Klumme

Smartphonen ville være enhver Stasi-officers hedeste drøm

Mark Zuckerberg har sat gaffatape over kamera og mikrofon på sin computer. Han skal nemlig ikke nyde noget af den massive overvågning, som vi andre finder os i
Der var engang, hvor det krævede en dommerkendelse for, at myndigheder kunne få adgang til vores privatliv eller vores bolig. Med smartphonen har vi underskrevet vores egen dommerkendelse, der giver andre adgang til vores eget liv, skriver Lasse Jensen.

Der var engang, hvor det krævede en dommerkendelse for, at myndigheder kunne få adgang til vores privatliv eller vores bolig. Med smartphonen har vi underskrevet vores egen dommerkendelse, der giver andre adgang til vores eget liv, skriver Lasse Jensen.

Ritzau Scanpix

22. august 2018

Forleden så jeg på DR et britisk tv-program, hvor en it-ekspert sendte en drone op over en menneskefyldt park i London. Dronen registrerede samtlige tændte mobiltelefoner i parken. Nu vidste eksperten, hvor mange mennesker med mobiltelefoner der var der (vist nok 1.142), og han kendte IP-adresser og telefonnumre og ville uden problemer kunne fastslå identiteten på indehaverne.

Han vidste med få centimeters nøjagtighed, hvor de var placeret i parken, og med brug af lidt mere software, fortalte han, at han også ville kunne registrere den gemte samtale- og netaktivitet på hver eneste telefon.

Det gjorde han ikke, fordi det var ulovligt, men softwaren kunne købes af enhver på nettet for omkring 130 kroner.

Massiv overvågning

Alt dette var muligt, fordi mere end 98 procent af mobiltelefonerne havde tændt for wi-fi-søgefunktionen. Med andre ord, hvis ikke vi selv sætter den ud af kraft, hver gang vi fjerner os fra et kendt wi-fi-netværk uden at slukke for funktionen, åbner vi op for massiv overvågning.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Espen Bøgh
  • Ejvind Larsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Ib Christensen
  • Torben K L Jensen
  • Britta B.
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Torben Bruhn Andersen
  • Kristen Carsten Munk
  • Kim Øverup
  • Christian Skoubye
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Bjarne Andersen
  • Benno Hansen
Espen Bøgh, Ejvind Larsen, Eva Schwanenflügel, Ib Christensen, Torben K L Jensen, Britta B., Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Bruhn Andersen, Kristen Carsten Munk, Kim Øverup, Christian Skoubye, Maj-Britt Kent Hansen, Bjarne Andersen og Benno Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Andersen

Jeg er da glad for at jeg har haft min ungdom i den sidste periode med frihed og privatliv.

Lillian Larsen, Ejvind Larsen, Lars Bo Jensen, Eva Schwanenflügel, Carsten Wienholtz og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Har også for længst sat sort tape over kameraet. Men mikrofonen? Lyden er slået fra, men det inkluderer vel ikke mikrofonen? Kan nogen hjælpe?

Lise Lotte Rahbek

Jeg har ikke tapet noget. Jeg har simpelthen undladt at bruge facebook, mails og messenger på min fon. Og hvis ikke jeg skal bruge apperatet, ligger den hjemme.

Ta' nu og afinstallér al det skrammel! Det er sikkert skræmmende, når tilvænningen er total, men ligesom med rygestop, er det et spørgsmål om at afvænning.

(Gad vide om man skulle overveje at starte en advænningskonsulentbutik...)

Ejvind Larsen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Ib Christensen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Bjarne Andersen

Maj-Britt Kent Hansen
Politi og dermed staten har programmer der kan tænde dit kamera og mikrofon uden du ved det.

Lise Lotte Rahbek
Der kameraer på vej med ansigt genkendelse ( det er ulovligt at dække ansigtet til ) + nummerplade scanner, så du kan ikke undgå at blive overvåget.

