Læserbrev

Flere fagtimer og kortere skoledag har intet med sort skole at gøre

Det er forkert at tro, at den korte skoledag vil resultere i en 'sortere skole'. Tværtimod vil den give mere luft i hverdagen, som både lærere og elever efterspørger
28. september 2018

Når Information i en analyse den 12. september skriver, at regeringens forslag om at skære tre timer af den understøttende undervisning og indføre 1,2 timer i naturfag vil betyde en tilbagevenden til den sorte skole, så er det naturligvis ikke sandt. Tværtimod.

Den sorte skole er for længst afskaffet og var kendetegnet ved udenadslære og korporlig afstraffelse. Fagundervisningen i dag er tværfaglig, varieret og tilpasset den enkelte. Det er misforstået, hvis man forestiller sig, at fagtimerne i dag har noget med den sorte skole at gøre.

En anden udbredt misforståelse er, at den understøttende undervisning skulle være en slags spændende modsætning til fagtimerne.

Den understøttende undervisning svinger i kvalitet og indhold, halvdelen af timerne varetages af pædagoger, og ofte slås klasser sammen til store hold, der giver mindre tid til den enkelte. At påstå, at det er her, eleverne får en varieret skoledag, er at overvurdere den understøttende undervisning.

Derfor forholder det sig ikke sådan, at en kortere skoledag vil resultere i en ’sortere skole’. Tværtimod vil den give noget luft i hverdagen og den kvalitet i undervisningen, som både lærere og elever efterspørger.

Jeanette Sjøberg, formand for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening

 

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Peter Knap
Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tak Jeanette. Men journalistens opgave er ikke altid at finde sandheden. Ofte skal der "vinkles", så læserne gider at komme til fadet, og her er myter og fordomme et godt virkemiddel. Desværre giver det også læseren en fornemmelse af utroværdighed i det journalistiske fag.

Hans Houmøller

Godt at få påpeget faktuelle fejl. Desværre lægger Information sig her i slipstrømmen af medier, der ikke har sat sig nok ind i det stof, de skriver om. Når Information kan skrive, at en ændring i dele af den såkaldte reform er en tilbagevenden til den sorte skole, tyder det på, at avisen har ligget i dvale i et par årtier, hvad angår den danske folkeskole.
Det er trist, at avisen bidrager til at øge udvidenheden.