene ikke bliver spist, bliver de sandsynligvis heller ikke produceret. Jeg kunne forestille mig, at der ikke ville være mange dyr at lukke ud i det fri, såfremt jorden blev vegansk eller sågar vegetarisk. I det hele taget bliver jeg lidt træt af diskussioner, som stirrer sig blind på en vinkel i co2-reduktionen. Flyv mindre, spis mindre kød, spis mindre overflødig "mad", spar på strømmen, isoler huset, køb ikke ting du ikke har brug for osv. osv. I realiteten er alle initiativer, der reducerer co2 værd at rose. Der er ikke meget tid at spilde, så diskussioner frem og tilbage kan kun bruges, såfremt vi er enige om en præmis: co2 skal reduceres MEGET, og vi er alle ansvarlige for det. Vi kan ikke tale os ud af de, uanset hvem vi er. Det er både et politisk, kollektivt og individuelt ansvar. Tak til alle veganere for at bidrage på den konto. 300 gr. Oksekød om dagen udleder, næsten 1,5 tons co2 om året. En flytur til Thailand 6 tons. Vi er nødt til at se på helheden, men også de enkelte dele.
Hej Søren Lystlund,
Som uddannet kostvejleder og en af de få, der selv praktiserer det (20 år som først vegetar og så veganer), så fik Chris i den grad en kostplan der var både realistisk og alsidig mikro og makromæssigt :)
Runa skriver.
Hvor er du uddannet i ernæring Kira Eggers? Er det godkendte uddannelser?
@ Runa
Fra Wikipedia :
"I 2012 deltog Eggers i TLC-programmet På egen krop, hvor hun i løbet af 10 uger skulle træne og derefter deltage i en bodybuildingskonkurrence. Derefter uddannede hun sig til fitnessinstruktør, personlig træner og kostvejleder. Dette år var hun også kort med i Big Brother 2012, hvor hun var inde i Big Brother-huset for at se om hun kunne få en reaktion ud af beboerne, der skulle ignorere alle udefrakommende personer.
Hun har sin egen blog og står i spidsen af to private fitnesssteder i et et kurbad i Hornbæk samt et kontorhotel i København. Som selvstændig driver hun virksomheden HOB med primært fokus på e-handel og markedsføring af diverse produkter, og hun er bl.a. blog agent for Bloggers Delight Entertainment."
Der står desværre ikke noget om, hvor Kira Eggers er uddannet i ernæring.
Håber Kira vil oplyse os, for jeg vil da også gerne vide det :-)