Klumme

Lad bare dine børn kede sig

Trenden er, at man helst skal aktivere sine børn i sommerferien med masser af planlagte aktiviteter, men de har faktisk godt af at kede sig
Trenden er, at man helst skal aktivere sine børn i sommerferien med masser af planlagte aktiviteter, men de har faktisk godt af at kede sig

Christian Lindgren

11. august 2018

Husker du de sommerferier, hvor du gik i sommerskole? Husker du de somre, hvor du og dine venner lærte nye sportsgrene at kende, fik læst op på matematik og nød godt af alle mulige uddannelsestilbud og rekreative faciliteter? Kan du huske, hvordan dine forældre lagde detaljerede planer for dine sommerdage, så du kunne få størst muligt udbytte af din ferietid?

Nå, ikke?

Det husker jeg heller ikke. Faktisk brugte jeg langt hovedparten af min barndoms lange sommerferier på at spekulere over, hvad i alverden jeg skulle tage mig til. Ud over ti dage i sommerhus tilbragte jeg det meste af mine somre hjemme med min mor og mine søskende, og dagene gik ofte med småskænderier og ærgrelser over at gå glip af alle de spændende ting, der helt sikkert foregik andre steder.

Men jeg husker også den dag, jeg byggede en vakkelvorn rutsjebane til min lillebror ud af min fars gamle trappestige, en træbjælke og nogle søm. De dage, hvor jeg plukkede brombær i krattet langs marken. Og de dage, hvor jeg stillede min egen lille loppemarkedsbod op ved vejen. Jeg husker, da mine søskende og jeg slog telt op i haven og legede købmand (hvor mine forældre kom og købte noget, de i forvejen ejede, for 20 pence). Og den sommer, jeg lavede en tidskapsel med min bedste ven og gravede den op igen 14 dage senere, forundrede over, hvad der var sket med os i mellemtiden.

Vel var der lange perioder med kedsomhed, men min barndoms somre rummer også nogle af mit livs bedste minder.

Aktivitetspres

Nu er jeg selv mor til fem børn. Jeg og min mand undrer os i disse varme, klæbrige dage, for der synes ingen ende på alle de artikler og blogindlæg, der vil oversvømme os med gode råd til aktiviteter, hvormed man kan underholde sine børn.

Hvis jeg ikke konstant er i gang med at bygge sandslotte, bage muffins eller køre dem rundt til diverse sportsting, bør jeg tilsyneladende føle, at jeg svigter dem. Vi er allerede flere uger inde i vores ferie, og vi har været i vandet flere gange, haft venner på besøg, besøgt de lokale seværdigheder. Jeg har gjort mit bedste for at fylde dagene med indhold til glæde for mine børn, for hvem ønsker at blive set som en dårlig forælder?

Jeg har imidlertid gjort mig den erfaring, at et tætpakket program har det med at virke stik modsat: I stedet for glade unger har jeg fået irritable og trætte børn.

De bedste feriedage har klart været dem, hvor vi ikke på forhånd vidste, hvad vi skulle. Den slags dage kan godt starte med kedsomhed og mundhuggerier, med at stene foran fjernsynet og med lidt iPad-spil. Men når den rationerede skærmtid er forbi, er resten af dagen vidunderligt ustruktureret, og universet er ikke faldet sammen af den grund. På de dage har vi hygget og moret os mere end i hele resten af ferien.

Plads til kreativitet

Børne- og familiepsykoterapeut Sharie Coombes har formuleret et godt bud på, hvorfor det forholder sig sådan:

»At opleve kedsomhed,« siger hun, »er en vigtig erfaring for børn og unge. Og en nødvendig erfaring i deres sociale, intellektuelle og følelsesmæssige psykiske udvikling. Børn har brug for plads til at finde ud af, hvem de selv er (i modsætning til, hvordan vi ser dem), og finde ud af, hvordan de kan bruge deres kompetencer i nye situationer, improvisere, overvinde forhindringer og lære sig nye ting. Kedsomhed stimulerer deres kreativitet.«

Mine børn, hvoraf den ældste er ni, gav sig på de dage, hvor ingen planer var lagt, til at lege ’far, mor og børn’, dyppe fødderne i rød maling og hoppe rundt på et stort stykke pap, bygge huler i hver sin ende af haven med tæpper og puder og opfinde en ny leg, som de kalder for ‘boble-trampolin’.

Og selv om improvisationerne kan have en pris – der er røde håndaftryk på mine nymalede dørkarme, og soppebassinet er punkteret – har jeg kunnet glæde mig over, hvor gode mine børn er til at tage selvstændige initiativer. En dag ryddede min ældste datter op på sit værelse, helt af sig selv.

Selvfølgelig kan hele ferien ikke forløbe helt uden struktur. Vi kører stadig til stranden, tager i parken og cykler til byen. Men for mig har det været som en befriende åbenbaring at indse, at mine børn trives og udvikler sig bedst i deres ferie, når jeg indimellem slapper af og holder mig lidt i baggrunden.

© The Guardian og Information. Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• lars søgaard-jensen
  • Morten Hjerl-Hansen
  • Morten Lind
  • Carsten Munk
  • Toke Kåre Wagener
  • Hans Aagaard
lars søgaard-jensen, Morten Hjerl-Hansen, Morten Lind, Carsten Munk, Toke Kåre Wagener og Hans Aagaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu