Læserbrev

Gymnasielærer: Forbyd mobiler i skolen

Et mobilforbud på landets folkeskoler er en hjælp – og ikke en straf – til skolebørnene. Mobilen er et kraftigt instrument, der ikke kan styres, og den frister konstant både børn og voksne. Vi bør som voksne hjælpe og beskytte vores børn mod mediegiganternes tillokkende digitalisering
8. august 2018

Hvorfor skal vi som professor i medievidenskab Kirsten Drotner være bange for et nationalt forbud mod mobiltelefoner i landets skoler?

Vores børn skal have hjælp til at styre forbruget.

Spil og mobile platforme er, som læge Imran Rashid udtrykker det i artiklen 3. august, designet til at fange både børn og voksne – og til at fastholde dem. Når selv min mor på 68 år ikke kan kontrollere mobiltelefonen, når vi er sammen, hvordan skal vi så forvente, at et barn i folkeskolealderen kan lære at kontrollere sit mobilforbrug?

Dét at indføre et mobilforbud kan være okay og er ikke en straf eller noget ondt.

Tværtimod er det de voksnes rolle at påtage sig ansvaret for at hjælpe de kommende generationer af børn, så de ikke står uden for det sociale fællesskab, som, ifølge forskningen, er så vigtig for menneskelig trivsel.

På gymnasierne er der elever, der ikke kan tåle, at mobilen kommer i tasken eller jakken. De har brug for, at den ligger synlig fremme foran dem i timerne – ellers går de i panik. Og det lyder, at selv om mobilerne gentagende gange listes frem i timerne, så forstyrrer det ikke koncentrationen.

Jo, det gør.

De elever, der allerede har forladt folkeskolen, har ikke lært at kontrollere og bruge mobilen på en ansvarlig måde – og det skal vi ikke skælde folkeskolelærerne ud for.

Mobilen er blot et meget kraftigt instrument, der ikke kan styres, og den frister konstant både børn og voksne. Betragt blot en gruppe mennesker ved et busstoppested. Ikke én eneste ænser omverden, de kigger alle på skærmen.

Forskningen kan ikke påvise, at mobilen forstyrrer koncentrationen, siger Kirsten Drotner. Men hun kunne jo prøve at finde en gymnasielærer eller folkeskolelærer, som ikke mener, at mobilen i en eller anden grad forstyrrer undervisningen – og vil det ikke være bevis nok i sig selv, hvis der ikke findes en sådan?

Et forbud mod mobiltelefonerne i landets skoler vil lære eleverne en vigtig lektie, nemlig at undvære mobilen i en længere periode, og at det kan være okay og ligefrem rart.

Kirsten Drotners argument om, at et forbud vil give et negativt billede af de digitale medier, er ikke holdbart. Der er så stærke kræfter og afhængighed forbundet med mobiltelefonen, at de unge nok skal få brugt de digitale medier.

Det vigtige er bare, at vi som voksne hjælper og beskytter vores børn mod mediegiganternes tillokkende digitalisering. Og når min datter bliver skoleklar, vil jeg til hver en tid foretrække en mobilfri skole.

Andreas Rytsel Nielsen er gymnasielærer

I næste måned indfører Frankrig et nationalt forbud mod mobiltelefoner i skolen. Det har sat gang i debatten herhjemme om, hvorvidt elever skal have adgang til deres mobiler i skoletiden, og om det påvirker deres koncentration.
Læs også
Den franske præsident Emmanuel Macron har erklæret, at han ønsker, at franske skoleelever skal ’afgiftes’ fra deres mobilafhængighed, og en række skoler har allerede indført forbud.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Olaf Tehrani
  • Kristen Carsten Munk
  • Ejvind Larsen
Olaf Tehrani, Kristen Carsten Munk og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu