Klumme

Den katolske kirkes fald er et moralsk fremskridt

Det er ikke et tegn på moralsk opløsning og kaos, at alle fra den amerikanske præsident over progressive ikoner til den katolske kirke afsløres i sexskandaler. Det er et moralsk fremskridt
Historier om overgreb og pædofili vælter ud af skabet i katolske kirker verden over. Billedet her er fra ’Baby Shoes Remember’-demonstrationen i Warszawa kølvandet på en tilsvarende skandale i Polen.  

Historier om overgreb og pædofili vælter ud af skabet i katolske kirker verden over. Billedet her er fra ’Baby Shoes Remember’-demonstrationen i Warszawa kølvandet på en tilsvarende skandale i Polen.  

Maciej Luczniewski/NurPhoto

22. september 2018

Man kan godt få den tanke, at de mennesker, som vi troede ville være med til at skabe en bedre, friere og mere retfærdig verden, har vist sig at være lige så dumme svin som dem, de gjorde op med. Progressive ikoner som skuespillere, komikere, musikere, forskere og journalister er blevet afsløret i at have misbrugt deres underordnede seksuelt. De brugte deres position til at udnytte og ydmyge dem, der så op til dem. 

Det er svært ikke at få den tanke, at det antiautoritære oprør, som vi regnede for et moralsk fremskridt, er slået om i et moralsk forfald.

Måske har de kulturkonservative ret; de gamle autoriteter var bedre, og den gamle orden var moralsk stærkere. Sådan kan det tage sig ud.

Systematiske overgreb

Men så ser vi afsløringer af sexmisbrug i den katolske kirke. Over hele verden. Fra Afrika til Filippinerne til Europa og USA. Og ikke alene er det misbrug i en helt anden skala. Det er også en kirkelig kultur, som gennem årtier har udviklet en systematik til at skjule overgreb for omverdenen, udskamme ofrene og frede voldtægtsforbrydere. En selvstændig orden, som var et moralsk kaos. 

»Det er virkelig hårdt at være katolik lige nu,« udtalte en leder af et nationalt, katolsk netværk til The New York Times: »Tingene synes at falde fra hinanden overalt, hvor du kigger hen.«

En jury offentliggjorde i august en rapport om den katolske kirke i Pennsylvania, som afslørede de mest horrible seksualforbrydelser. Børn helt ned til 18 måneder er blevet seksuelt misbrugt. Andre børn er blevet pisket af katolske autoriteter, misbrugt på alle tænkelige måder og alle tænkelige steder – for eksempel på en hospitalsstue.

»Præster voldtog små børn,« skrev juryen: »Og Guds mænd, som var ansvarlige for dem, gjorde ingenting; de skjulte det hele. I årtier.«

De havde endda en manual »for at skjule sandheden«, en drejebog for, hvordan kirkens autoriteter skulle håndtere overgrebene. De havde deres eget nysprog, hvor eksempelvis »voldtægt« skulle omtales som »upassende kontakt«. Og de skulle ikke afskedige dem, der havde misbrugt børn, men sørge for at overflytte dem til andre kirker.

300 ansatte i den katolske kirke i Pennsylvania havde ifølge juryen over en periode på 70 år foretaget overgreb på over 1.000 børn. Det var ikke overgreb, som juryen selv havde undersøgt og fundet frem til. De blev alle afsløret af en gennemgang af kirkens egne arkiver.

Det betyder for det første, at den katolske kirke i Pennsylvania kendte til alle forholdene uden at anmelde dem til politiet. Og det betyder for det andet, at der kan være langt flere tilfælde, som bare ikke er bogført af kirken selv.

Denne kultur er ikke isoleret til Pennsylvania, det er bare den eneste stat i USA, som er blevet undersøgt samlet. Og den begrænser sig som bekendt ikke til USA. Vi har fået nye afsløringer af den katolske kirke i Belgien i denne uge, og tidligere har vi hørt om, hvordan børn i kirken i Irland blev ofre for misbrug, overgreb, voldtægt og det, der kunne minde om tortur. Gravide kvinder blev helt op i det 20. århundrede gemt væk i hemmelige, ubehagelige institutioner kaldet ’Magdalene Laundries’.

Moralsk fremskridt

Den katolske kirkes moralske autoritet er definitivt faldet.

Det paradoksale er, at afsløringen af den vanvittige katolske misbrugskultur i sig selv er et moralsk fremskridt. Det misbrug, som længe var usynligt og ansvarsfrit, bliver nu synligt og undersøgt. 

Og det var netop pointen med det antiautoritære oprør: Alle autoriteter skal drages til ansvar, ingen skal kunne slippe afsted med noget. Set i det perspektiv oplever vi et kolossalt moralsk gennembrud.

Det rummer igen risici for at forfalde til moralisme og udskamning af uskyldige. Men læren er, at vi moralsk set er ved at skabe en bedre, friere og mere retfærdig verden, hvor alle med magt ved, at de kan blive udstillet, hvis de opfører sig som dumme svin.

Og hvis man igen kommer til at længes efter den gamle verdens moral, skal man bare tænke på den katolske kirke.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anne Eriksen
  • Torben K L Jensen
  • Oluf Husted
  • Eva Schwanenflügel
  • Katrine Damm
  • ingemaje lange
  • Niels Duus Nielsen
  • Niels-Simon Larsen
  • Henning Kjær
  • Torben Lindegaard
Anne Eriksen, Torben K L Jensen, Oluf Husted, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, ingemaje lange, Niels Duus Nielsen, Niels-Simon Larsen, Henning Kjær og Torben Lindegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

Det her drejer sig jo dybest set om modsætningen mellem kultur og sex. Kan man overhovedet opbygge kultursystemer med kæft, trit og retning uden at undertrykke seksualiteten eller uden at seksualiteten torpederer systemerne?

Systemer er seksualfjendtlige og bliver nødt til at undertrykke mennesker. Den katolske kirke kan ikke overleve, hvis cølibat, og modstand mod kondomer og abort fraviges.

Den måde vi lever på i den vestlige verden med stress og jag og depressioner er jo også en form for seksualundertrykkelse. Det er udmærket med fri porno og fri til alt muligt, men hvis selve vores måde at leve på forhindrer, at vi bliver frie, afbalancerede og harmoniske mennesker, er der ikke opnået så meget.

Jørn Andersen, Hans Aagaard og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Always look at the bright side of life ...

Omsider afsløres monsteret i den katolske kirke, men som niels simon er inde på, er den katolske kirkes monstrøsiteter udtryk for en generel samfundsmæssig pervertering, der som altid og først rammer de svage og forsvarsløse.

Den helt grundlæggende samtale må være, om vi ønsker at privatkapitalisere på og konkurrere indbyrdes om fællesejet, eller om vi - det planetare kollektiv - godt kan se, at permakulturelt samarbejde er det for alt og alle hensigtsmæssige at gøre.

'Det onde' har fået for meget plads. Ok, hvad er dette 'onde'? Fravær af 'det gode'? Som er?

Nu må vi som kollektiv, som voksne mennesker og medskabere (kvantefysik) tage ansvaret på os, hvis ikke den stærkes ret og globale lovløshed fortsat skal definere os som en dyrisk art i menneskekrop.

Randi Christiansen

Og 'dyrisk' er i denne sammenhæng egentlig for pænt et udtryk. Rovdyr er måske bedre - men den modbydelighed, som den menneskelige intelligens ses gebærde sig med, må ses, forstås og omstilles til sin modsætning, hvis vi - det globale kollektiv - skal overleve. Måske er det for sent, men alligevel den eneste handling der - individuelt og dette som en forudsætning for den kollektive bevægelse - giver mening.

Niels-Simon Larsen

Overordnet set handler det også om lukkethedskulturer - man angiver ikke de andre. Det kender vi alle fra vores arbejdspladser, og hvor vi ellers har været i grupper. Sladder kan være en gift, men altså også en modgift.
Et samfund kan nok ikke holde sammen, hvis der ikke er en vis hemmeligholdelse, og så er det, at det pludselig kan gå galt. Det er balance, det kommer an på. Vi ser det også i det politiske liv, hvor man op til forhandlinger holder kortene tæt ind til kroppen, og journalister gør alt for at få noget at vide, selv det mindste: “Så, nu kan jeg se, at håndtaget bevæger sig, og nu åbnes døren ganske langsomt til forhandlingsrummet”.
Irakkommissionen skulle der ikke gøres noget ud af. Tys, tys.

