Kronik

Jeg er bange for, at Rasmus Paludan og Stram Kurs giver højreradikalismen et gennembrud blandt unge

Youtube-stjernen Rasmus Paludan og hans parti, Stram Kurs, får Dansk Folkeparti til at fremstå som bedaget ’gammelparti’. Med sin provokerende facon har han godt fat i de unge
Ikke så få spørger, om de må tage en selfie med partiføreren. Det må de gerne, skriver kronikøren. Billedte her er fra Rasmus Paludans besøg i Fredericia.

Ikke så få spørger, om de må tage en selfie med partiføreren. Det må de gerne, skriver kronikøren. Billedte her er fra Rasmus Paludans besøg i Fredericia.

Søren Gylling

25. oktober 2018

En september eftermiddag i Kolding. Rasmus Paludan, frontfiguren for det indvandrerkritiske parti Stram Kurs, har meldt sin ankomst i Skovparken. På sin provokationsodyssé gennem Danmark har han allerede aflagt besøg i en række sjællandske og jyske byer samt afviklet en Pride Parade gennem Nørrebro i København.

Som der står på partiets hjemmeside:

»Vi vil imidlertid gerne gennemføre en LGBT-parade der, hvor der er mest behov for den. Så mens Copenhagen Pride demonstrerer for det rene ingenting, så demonstrerer vi mod homofobi der, hvor det giver allermest mening.«

Når man tænker på Paludans egen terminologi under danmarksturneen – Finlands-HOMO-Parken (i Vejle), AgerHOMOvang (i Holbæk), Æble-HOMO-haven (i Roskilde) osv. – skulle man ellers tro, at manden selv havde stærke homofobiske tendenser. Det benægter han hårdnakket. Under alle omstændigheder repræsenterer Rasmus Paludan noget, som ikke er set før på den yderste højrefløj i Danmark.

Fnisen i sprogtimen

Faktisk var Rasmus Paludan og Stram Kurs helt ukendte fænomener for mig, indtil jeg for ganske nylig underviste mit 1.g-hold i almen sprogforståelse på Kolding Gymnasium. Almen sprogforståelse er et kort obligatorisk kursus i gymnasiets indledende grundforløb, hvor elevernes generelle sproglige bevidsthed gerne skulle udvides, idet de tilegner sig forskellige grammatiske og lingvistiske kategorier.

Jeg husker ikke præcis, hvordan det gik til, men – foranlediget af noget, jeg havde sagt – spurgte en elev pludselig, om jeg havde hørt om Rasmus Paludan fra Stram Kurs. Spørgsmålet udløste en spontan fnisen blandt de øvrige elever. Nej, ham havde jeg aldrig hørt om.

De syntes, jeg skulle se en YouTube-video med manden, fordi det var relevant – ikke mindst for almen sprogforståelse. Alle kendte de Paludan og vidste, hvad han stod for. Min nysgerrighed var vakt. Jeg sagde o.k., og næsten omgående tonede en selvbevidst standup-agtig stemme frem fra adskillige elevcomputere: Lyden kom altså for mit vedkommende før billedet, og jeg blev derfor noget overrasket over, hvordan manden rent faktisk så ud.

Paludan lignede mere en statsautoriseret revisor end en folkeforfører. De YouTube-videoer, mine elever præsenterede mig for fra Paludans danmarksturné, er set tusindvis af gange. Enkelte over 200.000 gange. En ny og underlig verden havde åbnet sig for mig. Jeg erfarede, at manden ville komme til Kolding senere på ugen.

Besøg i Skovparken

Rasmus Paludan og fire ledsagende mænd ankommer til Skovparken ved 14-tiden. Jeg er der allerede. Det er min fødselsdag, men jeg kunne ikke holde mig hjemme. Jeg hilser på flere af mine elever, som smiler indforstået.

Selv om det store sociale boligbyggeri i Kolding muligvis ikke længere helt opfylder betingelserne for at have ghettostatus – uddannelsesniveauet er blevet for højt, hævdes det – figurerer Skovparken stadig på den officielle ghettoliste.

