Kommentar

Når jeg er åben om mit homosexliv, viser folk sig som homofober

Danskerne har accepteret homoseksualitet på et formelt og abstrakt politisk plan, men så snart det bliver konkret, tager de afstand fra mit homosexliv
I  dag har homoseksuelle næsten samme rettigheder som heteroseksuelle. Men det her handler ikke om politik og formelle rettigheder, men om den diskrimination og marginalisering, der udspringer af den almindelige samtale mellem mennesker, skriver Andreas Ploug Tang Steffensen.

I  dag har homoseksuelle næsten samme rettigheder som heteroseksuelle. Men det her handler ikke om politik og formelle rettigheder, men om den diskrimination og marginalisering, der udspringer af den almindelige samtale mellem mennesker, skriver Andreas Ploug Tang Steffensen.

Stine Tidsvilde

16. august 2018

Jeg taler ikke med folk om mit sexliv, for folk finder det usexet at høre på.

Det er den opfattelse, jeg har fået ud fra et hav af episoder, hvor folk har givet udtryk for, at mit sexliv er usexet.

For to måneder siden blev jeg eksempelvis frabedt at have sex i mit eget hjem, fordi min daværende roomie fandt måden, jeg havde sex på, ulækker, ucharmerende og usexet.

Jeg skulle have samleje med en fyr, og før festlighederne kunne begynde, rensede jeg endetarmens afføringsrester væk for at undgå uheld i soveværelset. Jeg havde antaget, at der var en direkte skakt fra badets afløb til kloakken. Desværre tog jeg fejl, og de uheldige afføringsrester i risten blev afgørende for, om jeg måtte have sex i lejligheden.

Da min roomie reagerede på fundet, blev jeg ydmyget, flov og totalt pinlig over min måde at have sex på.

Det var ikke første gang, jeg erfarede, at folk kan have det svært med min måde at have sex på. Jeg var eksempelvis til et middagsselskab, hvor der blev diskuteret sex mellem gæsterne. Jeg troede, at der er også var plads til mine ytringer i selskabet, men idet jeg begyndte at forklare, hvad sex er for mig, blev jeg bedt om at tie stille med kommentaren:

»Stop, Andreas, det er fair, at du er homoseksuel, men jeg vil bare ikke høre om det.«

Subtil diskrimination

For 100 år siden var homoseksualitet en psykisk sygdom, og det er kun 37 år siden, at min seksualitet blev fjernet fra Sundhedsstyrelsens liste over sygdomme. I dag har homoseksuelle næsten samme rettigheder som heteroseksuelle.

Det gør mig tryg, at vi i Danmark har en regering, der står på frisindets og frihedens side og beskytter mine rettigheder. Vi har en statsminister, der tager endnu et skridt ind på LGBT-scenen, hvor han skal tale under Priden i denne uge.

Men det her handler ikke om politik og formelle rettigheder, men om den diskrimination og marginalisering, der udspringer af den almindelige samtale mellem mennesker. Det er os som almindelige mennesker, der bærer et ansvar for at kommunikere ligeværdigt med alle, uanset seksualitet.

Unge er i dag ret eksplicitte i deres måde at tale om deres sexliv på. Det er netop i denne type samtaler, at det bliver tydeligt, at mange tager afstand fra det homoseksuelle sexliv, som de finder frastødende. Det er en skam.

Unge inspirerer hinanden, eksperimenterer og udveksler erfaringer. Det er naturligt, idet unge udvikler deres seksualitet i samspil med andre. Det er nøglen til at skabe nuancerede forståelser af hinandens seksualitet. Den erfaringsudveksling kan jeg ikke deltage i.

Hvorfor taler du ikke bare med dine homovenner om dit sexliv, tænker du måske. Jeg er ikke tilhænger af at skabe et parallelsamfund, hvor det kun er andre homoseksuelle, jeg kan diskutere sex med, det vil for mig være ensporet og unuanceret.

Mine oplevelser har formindsket min lyst til at tale åbent om mit sexliv, da jeg ikke kan vide mig sikker på, hvilken reaktion jeg får fra folk. Hver gang jeg indgår i nye sociale sammenhænge, må jeg vurdere, hvor meget forskellighed fællesskabet kan rumme. Ofte bliver min konklusion, at måden, jeg har sex på, kan true den sociale struktur.

Til fester må jeg eksempelvis altid vurdere, hvor højt der er til loftet. Tit føler jeg ikke, at jeg kan tale frit under festen. Og det er ikke, fordi jeg ønsker at forklare Gud og hver mand om mit sexliv. Jeg ønsker blot at kunne være åben og løfte sløret lidt.

Konkret homofobi

Fra disse oplevelser har jeg opbygget nogle alvorlige selvværdskomplekser. Men er min måde at have sex på klam? Klart nej. Den måde, jeg har sex på, er ikke forkert. Den er lige så god som alle andres måder.

Jeg oplever, at der er en uskreven regel om, at homofil sex kun kan diskuteres på et overfladisk niveau. I det sekund, folk bevæger sig i retning af noget, der er atypisk, så som kvinder, der har lyst til analsex, porno eller onani, så mødes de med en manglende anerkendelse hos andre.

Det fører til det pinefulde spørgsmål: Har folk ’bare’ en meget lav accept af andet end den traditionelle missionær – eller handler det her dybest set om homofobi?

Danskerne har accepteret homoseksualitet på et abstrakt, politisk plan, men det er fortsat svært for dem at høre om eller håndtere konkret homosex. Folk er homofober lige så snart, det bliver konkret.

Det er trist, da det at anerkende konkret homosex i en samtale er på niveau med at anerkende det, at alle har lov at holde i hånd og kysse offentligt.

Når det er sagt, betyder det ikke, at jeg vil tvinge folk til at høre om mit sexliv.

Jeg har respekt for folk, der ikke ønsker at debattere deres private sexliv. Men jeg taler om de samtaler, hvor folks dobbeltmoral viser sig. Når I griner, laver jokes eller lægger afstand til snakken om, hvordan jeg har sex, gør I indirekte min seksualitet til noget forkert, og derfor undgår jeg at tale om det.

Folk, som i billedrige vendinger taler om deres eget sexliv, men som ikke kan tåle at høre om konkret homosex, er i min optik homofober.

Andreas Ploug Tang Steffensen er lærerstuderende og pædagogmedhjælper

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ulla Nielsen
  • Frede Jørgensen
Ulla Nielsen og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten Jacobsen

At det kan være svært at være anderledes, er vel ikke just nogen nyhed? Relativt ny er derimod forestillingen om, at man er 'marginaliseret' eller offer for 'diskrimination' alene i kraft af sin anderledeshed.

Nu har jeg aldrig efterladt afføringsrester i badet(!), ligesom jeg heller aldrig har haft en 'roomie'. Men også jeg føler til tider denne 'marginalisering', denne 'diskrimination'. Og det helt på egen krop.

For et par år tilbage var jeg eksempelvis inviteret til et for øvrigt vidunderligt bryllup. Men som anderledes kan jeg ikke nyde selv en sådan festlig begivenhed fuldt ud. Sagen er nemlig den, at jeg ikke kan deltage i almindelig small talk med mine til lejligheden tildelte bordherrer og borddamer, uden at føle mig grundigt udfordret på mit selvværd, min selvfølelse.

Tillad mig at forklare:

Det er for mig magtpåliggende ikke blot at udveksle ligegyldigheder, når jeg befinder mig i selskabeligt lag. Tværtimod føler jeg et meget stærkt behov for at diskutere emner af egentlig substans. Enten som en samtale om de helt store og grundlæggende spørgsmål, eller også i form af en insisterende spørgen ind til min samtalepartners mere eller mindre camouflerede psykologiske skeletter i skabet. Plus en åbenhjertig dissektion af mine egne, naturligvis.

Som man nok kan forestille sig, er jeg - for de fleste - en alt andet end idéel bordherre. Noget i mig insisterer trodsigt på, at min bordherres eller borddames flygtige interesse for mine udgydelser skyldes, at jeg simpelthen truer den/deres sociale struktur. Men samtidig føler barnet i mig sig selvfølgelig afvist og dermed utilstrækkelig.

Det er vældig synd for mig, føler jeg ind i mellem. Og i bund og grund dybt uretfærdigt: Hvorfor skal mit behov for at samtale om det jeg ønsker at snakke om, ikke anerkendes på lige fod med andre menneskers? At andre mennesker flest har det fint med at kratte i overfladen med deres ligegyldige snak om vind og vejr og Weber-grill, forpligter dem vel i og for sig samtidig til at lytte med interesse til mine overvejelser om Nietzsches overmenneske-begreb, eller om betydningen af det moralske forfald i hverdagslivets små, sociale interaktioner?

Det manglede da bare!

Det kan sgu da ikke være rimeligt, at jeg skal marginaliseres og diskrimineres imod på den måde?

Dummernikker kalder jeg alle dem, som ikke er lige som mig, og som insisterer på at tale om det, der interesserer dem selv. Alle de, som dermed dømmer mig ude, og får mig til at tvivle på mig selv!

Dummernikker!

Johnny Winther Ronnenberg, Alberg Hansen, Anne Lintrup, Ture Nilsson, Jens Kofoed, René Arestrup, Kenneth Graakjær, Søren Bro, Flemming Berger, Hans Aagaard, Kim Houmøller, Peter Tagesen, Jens Jensen, Steffen Gliese, Bo Klindt Poulsen , Bjørn Pedersen, Eva Schwanenflügel, Mogens Holme, Katrine-Marie Burmeister, Minna Rasmussen, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, Katrine Damm og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

@Torsten Jacobsen,

Har du prøvet med klassikeren om kunsten at 'konservere' sin sidemand ved spisebordet:
"How to make friends and influence people" af Dale Carnegie?

christian christensen og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar
Frederik Rytzel

Kære Thorsten Jacobsen.
En dag finder du måske også modet til at formulere et indspark i avisen om dit sociale syndrom. I håb om at flytte læserne en smule i din retning.
Der er sikkert mange med samme problem, som ville glædes over at læse et modigt og inderligt forsvar.
Hvem ved - Måske samtalekvalitet og emnetolerance ville stige over hele landet. ;-)

Hans Aagaard, Steffen Gliese og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Folk, som i billedrige vendinger taler om deres eget sexliv, men som ikke kan tåle at høre om konkret homosex, er i min optik homofober.

Jeg ved ikke, hvad det er for personer,du har mødt, som omtaler eget sexliv i billedrige vendinger. Men det lyder træls. Selv holder jeg meget af en skelnen mellem samtaleemner, som er private og de, som er generelle og offentligte. Afføring i baderisten er også grænseoverskridende for sådan nogle som mig. Akkeja.
Homofob? Ikke i min egen overbevisning.

John Hansen, anne-marie sindrup rix, Alberg Hansen, Anne Lintrup, Annemette Due, christian christensen, Martin Hansen, René Arestrup, Søren Bro, Jonna Jensen, Flemming Berger, Kristian Dupont, Katrine Damm, Sven Elming, Hans Aagaard, Anker Nielsen, Ninna Maria Slott Andersen, Herdis Weins, Jens Jensen, Vibeke Schiøtz, jens peter hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Carsten Wienholtz, Torben Lindegaard, Henning Kjær, Bjørn Pedersen, Eva Schwanenflügel, Mogens Holme, Trine Schmidt Nielsen, Katrine-Marie Burmeister, Børge Rosenberg og Thomas Østergaard anbefalede denne kommentar

Der er ikke noget galt i at være homoseksuel, - men at det hver gang man mødes skal ende med at blive hovedemnet, - at få stukket din røv ind i debatten og nærmest i ansigt hver gang vi mødes, et røvirriterende, og viser ikke selv vil være jer selv, men midtpunktet i forsamlingen med jeres røv.

Opfør jer dog almindeligt i stedet for mellem andre mennesker, - I er allerede accepterede som mennesker, så hvad mere kræver I, siden I vil være midtpunktet med jeres homoseksualitet?

Bliv nu selv først lidt afklaret selv med jeres liv, - det er ikke os andre der er problemet!

Bjarne Frederiksen, P.G. Olsen, Flemming Berger, Karsten Aaen, Per Torbensen og Henning Kjær anbefalede denne kommentar

Kære Andreas!
Det er ikke kun dit sexliv, der er uinteressant for alle andre.
Det er ALLES!

Minna Rasmussen, anne-marie sindrup rix, Alberg Hansen, Anne Lintrup, Annemette Due, Bjarne Frederiksen, Morten Christensen, René Arestrup, Vivi Rindom, Søren Bro, Benta Victoria Gunnlögsson, Maria Francisca Torrezão, Flemming Berger, Karsten Aaen, Katrine Damm, Hanne Ribens, Sven Elming, Michael Friis, Anker Nielsen, Torsten Jacobsen, Ninna Maria Slott Andersen, Vibeke Schiøtz, Bjarne Bisgaard Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

@Andreas Ploug Tang Steffensen,

Kære unge ven,
Hvor længe er det egentlig siden, du rystede drengeværelsets colasjatter, nullermænd og pizzakrummer ud af køjesækken og flyttede i kollektiv i metropolen for at realisere dig selv som voksen og moden regnbue-bøsse?

Jeg tillader mig at spørge, fordi din mor og/eller far måske har glemt at fortrælle dig, at hyn ikke flyttede med for at servicere dig, men blev boende i det lille hus på landet, hvor du trådte dine barnesko, og beslaglagde dit gamle hummer til andre formål, nu du alligevel ikke brugte det længere, og går ud fra som givet, at din 'roomie' i kollektivet sikkert kommer fra et hjem, hvor det at 'pølle' i badekarret og tilstoppe afløbet med ildelugtende rester af fordøjet maveindhold ville have medført stuearrest i mindst en uge plus inddragelse af lommepenge, indtil regningen for vand-, gas- og kloakmesterens assistance til at råde bod på fadæsen var betalt.

Du ville vel heller ikke ligefrem juble af glæde, hvis din 'roomie' lige lånte din private tandbørste i kruset på hylden i jeres fælles badeværelse til at finpolere leddene i kæden på sin knallert med - efter at have renset den i terpentinbad for resterne at størknet smøreolie og grus fra knallertstien - vel?

Hans Larsen, Flemming Berger, Karsten Aaen, Torsten Jacobsen, Hans Aagaard, Michael Friis, Ninna Maria Slott Andersen, Palle Jensen, Mogens Holme og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

@ Andreas

Fin artikel, men jeg tror bare at du overerigerer mht.
din påstand om homofobi.

Ninna Maria Slott Andersen

Helt generaliseret, så er det der, i min optik, er så absurd anstrengende med homobevægelsen og især pride parade mm. er, at det så fuldstændigt ensidigt KUN fokuserer på sex og sexualitet. Jeg håber, at det er en overgangsfase.
Jeg går fuldstændig ind for menneskelig frihed og retten til ikke at blive diskrimineret, men jeg gider altså ikke tiljuble og ekspressivt støtte noget der tilsyndeladende så indskrænket og trivielt kun fokuserer på sex, uanset om det er med homoseksuelt eller heteroseksuelt fortegn.
Hvad med, at bidrage til nuanceringen og relaterbarheden ved at tale om ALT DET ANDET der også kan forgå mellem to mennesker i kærligheden og den gensidige glædes navn?
Det er så primitivt og kedeligt når det kun er sex-sex-sex. Jeg oplever, at de homoseksuelle i høj grad selv gør tingene så ensidigt sexfikserede. Jeg savner, at høre mere om kærlighed og alt det andet som ikke er sex, set fra et homoseksuelt synspunkt.
Men vi lever desværre endnu engang i en hedonistisk tidsalder, hvor kriteriet for menneskelig interaktion og selvrealisation ofte bliver kogt ned til "hvis det føles godt" ("og ser godt ud") så har det værd og grund nok i sig selv og så er alt andet i og for sig irrelevant, uanset hvilket seksuelt fortegn vi taler om.
At vi pt også har et samfund, der går så meget i selvsving over - og koger alt ned til identitetspolitiske problematikker, tror jeg også gør tingene endnu mere op-ad-bakke.
Accept er én ting, respekt noget andet.

Alberg Hansen, Martin Hansen, Flemming Berger, Karsten Aaen, Torsten Jacobsen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

Sexualitet er en vigtig del af menneskers væren og selvforståelse, men skal vi alle til at gå rundt med et skilt, hvorpå det står, hvor vi selv mener vi hører til?
Efter min opfattelse er sexualitetsretning en privat sag, som jeg ikke vil blande mig i.
Det vi taler om her er mest den enkeltes selvopfattelse og selvforståelse, men det er også en religiøs debat, da mange religioner ikke kan rumme det hele menneske.

Alberg Hansen, Ninna Maria Slott Andersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Intet kunne ligge mig fjernere end, jow der er såmænd også nogle andre ting, men anyways, at tage afstand fra andre menneskers sexliv, så længe det foregår mellem voksne mennesker, der er enige.
Men uopfordret at skulle høre om det i eksplicitte detaljer henover middagsbordet er for mig en kende grænseoverskridende.
Det være sig heterosex eller homosex.
Her kan man nok med fordel 'stikke en finger i jorden' og lige overveje, om det er et konversationsemne, der har bred interesse i selskabet.
Vind og vejr kan så efter min mening være vigtigt at diskutere nu om stunder, weber-grills er så her, hvor jeg godt kan mærke, at jeg bliver lidt fjern i blikket;)

Alberg Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Ninna Maria Slott Andersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Peter Tagesen, Steffen Gliese, Flemming Berger og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Nis Jørgensen

Det lader til, at en del af debatørerne - bevidst eller ubevidst - ignorerer hvad det er Andreas beskriver: Han færdes i kredse - måske lidt yngre og lidt mere progressive/sexpositive/anti-tabu end jeres omgangskreds - hvor det er normalt og accepteret at tale om sit sexliv. Det er således underordnet, om _I_ finder det acceptabelt at høre om andre mennesker sexliv over middagsbordet - Andreas oplever i sin omgangskreds, at homosex er noget som heteroer kan kræve ikke at høre om - mens det omvendte (formodentlig) ikke gør sig gældende.

Lortehistorien er lidt speget. Men når man er kommet sig over sin væmmelse, står det tilbage, at Andreas' ubetænksomhed og uvidenhed - og den kedelige situation som hans bofælle blev sat i - gøres til et spørgsmål om, hvorvidt han overhovedet må have sex bag lukkede døre i sit eget hjem. Han blev altså ikke bare bedt om at ændre på den adfærd, som direkte berører hans bofælle - et krav om at han og eventuelle gæster ikke brugte badet til tarmudrensning ville have kunnet gøre det - og måske endda været på kanten eller over stregen for hvad man kan kræve af sine bofæller.

Nils Sørensen, ingemaje lange, Morten Højer, Anders Vang Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

@Nis Jørgensen,

Hvis Andreas' såkaldte 'roomie' er kontraktligt registreret som ejer eller lejer af den bolig, hvor badekarret befinder sig, er det i h.t. lejelovens bestemmelser herom Andreas, der som logerende hos vedkommende enten måtte rette ind efter 'roomien's husorden eller flytte sig selv og sine sydfrugter til et andet 'kollektiv', hvor beboerne var mindre nøjeregnende med den hygiejniske standard i køkken, badeværelse og andre fælles faciliteter, end omhandlede 'roomie' viste sig at være. Længere er den sang fra de varme lande faktisk ikke.

Selv om det selvfølgelig er trist for Andreas, at han måtte ud at se sig sig om efter et nyt logi så kort tid efter, at han blev gammel nok til at flytte hjemmefra uden af spørge sine forældre, om det var i orden med dem, at han slog sig ned i et bysamfund, hvor det var lettere for ham at blive accepteret af sine jævnaldrende end hjemme i 'Snollerød'. Hvor folk desværre stadig er så tilbagestående og bornerte over for andre, der er en smule anderledes skruet sammen oven i hovedet end 'Majoriteten i Snollerød'.

Torsten Jacobsen

Nis Jørgensen,

Det står jo i og for sig Andreas frit for at frabede sig levende skildringer af heteroseksuelle menneskers sexliv. Som jeg i et tidligere indlæg i denne debat forsøgte at klargøre, så afstår jeg selv fra at konversere dummernikker i snart sagt enhver sammenhæng. Det er ikke nemt, men med en passende afvisende attitude, så kan det dog lade sig gøre....

At de fleste mennesker så betragter mig som et arrogant svin, ja det er så den beskedne pris jeg må betale. Intet er gratis i denne verden, som bekendt...

Frede Jørgensen

jeg er bare glad for, at der ikke er nogen homofober på denne tråd
i skal have et kys alle jer mænd

David Zennaro og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Nis Jørgensen

@Grethe: Lejeloven er noget anderledes end du beskriver - det er besværligt at smide folk ud med henvisning til husordenen (jeg har prøvet), men til gengæld så vidt jeg kan se nemt at smide folk ud af accessoriske enkeltværelser uden begrundelse. Jeg går også ud fra, at der ikke står noget i direkte i husordenen om afføring i baderisten.

Men pointen er at hans udlejer (lad os gå ud fra at det er det han er) sætter begrænsninger på hvad han må lave i sit soveværelse, på baggrund af hans grænseoverskridende brug af badeværelset (jeg forstår ikke hvorfor du blander køkken og andre fælles faciliteter ind i det. Kender du Andreas, og ved noget vi ikke ved?).

For at få det på det rene: Jeg mener at en reaktion der lød "det er fandme for ulækkert, du ryger ud" ville være i orden, ligesom "det er fandme for ulækkert - hvis du gør det igen ryger du ud".

@Torsten Jacobsen: Mit gæt er, at Andreas ikke har noget videre mod at høre om heterosex. Min pointe var blot, at det formodentlig ikke var socialt accepteret at bede om det (sikkert heller ikke fra heteroer). Jeg kan forstå at du ikke går op i hvad der er socialt accepteret - det gør måske Andreas' problem svært at relatere til for dig

Det jeg kan læse at Andreas har noget imod, er at blive ekskluderet fra fællesskabet omkring "at snakke om vores sexliv". Det kan jeg personligt godt forstå - lidt ligesom hvis der blev snakket om fodbold, og jeg så fik at vide at mit input i diskussionen var uønsket, fordi jeg holdt med FCK. Det interessante ville være at høre, om Andreas har konfronteret sin omgangskreds med sin oplevelse af eksklusion, og hvordan de reagerede. Umiddelbart citerer han jo kun en enkelt person, der ikke ville høre om hans sexliv.

Tillykke med dit valg om ikke at konversere med folk du opfatter som dumme. Det får jo en til at føle sig lidt priviligeret, når du svarer på ens indlæg :-)

Nils Sørensen, Morten Højer og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Nis Jørgensen,

Jamen så lad os da tale rent ud af posen, siden du foregiver ikke at forstå - som et barn - hverken sarkasme eller ironi:

Skribenten er træt af, at hans 'roomie' har det svært med afføring i baderisten. Samtidig har han det svært med, at hans heteroseksuelle omgangskreds har det svært med hans - åbenbart meget konkrete - beskrivelser af, hvordan han agerer i et soveværelse.

Alt dette gør de fleste mennesker til Homofobe(!) - i skribentens øjne - og som konsekvens af denne 'homofobiske' afvisning, føler han sig afvist af samfundet som helhed.. Marginaliseret og diskrimeret imod...

Homoseksuel eller ej....Når jeg læser den slags selvhævdende, selvoptaget, pissearrogant lort, så får jeg ærligt talt knopper over det hele..Men det er måske bare mig? En lille, misforstået og sikkert snart håbløst marginaliseret gruppe af gamle mennesker, som slet ikke forstår, hvad det hele drejer sig om længere..

Velkommen til verden!

Alberg Hansen, Tommy Gundestrup Schou, Ture Nilsson, Bjørn Pedersen og Jens Kofoed anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Blot til din orientering Nis Jørgensen,

Som logerende i et enkelt værelse med adgang til køkken og bad i parcelhus eller lejlighed har man ingen beskyttelse i lejeloven mod opsigelse med kort varsel uden anden begrundelse end den, at indehaveren selv skal bruge værelset til andet formål.

Torsten Jacobsen

Frede Jørgensen,

Ak ja, hvad mener jeg dog med 'velkommen til verden'?

Jeg læste engang på universitetet. Humaniora, kaldte vi det i selvfed orgasme. Et begreb, som i løs oversættelse kan kaldes 'menneskevidenskaber'.

Man lærer meget i disse studier udi 'menneskevidenskaberne'. Ikke mindst lærer man, at ethvert udsagn er værdigt til fortolkning, og at der i og for sig ikke findes 'forkerte' fortolkninger. Blot findes der mere eller mindre indsigtsfulde fortolkninger..

Således belært, hvad tror du så, at jeg mener?

Søren Nielsen

"I det sekund, folk bevæger sig i retning af noget, der er atypisk, så som kvinder, der har lyst til analsex, porno eller onani, så mødes de med en manglende anerkendelse hos andre."
Dine venner er ikke homofobe, de er bare almindelige og for generte til at tale om analsex.
Du må bare acceptere at nogle emner stadig er tabu.

Nis Jørgensen

@Grethe: Var det ikke cirka det jeg skrev? "[...] men til gengæld så vidt jeg kan se nemt at smide folk ud af accessoriske enkeltværelser uden begrundelse.". Det var dig der bragte husordenen ind i billedet - den er (juridisk set) underordnet. Der har næppe heller stået i husordenen, at man ikke må skide i badet.

@Torsten Jacobsen: Jeg tror du har ret. Jeg er for barnlig til at ville forstå dine indlæg, og du er for gammel og forstokket til at forstå Andreas' (eller mine), Dog tror jeg ikke du behøver bekymre dig for at være en del af en "lille" gruppe i den sammenhæng.

@Søren Nielsen: Mit gæt er, at en del af dem er for generte til at tale (eller høre) om sex i det hele taget. Der er bare ikke nogen der siger fra overfor andre end bøssen. Det er nok den "pæne" fortolkning af Andreas' genvordigheder: Det er ikke (så meget) fordi folk ikke kan lide bøsser og bøssesex, men fordi der er andre sociale normer for, hvilke grænser man må sætte for bøsser.

Grethe Preisler

Well, Nis Jørgensen,

jeg ved skam så lidt som du om Andreas' økonomiske formåen. Men som han selv beskriver sin situation, lader han jo ikke til at være blandt de heldige ti procent, der har fået en forældrekøbt ejerlejlighed stillet til rådighed for sig og sine foretrukne room mates efter flugten fra børneværelset til grønnere græsgange end den, han flyttede fra.

Iøvrigt mener jeg i ramme alvor, at vi alle sammen skal ønske Andreas en rigtig god og festlig Copenhagen Pride i morgen. Uden brådne pander, sæbeøjne og brækkede arme og ben til deltagerne i marchen under regnbuefanerne fra Frederiksberg Alle til pladsen bag ved Lurblæserne på Rådhuspladsen, som jeg ikke husker navnet på. Men den ligger lige der, hvor cooperativet 'Tilskærerne' i sin tid havde en tøjbutik med en stor grøn saks i neon som logo på facaden.

.

Torsten Jacobsen, Nis Jørgensen, Steffen Gliese og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Denne sommer flyttede jeg sammen med sin gamle/nye veninde ind på et hotel beliggende i Marais kvarteret i Paris lige på den anden side af Seinen overfor Notre Dame. Jeg kender historien godt nok til at vide, at det er det gamle jødiske kvarter. Min sydfranske familie grinede dog af en eller anden grund, da jeg inden afrejsen fortalte om planerne. Vi kunne heller ikke forstå, at der i samtlige fodgængerfelter var tegnet nogle buede streger i forskellige farver.

Vi spadserede hen til Musée d'Orsay og beundrede de 86 udstillede billeder af Monet samt alt det andet. På vej hjem til hotellet gik der en prås op for os, idet vi pludselig befandt og i et farvestrålende pride optog, hvis bestemmelsessted tilsyneladende var vores hotel. Indgangen var mere eller mindre spærret af flotte damer i farvestrålende kjoler med rød læbestift og fantasifulde hatte. Min ledsager gjorde mig opmærksom på, at der sandsynligvis var tale om mænd.

Om aftenen spiste vi i en nærliggende restaurant. Jeg talte mindst 250 bøsser i og udenfor restauranten, som tilsyneladende morede sig kosteligt. Så vidt vi kunne se var min ledsager den eneste kvinde i selskabet. Jeg må sige at alle opførte sig pænt. Mit franske er godt nok til at jeg kan bevidne, at der ikke var nogen grænseoverskridende samtaler om sex. Maden var fremragende og det var absolut en positiv oplevelse.

Simpelt og behøver ikke en lang artikel: Folk gider generelt ikke tale om noget der ikke interesserer dem...
En anden rammende kommentar: "Nej, det er ikke subtil diskrimination, at din roommate ikke gider afføring i jeres fælles badekar."

Mette Poulsen

Der bliver bogstaveligt talt skidt i bruserens afløb uden det bliver gjort rent. Roomien bliver, forståeligt nok for mig ihvertfald, pissesur over denne ret ukalibrerede adfærd, og flipper ud. Man kan jo høre samtalen for sig "du kan ikke have flere fyre over til knep, når det skal være så klamt!", et voila! roomien er en homofob og ikke bare en, som forventer almindelig renlig opførsel hos sin sambo, kronikkens forfatter. Jeg må indrømme, jeg har svært ved at se logikken.
Der er masser, MASSER, af ting, som går homosexuelle imod - retten til at besørge i fællesbades virker som en underlig kampplads.

Bjørn Pedersen

Det er imponerende så fuldstændig ude af trit med virkeligheden narcissister kan være. Enhver opfordring til hensyntagen til andre er i virkeligheden et "angreb" på dem.

"Jeg gjorde ikke ordentlig rent efter mig efter at have vasket mig efter analt samleje, og min roomie beklagede sig over det, da det var hans tur til at gøre rent (og han er grundig nok til også at rense afløbet).... så nu hænger jeg ham ud som homofob i Information."

I stedet for at tænke bare en lille smule over at skylle fekalierester ud i brusenichen for det første ikke er særlig hygienisk for den, der skal i bad bagefter. Det kommer også til at stinke fra afløbsristen. Afløbsrens og varmt vand med rodalon efter den slags rensninger er simpelthen det mindste røvhulsegoistiske man burde kunne forvente.

Alternativt set kunne han jo også bare skræve over toilettet med en fyldt supersoaker med varmt vand og... ja. Så kommer både fekalierester det rette sted hen, og med lidt øvelse lærer han ikke at spilde, OG det er mindre besværligt både for dovne, egoistiske Andreas men også for hans mere hensynsfulde roomie at gøre rent. Everybody wins.

Så kan det være at det ville være flovt at skulle foreklare hvorfor man går ind og ud af badet med en super-soaker, men man skulle tro at det at efterlade en brunlig, stinkende vandpyt i badet til næste roomie ville være mere flovt - altså medmindre man er narcissist.

Folk , der ved private fester og sammenkomster uopfordret belemrer andre med detaljerede beskrivelser af deres sex-liv, deres religiøse/politiske anskuelser, deres pengeforhold o l , er irriterende at være sammen med.