Niels Duus Nielsen

Det er tåbeligt at have en regel, der forbyder mænd i deres bedste alder at have sex. Når vi tænker på, hvor stor en rolle det spiller for alle os andre, er det da klart, at der er nogen, der bliver syge i hovedet af at leve i cølibat. Mennesket er sgu et mærkeligt dyr!

Jens J. Pedersen

Kristendom og demokrati er modsætninger. Det er en umulighed at have en monoteistisk tro og være demokratisk!

Michael W Pedersen og Palle Yndal-Olsen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Niels duus@ - hvorfor mon denne afvigelse som de katolske præsters praksis er udtryk for?

Perverteret magtudøvelse herunder seksuel undertrykkelse symboliseret i katolsk terminologi?

Kirkemødet i nikæa 400+ som en afgørende koalition mellem kirke og kejser.

Luther siger nej til katolicismen og et mere frit rum fremstår for individet. Nogen fortsatte i katolsk regi. Hvorfor? Svært at dechiffrere men det kan konstateres, at det skete og med netop det udtryk.

Og som nu endelig bliver set på af verdenssamfundet.

Touhami Bennour

Adskillilse af mand og kvinder og det man kalder muslimske påklædning( Burka, Slør etc) har at gøre med sex. Fra gammelt tid vidste man at mennesker er formet som dyr er. Men kulturen eller moralen hører til ånden eller kulturen. Så mennesker er simpelthen splittlet (halv dyr og halv mennesket). Jeg vil ikke tage stilling om mennsket er dyr eller et menneske. Men det er et problem som monoteistisk kulturer har. De gamle kulturer har forstået problemet men fandt generel lønsning i lighed med andre områder hvor man kalde det en model.

Kvinde påklædning er en model om de er muslimsk eller vestlig. Det viser "her er en kvinde" I hjemmet er kvinder Ens, kun offentligt er muslimsk kvinder lyder forskellige.
'Så er muslimsk kvinders påklædning offentligt viser ikke "kvinde undertrykkelse" da påklædningen tage denpå kun i det offentlige. den har at gøre med sex.

Randi Christiansen

Skal jeg forstå dig sådan touhami, at kvinders påklædning har at gøre med sex?

Og jeg forstår ikke, hvorfor det er kendetegnende for monoteistiske religioner at "mennesker er simpelthen splittlet (halv dyr og halv mennesket)."

Og jeg forstår slet ikke, hvordan følgende skal forstås : "De gamle kulturer har forstået problemet men fandt generel lønsning i lighed med andre områder hvor man kalde det en model."

Niels Duus Nielsen

Randi, det har noget at gøre med hieros gamos, altså at guden tjenere gifter sig med guden -det er derfor det hedder en præstevielse.

Der skulle efter sigende være mulighed for at opleve forhøjet bevidsthed ved at afstå fra sex, efter samme principper som at faste kan give anledning til åndelige oplevelse eller hallucinationer. Jesus gik id i ørkenen, og var en forandret mand, da han vendte tilbage. Zarathustra gik op på et bjerg, og var en forandret mand, da han kom tilbage. Og Buddha gik ud i skoven og blev skæv helt uden brug af cannabis, så vidt jeg husker, men han vendte også tilbage.

Og det er vist pointen ned alle de historier: De vendte alle tilbage! Men ikke de katolske præste de skal forsage kødet alle deres dage. Så selvfølgelig bliver de syge i hovedet, hvem ville ikke blive det med alle de kvinder, der er i verden?

