Kommentar

Den yderste højrefløj er domineret af mænd. Måske er det ikke et tilfælde

Hvad nu, hvis mænd tilslutter sig grupper på den yderste højrefløj på grund af et giftigt maskulinitetsideal og ikke racistisk ideologi?
4. september 2018

Måske handler det mere om maskulin identitet end om racistisk ideologi, når mænd slutter sig til grupper på den yderste højrefløj. Det er den bærende påstand i Michael Kimmels nye bog, Healing from Hate. 

Den amerikanske sociolog har undersøgt, hvorfor unge mænd i henholdsvis Tyskland, Sverige og USA melder sig ind i ekstremistiske grupper.

Det er almindeligt kendt, at højreradikale grupper helt overvejende består af mænd. Men Kimmel er en af de få, der har gjort fænomenet til genstand for en mere videnskabelig undersøgelse.

På baggrund af interviews med tidligere aktivister udleder Kimmel tre forskellige måder, hvorpå de højreradikale grupper anvender maskulinitet.

Dels bruger de maskulinitet til at forklare deres personlige situation. Er du eksempelvis arbejdsløs eller enlig, skyldes det, at nogle ’andre’ tog dit arbejde eller din kvinde. Derudover anvender de maskulinitet til at problematisere ’de andre’. De er ikke ’rigtige mænd,’ fordi de er for feminine eller opfører sig som dyr.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Britta Hansen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • David Zennaro
  • Annika Hermansen
  • Alvin Jensen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Eva Schwanenflügel
Britta Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, David Zennaro, Annika Hermansen, Alvin Jensen, Maj-Britt Kent Hansen, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian De Thurah

Michael Kimmel har sikkert en pointe, men hvorfor kun undersøge hvide mænd i den vestlige verden? Mon ikke disse mekanismer vil kunne findes i alle kulturer med en konservativ kønsopfattelse?

Mads Jakobsen, Hans Houmøller og Bettina Jensen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Dobbelt så mange mænd som kvinder stemmer på Sverigedemokraterne.

Hans Houmøller, Alvin Jensen, Torben Skov og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

@Torben Du og jeg - og en hel del andre kan tænke med hovedet, men der er desvære også en del, der kun kan tænke med den meget lille mellem benene - og jeg tror desvære det er hos dem, hvor den er mindst...

Mikkel Kristensen

Lomme psykologi, hvorfor ikke kigge på indtægt, uddannelse, baggrund, hårfarve eller øjenfarve - det er i sig selv let nok selv, at svare på, Når der kigges på en masse, så vil der altid være udstikkere/ noget som ikke kan forklares . som jeg husker mine tysktimer, "det er undtagelsen der bekræfter reglen" / ved, at sortere i netop mænd og kvinder, så er det enten mænd eller kvinder - generelt søges der vel en klikke, at passe ind i, så man vel også så under besættelsen uden, at jeg bevidst trækker nazikortet - hvis man undersøger de kvinder der er gift med en mand der netop stemmer til højre, så er der nok også markant flere højre stemmer bland dem. / men siger det mest om manden? kvinden? miljøet? eller om verdenopfattelsen?

Ja, Børge - eller Norges Siv Jensen, Riikka Slunga-Poutsalo fra de sande Finner, Alice Weidel og Beatrix von Storch fra AfD, Beata Szydło fra Pis eller Marine Le Pen....

Kimmel virker noget a-historisk...for nu at sige det mildt.

Mon ikke der kan være tale om at direkte aggressive ideologier bedst harmonerer med vores kulturkreds' maskulinitetsideal? For så vidt at der er noget om det statistiske oplæg - men det ville ikke lyde ulogisk at mænd, som overvejende opdrages og kulturaliseres til direkte aggressionsudøvelse, mens kvinder overvejende opdrages og kulturaliseres til passiv aggressionsudøvelse, bedre kan finde genkendelse i aggressive paroler - mens færre kvinder kan.

Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Bettina - vi er altså ude i en gevaldig misforståelse her.

Allerførst - jeg sammenligner ikke - gentager IKKE - dagens europæiske højrefløj med tidligere tiders ideologier,

Men - der har været masser af studier af kvindernes ageren under både nazisme og fascisme. Det er en ganske alvorlig misforståelse at tro, at 30ernes regimer var båret frem af mænd, mens kvinderne egentlig meget hellere ville synge en højsang til den mellemfolkelige forståelse og den inter-religiøse tolerance.

Det har der været en mængde studier af. (Sidder her og ærgrer mig over, at jeg ikke længere kan huske titlen på en bog om kvinderne under nazismen. Det var ellers anbefalelsesværdigt.).

For nogle år siden fik jeg selv en tysk bog med breve, som tyske kvinder havde sendt til Adolf Schicklgruber - ret interessant læsning.

Det kan forresten godt være, at det var Uwe og Uwe, som tog rundt i republikken og nakkede döner-sælgere. Men mon ikke Beate Zschäpe havde mere end et ord at skulle have sagt.

Flemming Berger, Torben Skov og Bo Carlsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Fra artiklen :

"Dette giftige syn på maskulinitet skal forstås i lyset af, at et konservativt syn på kønsroller igen vinder udbredelse. Det er den samme tendens, der har affødt internetfænomenet incels – de vrede mænd, der er i ufrivilligt cølibat.

Uanset om den er forbundet til den yderste højrefløj eller ej, så har opfattelsen af, at den maskuline identitet er truet, et voldeligt potentiale, der er mindst lige så stort som det voldelige potentiale i opfattelsen af, at den hvide identitet er truet. Bare se, hvor mange terrorister, der er mænd dømt for partnervold.

Det er på tide, at vi tager maskulinitet mere alvorligt i debatten om den yderste højrefløj og højreorienteret politik".

Jan Skovgaard Jensen

I Peter Øvig Knudsens Blekingegadebanden fik medlemmerne dummetæsk af deres kvindelige omgangskreds over hele bind 2!

Bettina Jensen, Torben Skov, Bo Carlsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jan Skovgaard Jensen

Det blev jeg pludselig også. Jeg husker det som en meget velskrevet og spændende bog. Og så foregår den i Københavnstrup!

"Giftigt maskulinitetsideal". Gad vide om der er et ligeså giftigt feminitetsideal. Måske de mænd som bevæger sig længere og længere mod højre simpelthen bare har oplevet at det politiske liv i fire årtier overvejende har drejet sig om kvinders rettigheder selvom mænd tilsyneladende trives mindre godt i det der ellers bliver beskrevet som værende en "patriarkalsk" samfundsstruktur. De dør tidligere, har markant større chance for livsstilssygdomme og selvmord.

Selv nu hvor vi har ligestilling skrevet ind i lovgivningen skal lovændringer stadig udlægges som favorable for kvinder for at være spiselige. F.eks handler mere barsel til mænd ikke om fars rettighed til tid med sit barn men om mors konkurrenceevne på det private arbejdsmarked. Hvornår blev manden så uønsket at hans tid med sit barn kun kan tages alvorligt hvis det kommer kvinden til gode?

Jeg hører ikke til på højrefløjen men bryder mig ikke om den måde som de øvrige 85% af det politiske spektrum drager konklusioner om maskulinitet som værende noget farligt, truende eller at begrebet maskulinitet i sig selv er "giftigt". Må jeg for fa'en ikke have lov til at dunke mig lidt på brystet inden jeg skal se landskamp eller overvinde min højdeskræk og rense tagrende?

Mads Jakobsen, Bo Carlsen, Flemming Berger, Jesper Roulund og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar

Det kan være enormt vigtigt at forstå forskellen på maskulinitet - og så maskulinitetsidealer. Maskulinitet behøver slet ikke være farlig, fuldstændigt ligesom en knytnæve ikke behøver at være dette, før den slåes mod en sårbar legemsdel, men maskulinitetsidealer, forstået som kulturelle prototyper på hvordan mænd skal/bør agere, er pr. definition baseret på ret ensidige forestillinger - og meget lette at misbruge. Det samme gælder naturligvis for femininitetsidealer.

Der er i princippet intet galt med mennesker, altså mænd og kvinder. Dén del skal vi ikke være så skeptiske overfor; pointen er at vi kan gøres gale.

Jan Bisp Zarghami, Britta Hansen, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Hvordan kan det være, at amerikanske forhold præsenteres som værende alment gældende? Det er en ny tendens hos Information, hvor også den amerikanske måde at opdele folk i farver bliver spredt ud til at gælde os alle sammen.

Markus Lund, Bassim Walid og Jan Skovgaard Jensen anbefalede denne kommentar

Der findes mere en én form for ekstremisme. Kimmel repræsenterer en feministisk ekstremisme, der finder at alle dårligdomme udelukkende udspringer af maskulinitet. Og hvor alle mænd alene på grund af deres køn, i større eller mindre omfang har en andel. Man er ikke tvunget til, at vælge mellem den ene eller anden form for ekstremisme. Man kan udmærket tage afstand fra såvel højreekstremismen, som fra Kimmels maskulinitetsfjendlighed.

Philip B. Johnsen

En lille observation om fraflytning og små samfund.

Det er næsten altid i små samfund, først og fremmest kvinderne, der flytter til de større byer.
Årsagen er at kvinder fraflytter for at uddanner sig der og kvinderne vender ikke tilbage til det små samfund, med de færre muligheder for udnyttelse, af de tillærte færdigheder og ofte har de mødt en partner i uddannelsesperioden.

Enlige kvinder med børn i små samfund, flytter ligeledes ofte til de større byer, hvor der er bedre chance for en partner, der ikke er ven med barnets far og de større byer har derudover bedre børnepasningstilbud og igen uddannelses tilbud.

Mændene i de små samfund er i langt større omfang er knyttet til lokale erhverv, gården der går i arv og muligvis lokal tradition og ønsker af de årsager ikke i samme omfang at fraflytte.
Det er i alt fald et faktum, at i stort set alle små samfund, er mænd statistisk overrepræsenteret.

Det er ikke sikkert, at det på nogen måde er relevant, men tradition og nationalisme har flere fællesnævner, hvis man googler tradition får man bl.a. følgende.

“Overlevering af normer, værdier, skikke og forestillinger til efterfølgende generationer,” om der sniger sig lidt større disponering for intolerence med, det ved jeg ikke, det er muligvis noget, jeg forstiller mig helt uden grund.

Bettina Jensen, Markus Lund, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jan Skovgaard Jensen

Hvorfor ser man hverken CEO'er eller Hellerupfruer blandt nynazisterne i Danmark. Mens tager man lidt sydpå har man observeret op til flere forhutlede Grønjakker og deciderede nynazister, især syd for København. Har antallet af racistiske unge noget med længdegrader at gøre?? eller...........klasse!

Det skyldes at mænd er opdelt i klasser indbyrdes. De veluddannede mænd med det store kvindemarked og de lavtuddannede mænd i provinsen, som tog hvad de kunne få af nære relationer i deres ungdom. Mænd har ikke samme opfattelse af tilværelsens luner, for de ser ikke den samme virkelighed. Ellers havde det været relativt nemt at forandre det konservative mandebillede, som ligger til grund for nynazismen. Marginalisering og konservatisme, og du har opskriften på kønnet radikalisering.

Men mon ikke vi ser en modbevægelse i de kommende årtier, hvor kvinder emigrerer tilbage fra indkanten, når de indser, at der ikke er nogen stabil mand til deres kommende børn, fordi de færre mænd i storbyen kun er interesseret i datingshopping og onenightstands som reaktion på den overvældende efterspørgsel. Jeg tror i hvert fald ikke på solomoderskab som en løsning for alle.

Man skal også huske på at mændenes oprør handler mest om søgen efter fællesskab (broderskab) og mindre om racisme - nogle steder kun som fællesskabsmarkør - og succesfulde mænd er mindre tilbøjelige til at vælge hadets vej, såfremt det ikke måtte have rod i voldsomme oplevelser i barndommen.

I forhold til de 100 mio. overflødige mænd i Kina og Indien, er sandheden desværre en anden, og her vil man nok fortrinsvis importere kvinder fra omkringliggende områder af mindre velstående karakter (da kvinder i mindre grad end mænd gifter sig nedad som følge af den historiske ulighed mellem kønnene), som kommer til at understøtte de konservative kønsstrukturer om manden som forsørger og kvinden som husholderske. Især vietnamesiske kvinder er efterspurgte på det kinesiske marked for brude. I modsat fald bliver de nødt til selv at emigrere til områder i eks. Rusland, hvor kvinder er i overtal som følge af mangel på mænd eller acceptere en faderløs tilværelse, som vil udrydde deres videreudvikling fra familiens stamtavle.

@Eva Schwanenflygel
Det komiske er, at InCels faktisk blev startet af en kvinde tilbage i nettets spæde start, men efterhånden blev overtaget af reaktionære elementer, der fremavlede en depressionskultiverende subkultur kaldet blackpill. I dag hedder hendes reformerede initiativ Love Not Anger.

Markus Lund kan du komme med lidt bevis for dette postulat? "da kvinder i mindre grad gifter sig nedad som følge af den historiske ulighed mellem kønnene". Forekommer mig underligt at kvinder i dag gifter sig opad pga. noget historisk. Er det ikke nærmere individets behov for tryghed eller muligheder der ligger til grund for den tendens? Måske er de kvinder der gifter sig opad bare draget af success eller maskulinitet?