Læserbrev

Der er da ingen, der vil tage imod Danske Banks sorte penge

Thomas Borgen tænker i penge. Han er gået langt over stregen for at tjene penge og tror nu, at han kan redde skindet ved at betale med de samme penge. Den går ikke
16. august 2018

Danske Banks topchef, Thomas Borgen, melder ud, at banken vil donere de 1,5 milliarder kroner, som banken har tjent på hvidvaskning af 53 milliarder kroner, til samfundsgavnlige tiltag.

I den forbindelse vil jeg gøre Thomas Borgen opmærksom på, at de fleste samfundsgavnlige projekter drives af personer, der lægger vægt på dannelse, etik og høj moral.

Jeg tvivler på, at de mennesker har lyst til at blive sponsoreret med penge, der er tjent på hvidvaskning af store summer fra blandt andet diktaturet i Aserbajdsjan og magteliten i Putins Rusland.

Thomas Borgen tænker i penge. Han er gået langt over stregen for at tjene penge og tror nu, at han kan redde skindet ved at betale med de samme penge. Den går ikke.

Som Einstein sagde:

»Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang, som skabte dem.«

Inden Bagmandspolitiet færdiggør deres undersøgelse, vil jeg foreslå, at Thomas Borgen bruger nogle af de 1,5 milliarder kroner på dannelses- og etikkurser for relevant personale i Danske Bank – inklusive ham selv.

John Ib er psykolog og forfatter

Det er »det mest alvorlige instrument i vores retssamfund«, der nu tages i brug over for Danske Bank, efter Bagmandspolitiet har oplyst, at de efterforsker skandalesagen om hvidvask for flere milliarder. Det mener en ekspert, der dog undrer sig over, at efterforskningen først sker nu. Men det er ikke, fordi de har siddet på hænderne frem til nu, oplyser Bagmandspolitiet
Læs også
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jens Kofoed
  • Torben K L Jensen
  • Ib Christensen
  • Ivan Breinholt Leth
  • Espen Bøgh
  • Eva Schwanenflügel
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Henning Kjær
  • Oluf Husted
Jens Kofoed, Torben K L Jensen, Ib Christensen, Ivan Breinholt Leth, Espen Bøgh, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Henning Kjær og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvis den foreslåede arvefritagelse skulle blive vedtaget af folketinget, så vil jeg foreslå, at Thomas Borgens arvinger (og alle andre) skal bevise, at arven består af ærligt tjente og beskattede midler.

Altså, vi vil se årsopgørelserne mindst 60 år bagud, så formuen tilpasses indtægterne, penge der ikke kan forklares, beslaglægges til staten.

Georg Kallehauge, Torben K L Jensen, Ib Christensen og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar