Læserbrev

I Sverige er valghemmeligheden ikke sikret – det er flovt

I en tid med mere polariserede politiske holdninger er det på høje tid, at Sverige får sikret valghemmeligheden ved at have stemmesedler som os eller måske elektronisk afstemning
20. september 2018

At gå til valg i Sverige er ret anderledes end herhjemme. Foran valgstedet står partisoldater og uddeler valgsedler. Hvert parti har nemlig sine egne tre valgsedler, da der er valg til Riksdag, Regioner og kommuner samtidig hvert fjerde år. Sedlerne er også lagt frem i små bunker i en kasse ved indgangen til valglokalet, hvor man også tager en blå, en gul og en hvid kuvert – en for hvert af valgene.

Så går turen ind i et aflukke, hvor sedlerne fra ens foretrukne parti kommes i de tre kuverter, hvorefter man kommer frem til stemmeboksene, bliver krydset af på valglisten, og de tilforordnede putter kuverterne i de tre stemmebokse.

Der er ingen kontrol med hvem, der overvåger valgsedlerne. I princippet bør man tage en seddel fra hvert af partierne og inde bag forhænget smide sedlerne fra de partier, man ikke vil stemme på, i papirkurven. Med 13 opstillede partier, ville det betyde at man skulle medbringe 39 stemmesedler og smide de 36 i papirkurven.

Det sker stort set ikke – folk tager sedler for det parti, de vil stemme på og måske et par andre for syns skyld. Men hvis du har mere marginale politiske sympatier, kan de være svære at holde skjult for andre. Der var da også flere valgsteder, hvor højreekstreme grupper filmede vælgerne, når de tog valgsedler.

Ordningen har også andre svagheder. Partier, der fik under 1,5 procent af stemmerne ved sidste valg i 2014, skal selv sørge for valgsedler på samtlige 6.000 valgsteder. I et stort land som Sverige må det være svært for eksempelvis Piratpartiet at komme ud til de fjerneste stemmesteder i Norrbotten.

Endelig er der et helt utroligt ressourcespild, når i alt 700 mio. stemmesedler skal trykkes, distribueres og siden makuleres.

Sverige har haft en ekspertgruppe til at gennemgå systemet, men det er svært at ændre gamle vaner. I en tid med mere polariserede politiske holdninger er det imidlertid på høje tid, at Sverige får sikret valghemmeligheden ved at have stemmesedler som os eller måske elektronisk afstemning. For det vil da være flovt, hvis Sverige får en påtale fra Europarådet eller EU for sit valgsystem.

Henrik Brade Johansen, fhv. byrådsmedlem og valgobservatør for Europarådet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Oluf Husted
Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Sådan har afstemningerne fungeret i Sverige i mange år, og det er først nu at danskerne har opdaget det, selvom mange synes de ved meget om Sverige. Det har de ikke gjort.
Sverige skal gøre som Danmark, vi har efter vores egen opfattelse det bedste system i verden! (ironisk)

Elektronisk stemmeafgivning har ØKONOMI- & INDENRIGSMINISTER Simon Emil Ammitzbøll-Bille lige droppet af frygt for manipulation.
Ressourcespildet/papirspildet er større med vore meter lange stemmesedler med alle kandidater på, hvor Svenskerne kan klare sig med flere men meget mindre stemmesedler.

Henning -

1) Det har nu været kendt i mange år. Abba-Benny har da hostet op, når Feministisk Initiativ skulle have trykt deres stemmesedler.

https://www.metro.se/artikel/benny-andersson-sk%C3%A4nker-storbelopp-til...

https://feministisktinitiativ.se/benny-andersson-ger-100-000-kr-till-val...

https://feministisktinitiativ.se/100857/

2) Jeg har selv været tilforordnet nogle gange. Jeg er stensikker på, at vores system - en lang stemmeseddel - er den mest sikre valgmetode.

Det har ikke noget med sikkerhed at gøre, det er alene et spørgsmål om hemmeligholdelsen ved stemmeafgivelsen. Svenskerne har levet med deres stemmesedler i årtier uden store protester.
Jeg er også tilfreds med danske stemmesedler, men det svenske system er ingen hindring for hemmelig stemmeafgivelse. Til gengæld er jeg ikke tryg ved det engelske valgsystem, men det har de selv valgt, på samme måde som svenskerne har valgt deres ordning med stemmesedler. Jeg er heller ikke tryg ved nogle landes taktiske ændringer af valgkredse, for at tilgodese bestemte holdninger, og så mener jeg man skal forbyde udlændinges/udlandsdanskeres hemmelige (million) støtte til danske politiske partier.