Læserbrev

COOP bør kræve bæredygtighed af sine pensionsselskaber

Jeg undrer mig over, at COOP øjensynligt blot ser på, når medarbejdernes pensionsopsparinger investeres i menneskerettighedskrænkelser og klimaødelæggelser. Jeg synes, at COOP har en forpligtigelse til at handle og sikre, at bæredygtighed er gennemgående for hele COOP’s virksomhed
5. september 2018

Jeg har i over 30 år været medlem af COOP og er meget glad for at handle i COOP’s butikker.

I de senere år er muligheden for at købe økologiske varer blevet større, mange produkter er svanemærket og uden parfume og andre ubehagelige tilsætningsstoffer, og i en del varegrupper kan man købe fairtrademærkede varer. Til lykke til os alle med det.

Som medlem af COOP bliver jeg også glad, når jeg på COOP’s hjemmeside kan læse at:

»I Coop går ansvarlighed og forretning hånd i hånd. Med forretningen som udgangspunkt har vi en ambition om at rykke både branchen og forbrugerne i en mere bæredygtig retning«.

Jeg bliver dog både ærgerlig og bekymret, når jeg i en rapport udgivet af Mellemfolkeligt Samvirke kan læse om de mange danske pensionsselskaber, som investerer i virksomheder, som hverken er grønne, ansvarlige eller bæredygtige.

Den arbejdsmarkedspension, som ansatte i COOP er omfattet af, er bundet til forskellige pensionsselskaber, blandt andet AP Pension, PensionDanmark, Sampension og PFA. Samtidig er COOP med 40.000 medarbejdere også en af pensionsselskabernes store kunder.

Alle de fire nævnte pensionsselskaber har investeringer i Royal Dutch Shell, som igennem årtier har været involveret i flere store olieudslip, blandt andet i Nigerdeltaet, og Shells udvindinger af fossil brændsel kan være medvirkende til stigende temperaturer på kloden.

Alle fire har også investeringer i ExxonMobil, som modarbejder den internationale Parisaftale om at holde den globale temperaturstigning under to grader.

I Colombia udvinder mineselskabet Glencore kul i Cerrejón-minen. Minen bruger 17 millioner liter vand pr. dag; den oprindelige befolkning i området – Wayuu-befolkningen – må nøjes med 0,7 liter om dagen pr. person. Både PFA og Sampension har investeringer i Glencore.

PFA, Sampension og AP Pension har investeringer i Kering, et fransk firma, som blandt andet producerer tøjmærket Puma. Firmaet har udliciteret tøjproduktionen til flere ulande – blandt andet til Cambodja, hvor der på disse fabrikker har været dokumenteret slavelignende forhold og massebesvimelser blandt syerskerne.

Disse eksempler kan synes at være langt væk fra at være medlem i COOP. Men jeg synes, det er vigtigt, at bæredygtighed tænkes i sin helhed.

Derfor undrer jeg mig over, at COOP øjensynligt blot ser på, når medarbejdernes pensionsopsparinger investeres i menneskerettighedskrænkelser og klimaødelæggelser. Jeg synes, at COOP har en forpligtigelse til at handle og sikre, at bæredygtighed er gennemgående for hele COOP’s virksomhed.

»I mine øjne er det besynderligt, at folk køber fair trade-varer og økologi, men ikke skifter bank,« siger Christian Damholt, som er en af stifterne til Skift Bank-dag.
Læs også
En arbejder inspicerer en columbiansk kulmine i Cerrejon.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Dina Hald
  • Thomas Olsen
  • Christian Mondrup
Dina Hald, Thomas Olsen og Christian Mondrup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dejligt med opmærksomme, vidende og kritiske forbrugere.Nu ser jeg frem til en replik fra COOP!

Dina Hald, Per Rønne-Nielsen, Thomas Olsen, Hans Larsen og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

De første spørgsmål der melder sig er : Har COOP´s ledelse overhovedet stemmer (personer) i de pågældende pensionskassers bestyrelse ? Har du undersøgt det ? Hvordan kan du vide at deres ansatte også nødvendigvis er medlemmer i COOP ? Har du personligt henvendt dig til COOP´s ledelse om det problem du kommer med her ? Hvis ja - ville det være dejligt om du fortalte hvad du fik ud af det. COOP er en forretning der giver folk et arbejde og hvad de bruger deres penge til rager sådan set hverken dig eller COOP.

Torben K L Jensen

PS : Er selv medlem i alle de platforme COOP har - coop bank,OK som el-udbyder,crowd-funding,mobil.
Så hvis COOP har indflydelse skal den selvfølgelig bruges.

Gunver Bennekou

Til Torben K L Jensen.
Da jeg læste MSs rapport i start juni og samtidig undersøgte hvilke pensionskasser de forskellige medarbejdergrupper var medlem af, kontaktede jeg COOP pr. mail og fik et par robot svar. I august kontaktede jeg chefen for ledelsessekretariatet i COOPog fik stadig ikke andet svar end han regnede med at jeg havde fået svar. Jeg har i dag fået mail fra en person i COOP, som vil undersøge sagen.