Læserbrev

Jeg blev diskrimineret på grund af mit handicap, da jeg skulle forlænge kørekortet

Loven mistænkeliggør handicappede over 70, der skal have fornyet kørekortet, og dagens læserbrevsskribent vil gerne appellere til en ændring i lovgivningen
4. september 2018

At jeg skulle blive 70 år, inden jeg oplevede den største diskrimination, havde jeg ikke lige forudset. 

Alle over 70 kan få forlænget kørekortets udløbsdato med 15 år uden lægeerklæring. Men i mit tilfælde blev der forlangt en lægeerklæring. Begrundelsen var, »at du har eller har haft sygdom eller deformitet i bevægeapparatet«. Jeg er født med knogleskørhed – populært kaldet glasknogler – i højre ben.

Jeg mødte op hos lægen, idet jeg troede, at lægen skulle bevidne karakteren af mit handicap og undersøge, om det havde fået følgevirkninger, som kunne have betydning for at føre bil på betryggende vis.

Jeg kan nemlig forstå, at det var det, loven foreskrev lægen at finde ud af. Men jeg blev taget på det forkerte ben, idet det at få en lægeerklæring skulle vise sig at være noget andet, end jeg i min vildeste fantasi kunne forestille mig.

Lægen ville undersøge mit syn og min hørelse, hvilket jeg ikke forstod, for hvad har det med mit »bevægeapparatet« at gøre?

Hun gik videre i det, som jeg først senere kom til at forstå var en undersøgelse for eventuel demens. Efterhånden var jeg blevet så uforstående og forvirret over, hvad det hele gik ud på, at jeg ikke længere var nærværende til stede. Det betød, at jeg klokkede i at tegne et ur med viserne på et bestemt klokkeslæt.

Efter lægens udsagn skal jeg derfor til en køretest hos politiet. Men jeg mener ikke, at det siger noget som helst om mine mentale evner, for jeg tror ikke, at jeg på dette tidspunkt af undersøgelsen havde kunnet svare på, hvad jeg hedder.

Man kunne lige så godt have lavet en lov, hvor alle rødhårede kom under mistanke for, om deres kendetegn havde medført, at de var blevet demente. Men så ville der nok have lydt et ramaskrig. Hvorimod de fleste handicappede ikke ytrer det mindste.

Jeg vil gerne appellere til, at denne undtagelse i loven bliver ændret. Og jeg vil gerne, at andre handicappede, der har kørekort, herved kan blive informeret om hvilke trængsler, der venter dem. For gid jeg havde vidst, hvad det her gik ud på, inden jeg kom til læge.

Chefer har det med at ansætte folk, som ligner dem selv. Da chefer ofte ikke har nævneværdige handicap, er chancerne for, at de ansætter personer med handicap, relativt små, skriver Jacob Nossel, der er konsulent i handicap, kultur og kommunikation og er spastisk lammet.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu