Klumme

Antirygekampagner har en missionsiver, man ellers kun finder i religiøse sekter

Prisen på en pakke Marlboro er sat ned med 2,50 kr. Straks er Kræftens Bekæmpelse på banen med skrækscenarier, men helt ærligt virker antirygekampagnerne stærkt overdrevne
Prisen på en pakke Marlboro er sat ned med 2,50 kr. Straks er Kræftens Bekæmpelse på banen med skrækscenarier, men helt ærligt virker antirygekampagnerne stærkt overdrevne

Mads Jensen/Ritzau Scanpix

24. september 2018

Nu er det 23 år siden, jeg slukkede den sidste smøg, og prisen på cigaretter er ikke længere noget, der optager mig. Men forleden læste jeg, at Marlboro havde sat prisen på en pakke cigaretter ned. Det ser man ikke hver dag.

Når jeg overhovedet lagde mærke til en artikel om cigaretter, var det, fordi jeg et par dage tidligere havde oplevet noget sælsomt. Vi var en gruppe, der sad på bolværket og ventede på en lokal færge. En sejler var ved at vaske sit beskidte service i havnen, ja, han hældte slet og ret affald direkte ud i vandet. Vi var forargede. Derefter kom en stor tysk yacht, som med besvær måtte bakke ud igen, da der ikke var ledig kajplads. Der var nok at se på.

Så fyldtes luften med en underlig lugt.

»Hvad er det, der lugter så væmmeligt,« spurgte jeg de andre. Jeg troede, det var tyskeren, der udstødte et eller andet, mens han bakkede. Men det viste sig at være en cigaret. En kvinde sad rundt om hjørnet ved et skur og røg. Jeg kunne ikke længere genkende lugten af en cigaret!

Lige der forbløffede jeg mig selv.

Rygestoppet

Jeg kan stadig huske den første artikel, jeg skrev, efter at jeg var holdt op med at ryge. Min venstre hånd greb gang på gang ud i den tomme luft, der, hvor cigaretten plejede at ligge og ose i askebægret. Artiklen tog mig tre dage at skrive.

Og nu kan jeg ikke identificere lugten længere.

Jeg fortalte det til min veninde, som jeg boede i kollektiv med, mens jeg stadig røg. Hun har altid været ikkeryger og mindede mig straks om, hvor ophidset jeg dengang havde været over de antirygekampagner, der udråbte passiv rygning som en nærmest livstruende tilstand for ikkerygere. De forsøgte at få ikkerygere til at forfølge rygerne, mente jeg. På den måde at sætte folk op mod hinanden var nedrigt, syntes jeg, det var en hetz.

Det synes jeg stadig, for i mellemtiden har læger flere gange fortalt mig, at passiv rygning i virkeligheden betyder meget lidt i det store billede. Så min mistanke om, at det var et forsøg på at mobilisere ikkerygerne i kampen mod tobakken ved at sætte dem op mod rygerne, er kun blevet bestyrket.

Nævenyttige kampagner

Prisen på en pakke Marlboro faldt fra 41,50 til 39 kroner. Kræftens Bekæmpelse var straks på banen. Det var uetisk at nedsætte prisen, for især børn og unge er meget prisfølsomme, og Philip Morris, der laver Marlboro, ville få flere unge til at ryge ved at nedsætte prisen. Til 39 kroner!? Come on.

Hvis man ikke er begyndt at ryge, lægger man så 39 kroner for en pakke smøger bare for at smage? Mon ikke det snarere er vaklende voksne rygere, der overvejer at holde op, Philip Morris appellerer til?

Man kan flyve til Stockholm eller Dublin med Ryan Air for 39 kr. Det er heller ikke anbefalelsesværdigt, men det illustrerer, at man kan få en hel del andet for de samme penge, hvis man ikke allerede er afhængig af tobak og af den grund ser sig nødsaget til at punge ud med beløbet.

Og er det ikke ret ligegyldigt, om pakken koster 39 eller 41,50, hvis man virkelig vil smage røg? Man skal ryge 15-16 pakker, før man har sparet sammen til en ekstra.

Jeg er lumsk godt tilfreds med, at jeg ikke ryger længere. For vist er det usundt og kræftfremkaldende. Det var derfor, jeg holdt op – ikke på grund af nogen kampagne. Og at jeg end ikke længere tænker på det, viser min lille oplevelse ved havnen.

Men jeg synes, man skal være ærlig, hvis man vil agitere for et eller andet. Og jeg kan stadig ikke frigøre mig for mistanken om, at antirygekampagner – hvor gunstige for folkesundheden de end har været – (også) er båret af nævenyttighed og en missionsiver, som man ellers kun finder i religiøse sekter.