Touhami Bennour

Randi Kristiansen
Det er en sandt historie i Islam. Vi er i 21 år hundert ok men jeg taler historisk og det skal ikke forstås som evigt.
'Jeg begynder nu. Før Islam var en civilisation i samme ste, hvor Saudii Arabien ligger i dag. denne civilisation Islam kaldete på arabisk "jahiliyya" , det betyder "Uvidende".( de har haft store digter og tænker dengang), var multiteister, de tror på flere guder, og det var dem mohamed kempede imod. DE levede i følge islam som dyr, mens de nye mennesker lever ifølge Coran og Allah eller Gud.
Men man ikke ignorererr at de nye menneske ligner de andre, så de er selv har været "som Dyr" men er blevet takket være Islam som mennesker med tro og ånd etc
Så kommer hvordan disse mennesker skal leve med hinanden. Så man har gjort det du ser nu. Kvinde i følge Islam skal klæde sig på i hjemmet ikke som offentlig, og det for at undgå "hor" og "side spring" og som Katolikker er ægteskabet varer hele livet, Skilsmisse var tilladt. men det er kompliceret at tale om her. og det bruges sjældens.
Min mor levede hele livet med min far for ex.
Det for at holde på sammenhængsktraft i sammfundet og her i det sexuelle område centralt '
Det gamle arabisk mænd og især i Golfen har der påklædning det samme forklaring. Mand, med det tøj det han har på virker ikke som halvdyr, eller sagt på en anden måde vi vii se intet sexuelt i ham.
Det er underligt for en som mig, jeg har ikke læst coran hjemme og er ikke troende, men jeg var nød til oplyse mig i den traditionelle Islam for at kunne tale med danskere. Som du ved dansker har ingen selv historie. Vikinger gider tale om. Og græsk er kun for sprog.
Ja det er sexuelt.

Touhami Bennour

Niels Duus Nielsen
Det jeg skrev til Randi kan du også læse .
I sex har ingen civilisation fundet sig godt med. Fransk mand har de såkaldte "concubine" altså "kæreste" kan jeg måske oversætte til. Arabere besøger "bordel", for danskere ved man de er mere fri og kvinder de er altid taber. Jeg ved ikke om de er ligeglad med. Sexualiteten er jo forskellig
Problemet er du kan ikke sætte sex i concept, umuligt. det er som"productionsmåde", det svarer aldrig til concepten.
Ps. Du har fundet på en historie tror jeg i din indlæg. men det er bedre at fortælle den sande historie , og bedømme bag efter.
'

Touhami Bennour

@Randi
Jg tror danskere har også et fastpunkt de drejer heletiden om. Og det er "Danmark" som land og mennesker" Jeg har ikke fundet andet,hvor Danskere kan finde sig trygge, hverken sex eller Universet.

Niels-Simon Larsen

Det er dobbeltmoralen, der holder systemerne oppe. Et system som den katolske kirke fungerer udmærket, så længe ingen afslører noget.
Det samme er tilfældet med det moderne banksystem. Hvis ikke de Berlingske journalister havde sat Danske bank under lup, ville hvidvaskn ingen være fortsat.
Hvad var der mon sket, hvis Irakkommissionen ikke var blevet stoppet?
Politikersproget, hvor man siger et og gør noget andet, fungerer også udmærket. Der skal være nogen til at stoppe det.
Alle disse sexskandaler skal vi vende mod os selv, for det handler om mere end sexforbrydelse, selvom det er slemt nok i sig selv.

Randi Christiansen, Touhami Bennour og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Der findes brådne kar indefor alle grupperinger. Også de religiøse.

Et faktum der punkterer den ofte frembragte tese om at "uden religion og gudetro, ingen moral og etik".

For når alt kommer til alt, så er der kun en ting der tæller; Handlinger.

Randi Christiansen

Tak niels og naturligvis, hvordan kunne jeg overse kødets forsagelse og det himmelske bryllup.

I hinduistisk terminologi bruges den mere tekniske term : sublimering af kundalinikraften.

Og denne indre kamp mellem 'det gode jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, jeg ikke vil, det gør jeg' (nogenlunde korrekt parafrasering over paulus?) er en kilde til stadig forundring og lidelse hos menneskebarnet. Hvorfor er det dog så vanskeligt for os at finde os til rette her i vort kosmiske hjem og potentielle paradis? At samstemme disse indre stridende energier til et harmonisk værk?

Så er det jeg tyer til mestrene, der peger på vejen ud - f.eks. nulevende eckhart tolle, der taler om at være i nuet. Og andre som kan vise det sted i mig selv, hvor jeg kan fokusere og finde fred og samklang med altet. Og den danske mystiker martinus forklarer, at vores art er 3000 år (slag på tasken?) fra at være færdigudviklet. For befrielse fra irrelevant frygt er krishnamurtis nøgterne analyser til stor hjælp.

Det himmelske bryllup sker hele tiden og lige nu, mens vi render rundt i sidegaderne og går glip af festlighederne. Kristus lever og helligånden er virkelig. Yeah og halleluja

Touhami Bennour

Niels -simon Larsen. 23.09/ 09.59
Vil du gerne forklare nærmere den sætning for mig: "hvad var der mon sket hvis Irakskommission ikke var blevet stoppet".

Touhami Bennour

Randi Kristiansen
Den himmelske brullup er også målet for "singlere"? I Danmark i dag er der mange der forblive single og vælge singlers liv.

Randi Christiansen

Touhami, med 'det himmelske bryllup' henvises til det niels duus omtaler d. 22. september, 2018 - 23:09 :

"Randi, det har noget at gøre med hieros gamos, altså at guden tjenere gifter sig med guden - det er derfor det hedder en præstevielse."

Touhami Bennour

Historien om Islam bliver ikke fuldendt hvis man ikke kender Muslimernes Gud, "Allah". Jeg tror Jesus kender ham,da han nævnte "Eli" som navn til Gud.
Allah er en ukendt fenomen. Han ligner ikke mennesker, han føder ikke børn( han er ikke gift) og han er ikke skabt of noget eller nogen
Muslimer begynder med at læse Coran ved at læse om Allah.
Så muslimernes Gud er alene i himmelen. Og ingen ved hvordan han se ud. Derfor muslimer har ikke et billed af Gud, og laver heller ikke blllider af ham.

Jeg skal tilføje, ihverfald tror jeg, at muslimernes tror Jesus er født af Jomfru Maria

Niels-Simon Larsen

Touhami: Da du nu er så godt inde i den muslimske verden, kan du så ikke fortælle om de seksuelle overgreb, der foregår der. Det er det, artiklen lægger op til.

Touhami Bennour

Niels-Simon 24.o9-08-27
Seksuelle Overgreb er ulovligt og problemet er ikke måling af straffen men hvordan straffer man den. I Saudi Arabien er sraffen meget hård , andre steder mindre, i nogle tilfælde vinder man de blinde øje til. Islam tillader ikke seks uden for ægteskabet. ( så kommer straf) Det lignier katolikkerne men jeg ved ikke hvornår sex skal begynde hos katolikker. Slør og andre midler muslimsk kvinder tage på er midler for kvinder til at beskytte sig mog sex chikane.

Det var kort hvad Islam siger og gør. Men den sexuselle galoperer hos alle mennesker og der er stærker end hvad et påbud anbefaler, og eksistere over alt.

En gang i Tyslkland mødte jeg en araber og har en tysk pige med, på et tidspunkt slog han hende, jeg sagde til det må du ikke men pigen reageret ikke og lad ham slog henne. Jeg hold op med at tænke så.
Overgreb er ikke tilladt i Islam og broblemet tror jeg er straffen for hård. og mange er derfor bange at forsøge.
I saudi Arabien folk fosøger ikke på grund af straffen. Og kongen er stolt af det men ikke menneske rettighederne organisationer.

Touhami Bennour

Fremskrit og forfald, hvordan er det. Spøgresmålet var og er altid: hvordan får man balance mellem natur og kultur. Det kan man få med "demokrati" , folket skal bestemme hvilke vej skal det går. Eller med også en demokratiske måde, man redigere universelle principper, der bliver som model til alle, der kemper for demokrati. I Tunesien og delvis Marocco har man fulgt demokrati, det er i Vesten, det Universelle. Og I Italen er det universelle demokrati også med respekt for "tro samfund" dvs. religion. Det er det der gør at det er Kirker i de vestlige lande, udover demokratiet. Kirker lever som de har altid været. Derfor kommer skandaler.
Men vi har ikke bedre end "demokratiet". Det må være i orden at det kommer skandaler'
Jeg har hørt en der forsvarer Saudi Arabien og dets system: "at de (Saudier) er troende, religiøse", du kan ikke være imod folket, når det vælger det system
Jeg synes han har ret den mand, der forsvarer Saudi Arabien. det er jo det samme som i det katolsk land, bare i større målestok. I et katolske land er religion begræsnset til de troende, men i Saudi Arabien er hele folk religiøs. De har det lov at leve som de vil, og det er normalt med udskejelser.
Og så har man "menneske rettighedernes organisationer til at tage sig af rettigheder.

Touhami Bennour

To ting skal man vide: der findes ikke i Islam men findes hos kristne: præster og kirker. Islam har hverken kirker eller præster. Så cølibat hos præster kommer ikke på på tale.
Problemet hos muslimer er sex udenfor eller før ægteskabet.