Paludan og hans fire håndgangne mænd har indtaget deres pladser på sikker afstand af tilskuerne inden for politiafspærringen. En anelse uden for selve Skovparken. Tre af mændene, hvoraf de to højst er 18-20 år gamle, skiftes til at bære et banner med partiets navn. De fremstår alle tre noget forpjuskede. Den fjerde følgesvend er iført jakke, slips og orange kondisko. Han filmer begivenheden ud mod tilskuerne, som der bliver stadig flere af. Der filmes også flittigt den anden vej. Meget af det kan allerede ses på YouTube.

Rasmus Paludan er selv iført blå skjorte og blå vindjakke af mærket Eddie Bauer. Jakken er næsten lynet helt op, men man kan tydeligt se en kraftig slipseknude oppe ved halsen. Paludans røde bukser udløser et spørgsmål fra en tilskuer:

»Er du homo?«

»Nej, men ved du godt, at 87 procent af beboerne i Skovparken dyrker analsex?« svarer Paludan.

I begyndelsen er det er lidt vanskeligt at høre alt, hvad han siger, fordi en række gråhårede kvinder synger We shall overcome i baggrunden. Bagefter slår de over i Ole sad på en knold og sang. På et tidspunkt bliver de trætte af at overdøve Paludan.

Han vandrer frem og tilbage bag politiafspærringen og besvarer spørgsmål.

»Jeg har en god dialog med folk og står på mål for min politik,« siger han.

»Kriminelle indvandrere skal ud. Der er selvfølgelig forskel på at begå mord og at stjæle en Bounty,« forklarer han pædagogisk en spørger med muslimsk baggrund.

»Hvor gammel er du?« spørger en dreng på ca. otte år.

»Gammel nok til at være din far,« svarer Paludan, som ikke vil afsløre sin alder. På Wikipedia kan man læse, at han blev student fra Helsingør Gymnasium i 2000. Han må altså være et sted i 30’ernre. Han blev cand.jur. i 2008. I 2009 stillede han op til Europa-Parlamentet for JuniBevægelsen. I 2014 fik Paludan møderet for landsretten. Han har været involveret i en række sager om ytringsfrihed og har i flere omgange repræsenteret provokunstneren Uwe Max Jensen som forsvarer.

I Skovparken i Kolding storsmiler Rasmus Paludan. Det plejer at virke, men han nyder tydeligvis også at være i fokus. Han smiler også, da han beder sin kameramand om at filme en bestemt tilskuer:

»Han smed en cigaret i min øl. Du er den første, der skal ud. Bor du i SkovHOMOparken?«

Aftenen forinden har Paludan været i byen i Kolding. Han blev smidt ud fra et diskotek. Paludan hævder ellers, at han elsker alle mennesker. Også muslimer:

»Især dem, der lever i de 51 muslimske lande.«

De fleste tilskuere er lokale beboere fra Skovparken, men der er også en del fra andre dele af Kolding. Overvejende unge mennesker. En stor del tager tydeligvis afstand fra Rasmus Paludan og hans parti. En mandlig tilskuer med somalisk baggrund har iført sig rød træningsdragt og klaphat som en slags trodsig manifestation af en danskhed, som Stram Kurs ikke skal have patent på.

Andre synes at nære en form for tvetydig fascination, ja, næsten beundring for den smilende jurist og YouTube-stjerne. Ikke så få spørger, om de må tage en selfie med partiføreren. Det må de gerne. På opfordring laver han gerne det churchillske V-tegn, som er blevet hans varemærke.

Han gider dog ikke at råbe »homo« på sin karakteristiske facon i dag.

Jeg er ærlig talt også ved at blive en smule træt, efter at seancen har varet ca. to timer. Det hele begynder at køre i ring. Jeg spørger en betjent, hvor længe arrangementet forventes at vare. Indtil kl. 18, svarer hun. Snart efter begynder det at regne. Rasmus Paludan og hans følge forlader Kolding i utide.