Folk ikke ryge. De skal holde op. Koste hvad det vil. Her gælder åbenbart alle kneb, om man så skal skræmme folk fra vid og sans på et usagligt grundlag. Hensigten helliger midlet. De stadigt flere steder, hvor folk heller ikke må ryge i fri luft, bekræfter kun mistanken.

Men vist lugter cigaretrøg da væmmeligt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Katrine Damm
  • Torben K L Jensen
  • Ejvind Larsen
  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • Lise Lotte Rahbek
Katrine Damm, Torben K L Jensen, Ejvind Larsen, David Zennaro, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

Der er meget, vi ikke må mere. Hvis det er forbudt at begå selvmord, skal der være totalforbud mod at ryge. Ny kører der en sag mod en læge, der hjælper folk til selvmord. Hvad med tobaksfabrikkerne? De er særdeles hjælpsomme...

Ikke nok med det. Hvis det skal være forbudt at tilføje dyr lidelse, ryger den danske madkultur. Kød og mejerivarer, ud! Jeg er selv på vej, ikke ud, men køber ikke kød mere, og mejerivarerne er på vej, ud! Det er en længere proces, for jeg skal til at tænke i andre baner. Ikke mere smør, men plantemargarine så. Magarine? Adh, badh, jeg må finde ud af det. Jeg har set, læst og tænkt så meget, at tiden er kommet.

Tænk, alt det vi skal holde op med. Hvorfor må man ikke mere have lov at ødelægge og være selvdestruktiv? Det må da være en menneskeret, at man har lov at ødelægge sig selv og verden. Det er slut nu. Børn vender sig anklagende mod deres forældre: I har ødelagt vores fremtid.

Jeg ved ikke, hvor det ender, men begyndt er det i hvert fald.

Lise Lotte Rahbek

Jeg tænker tit i samme retning og fortsætter ud af en tangent til, hvad nu det næste er, som vi allesammen kan holde op med, for at vi bliver bedre til at kunne fortsætte i hamsterhjulet uden de store udgifter. Men jeg ved det jo godt. Det er kødspiseri, vi skal holde op med. Der mobiliseres moralske pegefingre og overlegenhed over det ganske land, og på et tidspunkt bliver det sikkert også forbudt at reklamere for kød... altså.. det kød som skal spises. Små labre lammestege mest til æstetisk fornøjelse og med eller uden implantater og pølseforgiftningsindsprøjtninger, vil man sikkert kunne finde lige så mange lækre fotoserier af.
Jeg holdt selv op med at ryge for 10 år siden og er ganske tilfreds med det. Måske vil jeg i fremtiden med samme tilfredshed kunne bedyre, at jeg holdt op med at spise kød for x antal år siden og at kødspisere lugter og burde tage sig sammen.
Men jeg er der ikke endnu ift. rygere.
Lad dem dog!
Forleden så jeg mennesker med iltapperater have bakset sig udenfor at hospital på parkeringspladsen, hvor de stod og fik sig en smøg.
Og hvad så.. tænkte jeg. Lad den rene kaste den første sten.

Katrine Damm, Niels-Simon Larsen, Verner Nielsen, Steen Bahnsen, Ejvind Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Kampagnerne er netop sekteriske i deres amatørisme.

Tag bare billederne på tobakspakningerne: For tiden er der et billede af en tunge, som vækker glade minder i min sjæl - tungen er belagt med en gul belægning, hvilket minder mig om en gang for år tilbage, hvor vi var på St. Croix, og vores trommeslager havde fået netop sådan en gul belægning på tungen. Som de hjemmefødinge vi er, brød vi os ikke om at gå til den lokale medicinmand, så vi forhandlede os til en tur med det lokale luftfartsselskab over til St. Thomas, hvor vi vidste, at der lå¨et dansk inspektionsskib, som skyldte os en tjeneste, fordi vi havde spillet til dans på helikopterdækket et par dage forinden. Skibslægen tilså den belagte tunge og anbefalede, at den blev skyllet jævnligt i rigelige mængder alkohol.

Når jeg så nede under billedet på tobakspakningen læser: "Rygning er årsag til strube- og mundhulekræft" tænker jeg altid, at jeg måske skal huske at skylle tungen med lidt alkohol, hver gang jeg har røget en smøg. Det hjælper nok ikke på noget, men så har jeg det da lidt sjovt så længe.

Jan Jensen, Trond Meiring, Nike Forsander Lorentsen, Carsten Hansen, Katrine Damm, Torben K L Jensen, Helene Kristensen, Verner Nielsen, Ejvind Larsen, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er altid nemmest - og mest tilfredsstillende - at moralisere på andres vegne.
Rethaveriskhed bærer belønningen i sig selv ;-)

Jan Jensen, Katrine Damm, Claus Nielsen, Torben K L Jensen, Steen Bahnsen, Ejvind Larsen, Tue Romanow, Lise Lotte Rahbek, David Zennaro og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Der er risiko for kræft af giftstofferne i vores drikkevand, i vore fødevarer, i den luft vi indånder.