Læste engang i Christopher Isherwoods dagbog, at han undlod at vaske sig efter at have været sammen med sin unge ven, fordi den brune ring, der havde lejret sig bag hans penishoved var ham et kært minde. Det syntes jeg var enormt ulækkert, men det gør mig vel ikke til homofob? Folk, der dyrker analsex, får nok et mere afslappet forhold til afføringsrester end folk, der finder analsex frastødende og derfor ikke udvikler den samme tolerance.

Grethe Preisler

Nu der er åbnet for sluserne, får jeg mod til at fortrælle, hvordan min mors tante Helene løste problemet med en mindre proper mandlig logerende, hun havde haft boende et halvt årstid på loftværelset i sit parcelhus. I 'gamle dage' - omkring 1916 - da sanitære installationer som wellness-bad med spa og bidet endnu ikke var allemandseje, og udendørs das med tønde under var normen i parcelhuse i provinsen, hvor kloaknettet heller ikke var, hvad det ideelt set antages at være i vore dage.

Kort sagt, da den unge herre var rejst videre for at realisere sig selv i en anden by, begav tante Helene, som var en renlig dame, sig med klude, skrubbe, kost og gulvspand op på værelset for at gøre det klart til, at den næste logerende på venteliste kunne overtage det i grundig rengjort stand med blankpudsede ruderog nyvaskede gardiner etc. Men lige meget hvor meget hun luftede ud og skurede og skrubbede, mente hun stadig ikke, at luften i værelset var så frisk, at hun kunne byde sin næste paying guest, en nydelig ung dame af nobel familie, at flytte ind i det, som det var. Så hun gik på jagt efter lugtens kilde med næsen på skaft.

Efter at have snuset sig frem i alle skuffer, kroge og sprækker, lykkedes det hende til sidst at finde ud af, hvor lugten kom fra. Brændovnen, som ikke havde været i brug hele sommeren, var propfuld af avispapirpakker med you know what, som den logerende havde deponeret i indfyringsrummet, fordi han ikke kunne overvinde sig til at benytte den udendørs bekvemmelighed, når han var trængende om natten.

Tante Helenes løsning på problemet var at skovle alle pakkerne fra brændeovnen ned i en karton og sende den pr. efterkrav som banepakke til den forrige lejers nye adresse. Bilagt følgende håndskrevne note: "De glemte at få alle Deres ejendele med Dem til den nye adresse, da De flyttede."

Kenneth Graakjær, Trond Meiring, Frank Hansen, Bjørn Pedersen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

@Frede Jørgensen,
Så var det heller ikke mere besværligt for tante Helene. Hun boede lige ved siden af stationen og var gode venner med stationsforstanderens kone, som var kusine til den uheldige unge herres mødrene ophav. Så han betalte for fragten uden at kny ;o)

O milde kvinder, hvor har de magt!

Jeg tror, det generelt er en dårlig ide at underholde folk til et middagsselskab ! med historier om afføringsrester :-)

Ulla Blok Kristensen, Bjarne Frederiksen og Klavs Hansen anbefalede denne kommentar
Klaus Sørensen

Hvorfor bliver vi småborgerlige bøsser, ja os der lever det kedelige liv med fast partner, maden klar kl. 18, villa og vov hund, sex hver onsdag osv. osv.
Hvorfor skal vi trækkes ind i mængden af farverige bøsser der gerne vil være en del af det kedelige borgelige samfund, men som syntes at de ikke bliver accepteret fordi de står på en ladvogn iført Speedos og babyolie og fjerdragt.
Hvis du gerne vil være være med i smalltalk ved (hetro)festerne og på arbejdspladsen og i det offentlige rum så er det andre vilkår der gælder.
Her må vi alle finde den fællesnævner som samler os, det gør homo livet ikke, her taler vi om det vi har tilfælles. Og ja, jeg syntes også det er træls at ikke kunne deltage i samtalerne ved bordet når det kommer til børn og deres indflydelse på mine medgæsters liv og dagligdag, sådan er det.
Tage en kiks og kom videre, vi lever i et samfund som bakker os op og som accepterer os på ligefod med resten af den danske befolkning.
Over and out.

Katrine Damm, Alberg Hansen, Ulla Blok Kristensen, Anne Lintrup, Bjarne Frederiksen, Torsten Jacobsen, Tommy Gundestrup Schou og Ninna Maria Slott Andersen anbefalede denne kommentar
Jacob Hasle Nielsen

Det lyder ikke som om det handler om homofobi men om din dårlige hygiejne .... Jeg gider da heller ikke glo på lort i mit bad ... selv ikke hvis det er min kæreste der har rengjort sig før vi skal have sex ...