Et ungt parti

Med Stram Kurs har det indvandrerkritiske højre opnået et slags gennembrud blandt de unge. Som Uwe Max Jensen skriver på Facebook:

»Det er lykkedes Paludan at få ungdommens fulde opmærksomhed. I modsætning til for eksempel Trykkefrihedsselskabet, der efter 13 år vel næppe har mere end en håndfuld medlemmer, der er under 30 år.« 

Mens Dansk Folkeparti fremstår som et bedaget ’gammelparti’, som Mogens Glistrup ville have sagt, Nye Borgerlige som en nordsjællandsk velhaversekt og Dansk Samlings Morten Uhrskov Jensen som en distanceret akademiker, er Stram Kurs tilsyneladende et parti med appel i de sociale mediers tidsalder.

Som Paludan sagde i Kolding:

»Hvis bare fem procent kan lide mig, er det fint.« 

Jeg er bange for, at procentdelen blandt historieløse unge bliver langt højere.

Mikael Busch, forfatter og gymnasielærer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Flemming Berger
  • Eva Schwanenflügel
  • Runa Lystlund
  • Hans Aagaard
Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Runa Lystlund og Hans Aagaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Spild af politiets midler. Han siger selv at han elsker at tale med folk så hvorfor kun tale med folk når politiet er til stede? Forekommer mig overordenligt besynderligt.

Torben Bruhn Andersen, E Z, Peter Andersen, Lars N. Jensen, Frede Jørgensen, Tino Rozzo og Søren Bro anbefalede denne kommentar

Din frygt er velbegrundet Michael Busch. Der er kun et middel mod den: indkomstudligning.
Så længe forskellen mellem rige og fattige vokser, vokser de rabiate holdninger.

Mads Berg, Ole Frank, Carsten Mortensen, Lars N. Jensen, Søren Fosberg, ingemaje lange, Flemming Berger, Lillian Larsen, Mogens Holme, Jan Nielsen, Benny Larsen, Eva Schwanenflügel og Michael Andersen anbefalede denne kommentar

Mit indtryk er at de fleste unge synes, at manden er til grin. De mange you-tube visninger skyldes at han er komisk i sin rabiate idioti, lidt ligesom personerne i Sasha Baron Cohens serie »This is America«. Det er absolut ikke særligt cool i brede ungdomskredse at være tilhænger af Stam Kurs. Men hvis fem procent tror på hans løgne er det fem procent for mange.

Torben Bruhn Andersen, Ole Frank, Anders Reinholdt, Lillian Larsen, Karsten Aaen, Arne Lund, Eva Schwanenflügel, Torben Skov og Ervin Lazar anbefalede denne kommentar
Ole Brockdorff

”Spild af politiets midler. Han siger selv at han elsker at tale med folk så hvorfor kun tale med folk når politiet er til stede? Forekommer mig overordentligt besynderligt”, skriver Bassim Walid i den første kommentar her på bloggen.

Tja, Bassim Walid, hvis du ellers følger med i de løbende reportager i medierne og på YouTube, kan du ikke undgå at observere den ubestridelige kendsgerning, at advokaten helt sikkert vil blive overfaldet og lemlæstet fysisk i alvorlig grad af antidemokratiske og fascistiske mennesker, der ikke respekterer de personlige frihedsrettigheder til at ytre sig frit, undtagen for dem man er på bølgelængde med.

Jeg er som ganske almindelig borger helt overbevist om, at Rasmus Paludan trods alt hellere end gerne vil møde alle dem i ghettoerne uden politiets tilstedeværelse eller bodyguards, og her argumentere for sine holdninger.

Men alle begavede mennesker ved udmærket godt, at han med 99% sikkerhed vil blive slået til pindebrænde af voldelige individer blandt indvandrere og den yderste politiske venstrefløj, der elsker at provokere og true med deres moddemonstrationer.

Derfor skal politiet naturligvis beskytte Paludan under en demonstration.

Morten Simonsen, christian christensen, Kim Abildskov, Michael Boe, Henrik Nilsson, Bjarne Frederiksen, Georg Kallehauge, Morten Nielsen og Erik Jensen anbefalede denne kommentar
Ib Gram-Jensen

Det er ganske åbenbart, at Rasmus Paludan dyrker provokation for provokationens skyld - så kan han dækket af politiets beskyttelse få et gratis "martyrium". Hvis han viste almindelig respekt i stedet for at komme med hjernedøde fornærmelser, kunne han sikkert godt få en dialig, men det er tydeligvis det sidste, han bestræber sig på.

Derfor skal man naturligvis ikke reagere voldeligt på provokationerne - det vil være meget bedre at ignorere ham.

E Z, Ole Frank, Lars N. Jensen, Christel Gruner-Olesen, Mogens Holme, Hans Larsen, Tino Rozzo, Herdis Weins, Søren Bro, Arne Lund, Eva Schwanenflügel og Michael Andersen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Kan jeg også bestille politibeskyttelse og holde en revolutionær tale på Rådhuspladsen? Eller er det kun højrefløjen, der har ret til babysittere?

Torben Bruhn Andersen, Ole Frank, Christian Nymark, Runa Lystlund, olivier goulin, Flemming Berger, Helene Kristensen, Lillian Larsen, Mogens Holme, Hans Larsen, Benny Larsen, Jens Kofoed, Tino Rozzo, Carsten Nørgaard, Arne Lund og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

En revolutionær tale på Rådhuspladsen vil være lige provokerende som en nøgenbader i en nudistlejr.

Espen Bøgh, Morten Simonsen, christian christensen, Morten Balling, Lillian Larsen, Danny Hedegaard, Jan Nielsen, Michael Boe, Kim Houmøller, Bjarne Frederiksen, Georg Kallehauge, Niels Duus Nielsen og Runa Lystlund anbefalede denne kommentar
Michael Andersen

Ole Brockdorff

Det er ganske tydeligt at du ikke forstår hvad Paluda's agenda er. Måske du burde sætte dig ind i hans virke, inden du udtaler dig så uvidende.

Ole Frank, Hans Larsen og Søren Clausen anbefalede denne kommentar

Mon ikke "de unge" fascineres af at Paludan er You-tube-kendes, og at de er mindre interesseret i, hvad der er han siger/gør. Det er jo før set, at internet-berømtheder kan få et stort publikum blot ved at være - kendte.
Paludan er for meget af en amatør, fægter i øst og vest. Folk er ikke mere dumme, end at godt kan gennemskue hans ævl om at kalde de forskellige bydele for Vollshomomose osv.
Langt farligere er De Indetitære, der ser ud til at have slået rod blandt unge studerende på højrefløjen. De argumenterer helt anderledes "sagligt", og uden Paludans fordrukne sludder.
Kronikøren burde som gymnasielærer kende så meget til den danske højrefløj, at han ved, at der til stadighed dukker fantaster og landsbytosser op. Folk, der påstår, at de kan både det ene og det andet, og som tillægger sig selv stor betydning. Se blot til Pernille Vermund fra Nye Tarvelige.
Som sagt, det er De Identitære, der skal have opmærksomheden ikke platuglen Paludan.

Ole Frank, Christian Nymark og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Det der kunstige martyrium har han lært af Pia og Søren.

Ole Frank, Peter Andersen, Jan Weber Fritsbøger og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Skulle man ikke tie Rasmus Paludan ihjel snarere end at skrive en kronik og bære ved til bålet? Jo. Men det lader sig ikke gøre. Man kan ikke tie folk ihjel, hvis de råber højt nok, og deres råb vækker genklang i en tilpas stor del af befolkningen.

Paludan har det mod, han uomtvisteligt har, uagtet politibeskyttelse. Han kan han ikke ties ihjel. Han må nødvendigvis beundres alene for modet til at tage konfrontationen, og det er præcis dette mod, der har gjort ham til andet og mere end en latterlig skikkelse, et meme for internetgenerationen.

Ole Brockdorf jeg er ikke bekendt med nogen planer mod Paludans person hvorfor din kommentar forekommer lidt spekulativ. Hvis du har kendskab til planer af dens slags vil jeg herned opfordre dig til at kontakte ordensmagten.

Til orientering. Et anstændigt menneske har ikke brug for politibeskyttelse når de går på gaden og møder vælgerne.

Mads Berg, Ole Frank, Peter Andersen, Flemming Berger, Arne Lund, Holger Madsen, Frede Jørgensen, Hans Larsen, Karsten Aaen, Jesper Sano Højdal, Tino Rozzo og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

På videoen fra voldsmose er Paludan iført skudsikker vest. Hvis et medlem af Loyal to familia gør noget tilsvarende, så ryger han i boksen. Men ikke Paludan. Hvorfor mon?

Ole Frank, Niels Duus Nielsen og Peter Andersen anbefalede denne kommentar
Ole Brockdorff

Nej, Bassim Walid, selvfølgelig er du ikke bekendt med de trusler som Rasmus Paludan gang på gang udsættes for i de forskellige ghettoer rundt omkring i landet, hvis du konsekvent nægter at se advokatens egne beretninger på YouTube eller på de alternative medier som blandt andet Uriasposten.net, der både i tekst, billeder og lyd dokumenterer, at Paludan hele tiden bliver intimideret, truet og overfaldet under sine taler med beskidt sprogbrug samt trusler om vold af aggressive antidemokratiske mennesker.

Uden politibeskyttelse var han blevet lemlæstet for længe siden.

For bare otte dage tilbage – onsdag den 17. oktober – demonstrerede Rasmus Paludan på Charlottegårdsvej i Hedehusene vest for København, hvor flere indvandrere forsøgte at trænge fysisk tæt på ham. Indtil politiet stoppede dem. En af dem kylede alligevel en tung lighter ind i hovedet på ham, så han efterfølgende måtte tilses på Gentofte Sygehus.

Kort før overfaldet med lighteren råbte indvandreren til Paludan: ”Jeg smadrer dig, din lille hund!”, og det bevirkede på stedet, at Paludan indgav en politianmeldelse. Alt imens andre råbte til ham, ”at du er det eneste affald i hele Danmark”, fordi han havde råbt det samme til dem.

Så, joh, Bassim Walid, anstændige mennesker som Rasmus Paludan har i sandhed behov for en beskyttelsesvest, når han besøger en såkaldt ghetto, for der er ikke noget uanstændigt i at bruge sin demonstrationsfrihed, forsamlingsfrihed og ytringsfrihed til at sige hvad der passer en om andre mennesker.

Alligevel skal han have politibeskyttelse hver gang han åbner munden til en demonstration i ghettoerne, fordi uanstændige mennesker ikke tåler hans politiske holdninger og tror, at de bare har lov til at tæve løs på andre, når det passer dem. Men gå selv ud og tjek de alternative medier, Bassim, og få personligt syn for sagen.

Og, ja, Michael Andersen, jeg er fuldstændig på det rene med, hvad Rasmus Paludans agenda er, så jeg er aldeles ikke uvidende, for så kan du selv være det samme. Paludan provokerer blot i raseri over den politiske korrekthed, hvor vi ikke længere må kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade. Kort sagt føre en liberal og fordomsfri debat om de problemer, som indvandringen vitterligt har påført Danmark gennem de sidste 35 år.

Så tag det nu bare roligt, for i den sidste ende kan unge danske mænd og kvinder på YouTube udmærket selv bedømme, hvad der er rigtigt eller forkert i Rasmus Paludans politiske og provokerende adfærd. Hvad der er logisk og ulogisk i hans agenda. Hvad de bryder sig om eller ikke. Og ingen tvinger jo med vold og magt de unge til at høre på ham.

Men advokat Rasmus Paludan har under alle omstændigheder retten til at tale frit i det offentlige rum som alle andre borgere. Hvad enten man kan lide ham eller ikke. Uden at han af den grund skal trues af aggressive voldelige antidemokratiske elementer i ghettoerne, der tilsyneladende aldrig har lært, at ytringsfriheden er det tikkende hjerte i demokratiet som politisk styreform, og den største gave til alle frihedselskende mennesker.

