Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) skriver den 10. august i Information, at »der er brug for et opgør med stresskulturen«.
Hun fortæller, at »der er ridser i lykken«, men det må siges at være en seriøs underdrivelse, når det lige efter konstateres, at hver fjerde dansker har et højt stressniveau.
Regeringen har udsendt en video om Disruptionrådet, hvor det fortælles, at »Danmark er et lille land med store ambitioner, sådan har det altid været«. Samtidig har regeringen et meget stort fokus på vækst, som ligefrem kædes sammen med en definition af lykke for landets borgere.
Alle skal helst arbejde hårdt for at understøtte denne vækst. Er du så uheldig ikke at være i arbejde, er det en alvorlig grund til dårlig samvittighed – du yder ikke til fællesskabet, som du burde.
Jeg har været stressvejleder i Aarhus Kommune i ti år, og har mødt rigtig mange mennesker med denne dårlige samvittighed: »Hvorfor holder jeg ikke bare min mund og passer mit arbejde?«
I stressvejledning er der en grundregel: »Tål det, ændr det, eller skrid!« De mennesker, som jeg har mødt, har tydeligvis ikke kunnet tåle arbejdsmiljøet, og er blevet syge af stress. De har i mange tilfælde forsøgt at ændre arbejdsforholdene, men uden held. Og så skulle de jo gå videre til punkt tre, skride og finde noget andet arbejde – men det kan være både svært og dyrt.
Så på grund af en stor pligtfølelse over for både arbejde og familie bliver de hængende, indtil de bliver indlagt med hjerteflimmer eller ryger ud i en depression.
Vi har arbejdet rigtig meget med accept af de faktiske forhold – at sænke ambitionerne og prøve at leve i nuet i stedet for hele tiden med baggrund i pligtfølelse og dårlig samvittighed at hige mod et eller andet fjernt, måske endda urealistisk, mål.
Jeg mener, at sundhedsministeren har en særlig mulighed for at flytte det politiske fokus fra vækst til tilpasning. Ikke at vi skal opgive vækst, men fokus skal først og fremmest være på tilpasning efter de realistiske, faktiske forhold.
Sundhedsministeren og regeringen kan være med til at skabe en nødvendig mentalitetsændring, så danskerne med bedre samvittighed kan »skride«, før det er for sent, hvis arbejdspladsen ikke fungerer for dem.
Jens E.M. Mikkelsen er stressvejleder i Ebeltoft
"Sundhedsministeren og regeringen kan være med til at skabe en nødvendig mentalitetsændring, så danskerne med bedre samvittighed kan »skride«, før det er for sent, hvis arbejdspladsen ikke fungerer for dem."
Det er et skridt på vejen at fjerne fokus fra den enkelte medarbejder og dennes skyldfølelse ved at forlade en umulig arbejdsplads.
Men det er utopisk at forestille sig, at S og de borgerlige i nærmeste fremtid vil ændre strategi for deres vækstmål og det hellige arbejdsudbud.
Desuden er det uholdbart at sige op, hvis man ikke er uafhængig af en a-kasse og dagpenge rent økonomisk. Man bliver straffet med karantæne og andre sanktioner.
De veje der derfor er tilgængelige, er at blive fyret eller sygemeldt.
Og er man først derude, er man pr definition ikke specielt arbejdsdygtig.