Læserbrev

Gymnasieelev: Der er stadig brug for græsk og latin

Jeg har fået et grammatisk kompas foræret ved at vælge latin og græsk. Og ja, det er meget specifikke fag, men det ændrer ikke på, at de fag åbner veje, præcis som andre fag gør det
14. august 2018

»Hvad kan du bruge græsk og latin til?« Det spørgsmål hører jeg ofte. Når jeg fortæller, at jeg har valgt den klassisksproglige linje, rynker folk på næsen, og deres ansigter ligner spørgsmålstegn.

»Hvorfor dog? Hvad vil du med det?«

De fleste ser mig begravet i bøger på et mørkt bibliotek, med fikse gummistøvler til udgravninger eller måske som præst. Sådan forholder det sig bare ikke. Det at være ’klassiker’ er mere end støvede bøger og studier i latinsk middelalderfilologi.

Vores samfund har brug for folk med mange forskellige kompetencer. Ligesom vi har brug for tømrere og ingeniører, så har vi også brug for dem, der kan se tilbage i tiden. For et blik tilbage kan sige meget om vores fremtid. Det er af fortiden, vi lærer, så vi ikke begår de samme fejl igen.

I grammatikken ser man mønstre, men det gør man også i menneskelig adfærd – selv efter flere tusinde år. Som klassiker bliver man ikke bundet – for kulturen, den ser vi overalt. Går man en tur i København, ser man søjler og gavle, der er taget fra antikkens templer. Slår man op i en ordbog, finder man en ufattelig mængde ord med rødder i græsk og latin. Og efter bare et år med latin i 1.g har man fået en kæmpe sprogforståelse.

Jeg har fået et grammatisk kompas foræret ved at vælge latin og græsk. Og ja, det er meget specifikke fag, men det ændrer ikke på, at de fag åbner veje, præcis som andre fag gør det.

Sandheden er, at jeg kan blive, hvad jeg vil, med min studieretning. Måske bliver jeg den advokat, der citerer Cicero i Højesteret. Måske bliver jeg den arkitekt, der skaber smukke bygninger med korintiske kapitæler og smukke arkitraver? Eller også ender jeg med næsen i en støvet bog på et mørkt bibliotek med en kandidat i latinsk middelalderfilologi. Men så er det helt sikkert, fordi jeg gerne vil. For mine fag fører mig ingen steder hen, jeg ikke selv ville lede efter.

Jeg håber, at jeg fremover vil blive spurgt lidt mindre om ’hvorfor græsk og latin?’. For vi har brug for alle former for kompetencer i samfundet.

Maria Ruth Orth, gymnasieelev, Holte

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• lars søgaard-jensen
  • Ejvind Larsen
  • Jens Østergaard Petersen
  • Jan Damskier
  • Hans Aagaard
lars søgaard-jensen, Ejvind Larsen, Jens Østergaard Petersen, Jan Damskier og Hans Aagaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

lars søgaard-jensen

Et flot læserbrev der gjorde mig glad her til formiddag.
Men, Marie, forvent ikke at du frem over slipper for spørgsmål til dit valg af gymnasiefag. Betragt i stedet spørgersmålene som om de stilles med udgangspunkt i ægte interesse og nysgerrighed. Du argumenterer jo godt for dit valg , og måske kan du skabe fornyet interesse for sprog og kultur i et samfund, der er ved at miste kontakten til sine rødder, hvor der i "vækstens" og "det rationelles" navn bevidstløst produceres "teknikkere" en masse.