Hvorfor er det lige, at Kræftens Bekæmpelse så vedvarende kæmper en hård kamp for at gøre livet svært for de få rygere der er tilbage - men ikke et ord om sprøjtegifte? Er det fordi, man intet risikerer ved at gå efter rygerne? Er det fordi der er en stor og pengestærk lobby plus deres tamme politikere, der formodentlig vil behandle Kræftens Bekæmpelse præcis som man behandlede DR? Altså en bevarelse af en mastodont med kæmpe formue og dyre chefer, på bekostning af danskerne helbred?

Hvor mange mio. måske mia. har Kræftens bekæmpelse ikke samlet ind hos den almindelige befolkning, i hvor mange år? Hvorfor er det så, at det er forskere fra USA, der efter at have studeret danske helbredsdata - der kommer frem til et sammenfald mellem gravide der bor i pesticidomgivelser og børns leukæmi?
Måske bare bevarelse af habit-folkenes dyre lønninger og de få udvalgte overlægers forskningstilskud?

Niels Duus Nielsen, Inger Nilsson, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Danny Hedegaard

"Henrik Klausen
24. september, 2018 - 18:30
...fordi rygning i gennemsnit trækker 10 år fra levetiden? Det mener jeg ikke, at sprøjtegift gør."

Måske regnedrengene i Finansministeriet kan se fordelen?

I ved ældrebyrden:-)

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Aske Bjerre-Larsen

Mikael Nielsen :på bekostning af det individuelle ansvar og den private selvbestemmelsesret? Seriøst?
Og så forsøger du tilmed at give ungdommen ansvaret for dine stupide formynderiske fantasier - det er sgu for groft!
Sundhedsformynderiet i Danmark har for længst nået et komplet vanvittigt og uacceptabelt niveau.
Men faktisk handler det slet ikke om sundhed. Sundhed er bare en påstand der giver de formynderiske idioter grund til at blande sig i andres liv.

De unge og vi andre, ryger fordi vi kan lide det - og måske også lidt for netop at give fingeren til formynderiske voyeuristiske idioter.
Få et liv bums! - tænker vi og passer vores. Men de blive ved og ved. De kan ikke lade være. De elsker at blande sig og kan ikke se hvad problemet skulle være - udenfor pædagogisk rækkevidde kalde vi den slags.

Katrine Damm, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

når jeg løber støder jeg ind i 20 skoleelever der står udenfor skolens matrikel og forpester luften.... på stien jeg skal passere. mange forkerte ting her i billedet. børn under 18 der har cigaretter, udenfor matrikel i skoletiden. det er sgu ikke noget med privat selvbestemmelse. formynderi ? ja det sagde man også om sikkerhedsselen. mener personligt at den fremtid der ligger for enden af iltapparatet ikke skal være til last for os andre ikke rygere og det skader os ligeså meget i øvrigt. jeres individuelle ansvar går også ud over os andre. men lad prisen stige til hundrede pr pakke. går ikke ind for forbud så. Det kommer nok automatisk

Rygning er og forbliver usundt, men fedmerelaterede sygdomme er lige så dyre for samfundet.
Skal priserne på fedende madvarer så også skrues voldsomt i vejret ?.

Selvfølgelig skal der være kampagner mod rygning og specielt kampagner rettet mod børn/unge.
Men vi skal afstå fra heksejagt og eksklusion af rygere.

PS: Rygere er også en slags mennesker; Bare ikke så længe.

Carsten Hansen selvfølgelig skal afgifter på sunde ting ned og op på alkohol og andre ting. Priserne skal selvfølgelig hæves før incitamentet er der. det er den menneskelige kendsgerning, kampagner er virkningsløse. kald det ikke formynderi..... kald det omsorg.
debat slut herfra. prisstigningen kommer til at ske.

Mikael.

Din løsning er så at hæve priserne voldsomt på alt hvad der er usundt.
Og sænke dem på sunde varer.

Hvordan mon det vil blive modtaget i erhvervslivet generelt ? Mange virksomheder vil nok gå nedenom og hjem.
Og for mange med en lidt dårlig økonomi vil det nok få konsekvenser hvis den billigste mad stiger voldsomt. Dette uanset om den sunde mad bliver billigere.

Jeg skal ikke påstå jeg kender svarene på ovenstående., men har svært ved at tro du kender dem.

kampagner vil naturligvis også kunne koste arbejdspladser og virksomheders liv; Men så har folk selv ageret frem for lovgivning, som f.eks. forhøjelse af priser.