Klumme

Sverigedemokraterna gled i deres egen jordskredssejr

At den forventede og meget omtalte jordskredssejr til Sverigedemokraterna udeblev, har også en mindre omtalt årsag. Meningsmålingerne overvurderede partiet voldsomt, og var med til at gøre det, der er en klar sejr, til en lunken fornøjelse
Sverigedemokraternas leder Jimmie Åkesson fejrer partiets valgresultat søndag. Selv om Sverigedemokraterna gik frem og fik 17,6 procent af stemmerne ved riksdagsvalget, var flere af partiets medlemmer skuffede over resultatet, fordi mange af meningsmålingerne havde forudsagt en endnu større fremgang ved valget.

Sverigedemokraternas leder Jimmie Åkesson fejrer partiets valgresultat søndag. Selv om Sverigedemokraterna gik frem og fik 17,6 procent af stemmerne ved riksdagsvalget, var flere af partiets medlemmer skuffede over resultatet, fordi mange af meningsmålingerne havde forudsagt en endnu større fremgang ved valget.

Anders Wiklund

13. september 2018

Det siges om medierne, at de tjener penge, skaffer klik, seere og lyttere på at bygge fænomener op, for derefter at udnytte fiaskoen til få endnu mere opmærksomhed, når samme mediefænomener med usvigelig sikkerhed pilles ned igen.

Efter at det indvandrerkritiske parti Sverigedemokraterna (SD) blev overvurderet med op til syv procentpoint ved det netop overståede svenske valg, kan man tilføje: Godt hjulpet af det hav af meningsmålinger, medierne køber hos meningsmålingsinstitutterne.

Meningsmålingernes højdespringere udnyttede til fulde opmærksomheden og talte om, at de ville blive Sveriges største parti. Da den store jordskredssejr udeblev, blev partiets trods alt markante fremgang pludselig et problem for SD. 

Den form for selvovervurdering skal man holde sig langt fra, har det formanende lydt fra den mere ydmyge Søren Espersen fra Dansk Folkeparti.

Lad mig lige pointere: Jeg lægger ikke op til konspirationsteorier om, at meningsmålingsinstitutter skulle stå i ledtog med onde kræfter, der bag om ryggen på folk forsøger at skade bestemte partier.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Alvin Jensen
  • Torben K L Jensen
  • Steen Voigt
Alvin Jensen, Torben K L Jensen og Steen Voigt anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Min beundring for Sverige krakelerer i et foruroligende tempo - takket være Mette-Line Thorup´s fremragende dækning af det svenske valg og derouten af socialdemokratierne magt i europæisk kontekst. Det mest foruroligende er dog at det også gælder for de konsensus-politiske partier overalt i Europa. Tak - med beklagelse.

christian christensen

Åkesson er for doven, tilbagelænet og blød, det er hovedårsagen til SD's "fiasko". Han har aldrig gennemført nogle af sine universitetsstudier. Efter forrige valg fik han en depression, har man nogensinde hørt det om Kjærsgaard? Hun har været sej som sålelæder de sidste 35 år. I utfrågningen på SVT-1 kagede han rundt i partiets miljø - og skattepolitik og måtte gang på gang svare, at han lige skulle hjem og "kolla" tallene, så ville han lægge dem ud på nettet samme aften. Kære ven, hvorfor gjorde du ikke det inden? Og så har han sejrsikkert udbasuneret, at SD ville få mellem 16 og 29 % af stemmerne og med sin tilbagelænede attitude signaleret, at den allerede "var hjemme". Hvilket, som Espersen påpeger er livsfarligt for en politiker. Vælgerne hader spradebasser, der tager deres sympati for givet. Se bl.a. Uffe Ellemann ved valget i 1998.

Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Aaen og Ole Frank anbefalede denne kommentar

Uanset hvilke mediemæssige overvejelser der kan gøres her efter valget, så står dog det meget triste faktum tilbage, at SD gik frem fra 12 til 18 pct. af stemmerne - dvs. en 50 pct. fremgang. Det må være dét, der tæller.

@Arne Lund - Det er nemt nok for et mærkesagsparti at gå fra få procent til flere få procent. I procentpoint virker det småt, men i relativ fremgang er det stort; men det er ekstremt svært (umiddelbar vurdering) for et stort og bredt parti med >20% at få blot et par procentpoints fremgang / lille relativ fremgang.

Selvom jeg hader, når folk tager fejl af procentpoint og relativ fremgang, så synes jeg også, at der kan være en ide i kun at tale om procentpointene.

Meh, meningsmålingssnak og sportsjournalistik.. jeg taler om noget, jeg hader at høre om :)

Meningsmålinger bliver mere og mere utroværdige, for de har meget svært ved at k0omme i kontakt med et repræsentativt udsnit af vælgerne, og så begynder de at regne som når finansministeriet regner på dynamiske effekter afkoblet fra virkeligheden.