Lillian Larsen, Ejvind Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Bjarne Andersen
Nej. Jeg kan ikke undgå at blive overvåget. Men jeg gør mit bedste for at undgå at medvirke til, at overvågningen bliver let.

Lillian Larsen, Christian Skoubye, Ejvind Larsen, Eva Schwanenflügel, Ib Christensen og Bjarne Andersen anbefalede denne kommentar
Bjarne Andersen

Der er 3 styresystemer Windows Google og Apple, alle er overvågnings maskiner uanset vad du ellers har installeret.

Lise Lotte Rahbek

Linux/ubuntu og Duckduckgo på laptoppen. Phonen hjemme i vindueskarmen. :-)

Christian Skoubye, Ejvind Larsen, Eva Schwanenflügel og Britta B. anbefalede denne kommentar

Kære Lasse Jensen
Jeg har læst et sted, at selv om man slår placering fra på en android telefon, registrere google din placering alligevel.
Du har helt ret i alt hvad du skriver, men hvad skal vi gøre ved det?

Maj-Britt Kent Hansen

Artiklen talte om at slå mikrofonen fra på pc'en - se inserat nedenfor. Det er det, jeg gerne vil høre om, nogen ved, hvordan man gør.

CITB Klavs Birkholm siger til Berlingske, at Facebooks stifter og chef Mark Zuckerberg har sat gaffatape over kamera og mikrofon på sin computer. »Han skal ikke nyde noget, og jeg kan love dig for, at jeg har gjort det samme,« siger Birkholm CITS

Philip B. Johnsen

Metadata er våben, der kan blive brugt imod alle, metadata et lukrative, hvis metadata er tilgængelige, bliver de brugt.

Jeg forstå ikke, hvorfor det ikke er forsidestof, det må være penge, der taler deres tydelige sprog.

Stilhed!

Hvis man vil forstå, hvordan demokrati er blevet vare, hvor man kan købe en præsident eller statsminister, ved manipulation af den lille gruppe vælgere, der svinger valget fra f.eks. S til V, så må man forstå, hvad det statistisk helt nøjagtigt kræver, at svinge ‘de helt præcist rigtige personers holdning, dem der i forvejen er påvirkelige, som vil kunne finde på at skifte holdning, det er gennemarbejdede statistiker, med garanti for resultere, at vinde et demokratisk valg, er en vare, der købes.

‘How Trump Consultants Exploited the Facebook Data of Millions.’
https://www.nytimes.com/2018/03/17/us/politics/cambridge-analytica-trump...

BUSINESSES THAT MAKE MONEY BY COLLECTING AND SELLING DETAILED RECORDS OF PRIVATE LIVES WERE ONCE PLAINLY DESCRIBED AS “SURVEILLANCE COMPANIES.” THEIR REBRANDING AS “SOCIAL MEDIA” IS THE MOST SUCCESSFUL DECEPTION SINCE THE DEPARTMENT OF WAR BECAME THE DEPARTMENT OF DEFENSE.

Facebook fik loves strengeste mulige straf onsdag 10. juli 2018, $660.000, for ulovlig hjælp til Cambridge Analytica, der misbrugt millioner af borgeres personlige data til politisk manipulation af demokratiske valg af politikere og flertalsafgørelser, i dette tilfælde til manipulation af valget af Donald Trump og Brexit afstemningen.

“Facebook's $660,000 Cambridge Analytica Fine Is Almost Meaningless -- But That Misses The Point”
Link: https://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2018/07/11/facebooks-ico-fin...

‘Robert Mercer: the big data billionaire waging war on mainstream media.’

“With links to Donald Trump, Steve Bannon and Nigel Farage, the rightwing US computer scientist is at the heart of a multimillion-dollar propaganda network.”
Link: https://www.theguardian.com/politics/2017/feb/26/robert-mercer-breitbart...

morten rosendahl larsen, Eva Schwanenflügel og Bjarne Andersen anbefalede denne kommentar
Bjarne Andersen

Philip B. Johnsen
Ja Det er da ikke en tilfældighed at det er de gamle magt partier der ønsker så meget overvågning som muligt, samtidig med at man laver en mørklægningslov, så man kan styre hvilken informationer befolkningen får.

Lillian Larsen, morten rosendahl larsen, Flemming Berger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Bjarne Andersen
Med adgang til metadata, de rigtige algoritmer, de rigtige distributionskanaler Facebook, Google samt avanceret statistik, har det ingen eller ubetydelig betydning, hvad jounalister og offentlighed får af indsigt foregår i folketinget, mellem politikere og f.eks. finansministeriets økonomer i processen af udformning af politik, når det handler om, at købe et valgresultat.

At vinde et demokratiske valg, med traditionel lille margen mellem to mulige kandidater til posten som ‘statsminister’, som i det danske demokrati og mange andre demokratiet, er en vare der kan købes.

Tag ikke fejl af det.

Philip B. Johnsen

Tja.
Tænk hvis politikere, pressen og domstol mente, hvad de siger om Facebook og dømmer dem for, at Facebook er en trussel imod demokratiet?

Facebook blev øjeblikligt lukket ned, men hvordan er det nu, at det er, med demokrati og retstat i den virkelige verden anno 2018?

Den stærkes ret!
At den stærke part i et forhold bestemmer, ene og alene i kraft af sin overlegne styrke og uanset om vedkommende har ret eller ej.

Ib Christensen

@Philip B. Johnsen

Problemet er vel, at så skal de også selv undlade at benytte sig af det samme, hvis de anklager andre for overvågning

Philip B. Johnsen

@Ib Christensen
De helt unge i dag, vil håndtere vores politikeres svigt, med hård og fast hånd.

Det er muligt, at politikere nogle få år fremover, kan fuske med f.eks. vores finansministeries regnemodeller, så det ser ud til at de fungere efter hensigten, at regnemodellerne faktisk skabe en form for rigdom eller velstand for borgerne, på den kortsigtede vækst (BNP-væksten), men jeg har det med forbrugerisme, som med planlagt forældelse, forbrugerisme har talte dage, med de menneskeskabte klimaforandringer, der er absolut ingen udsigt til teknologiske landevinger, der kan modvirke dette.

Advarslerne om forbrugsdrevet økonomisk vækst på olie, gas og kul afbrænding er over ethundrede år gamle.

‘Status quo ante bellum’
Det er muligvis, for mange af vores nuværende politikere på valg nu, svært at forholde sig til virkeligheden, men det er på tide, at de politikere der bliver valgt forstå, at der er kun er en ekstrem akut omstilling til en bæredygtig fremtid, politikere ikke vil blive straffet for.

Uanset hvor meget politikere lyver, fusker med valg, faktum og manipulation af de manipulerbare, har de der lyver og svindler talte dage.

Forbrugerisme på olie, gas og kul afbrænding, er en forsimplet løsning på en kompliceret udfordring, oprydningen efter forsimplede løsninger, på kompliceret udfordringer, bliver ekstremt omfattende og kostbare, det er ikke de unge, der har skabt regningen, advarslerne har lydt i mere end hundrede år.

jens peter hansen

Da DDR vat ved at skride sammen var halvdelen af befolkningen ved at angive den anden halvdel og sig selv. Overvågning i den størrelse var og er meningsløs.

Philip B. Johnsen

jens peter hansen
Det har ikke noget med DDR overvågning at gøre.

Metadata er våben, der kan blive brugt imod alle, metadata et ‘ekstremt lukrative’, hvis metadata er tilgængelige, bliver de brugt.

jens peter hansen

Jeg refererer blot til overskriften, det må da have lidt sagen at gøre, oder ? Hvis alle bliver overvåget bliver det efter min mening meningsløst. Skræmmende ja, men meningsløst.

