Klumme

Nikes og Colin Kaepernicks joint venture er et smukt stykke rå kapitalisme

Nikes onlinesalg og aktiekurs er røget i vejret oven på en modig reklamekampagne med den kontroversielle NFL-stjerne Colin Kaepernick. Det er et af de tilfælde, hvor det er svært ikke at være på den rå kapitalismes side
Det var denne gestus, der gjorde Colin Kaepernick (i midten) til persona non grata i NFL. Han knælede under nationalsangen for at vise sympati med Black Lives Matter-bevægelsen. Det er selv samme gestus, der nu har skaffet ham en reklamekontrakt med Nike.

Det var denne gestus, der gjorde Colin Kaepernick (i midten) til persona non grata i NFL. Han knælede under nationalsangen for at vise sympati med Black Lives Matter-bevægelsen. Det er selv samme gestus, der nu har skaffet ham en reklamekontrakt med Nike.

Marcio Jose Sanchez

20. september 2018

En reklamekampagne med store nærbilleder af den amerikanske fodboldspiller Colin Kaepernick og ordene »Believe in something. Even if it means sacrificing everything« har fået sagen om den tidligere quarterback til at tage en markant drejning. Det er sportsfirmaet Nike, der står bag kampagnen, som må siges at være modig.

På et tidspunkt hvor ingen NFL-klubber ønsker at have Colin Kaepernick med i truppen, vælger Nike at gøre ham til hovedpersonen i deres fejring af 30-året for deres berømte slogan ’Just do it’.

En større stjerne

Når det er modigt, skyldes det, at Colin Kaepernick er blevet lagt for had af præsident Trump og store dele af den amerikanske befolkning, efter at han i 2016 begyndte at knæle under nationalsangen forud for kampene. Kaepernick ville vise sympati med bevægelsen Black Lives Matter og ønskede med egne ord ikke at »stå op og hylde et flag for et land, som undertrykker sorte«.

Flere andre spillere begyndte også at knæle, og Trump kaldte i 2017 i vanlig diplomatisk tone disse spillere for »Sons of bitches« på Twitter og opfordrede NFL-ejerne til at fyre alle, der ikke stod op og viste respekt for flaget.

På det tidspunkt var Kaepernicks kontrakt med klubben San Francisco 49’ers faktisk udløbet og ikke forlænget. Og ingen andre har siden ønsket at have ham på holdet. Kaepernick hører ikke til blandt de allerbedste quarterbacks, men han er god nok til at have en NFL-kontrakt, så Kaepernick har betalt prisen for at ytre sin politiske holdning. Han troede på sagen og ofrede alt, for nu at citere Nike-reklamen.

Eller næsten alt, for det paradoksale ved Kaepernick-sagen er, at han i dag formentlig er en større stjerne, en han havde været, hvis han fortsat havde spillet amerikansk fodbold.

Han er blevet et ikon på kampen imod racisme og i tilgift i kampen for ytringsfrihed. Derfor kan han også få en sponsor, selv om han slet ikke har en klub at spille for.

Kapitalismens retfærdighed

Der har været negative reaktioner på Nike-kampagnen. Blandt andet fra kunder, som lægger videoer, hvor de afbrænder Nike-produkter, på de sociale medier. Andre er begyndt at dække deres Nike-logoer til.

Ikke desto mindre er den aktuelle kampagne en kommerciel succes. Nikes onlinesalg er gået op, og firmaet har fået mere end 170.000 nye følgere på Instagram, efter at billedet af Kaepernick blev lagt ud. Efter et kort dyk i aktiekursen, da kampagnen blev lanceret i starten af september, er det gået fremad, og aktien slog i denne uge sin hidtidige rekord, da den rundede 85 dollars.

Det er selvsagt en sejr for Kaepernick og de tanker, han kæmper for. Og det er en sejr, der kommer af en kynisk spekulation – eller af den rå kapitalisme, om man vil. Nike har vurderet, at flertallet af deres målgruppe er på Kaepernicks og ikke Trumps hold. At de er progressive i et spørgsmål som dette, hvilket en opinionsundersøgelse siden har bekræftet. Derfor har man (blandt andet) valgt den jobløse og udstødte Kaepernick til at personificere brandet.

De kunne have valgt en anden og større sportsstjerne, som stadig er aktiv og mindre kontroversiel, men de valgte Kaepernick. Som aktieanalytikeren Christopher Svezia siger til CNN: »Ledelsen kender sine amerikanske kunder godt, og kampagnen med Mr. Kaepernick er positiv for deres brand.«

Nikes blåstempling af Kaepernick er et eksempel på, at kapitalismen af og til er af det gode.

Kaepernick har mistet sit job på uretfærdig vis, men han har stadig en indkomst – takket være Nike. Og den sag, han kæmper for, har fået voldsom medvind og er blevet yderligere udbredt.

Det er oplagt at tænke, at Kaepernick er tættere på en kontrakt nu, hvor Nike er gået forrest og har vist, at det er muligt at rumme Kaepernick og ligefrem tjene penge på det.

Inden man bliver helt jublende kapitalismeoptimist, skal man dog huske, at Nikes kernekunder formentlig er langt mere progressive end den gennemsnitlige NFL-fan. Amerikansk fodbold har ry for at være en konservativ sport, som ses af et bredt udsnit af den amerikanske befolkning – herunder mange patrioter, for hvem det altid vil være forræderisk at knæle under nationalsangen.

Der er derfor en stor risiko for, at den samme kapitalisme vil sikre, at Kaepernick aldrig kommer tilbage til ligaen. At han – i hvert fald sportsligt – har ofret alt.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Yep... Nike er så gode, bare man ikke tænker på deres slaver i Østen, der laver dine dyre sko!!

Mogens Holme, Jørn Stjerneklar, Henrik L Nielsen, David Joelsen, Niels Duus Nielsen og Jan Jensen anbefalede denne kommentar