Læserbrev

Regeringen svigter, når de forhøjer afgiften på elbiler

I Danmark er mobilitet en del af vores hverdag og vores frihed, og den er vigtigt for vores økonomi. Der er et kæmpe potentiale for at sænke udledningen og få renere luft, hvis flere med fordel kan vælge en grøn bil
13. september 2018

Det har været en hård måned for klimapolitikken, hvis man har lyttet til højrefløjens partier. De Konservative meldte, at de ikke længere vil fokusere på klima og miljø, mens Dansk Folkeparti sagde, at de ikke er sikre på, om klimaforandringerne er menneskeskabte. Senest er Venstres klimaminister ifølge Børsen kommet frem til, at regeringen vil forhøje afgiften på elbiler til nytår.

Klimaministerens udmelding er et svigt af den grønne omstilling. At fremme elbiler vil nemlig gavne både klimaet og give renere luft og mindre støj i byerne. Vi kommer simpelthen ikke uden om at gøre noget ved transporten i de kommende års klimakamp.

Transporten er en af de største kilder til Danmarks udledning af klimagasser. Og vores private bilpark er en af de store syndere. Derfor foreslår Socialdemokratiet et ambitiøst og realistisk mål for, hvor mange klimavenlige biler vi skal have ud på de danske veje. Vi foreslår, at 500.000 grønne biler i 2030, skal køre på el, brint eller en blanding af el og benzin. I dag er der kun cirka 12.000.

Vi ved godt, at målsætninger ikke gør verden grønnere alene. Og derfor foreslår vi også en række konkrete tiltag. Blandt andet lavere skat på klimavenlige firmabiler og en gevinst til kommuner, der skifter benzinslugerne ud med grønne alternativer. Derudover vil vi sætte turbo på udbredelsen af de nye effektive ladestandere, hvor man på kort tid kan få opladet sin bil på turene over længere afstande. Og vi vil sikre en senere indfasning af registreringsafgift på elbiler, der ellers vil øges næste år. Det sidste har regeringen altså nu afvist.

I Danmark er mobilitet en del af vores hverdag og vores frihed, og den er vigtigt for vores økonomi. Der er et kæmpe potentiale for at sænke udledningen og få renere luft, hvis flere med fordel kan vælge en grøn bil. Derfor ønsker Socialdemokratiet at understøtte udbredelsen af klimavenlige og effektive biler, som mindsker forurening, støj og klimabelastning og samtidig er praktisk mulige for familier at bruge, når en travl hverdag skal hænge sammen. Det nytter ikke bare at lade stå til.

Jesper Petersen, skatteordfører, og Jens Joel, klima- og energiordfører, begge for Socialdemokratiet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Knud Anker Iversen

En grøn transportpolitik er ikke kun at få flere elbiler. Der er mange andre elementer, hvor jeg er usikker på hvor Socialdemokratiet står.F.eks. udbygning af kollektiv trafik. Stop for nye motorveje. Road pricing. Begrænsning af lufttrafik.