Kommentar

Imamerne burde opfordre til klimakamp i deres fredagsprædikener

Imamerne har en enorm autoritet i muslimske miljøer. Hvis de prædikede om, at miljø- og klimaforurening var en synd, ville det både gavne kloden og modvirke fordomme om islam
Debat
22. september 2018

Forleden havde jeg fornøjelsen af at lægge vejen forbi Egypten, et land, mine forældre har rødder i. Alt tegnede til at blive en uforglemmelig ferie, men mellem de kulinariske middage og de glædelige gensyn bevidstgjorde Egypten mig også om en af vor tids allerstørste udfordringer; nemlig miljø- og klimaproblematikken.

Under mit ophold i Egypten blev jeg forbløffet over, hvor ligeglade folk var med miljø- og klimaproblemerne. Overalt smed folk ufortrødent skrald og plastik på gaderne, og bilernes evindelige udstødning ville have fået selv Donald Trump til at se måbende til.

Jeg kunne ikke tro mine egne øjne. Hvad i alverden driver folk til hensynsløst at ødelægge vores alle sammens klode?

Hvad jeg samtidig bemærkede, var, hvor meget islam fylder i Egypten. Bevares, langt fra alle er iført kjortler, har kafirrester i skægget eller bruger alle døgnets vågne timer på at prædike om islam. Men hvad angik nogle af Koranens forskrifter og påbud, var folk meget optaget af at følge dem. Som resultat af dette måtte jeg resignerende overvære den ugentlige fredagsprædiken, der udspillede sig i moskeen.

I det øjeblik, jeg betrådte moskeen, faldt mit blik på tilhørere, der nærmest med besatte blikke havde øjnene stift rettet mod imamen. Hvad end imamen prædikede om, var det krystalklart, at tilhørerne slugte det råt.

For mig var fredagsprædikenen en sand øjenåbner for, hvilken magt imamerne har. Med deres artikulationsevner og autoritet kan de få verdens muslimer til at gøre næsten hvad som helst. Og jeg kan ikke lade være at spørge mig selv: Hvorfor går verdens imamer ikke forrest i klimakampen og viser et godt eksempel for verdens muslimer?

Prædike for klimaet

Der er blandt de muslimske lærde bred konsensus om, at rygning er en synd på grund af de negative skadevirkninger på den angiveligt gudskabte krop. Selvsamme imamer bør prædike om, at miljøforurening- og belastning ligeledes er en synd.

Muslimer er jo af den opfattelse, at Gud skabte kloden, og køber man den præmis, så bør man på tilsvarende vis kalde det en synd at forurene den ’gudskabte’ klode.

Koranen tilsiger, at enhver muslim har en forpligtelse over for det omgivende samfund. Det indbefatter eksempelvis, at man handler inden for landets love, er samfundsbevidst og hjælper mindrebemidlede. Kort sagt: socialt ansvar. Og miljø- og klimakampen er vores alles ansvar og forpligtigelse, da det ikke alene vedrører os selv, men også dyrene, planterne og ikke at forglemme de næste generationer.

Islam er utvivlsomt en religion, der deler vandene, og den har i de senere år fået en hård medfart i den offentlige debat og til tider en urimelig skildring i medierne. Fokusset på visse uheldige påbud og formuleringer har betydet, at en betragtelig del af danskerne har negative associationer til islam. Associationer, der vel at mærke ikke altid retfærdigt afspejler, hvad islam vitterligt repræsenterer.

Nogle muslimer er meget kategoriske og forsømmer sjældent lejligheden til at forlange religiøse praksisser og skikke indført: ingen juletræer i de danske folkeskoler, nul servering af gris i børnehaverne og senest fastholdelsen af retten til at iføre sig den sagnomspundne niqab for at blot at nævne nogle af kravene herhjemme.

Hvis de udviste samme standhaftighed og nidkærhed over for miljøproblematikken, som de tidligere har udvist over for andre samfundstilstande, som har været på kollisionskurs med islams værdier og idealer, så kunne vi, der kerer os om kloden, glæde os over, at 1,1 mia. mennesker tilsluttede sig den altafgørende klimakamp.

Gå forrest, imamer

Jeg medgiver, at det er naivt at forestille sig, at alle muslimer ville begynde at følge imamernes miljøanvisninger, da andre faktorer såsom den enkeltes socioøkonomiske situation også spiller en rolle.

Men alene imamernes tilskyndelse til miljø- og klimabevidsthed ville unægtelig gavne kloden og ikke mindst sende et stærkt signal til omverdenen om, at islam ikke bare er Islamisk Stat, stening, hellig krig, jomfruhinder og burkaer, men også handler om spirituelle dyder såsom næstekærlighed, ydmyghed, velgørenhed m.m. På den måde vil man samtidig gøre op med nogle af de negative fordomme og fortællinger, der hersker om islam.

Det er klart, at dette alene ikke løser hele miljø- og klimaproblematikken eller islams uheldige tendens til at være omdrejningspunktet i ondsindede historier. Men alting starter med små skridt, og dette kan være det første og afgørende kvantespring på vejen til en mere bæredygtig verden og et mere harmonisk islam.

Så kære imamer: Vis nu et godt eksempel for verdens muslimer, og gå forrest i miljø- og klimakampen. Det ville både vores alle sammens klode og islam have godt af.

Ebrahim Said er statskundskabsstuderende.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Claus Bødtcher-Hansen

22/sep/2018

Kære Ebrahim Said,
du godeste, hvor har du ret.

Lad os få imamerne og vore
kristne præster til at tale godt
for at bevare vor Jord og dens
klima i den bedst mulige tilstand.

Venlig hilsen
Claus

Jens Peder Nielsen, Eva Schwanenflügel og Else-Maria Andersen anbefalede denne kommentar
Else-Maria Andersen

Kære Said, hvor er det livsbekræftende at vide, at der er unge mennesker derude der bekymrer sig om vores klima og miljø. Det er unge, begavede mennesker som dig, der med ordet i sin magt skal belyse de uretfærdigheder og problematikker vi ser i vores samfund.

Jens Peder Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar