Kommentar

Tyrkiet driver væk fra Vesten på en strøm af regeringssponsoreret fremmedhad

I min barndoms Tyrkiet så vi os selv som en del af Vesten. Og selv om Erdoğan-regimet nu er i krig mod alt vestligt, skal Europa vide, at det tyrkiske samfund stadig er fuld af demokrater
Evolutionslæren er udrenset fra pensum, og undervisning skal rette ind efter religiøse og nationalistiske linjer. Erdoğan siger rent ud, at han vil »opdrage en ny gudfrygtig generation«. Det skriver den tyrkisk-britiske forfatter og ph.d. Elif Shafak.

Evolutionslæren er udrenset fra pensum, og undervisning skal rette ind efter religiøse og nationalistiske linjer. Erdoğan siger rent ud, at han vil »opdrage en ny gudfrygtig generation«. Det skriver den tyrkisk-britiske forfatter og ph.d. Elif Shafak.

Ritzau Scanpix

5. september 2018

I min barndom i Tyrkiet så vi westernfilm. Og når vi weekend efter weekend tog plads foran tv, talte John Wayne flydende tyrkisk, mens Clint Eastwoods lakoniske replikker blev fremsagt med Istanbul-dialekt. Cowboybyerne i slettelandskabet kunne have ligget i Anatolien, så bekendte virkede de.

Da tv-serien Dallas kom til Tyrkiet, blev alle gader lagt øde. Nationen var tryllebundet af sagaen om Ewing-familien. Min farmor forbandede J.R., den intrigante oliemagnat, som vi alle hadede af et godt hjerte. Det faldt os aldrig ind at se ham som ’amerikaner’ eller ’vesterlænding’.

Det er den kontrast, der slår mig mest, når jeg tænker tilbage på den tids fravær af antivestlige følelser.

I Tyrkiet havde vi modsat mange andre lande ikke erfaringer med vestlig kolonialisme. Måske var det derfor, vi mente, at vi selv var en del af Vesten, og at europæerne bare ikke havde indset dette. Den tids optimistiske Tyrkiet eksisterer ikke længere.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Katrine Damm
  • Eva Schwanenflügel
  • Troels Ken Pedersen
Katrine Damm, Eva Schwanenflügel og Troels Ken Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Touhami Bennour

Det var over alt i verden klassisk film, det samme i Frankrig, i Tyskland, i Arabien over alt var der en guldalder for film og kunst. Derfor er mennesker de samme i alle tider. Det er kun en Amerika, en Frankrig et menneske etc. de er omstændigheder der skifer og mennesker med. Det er bedre at tale om "guldalder" end gode menneske og dårlige mennesker. Mennesker er det samme, de er hverken onde eller gode. Måske vil viden hjælpe på det, jeg ved det ikke. I øjebilkket er mennesket farligt.

Eva Schwanenflügel

'I øjeblikket er mennesket farligt'..
Jeg tænker det samme, Touhami.
Det handler om moral og etik i mellemtiden.
Ellers.. Gad vide...?