Brian W. Andersen

@ Lise Lotte Rahbek

Ubuntu samler nu også mange oplysninger og især i sin standardindstilling, men dette kan reduceres ved at slå registrering af programbrug og panelets inklusion af netsøgninger fra i systemindstillinger. Og så skal man selvfølgelig ikke installere proprietærsoftware, medmindre at man lukker det solidt inde i et virtuelt miljø. Det er dog et af de bedre alternative styresystemer, men meget langt fra det eneste. Anvendt sammen med en god firewall og VPN, så kan man lige klamre sig til lidt af privatlivet.

Med det sagt, så er det en god platform for gennemsnitsbrugeren med begrænset IT-kyndighed, hvis de lige får lidt hjælp til at få partitioneret harddisken og installeret styresystemet optimalt. Det at Ubuntu er født med officepakke, mulitmediepakke, osv., der alle opdateres løbende og i en arbejdsgang sammen med styresystemet, giver en brugervenlighed, som holder de fleste lidt fra at hoppe i nogle af nettets værste fælder. Seneste Ubuntu Studio er desuden budgetvenligt kræs for kreative sjæle. Jeg har lige testet den på en af mine andre computere og der får den nu lov til at blive som supplement til de større (og dyre) systemer. Jeg tænker at jeg vil købe en ekstra refurbished bærbar hjem og smide det på den også, fordi det vil give en meget alsidig lille quick-fix maskine til at have med sig på farten og skulle den få et uheld undervejs, så er det ingen økonomisk katastrofe.

Overvågningen slipper vi ikke af med og det varer næppe længe før at nogen kobler IoT sammen med biometrisk genkendelse og netværker hele balladen, og så hjælper det ikke en hat at at droppe sin computer og smartphone, fordi så er du online bare ved at bevæge dig fysisk rundt i samfundet. Kampen kommer nok mere til at handle om hvem, der har adgangen og kontrollen med dataene, hvilket lige nu mest af alt ligner et dystopisk sci-fi mareridt.

Lise Lotte Rahbek

Brian W
næppe længe før nogen kobler IoT sammen med biometrisk genkendelse og netværker hele balladen
A hva'???

Jeg er ikke sikker på, jeg forstår så meget af det andet, du skriver. Jeg er ikke rigtig inde i terminologien, men jeg TROR nok, du anbefalede mig kun at opdatere det nødvendige, og ikke hele moletjavsen. :-)
Jeg er som skrevet helt klar over, at overvågning ikke kan undviges. Jeg kan blot gøre mit til ikke at gøre det alt for nemt.

Edward Snowden afslørede dette tidligere om NSAs virke, så det er vist ikke den store nyhed.

I indlæg fra den tid udtrykte jeg det således; "Disse afsløringer af Snowden om NSAs virke med elektronisk aflytning får DDRs stasi til at ligne en flok spejderdrenge i korte bukser"!

Brian W. Andersen

@ Lise Lotte Rahbek

IoT = Internet of Things, og biometrisk genkendelse er ganske simpelt når digitale enheder kan genkende dine fysiske kendetegn. Du kan ikke løbe fra overvågningen når din egen krop er adgangsbilletten til den digitale verden og alt omkring dig kan genkende dig. Den mulighed er tættere på end de fleste tror.

Og jo, du skal så afgjort opdatere hele moletjavsen, hvilket du på Ubuntu kan gøre ved at klikke på den takkede cirkel i øverste højre hjørne og vælge "Om denne computer". Derfra siger det sig selv hvad du skal gøre og vil du være helt sikker på at have fået alt med, så åben bagefter Ubuntu Software Center og klik på fanebladet opdateringer der. Vi ville jo komme til at savne dig, hvis der kom en grim lille netbacille og hev dig af debatten. ;)
Havde dette været et andet forum eller havde vi haft direkte kontakt, så havde jeg da gerne toptunet dit system til højest mulige anonymitetsgrad indenfor rammen af dine brugerfærdigheder.

Dette her er i øvrigt næste trin i regeringens overvågning af borgerne: https://www.version2.dk/artikel/medie-regeringen-vil-overvaage-data-ledi...