International kommentar

Det er skammeligt, at politikerne ignorerer dødsensfarlig luftforurening

Nye studier peger på, at udledningen af fossile brændstoffer ikke alene er skyld i klimaforandringer. Den afledte luftforurening truer også menneskeliv mere end nogen krig eller katastrofe
Luftforurening er ikke blot verdens største miljøplage, men står også bag et ud af seks dødsfald i verden. Her er det smog over London en sommermorgen.

Luftforurening er ikke blot verdens største miljøplage, men står også bag et ud af seks dødsfald i verden. Her er det smog over London en sommermorgen.

Ritzau Scanpix

23. august 2018

For tre år siden måtte jeg igennem en hjerteoperation, som kostede det offentlige sundhedsvæsen titusindvis af pund og fik mig til at tænke: Hvorfor skulle det lige overgå mig?

Jeg havde holdt mig i god fysisk form, mente jeg. Jeg spiste fornuftigt, sørgede for at få rørt mig og havde for længst kvittet tobakken. Jeg mente selv, at jeg var aktiv og ved godt helbred. Så hvad kunne være årsagen til, at jeg fik en hjertesygdom – nationens største dræber og verdens største epidemi?

Luftforurening dræber

For nylig fandt forskere belæg for, at livet i en moderne storby kan medføre alvorlige sundhedsproblemer. Kardiologer fra Queen Mary University i London konstaterede, at selv angiveligt ’sikre’ niveauer for luftforurening kunne kobles til hjerteabnormiteter, som ligner dem, man ser i de tidlige faser af et hjertetilfælde. Deres undersøgelse baserede sig på data fra næsten 4.000 personer og kunne støtte sig til et tilsvarende amerikansk studie, der påviste, at en høj grad af udsathed for fine partikler og kvælstofoxider er koblet til en intensiveret forhærdelse af arterierne.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Trond Meiring
Trond Meiring anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brug brint i stedet for fossile brændstoffer. Energien til effektivt at spalte vand i ilt og brint kan vi få fra moderne atomkraftværker, indtil vi har tilstrækkelig vedvarende energi.
Og når vi brænder brint af, bliver det til vand.
Der er noget nær uanede atomenergimængder til rådighed, produktion i moderne værker er sikker, og den meget mindre mængde affald kan vi håndtere - i modsætning til CO2.
Det vil også være ret let at indrette vore motorer til brint.

Jørgen Wind-Willassen

Artiklen slutter med: Der findes klare alternativer til afbrænding af fossilt brændstof.
Ja da.
Mon det er kernekraftværker der tænkes på?
De har i hvert fald ingen partikelforurening.

Torben Morten Lund

Københavns Kommune har i mere end 25 år været vidende om at dieselpartikler foranlediger ca. 700 beboeres for tidlige død, Dvs. 17.500 mennesker søger medskyldige. Nok har der været snak og gode viljer blandt politikerne. Men man har ikke rykket! Kørt med osende busser og store hørmere, og sat sin led til bilproducenterne og EU's normer. Der med dieselgate har vist sig at være kriminaliseret.

Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og Kristen Carsten Munk anbefalede denne kommentar