Læserbrev

Fejl i anmeldelse 2

Mette Højbjerg skriver, at der er en række faktuelle fejl i min anmeldelse af Aydin Soeis bog Omar og de andre og foreslår, at jeg muligvis ikke har læst hele bogen. Det kunne jeg aldrig finde på
7. september 2018

Mette Højbjerg skriver, at der er en række faktuelle fejl i min anmeldelse af Aydin Soeis bog Omar og de andre og foreslår, at jeg muligvis ikke har læst hele bogen. Jeg har naturligvis læst hele bogen fra A til Z — jeg skaffede endda Aydins første bog for bedre at kunne forstå struktureringen af teksten i Omar og de andre,som jeg skriver i anmeldelsen. Lad mig derfor slå en ting helt fast: Jeg kunne aldrig drømme om at anmelde en bog, som jeg ikke har læst ordentligt.

Nu til substansen af Højbjergs kritik: På bagsiden af Omar og de andrestår der »enkelte af kapitlerne går igen i nye og opdaterede versioner«. Kapitlerne 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 er opdaterede versioner. For mig er »enkelte« to, måske tre kapitler. I Omar og de andre drejer det sig om syv ud af 12 kapitler.

Det første kapitel samt bogens sidste fire kapitler er nye kapitler. De kapitler, jeg omtaler som »professionalisering« og »internationalisering«, er henholdsvis bogens sidste kapitel (»Flere og bedre organiserede bander«) og kapitel 9 (»Internationalisering og islamisering af det kriminelle miljø«). Så, ja, der var en fejl: De to kapitler, jeg fejlagtigt beskrev som ’sidste kapitler’, var bogens sidste kapitel og det fjerdesidste.

Jeg beklager.

Nanna Mik-Meyer, professor mso

Det er beskedent med nyt indhold i Aydin Soeis seneste bog ’Omar – og de andre’. To tredjedele af bogen kender man fra ’Vrede unge mænd’.
Læs også
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu