Læserbrev

Jarlov, Corydon og Olsen tager fejl, når de tror, at mennesker er grådige

Fællesskab kræver tillid. Grådighed er det modsatte. Men det ved hverken Jarlov, Corydon eller Olsen tilsyneladende
27. september 2018

I Debatten på DR1 sidste torsdag sagde Bjarne Corydon, at tiden kalder på ansvarlige politikere. Samtidig taler han om, at man ikke må skade Danske Bank. Corydon taler om at træde ind i en international bankunion, hvilket gør mig glad for, at han er trådt ud af dansk politik.

Tiden er bedre end i 1983, siger Corydon. Der er bedre løn, hvilket giver bedre kår for lønmodtagerne. Hvad med tid? Har vi mere tid til for eksempel familie? Hvad om vi ’normaliserede’ banker?

Og til Rasmus Jarlov (K): Forhindrer bankernes polstring yderligere svindel? Jeg tror det ikke.

Det var også interessant, at Corydon var ret enig med Joachim B. Olsen (LA). Olsen sagde i Debatten om Danske Bank, at mennesker er fejlbarlige. Han pointerede også, at alle mennesker er grådige. Han sagde, at lønmodtagere gerne vil tjene flere penge.

Jeg er ganske uenig. Almindelige mennesker prioriterer mere tid og kvalitet i deres liv frem for penge. Det er ganske rigtigt menneskeligt at fejle, men kære Olsen: Det er dyrisk at fortsætte med at begå den samme fejl. Og mennesker er i udgangspunktet ikke grådige. Mennesker er fællesskabssøgende. Ellers var vores evolution aldrig lykkedes.

Fællesskab kræver tillid. Grådighed er det modsatte. Men det ved hverken Jarlov, Corydon eller Olsen tilsyneladende.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Ivan Breinholt Leth
  • Gunilla Funder Brockdorff
  • Eva Schwanenflügel
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Thomas Tanghus
  • Lise Lotte Rahbek
  • Morten Wieth
  • Torben Skov
  • Herdis Weins
  • Steffen Gliese
Ivan Breinholt Leth, Gunilla Funder Brockdorff, Eva Schwanenflügel, Peter Beck-Lauritzen, Thomas Tanghus, Lise Lotte Rahbek, Morten Wieth, Torben Skov, Herdis Weins og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Touhami Bennour

Hvad sker mest af solskin eller dårligt vejr, selvfølgeligt sker mest solskin dage. Dårligt vejer ødelægger hvad mennesker bygger i solskins dage. Mennesker har overlevet fordi der er mere af solskin dage end dårlige vejer dage.
'Det samme man kan sige om menneske adfærd. Fleste dage er mennesker optimister men også i lange dage men ikke så lang som de optimistdage er mennesker pessimister. Menneske adfærd udrykkes i perioder, den periode vi er i er meget pessimist. Det er det rene "jernevask" folk er ikke rationelle, tænker primitiv og kaotisk

Et ex.Jeg bliver spurgt om noget men jeg siger min mening og den mening virker pessimistisk skuffende for den spørgende. Svaret skal være meget pessimistisk,. helst ødelæggende. Det er pervers.
Mennesker i dag ælsker kun sig selv eller kun envejs. Men det er urationelt for et menneske at ælske noget og hade noget andet uden grund.