Klumme

Puttefester er ikke bare et rich kid-problem: Sæt seksuel dannelse på skoleskemaet

Hvis det bare var de uopdragne unger, der var problemet, var der jo ikke for alvor et problem. For så ville vores veldresserede unger jo bare sige fra, når de blev bedt om at udføre oralsex på en agurk
Vi kan ikke forbyde os ud af grænseoverskridende optagelsesritualer, skriver Anna von Sperling: Vi må holde fast i, at en elev også er et privat menneske med fritid. På billedet ses nye gymnasieelever til puttefest i Dyrehaven.

Vi kan ikke forbyde os ud af grænseoverskridende optagelsesritualer, skriver Anna von Sperling: Vi må holde fast i, at en elev også er et privat menneske med fritid. På billedet ses nye gymnasieelever til puttefest i Dyrehaven.

Linda Kastrup

7. september 2018

For mig var det så rigeligt over grænsen at blive sat til at lave klassikeren ’tøjkæde’ under natløbet på rusturen, da jeg i midt 90’erne startede på RUC. Men det forhindrede ikke en kakiklædt TekSam’er, der skulle ligne, at han havde bryster, i at råbe: »Kom nu. Ikke så suuur.«

Jeg var 23 år og havde læst Det Andet Køn – eller i hvert fald noget af den – og kunne fint sige fra, tænde en smøg og for Portishead på min walkman. Ikke mindst fordi det var helt i overensstemmelse med den identitet, som jeg arbejdede på, og med det fællesskab, jeg bejlede til.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Ejvind Larsen
Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvormange af landets magtpolitikere har dette på bagen. Skræmmende

Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Hans Houmøller

Hvor ved skribenten fra, at lærerne holder op med at tale om sex med eleverne på det angivne tidspunkt? Lige vel generaliserende efter min mening. Dertil igen en sag, hvor vi kan placere ansvaret hos, ja, gæt - hos lærerne. Eller tager jeg fejl?

Seksuel dannelse er ikke noget, lærere bør undervise i - grundlaget for et menneskes intimitet/seksualitet knæsættes i de meget tidlige leveår, hvor tilknytningserfaringer m.m. har ualmindeligt stor betydning. Det er helt andre steder, der først og fremmest skal gøres noget, hvis ønsket reelt er at give børn og unge integritet.

Mette Poulsen, Eva Schwanenflügel, Berith Skovbo, Bjarne Bisgaard Jensen, Maria Jensen, Jørn Andersen og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Anne Mette Jørgensen

Betina Jensen.
Enig, fordi sex eller erotik, som jeg hellere vil definere det handler om følelser og ikke kun objekter.
Men vi bør lære børn også i skolen , at de skal lære at sige fra. Jeg har oplevet pædagoger til forældre sige, at det krænkede barn nok selv var ude om det. Det er sgu ikke ok.
Længe inden sexualiteten udmønter sig ved børn udmærket hvordan de er blevet til, trods det pt. er blevet mere broget og dermed mere indviklet for børn at forholde sig til.
At grænserne muligvis er mere udflydende i et liv i sus og dus, hvor der er mere frit valg på alle hylder er logisk. Når man kan få akkurat de sko fra et dyrt firma og maden kan spises på fine madsteder er der ikke langt at gå. At der så også er dukket billige rejser op til "underklassen" hvor druk og sex er indholdet viser jo bare,at sidstnævnte altid vil have del i de riges bord.
Da det blev smart med langt hår og slidte cowboybukser var det ikke hos arbejderen på Vesterbro, men i Charlottenlund. På Vesterbro tog gik man stadig til barberen og tog sit fine jakkesæt på, når man skulle i byen. Fattigdommen var til daglig fedtemadderne og teaktræsbordet og den lille 2 vær.
Der er intet nyt under solen, men langt mere uskyldig førhen.

