Kommentar

Regeringen tager fejl, når den sender højhastighedstog ind på krybesporet

Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje
Der bygges fortsat på Danmarks første højhastighedsbane fra København over Køge til Ringsted. Her arbejdes der på den nye station ved Køge.

Der bygges fortsat på Danmarks første højhastighedsbane fra København over Køge til Ringsted. Her arbejdes der på den nye station ved Køge.

Jens Dresling

22. august 2018

Denne klumme ender et sted mellem Kattegat og Slotsholmen, men tager udgangspunkt i New Delhi, hvor luftforureningen i juni var for høj til at kunne måles nøjagtigt. Dog ved man, at koncentrationen af ultrasmå partikler (PM2.5) i flere dage var højere end på Nørreport Station, hvor luften blafrer mellem farligt, ’nødforanstaltninger påkrævet’ og meget usundt.

Den 26. april 2017 måltes på S-togsperronen PM2.5 til 242 µg/m3 i gennemsnit for 30 minutter (og over 500 når et regionaltog kørte igennem). Kemisk Institut, Københavns Universitet, og Airlabs stod for målingerne. WHO’s guide line value er 10-25 µg/m3. Altså 10-20 gange under niveauet på Nørreport og et ukendt antal gange under niveauet i New Delhi.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Trond Meiring
  • Kim Folke Knudsen
  • Dorte Sørensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • Kristen Carsten Munk
  • Torben K L Jensen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Peter Knap
  • Poul Erik Riis
  • Poul Anker Sørensen
David Zennaro, Trond Meiring, Kim Folke Knudsen, Dorte Sørensen, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Kristen Carsten Munk, Torben K L Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Peter Knap, Poul Erik Riis og Poul Anker Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Lånefinansiere offentlig infrastruktur ? Danmark har bundet sig 100 % til euro-zonen i og med at vi skrev under på finanspagten (noget vi ikke var tvunget til fordi vi ikke har euro som valuta) så vi har faktisk fraskrevet os den mulighed. I euro-zonen er det "markedet" der skal finansiere altid - et udtryk for alle de privatiseringer af statslige virksomheder der har fundet sted i hele Europa.

Trond Meiring, Eva Schwanenflügel og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Under rødt flag med Helle Thorning som statsminister. Barosos kæledægge og forlængede arm.

Per Torbensen, Eva Schwanenflügel og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar

Det offentlige låner normalt ikke penge, hverken i bankerne eller hos realkreditinstitutionerne. Når en kommune bygger en skole til 500 millioner kroner, så klares betalingen med et træk på kontoen. Beløbet konteres som en udgift, mens værdien af skolen ikke opføres som et aktiv. Et offentligt regnskab er derfor meget anderledes end et privat regnskab.

Upræcis klumme.
De partikler, der er på S-togsperronen, stammer ikke fra togenes udstødning, men evt. fra hjulene, hvor de frigives under opbremsning. Det er de eneste partikler el-tog udleder - bortset fra dem, der stammer fra elværket, men jeg tvivler på, at de kan måles på Nørreport.
Til gengæld er der en del svovl- og dieselpartikler på fjerntogsperronen, og som stammer fra de gamle ME-dieselhakkere, og fra IC4-togene. Ikke for at bagatellisere, men med elektrificeringen Lunderskov-Esbjerg forsvandt ca. 10 pct. af dieseltogene fra Nørreport, så et lille fremskridt er der dog sket.
Retfærdigvis bør det da nævnes, at elektrificeringen af nye strækninger er gået i gang, dels Fredericia-Ålborg og dels Ringsted-Nykøbing. det er også på tide, men lad os nu glædes over, at den er på vej. Og lad os lige få proportionerne på plads: Vej- og lufttrafikken er de helt store syndere når det gælder udledningen af skadelige stoffer. Luften på gaden ovenover Nørreport, err langt værre end på perronen.

Jeg synes det lyder temmelig underligt, at luften på Nørreport skulle være værre end i New Delhi. Her opholdt jeg mig af nogle gange i begyndelsen af 80'erne, og at sammenligne lufter dér med Nørreport, er mildt sagt ude i hampen. På Nørreport er der nu installeret ganske effektive udluftningskanaler, dem er der vist ikke så mange af i New Delhi?
Mht. København-Ringsted, så kommer der også til at køre elektriske IR4 på banen - også værd at nævne.
Mht. en Kattegatforbindelse - så var det Ole Brik, der bad om at få et overslog over hvad en bro uden jernbane ville koste. Han pressede Vejdirektoratet til at lave et sjuske-notat på en uge. Det var så fejlbehæftet, at det måtte laves om. Folketingets Trafikudvalg skrottede ministerens ideologiske forslag, og har bedt om at få beregninger, der om fatter både vej og bane. Noget andet er, at nok råber de politikere, der er valgt i Midt- og Nordjylland op om Kattegatforbindelsens herligheder, men de, der er valgt i Syddanmark, på Fyn og Sjælland er lodret imod. Intet er sikkert. Hertil kommer, at så længe der endnu ikke er anlagt en fast forbindelse under Fehmarn Bælt - hvis den da kommer? - så kommer der ingen Kattegatforbindelse. Heldigvis.

Trond Meiring, Kim Folke Knudsen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
mike twardale

Staten må gerne lånefinancere en jernbane. Men hvis lånet aldrig kan afdrages (er rentabel), så er det jo ikke længere et lån... Det er derfor selvfinancerede infrastruktur er populært: fordi det opfylder et reelt behov.

Kim Folke Knudsen

Danmark er ikke et foregangsland indenfor grøn transport. Vi er et europæisk U-land, et skræmmeeksempel på, hvordan et land, der oprindeligt havde mulighederne nu er ved at forspilde dem.

Hvor er det pudsigt at se, hvor meget skatteyderne skal subventionere flybrændstof, biler og anden " Grøn energi " over regeringens utallige fradrag og afgiftsmanipulationer.

Det er klar til tale fra Regeringen: Kattegatbro til mindst 60 mia.kr. men uden tog, og en togfond, der skal lukkes ned. Resultat samtlige danskere ( også dem der ikke er egnet til at sidde bag et rat ) vil få sig et kørekort og havne i en gigantisk kø udenfor Danmarks store bycentre. I byerne bliver de milliondyre ejerlejligheder til et ophold i hede sommermåneder, hvor benzin os og dieselpartikler nok skal gøre sit til at forpeste tilværelsen for byens borgere. Der bliver ikke problemer med en pensionsalder på 77 år i år 2100, for mange mennesker vil have så mange partikler fra forurening i lungerne, at den alder, den når de ikke.

Det kan ikke være anderledes, når Regeringen ( den såkaldte blå regering men himmelblå det er dens klimapolitik ikke ) er ledet af His Masters Voice Kristian Thulesen Dahl DF. DF har erklæret, at grøn omstilling og klimapolitik: Det er ligesom at købe ind i NETTO. Vent til tilbudsavisen en gang i fremtiden kommer med et rigtig godt udenlandsk grønt tilbud, og så kan vi købe meget billigere ind end vores dumme europæiske naboer, som ikke fører den slags politik.

Mikkel Dencker (DF) om klimaudfordringer. Det handler om tro og ikke om politik.

Det sociale i denne transport politik er mig heller ikke åbenlys. Kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister brandbeskattes af deres indkomst for at finansiere, at de dyre og store biler bliver billigere. For buspassagererne er der evige udtyndninger i køreplanen og på landet, der er bussen fortid.

Også kan de ikke forstå, at der ikke kommer udvikling til Udkantsområderne af Danmark ?

Torben Skov, Arne Lund og Vibeke Hansen anbefalede denne kommentar

Hvis nu Mette Frederiksen vinder valget, da bliver det spænende at se hvordan hendes parlamentariske grundlag - frikadellepartiet - vil stille sig til SD's ønske om at tilføre den kollektive trafik flere midler, og at øge klimaindsatsen. DF har t dybt had til kollektiv trafik, og især til DSB og Banedanmark.