Læserbrev

Informations direktør: Et svækket DR gør ikke private medier stærkere

I dag er den største trussel mod medierne de store teknologivirksomheder, der løber med annoncekronerne og bruger journalistisk indhold uden at betale tilbage til samfundet
Debat
25. september 2018

Jeg indtrådte i Danske Mediers bestyrelse i foråret 2017, fordi foreningen varetager et vigtigt arbejde for rammevilkår og oplysning på medieområdet.

Når en branche skal finde sammen om fælles opgaver, er der forskellige interesser og meninger, og vi bøjer os mod hinanden. Så Danske Mediers fælles holdning er i sagens natur et kompromis.

Jeg er enig i ønsket om, at public service-medier viser hensyn til private medier ved ikke gratis at give eksempelvis lange artikler væk, som vi lever af at sælge.

Jeg tror ikke selv, at det at beskære DR eller andre public service-tilbud gør private medier stærkere. Det synspunkt har jeg også givet til kende i bestyrelsen.

I dag er den største trussel mod medierne de store teknologivirksomheder, der løber med annoncekronerne og bruger journalistisk indhold uden at betale tilbage til samfundet.

Løsningen er, efter min mening, ikke mindre, men mere støtte til journalistik på dansk.

Information og DR arbejder allerede sammen, for eksempel om Ph.d. Cup. Jeg vil fortsat arbejde for stærkere samarbejde mellem offentlige og private medier. Også i Danske Medier.

Stine Carsten Kendal, administrerende direktør, Information

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anders Reinholdt

DR har aldrig givet noget væk gratis - indholdet er finansieret af fællesskabet og skal naturligvis være tilgængeligt for alle - inkl det dybdeborende. Hvis de private medier vil have penge i kassen må de producere noget andet end det DR tilbyder. Som fx Den mindst ringe, der stadig er værd at betale for.

Roald Andersen, Henrik Rasmussen, Verner Nielsen, Hans Larsen, Peter Tagesen, Jesper Sano Højdal, Karsten Aaen, Jørgen Clausen, Uffe Gammelby, Christian Mondrup, Svend Erik Sokkelund, Marianne Stockmarr, Gert Romme, Eva Schwanenflügel, Cristina Nielsen og Oluf Husted anbefalede denne kommentar

Jeg synes diskussionen om hvilket indhold DR skal levere er blevet væk. Den er nu blevet til et spørgsmål om mindre oplysning, færre nyheder og samfundsdebat på bekostning af et mere religiøst indhold. Jeg ved ikke hvem der har interesse i det, jeg har ikke, og licensen koster for et ægtepar fremover en bondegård i skat. Traditionel dansk avislæsning er her i huset afviklet, om det er b.dk, pol.dk eller Information, så er de ikke længere en del af mediebudgettet. Det bliver der ikke ændret på. OM TV2 og News kan vinde markedsandele, det må tiden vise, men reklame tv stationer som TV3, er ulideligt, så det bliver nok de udenlandske som løber af med opmærksomheden.

Torben Lindegaard

@Stine Carsten Kendal

"Løsningen er, efter min mening, ikke mindre, men mere støtte til journalistik på dansk."

Støtte, støtte, støtte .... hvor er det bare dødssygt.

Svend Erik Sokkelund

@ Torben Lindegaard

God journalistik er uundværligt i et demokratisk samfund, men koster penge i et lille sprogområde som dansk.
Så længe du ikke er villig til at betale omkring hundrede kroner for en avis, må staten (det er også dig...) op med noget støtte. Vær glad for de gode aviser, vi har på dansk.

Lise Lotte Rahbek, Jørn Stjerneklar, Klaus Flemløse, David Breuer, Eva Schwanenflügel og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar

Svarreplik:
Kære Stine Karsten Kendal - Tak for replik, som jeg imidlertid ikke kan bruge til noget

Du fortæller således ikke hvilket bud Information havde til en mediestrategi i relation til DR? For en sådan måtte vel være formuleret i forhold til det bestyrelsesformand Stig Kirk Ørskov ønskede at fremme?
Du skriver, at public-service-medier ikke gratis kan give lange artikler væk, som aviserne lever af at sælge - et synspunkt som også Christian Jensen forfægter på lederplads i Politiken. Selv om der blandt avisernes ledere er konsensus om synspunktet, så bliver det ikke mere korrekt af den grund.
DR ikke noget gratis væk. Vi - seere og lyttere og bruger af DR.dk - betaler licens. Her i huset, hvor vi er pensionister, betales årligt 1.500 kr., men ellers koster det 2.400 kr. for alm. dødelige. Gratis?
I Danske Mediers årsberetning 2016 hedder det bl.a.: "at først med Løkke-regeringens tiltrædelse i 2015 vandt Danske Medier gehør for sine synspunkter, og at partierne i større eller mindre grad taget Danske Mediers forhandlingsoplæg til sig som et".
Mellem linjerne betyder "i større grad" DF. Et besynderligt parløb mellem et populistisk, fremmed-fjendsk parti og den tidligere ungkommunist, Stig Kirk Ørskov, der i dag både er bestyrelses-formand for JP/Politiken samt formand for Danske Medier (han fratrådte i forsommeren, og er nu næstformand i bestyrelsen).

Er du enig i såvel denne formulering som nedenstående punkter?

Danske Medier opstillede en række krav til hvad der skal ske med DR, og som angiveligt vil kunne "forbedre balancen mellem DR og de andre medier":
 Ophør med avislignende nyhedsformidling på nettet. Web-aktiviteter knyttes til programmerne.
 Licensfinansieringen af statens medier reduceres med 25 pct. over fem år.
 De tv- og radiokanaler, der mest ligner de kommercielle fx. DR3, P3 og P7, lukkes.
 Værdi- og markedstest af alle nye initiativer, og af eksisterende programtyper for at sikre, de til stadighed lever op til public servicekravene.
 Større dele af programproduktionen sendes til private producenter. (DR bruger i dag 1,5 mia kr. årligt på programmer, der laves af andre end DR).

Også Dansk Industri er med i felttoget mod DR. Her gælder det om, at få mest mulig underhold-ning ud til private. Også her copy-paster DF. I Deadline 15.1.18. viste medieordfører, Morten Marinus, at nok har han læst DI's oplæg, men ikke den kritik, der rettes mod DI for at være upræcis med hensyn til, hvad der er nyheder, og hvad der er underholdning.
Ikke desto mindre var DF det parti, der var kraftigst inspireret af Danske Mediers oplæg, og det giver dig, som Inf's repræsentant et forklaringsproblem, om hvordan du dermed har kunnet godkende det politiske raid mod DR.
Jeg undres over, at Inf., vil deltage i Danske Mediers brødnidskampagne. Det er jo ikke - og det er snart sagt/skrevet til bevidstløshed - ikke DR, der løber med jeres annoncekroner, men derimod tech-giganterne. Sidst år fik Facebook ca. 4 mia kr. i kassen, og betalte 2-3 pct. i skat deraf. Resten blev sendt til skattely. Det er her jeres virkelige modstander findes, men den modstander er for svær at hamle op med, og så kaster Danske Medier sig i stedet over DR, thi DR har i disse år ikke mange venner på Slotsholmen, og da slet ikke blandt de blå partier.
Det er ynkeligt, at Danske Medier udnytter den fremherskende højredrejning ti at fremme sin egen brødnidskampange, og benytte sig af at landet har en kulturminister, der har et personligt opgør med DR.
DR's brug af længere artikler er Danske Medier og åbenbart også dig en sten i skoen, siden uafladeligt fremhæves. DF gør det også. Jeg savner en begrundelse for hvorfor DR ikke må skrive længere artikler på deres hjemmeside?
I disse dage skriver Puk Damsgaard yderst informative dagbogsblade bag fronten i Yemen. Tager DR noget fra aviserne? Fortæl mig, hvad der er galt med hendes dagbogsblade? Og hvis aviserne er sure over, at DR skriver længere artikler mv. - jamen, så gør det da selv?
De borgerliges angreb på DR (og Soc.dems og SF's medløb) er ikke gået upåagtet hen i de faglige organisationer. Skuespillere, musikere, journalister, artister og teknikere, der har medlemmer i DR, samt Producentforeningen har oprettet Public Service-Alliancen, der arbejder for mere public service. De finder, at diskussionen om public service er fordrejet. Den bør handle om retten til kvalitet i nyheds- og kulturformidlingen - en ret der er truet indefra af DR's ledelse, og udefra af politikere, dagbladene og IT-giganterne.

Journalisternes forbundsformand, Lars Werge, har i Politiken fremsat en kritik af parløbet mellem Danske Medier og den politiske højrefløj. I Altinget skrev tidl. nyhedschef i DR, Ulrik Haagerup, ”at der i de private medier er en kollektiv, kommerciel mediestrategi forklædt som journalistik, som handler om at overbevise politikerne om, at det vil løse dagbladenes problemer, hvis DR i fremtiden ikke vil være i stand til at levere ordentligt indhold.”
Haagerup blev afvist af aviserne. Ingen forholdt sig til hans kritik, for så havde de jo været nødt til, at se på om den dagsorden de forfølger, nu også er det, der er brug for. Er der brug for flere nyheder, og mere underholdning? Næppe. Hvad der er brug for, er færre sensationer, mere troværdig kvalitet.
Avisernes ejere er bekymrede for egen fremtid. De burde indse, at de ikke kan fortsætte som vanligt. Aviserne er ikke ude i en indholdskrise, men en omstillingskrise og en forretnings-modelkrise. Mange snorksover, og ser ikke de muligheder, internettet og de sociale medier tilbyder.
Avischeferne bør fyre sig selv, for de fatter ikke, hvem der har medvind, og som giver god kvalitet for få penge, og endda lever af det fx.: Altinget, Zetland, Føljeton m.fl. Gælder der printaviser, kan de lære af Guardian, der har omstillet sig til et internetbaseret kvalitetsmedie - gratis, global, progressiv, og som finansieres via indtægterne fra Englands største internetmarked for brugte biler.
Public service diskussionen drejer sig stort set kun om det kendte og det etablerede. Ganske få har øje for det spirende vækstlag af yngre folk, græsrødder, borgergrupper, der vil gå nye veje, og som vil holde sig fra af kommercielle sponsorer. De har brug for iværksættestøtte til at vise (ikke JP/Politiken, der har så mange penge, at de kan købe halvdelen af Børsen for 400 mio kr.), hvad medier også kan bruges til. Et innovationscenter, er medielaboratorium, en rugekasse for det uprøvede, kan medvirke til at bryde dødvandet, og vise, at aviser, tidsskrifter (trykte som elektroniske) radio og tv kan og skal danne modvægt mod hjemlige og globale kommercielle aktører.

PS: Desværre har DR bragt sig selv i en situation, hvor de af os, der er/burde være DR's støtter, har stedse sværere ved at forsvare magtfuldkommenheden, middelmådigheden, overforbruget i toppen og underbetaling af praktikanter og freelancere. Vi, der vel stadig holder af DR, er efterladt med en følelse af, at vi i vid udstrækning betaler for noget bras, som vi også kan finde på skod-kanalen TV2, eller på det private marked.
DR har udskiftet de røde lejesvende med bjergsomme grå bureaukrater, og i den proces er en del af kærligheden til formidling gået tabt, hvilket jo alligevel ikke tilfredsstiller højrefløjen. For om fire år kommer den igen, og vil have mer'.

Roald Andersen, Jørn Stjerneklar, Egon Stich, Thessa Jensen, Runa Lystlund, Lasse Glavind, Flemming Berger, Trond Meiring, Kim Houmøller, Henrik Rasmussen, Stig Larsen, Birte Larnkjær, Hans Larsen, Jesper Sano Højdal, Ole Rasmussen, Martin E. Haastrup, Dorte Sørensen, Karsten Aaen, Kenneth Jacobsen, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Arne Lund

Så er det saftsusemig sagt !! Bravo :-)

Lasse Glavind, Flemming Berger, Henrik Rasmussen, Stig Larsen, Hans Larsen, Dorte Sørensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Jørgen Clausen

Det eneste DR ikke skal gøre er at lade sig styre af nogen politisk blok eller politisk interesse. DR skal som public service medie kritisk gengive hvad der bevæger sig nationalt og internationalt uden skelen til politiske interesser.

Hans Larsen, Carsten Munk, Ole Rasmussen, Dorte Sørensen, Karsten Aaen, Klaus Flemløse og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Stine Carsten Kendal:

Hvad er en længere artikel? Må DR's politiske redaktør ikke skrive analyser om dansk politik?
Må DR's sportsredaktør ikke længere skriver fremragende analyse-artikler om udviklingen i dansk fodbold, hvor han, eller hun, gør os alle sammen lidt klogere, eller meget klogere på, hvorfor DBU, og Spillerforeningen er uenige! De analyser har jeg altså ikke set andre steder hos DR! Måske fordi stort set alle kommercielle aviser i DK i dag er dybt afhængige af et meget godt forhold til DBU eller hyr?

Eller er det måske den her artikel fra DR, som du/I mener, at de kommercielle aviser leverer, se her:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ghana-udklaekker-smaa-fysikere-og-takke...

For sådan en artikel har jeg altså aldrig nogensinde set hos jer, i nogen af jeres aviser, jo måske en sjælden gang i Kristeligt Dagblad, men ellers ikke. Eller er det måske de her artikler fra DR's hjemmeside, som du/I mener, DR ikke længere skal skrive:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/hadforbrydelser-har-vidtraekkende-kons...

Eva Schwanenflügel, Carsten Munk og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Eller den her artikel:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/eksperter-efter-fn-tale-iran-er-den-nye...

Eller den her:

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/kraeseposer-med-kage-og-chokolad...

Eller den her måske:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/overblik-spoergsmaal-og-svar-om-skyder...

Eller den her om robotter:

https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/robotterne

For sådan en artikel som den her nævnt ovenfor har jeg altså aldrig set i nogle af jeres kommercielle aviser, inklusive Kristeligt Dagblad, og ja, også Information! Det eneste om robotter jeg ser i de kommercielle aviser, handler om en ting: robotterne kommer! Og at det er en god ting - siger kilderne fra Dansk Industri, Dansk Erhverv, og andre spidser fra dansk erhvervsliv.

Eller måske den her:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/justitsministerium-skal-forklare-samar...

Aldrig ville I jo i de kommercielle medier udgive en sådan historie, vel - fordi den går alt for tæt på statens misbrug af dens magt!

Eva Schwanenflügel, Carsten Munk og Arne Lund anbefalede denne kommentar