Anne Mette Jørgensen, jeg er helt enig i at der er fyldt med kulturelle og materielle provokatører når det kommer til børns og unges seksualitet, men jeg vil alligevel hævde at dén integritet som børn under en omsorgsfuld og tryg opvækst udvikler er fuldstændigt afgørende for om de som unge og voksne kan bevare så sund kontakt til sig selv at de ikke bliver lette ofre for 'markedet's fristelser; måske tværtom kan bidrage til det modsatte.

Eva Schwanenflügel, Anne Mette Jørgensen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

Evnen til empati med sig selv og andre grundlægges i de første leveår. Men det kan sagtens lade sig gøre, at nogle få rådne æbler, der er blevet overladt for meget til au pair'en , holder en stor gruppe af normale mennesker, der egentlig ikke synes at det er fedt, i et jerngreb af gruppepres og frygt, der får dem til at handle i modstrid med deres egne værdier.

For at bryde dette jerngreb kræver det solidaritet blandt det underkuede flertal. Det kræver at også de, der er blevet udvalgt til at komme til audition, gennemskuer at de agerer som nyttige idioter for et hieraki, hvor deres position afhænger af, at de ikke har nogen personlige grænser, og altid er våde og villige og glatbarberede og med på at blive nedværdiget.

Det, der foretager sig, er noget nær en 1-1 gentagelse af, hvad de har set i Paradise Hotel. Da realityprogrammerne først kom frem, blev de markedsført som sociale eksperimenter. Men det figenblad er forlængst faldet, og vi kan nu se, at de programmer med deres primitive menneskesyn er normsættende for unge mennesker. Og hverken forældre eller skole har tilsyneladende haft lyst til at være den sure voksne, der forklarer at det ikke er i orden at behandle andre på den måde.

Solidaritet og feminisme er blevet noget gammeldags noget, som unge kvinder skal holde sig fra, for det er ikke sexet. Vi er tilbage til tilstanden fra før kvindekampen, hvor en kvindes placering afhang af hendes evne til at behage mænd.

Hanne Ribens, Brian W. Andersen, Nanna Kinch, Eva Schwanenflügel, Leo Nygaard, Anne Mette Jørgensen, Anne Schøtt og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Maria Jensen, du sætter tingene på noget af en spids - og overdrivelse fremmer sjældent forståelse ... men jeg kan godt følge din sarkasme. Imidlertid finder jeg det væsentligt at vi ikke forfalder til kønsstereotypisering og mobilisering af en partiel kønskamp; det er vore grundlæggende samfundsstrukturer og vore daglige (såvel konkrete som mere abstrakte), værdisættende handlinger (herunder de kommunikative), som danner os ... og vi er langt mere mennesker, end vi er vore respektive køn. Vore privat-personlige identiteter er ikke særligt væsentlige eller interessante; dyrkelsen af dem er derimod ofte direkte skadelig for os, rent socialt; det er derimod de dynamikker, som besjæler os hver især og sammen - herunder de vilkår af både materiel og immateriel art, vi i sidste ende giver hinanden. Som du er inde på, har vi med gruppedynamiske forhold at gøre, hvor skrøbelige og sårbare egoer meget let kan forfalde til splitting, syndebukmentaliseringer og udstødelse af de værste symptombærere (hvis altså ikke disse (som det jo nok netop er tilfældet) har fået lov til at tage/have magten).

Bettina, jeg sætter ikke tingene på en spids, og jeg er ikke sarkastisk. Ej heller forfalder jeg til kønsstereotypisering eller mobiliserer til kønskamp. Jeg forholder mig blot til hvad jeg har læst i medierne i de sidste par dage om gymnasiernes optagelsesritualer.

Godt forsøgt, men du må gå et andet sted hen med dine stråmænd m/k.

Nanna Kinch, Eva Schwanenflügel og Egon Stich anbefalede denne kommentar

Maria Jensen, jeg fik tydeligvis udtrykt mig uheldigt - eller også fik du ikke læst den underliggende betydning i min kommentar, eller også opstod der en kombination. Og muligvis fik jeg læst din foregående kommentar forkert, i så fald beklager jeg naturligvis.

Kan "vi" ikke snart slippe for drengerøvsattituden om hvem der definerer , hvad "det sjove" er?
Når jeg ser den slags herfra kanten af gravens rand, så virker det dels temmelig infantilt, men også uhyre fantasiforladt. Jeg har derfor et forslag, der går ud på, at det ikke er pigerne, der skal være skydeskive resp. løbe spidrod. Så i stedet for at pigerne fr en agurk proppet ned i halsen, så er det drengenes tur til at knappe op, og få en agurk op i anus.
Vi lever jo i et samfund med fuld ligeberettigelse (?!!).

Lise Lotte Rahbek

Det er jo et magtspil.
Hvem kan få de andre til at underlægge sig nogle åndssvage regler for, hvad der er 'sjovt'.

Det er helt afgjort noget de unge har lært et sted... gad vide hvor det kan være..

Nanna Kinch, Rolf Andersen, Flemming Berger, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Arne Lund, Maria Jensen og Heidi Larsen anbefalede denne kommentar

Ja, det er et magtspil. Målet er at få lov til at bestemme hvad andre mennesker ikke må göre og hvad de skal göre, om det så er deres påklädning eller mangel på samme som skal diktere.
Hvis man finder aktiviteterne frastödende kan man bare lade väre med at deltage. Hvad er problemet med det?

Maj-Britt Kent Hansen

Der er vel tale om at lære at sige fra over for masseadfærd - uanset emnet. Sådan som der i utallige andre situationer i livet vil være behov for at mestre det at kunne sige fra.

Margit Johansen

De såkaldte putte-fester handler om magt. Ikke om sex. 3. g'ere vs. 1. g'ere er drenge vs piger er en ulige magtdemonstration. Det handler vel også om at drenge føler sig underlegne fagligt og skal hævde sig socialt?

Eva Schwanenflügel, Arne Lund og Maria Jensen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Klavs Hansen
Problemet: Først skal de inviterede deltagere gennemskue, hvad der er på spil. Og de skal tage stilling til, om de vil holde sig udenfor i den nye sociale sammenhæng, de har sat sig i. Som ung studerende med brug for at tilslutte sig en ny social gruppe, kan det kræve en hel del mod.

Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel og Maria Jensen anbefalede denne kommentar

@ Margit Johansen: Der er helt klart nogen, der har en interesse i, at det sociale hieraki på deres gymnasium er baseret på fuckability frem for faglige evner.

Hvad angår argumentet "kan de ikke bare sige nej og sætte sig udenfor fællesskabet?", så tror jeg ikke idag at det er muligt at blive student uden at deltage i gruppearbejde. Muligvis er man også tvunget til gruppeeksamener. Desuden foregår en del undervisning som diskussion i klassen. Altså er det faglige og det sociale ikke to helt adskilte ting.

(fortsat) Gymnasiet har et ansvar for at sikre et godt arbejdsmiljø for eleverne, så de kan deltage ligeværdigt i undervisningen.

Der er også det aspekt, at gymnasiet har et almentdannende formål udover det faglige. Og dermed også et ansvar for at lære eleverne at sexchikane ikke er acceptabelt, så de senere kan fungere på en arbejdsplads.

Forestillingen om at man frit og kvit kan 'sige nej' til/i sociale sammenhænge, man på mange måder er del/afhængig af, stammer vist fra det privatkapitalistiske refræn om markedet; menneskelige relationer og sociale forhold reduceret til varetransaktioner. Og det enkelte menneske er en ø; den sociale forbruger i Homo Økonomicus' suggestive vandspejl. Intet kunne være mere fremmedgørende og urealistisk.

Eva Schwanenflügel og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Anne Mette Jørgensen

Det drejer sig ikke om sexforskækkelse, men om krænkelser og overgreb.
Når vordende forældre i dag går så meget op, hvilket køn barnet i maven har er det tilbageskridt.
Stadig findes der forældre, som ikke vil have kønnet oplyst, men det er få.
Jeg har spurgt flere og de kan ikke helt forklare sig ud over, at det er vigtigt hvilken farve kravledragten og væggen skal have. Det er godt nok tyndt.

Bare henvise til Maria Jensen, 07.43.
Individualisme og selvstændighed er ikke in. Bare følg med flokken, anført af forkælede, alkoholiserede, arrogante møgunger.
Og som i Metoo står tøserne nu bagefter og hyler.

Leo Nygaard, at sige fra overfor noget, der er forkert, er ikke at stå bagefter og hyle, og 'tøs' er et nedsættende ord.

(fortsat) Som teenager, og som menneske i det hele taget, har man brug for en flok. Man kan ikke bare melde sig ud, man er nødt til at forsøge at påvirke de normer, man synes er forkerte. Det er der så nogle modige unge mennesker, der har givet sig i kast med, og så står sådan en som dig og sviner dem til.

Frede, jeg taler overhovedet ikke udenom. Det, jeg siger, og som hverken du eller Leo Nygaard tilsyneladende har fattet, er, at for at gymnasieeleverne kan gøre op med mobbekulturen, er de nødt til at stå sammen. Det nytter ikke at de siger fra en ad gangen, de er nødt til at gøre det i fællesskab. Og der er #metoo da et fantastisk inspirerende eksempel på, at man kan hente styrken hos ligesindede og bringe de svære emner til debat.

Puttemiddagene har foregået i mange år, tror du at det et tilfældigt at det er netop nu, der bliver stillet spørgsmålstegn ved dem, første skolestart efter #metoo?

Hvorfor bliver der ikke sagt fra med det samme?

For det første er det ikke rimeligt, at 15-16-årige skal stilles i den ubehagelige situation at de skal vælge mellem at være en del af fællesskabet og at deltage i rituelle ydmygelser, bare fordi de er startet i gymnasiet. Den situation skal slet ikke opstå, og det er virkelig lavt at kritisere teenagere for hvordan de håndterer det valg.

Dernæst: Fordi de alle sammen tror, at det bare er dem selv, der er noget galt med, og at alle de andre er med på den. En enkeltperson kan intet stille op, det ville bare være socialt selvmord og intet andet. For at kunne sige fra, kræver det at man har opbakning. Og takket være den modige pige, der først stod frem, og den debat, der fulgte, ved alle gymnasieelever nu, at de har rektors opbakning, ministerens opbakning, fællesskabets opbakning til at sige fra. Det gør en kæmpe forskel, og man skal da virkelig være smålig for at kunne se noget galt i det.

Hanne Ribens, Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Maria Jensen - Bare forsent at hyle bagefter. Beklager ordet tøs. Måske uselvstændige flinkeskoleelever er bedre.
Melde sig ud ! Nej, melde fra og sige nej til lømlerne.
Vi er enige - udtrykker det bare som kvinde og mand gør det.

For godt ti år siden havde jeg en kvindelig chef, tæt på de halvtreds, som fortalte at hun til en julefrokost var blevet hevet op til en, hvad siger man konkurrence, hvor det så gik ud på, hvem der kunne spise en banan på den mest sexede måde, som et eller andet idiotfestudvalg åbenbart syntes var meget morsomt.

Hvorfor sagde du ikke bare, at det gider jeg sgu da ikke og gik, spurgte jeg.

Og hun svarede, det ved jeg ikke helt, det virkede måske lidt nemmere bare at æde den skide banan...

Så selv som voksen i en chefstilling kan det være svært at sige fra. Og hun var altså en kvinde som ellers nok kunne sige til og fra.

Så hvor svært kan det så ikke være for helt unge mennesker som gerne vil passe ind og accepteres på en ny uddannelse....

Maria Jensen, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Gruppepres, angsten for ikke at blive accepteret, virke kedelig, ødelægge 'den gode stemning', fortsæt selv Frede..

Eva Schwanenflügel

@ Frede og Leo

Det her med Puttefesternes og andre rus-tures grænseoverskridende 'traditioner' - altså ritualer, de involverede selv opfinder og viderefører - handler om langt mere end blot at sige fra.
Når der er et massivt gruppepres, går flertallet med på den værste, uanset hvor meget deres personlige etik og grænser overskrides.
Det kan I begge forvisse jer om ved at søge på "undersøgelser og forskning om gruppepres".
I virkeligheden er det ren mobning, og det seksuelle aspekt er en del af ydmygelsen.

Samfundet er på én og samme tid gjort seksualforskrækket - fx ved frygt for ens egne nøgne krop, eller det at snakke om problemer i forhold til intimsfæren - og blevet overseksualiseret ved den uredigerede og umiddelbare adgang til mere eller mindre følelseskoldt og sexuelt materiale på internettet. Ofte omfatter dette materiale simpelthen ens klassekammerater eller nogle man kender, og bliver brugt til udskamning.

Mange forældre er idag fuldstændig uvidende om deres børns færden på internettet og de sociale medier. Desuden er de ofte blinde for de konflikter, der udspiller sig i vennekredsen og i de strukturer, barnet indgår i.

Maskulinitets- og feminitets idealerne er temmelig flydende, og det er sværere at skabe sig en identitetsbåret bevidsthed.
Og det er i sidste ende konkurrencesamfundets skyld.
Mobbekultur er blevet mainstream.

Maria Jensen, Frede Jørgensen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Det et da sjovt at den mest åbne kvindeforagt sådan trives nord for hovedstaden, mens et klap i røven til julefrokosten får hele læsset til at vælte. Gymnasiet emmer af øl, fisse og meget mere. Det er da oplagt at de unge ikke gider at stå ved drejebænken, når der er så meget mere gang i den på gymnasiet. Erhvervsskolerne kan ikke klare agurkeprøven og gymnasierne gør af gode grunde intet for at fjerne det tiltrækkende sex og sprutmiljø. Det gir jo kunder i butikken.

Eva Schwanenflügel

@ jens peter hansen
07. september, 2018 - 22:19

Jens Peter, jeg gentager at et mobbe-miljø ikke er fordrende for en uddannelse.
Det er misforstået ego-trip og tryner de sensitive mennesker.

jens peter hansen, Maria Jensen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Eva - Du kan forklare så meget du vil. Jeg er liberal og individualist. Ingen kan overbevise mig om at se bort fra det personlige ansvar. At gemme sig i kollektivet er en svaghed.
Her har jeg også på fornemmelsen, at forældrene svigter.

Eva Schwanenflügel

@ Frede og Leo

Dejlige mænd jeg virkelig VIL SKÆLDE UD !!

Hvad er det for vattede holdninger I giver udtryk for?

Kom igen med noget bedre end denne attitude med at det hele er feministernes skyld.
Det er bare for tilbagelænet.

Eva - Jeg synes jeg er ret skarp - ikke vattet.
Og den med feministerne. Guderne skal vide, at jeg ikke har meget til overs for en del af landets forkælede feminister. Og så nu, hvor I virkelig skulle agere overfor lømlerne, gemmer I jer i medlidenhed med de stakkels svage tøser - nej, det må jeg ikke kalde dem.
Ok, det er svært at være ung og ubefæstet, og uden hjælp fra mere erfarne.
Men de unge, både lømlerne og og ofrene, lytter nok ikke efter deres forældre.

Og det har vel vist sig igennem århundreder, årtusindreder, hvor ikke svært det er at få mennesker til at gå i takt...
Så måske lidt for nemt at sige: jeg er individualist ..

Ikke spor svært for mig ældre mand, men for de fleste andre - unge.
Da jeg holdt tale til mine børns konfirmation for mange år siden var budskabet . Vær selvstændigt tænkende og tro på jer selv. Og sådan blev det.

Eva Schwanenflügel

Kan anbefale en bog der handler om en fantastisk kvinde.
Minette Walters roman-serie om Lady Anne af Develish "De Sidste Timer".
Hvordan en kvinde formår at afværge den sorte død med forstandige og kloge reformer, der går kirken midt imod :-)

Børge: Jeg har aldrig påstået at være en klog kone. At du kalder mit indlæg for 'bs' er noget af en falliterklæring for dig, og indebærer at du fra nu af er på mental ignore herfra.

Leo: Nej, vi er ikke enige. Og du udtrykker dig ikke som en mand efter min mening. Det er ikke mandigt at svine 15-årige piger til. Ordet 'tøs' er nedsættende, det er ordet 'hyle' også.

Og hvorfor i alverden skulle det være forsent at sige fra senere? Som 15-årig er det helt naturligt ikke at kende sine grænser ud og ind. Det er noget man lærer som man bliver ældre. At man opdager at noget, man først gik med til, i virkeligheden føles forkert og er over ens grænse, er at lære af sine erfaringer. Det er kun prisværdigt. At have overskud og mod til at stå frem og dele sine dyrekøbte erfaringer med andre, så de slipper for at stå i samme situation er da smukt. At du betegner det som at 'hyle' siger en del om dig.

Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

(fortsat) Den pige, der stod frem i BT har jo netop meldt fra og sagt nej. Det er da det modsatte af at være en uselvstændig flinkeskoleelev. Hun bevæger sig jo netop væk fra den rolle. Du mener tilsyneladende, at fordi det har taget hende noget tid at gennemskue situationen og finde sin grænse, så er det for sent. At fordi hun ikke sagde fra lige med det samme, så er det for sent, og så skal hun forblive en uselvstændig flinkeskolepige for evigt, ellers 'hyler' hun. Det er simpelthen noget vås.

Leo, en sidste kommentar til dig angående dette:

"Og den med feministerne. Guderne skal vide, at jeg ikke har meget til overs for en del af landets forkælede feminister. Og så nu, hvor I virkelig skulle agere overfor lømlerne, gemmer I jer i medlidenhed med de stakkels svage tøser"

Som det allerede er blevet nævnt: Hvis du synes at feministerne ikke gør nok, så gør det selv. At der er feminister, der kæmper for kvinders rettigheder, betyder ikke at du er fritaget for ansvar for at reagere på de ting, du synes er forkerte og "agere overfor lømlerne". Du, der er så varm en fortaler for det personlige ansvar, kan da ikke være tilfreds med bare hjælpeløst at hyle "hvor er feministerne". Det er da om noget en forkælet attitude.

Derudover er det ingen modsætning i at agere overfor lømlerne og at have medlidenhed med "de stakkels svage tøser", som du så nedladende kalder de Nordsjællandske 1.g'ere. Og jeg ved ikke hvor du ser, at der er nogen, der gemmer sig. Det er rent sludder.

Jeg har dyb medlidenhed med piger såvel som drenge, der skal gå i gymnasiet i en sådan atmosfære, som der åbenbart hersker på gymnasierne i dag. Hvis det havde været sådan i min egen gymnasietid, var jeg aldrig blevet student. Derfor er jeg glad for at det nu er blevet bragt til debat, og at debatten har ført til, at flere rektorer har meldt ud, at puttemiddage helt skal afskaffes på deres gymnasier, og at forfatterne til en helt særligt vulgær invitation er blevet sanktioneret.

Det har en 16-årig pige udrettet ved at 'hyle'. At der nu rent faktisk bliver gjort noget ved problemet.

jens peter hansen

For at undgå enhver misforståelse. Jeg hader hele det grundlag puttefesten bygger på. Hvis gymnasierne ville kunne de naturligvis lukke det ned, men det vil de jo ikke. Det er problemet. Gymnasierne er med til at udvikle en overbasseklerasi. Jeg husker præfekterne på mit gymnasium for over 50 år siden og jeg og mange andre hadede det.

Maria, jeg anbefalede dit indlæg 07.43. Du hænger dig i ordvalget.
Vi taler om 16-18 årige, som kan tænke selv. Al respekt for den pige der stod offentlig frem.
Men ikke respekt for flokdyr af begge køn.
(læs 23.20 igen om de slappe feminister)

Sider