Enhver kan jo bare vende ryggen til hans taler – og totalt negligere ham.

Morten Simonsen, Bjarne Frederiksen og Georg Kallehauge anbefalede denne kommentar
Christian Birk

I en naivitet tror jeg at Rasmus Paludans videoer må på sigt være stærkt opdragende på unge mennesker med indvandrerbaggrund, i den forstand at det ses hvordan man ikke skal reagere på provokationer. Det er så let at udstille sig selv truende og primitiv verbalt når modargumenterne slipper op i mod Paludans forsimplede verdensbillede. Det kalder på refleksion og selvransagelse for egen tro og identitet. Det er demokratiet grundpille. I de videoer hvor han bliver mødt af kvalificeret modargumenter og behærskelses, så siver luften ud af hans fremmedfjendske ballondyr.

Ole Frank, Runa Lystlund og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Ole Brockdorff:
Jeg er kun enig med dig i en enkelt ting: manden må tale hvor han vil og snakke med hvem han vil,men gør han det som han nu gør med en annonceret demonstration agerer han jo netop væk fra samtale og dialog. Jeg mener så også at vold m.v. er bandlyst mod ham,men de unge som han provokerer har altså også ytringsfrihed så længe ingen lægger hånd på ham. Men i mine øjn er han syg på trods af sin advokatstatus.

Mads Berg, Ole Frank, Peter Andersen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Ole Brockdorff -
hvis man går ind på et værtshus en aften , hvor en flok fiskere fredeligt sidder og drikker en par bajere og råber til dem, at de alle er en flok bøsserøve, så vil man - hvis man efter en henstilling til at holde kæft og skrubbe af -stadigt vedbliver at råbe få en gedigen omgang tæsk.
Hvis man så klager til politiet, vil de - mens de tager imod klagen - gør opmærksom på, at det var selvforskyldt.
Rasmus Paludan opfører sig tilsvarende , ihærdigt søgende et martyrium.

Mads Berg, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Torben Bruhn Andersen, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Peter Andersen, Viggo Okholm og Arne Lund anbefalede denne kommentar

@Herdis Weins
Det er faktisk ulovligt at tæske folk ifølge § 244 – legemesangreb, som har en strafferamme på 3 år. Det er underordnet om man er fisker, bøsserøv eller indvandrer

Martin Lund -
ja, men det sker alligevel.
Og nogle gange er det faktisk selvforskyldt.

Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Peter Andersen og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Ole Borckdorf. Dit alenlange indlæg tabte min interesse efter at du opfordrede mig til at se Paludans Youtube-kanal. Du er tydeligvis en fan. Aldrig i mit liv kunne jeg drømme om at kigge på sådan en gang udansk bras. Spild af tid.

I øvrigt.... hvis nogen er antidemokratisk er det så sandelig Paludan som vil tage statsborgerskabet fra et par hundrede tusinde danskere. Grundlovsændring?

Mads Berg, Ole Frank, Herdis Weins, Peter Andersen, Jan Weber Fritsbøger, Viggo Okholm og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Ole Brockdorf - Mht. "Paludan hele tiden bliver intimideret, truet og overfaldet under sine taler med beskidt sprogbrug samt trusler om vold af aggressive antidemokratiske mennesker"
Det her kan et. ændre din opfattelse af Paludan.
Jeg har en god bekendt, der arbejder mod racisme og højredrejning. Hun deltog i demonstrationen mod burkaforbuddet i august. Efter demoen da hun var på hjem, passerede hun Paludan, der sad på en bænk, og så på demonstrationen. Helt umotiveret begyndte han, at skælde hende ud med ord, svin, mær, landsforræder, psykopat og det, der var værre.
Så meget for "din" frihedskæmper.

Mads Berg, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Torben Bruhn Andersen, Ole Frank, Herdis Weins, Peter Andersen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Ole Kresten Finnemann Juhl

Herligt med endnu et parti på den racistiske, ekstreme højrefløj, thi jo mere splittelse jo mindre mulighed for, at det enkelte parti kan samle de nødvendige 2 % af stemmerne, der kræves for repræsentation på tinge.

Splittelse ødelægger sammehængskraften på højrefløjen og fraktionerne kan bekæmpe hinanden til stor moro for vi andre.

Torben Bruhn Andersen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Clausen

Ingen tvivl om, at sådan en person kan få indflydelse på den svage del af de unge som føler de ikke sådan rigtig er med klatten. Der er et stort rekrutteringsgrundlag på landets erhvervsskoler.

Torben - Nielsen

Nu skal man nok lade være med at male fanden på væggen.

Det som Rasmus Paludan tordner imod i dag, kan muligvis være det, som venstrefløjen kæmper for i fremtiden.

I tredserne kæmpede venstrefløjen for kvindernes frigørelse, som kom til udtryk ved at brænde bh’en og ligge topløs på stranden, og venstrefløjen kæmpede også imod arbejdsgivernes import af løntrykkende gæstearbejdere fra de varmere lande.

I dag kæmper venstrefløjen for at kvinderne får ret til at benytte burka og niqap.
Og i dag kæmper venstrefløjen for, at landet skal tage imod et større antal indvandrere.

Et eller andet sted i processen har venstrefløjen mistet retningssansen.

Jørgen Clausen:
Er det svage mennesker, der er højreorienterede og/ eller racister? Hvilken form for svaghed? På hvilken måde er erhvervsskoleunge "svage"? ... og klatten er vist noget "man kører med".

Torben Nielsen:
Det er jo ikke modsætninger fra venstrefløjen,men bar kampen for at have ret til mangfoldighed
Der er jo ikke tale om at man kæmper for flere flygtninge, men kun at behandle dem som ligeværdige mennesker,hvis de kommer. Det er jo kun "din" fløj,som vil have flere,men de skal være rige og bestemt ikke være muslimer og for mangfoldige set med "hvide" øjne,men dog, hvis de er rige og uddannede nok går det så nok! Undskyld grovheden,men jeg læser dit indlæg sådan.

Runa Lystlund, Peter Andersen og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

højrefløjen ynder at bruge udtrykket "de svage" om alle som befinder sig helt i bunden af magtpyramiden, det handler ganske enkelt om at få toppen af magtpyramiden til at fremstå som stærke, og dermed få det til at virke helt naturligt at de befinder sig i toppen,
det er helt samme mekanisme som når man vil have folk til at tro at de rige, er rige fordi de er klogere, dygtigere, eller arbejder hårdere end vi andre,
sandheden er at det er de aldeles ikke, de er til gengæld mere grådige, mere ambitiøse, og især mere uærlige og skruppelløse end os andre.

Jan Weber Fritsbøger: Hvad kan vi bruge kategorierne "de svage", "de rige", de fattige", "os andre", "de kloge", "de dumme" til? Selv føler jeg, at jeg har et ben i alle kategorierne og flere til, og den form for "bokstænkning", du er inde på, er lidt fordummende, ikk'?

Vist er Rasmus P. ikke nogen engel, og måske også meget fascinerende, så meget at man både kan le og græde set i lyset af Facebook og Youtube, - men ændrer det tilliden til vores politikere der igennem de sidste 18 år, og herunder ikke mindst Venstreregeringerne med DF som styrende for den brune debat, og heller ikke det økonomiske område kan sige sig fri herfor.

Morten Balling

I babler om anstændighed, som om i ved, hvad ordet betyder? Hvem er det som sætter reglerne op for anstændigheden?

Anstændighed minder lidt om ære. Ære er også sådan et begreb som det dybest set er svært at få tag på. De fleste mennesker finder ordet ære positivt ladet, men prøv at tænke en anelse dybere over begrebet. Så indser man hurtigt at det er svært at definere, at det primært er et abstrakt begreb, som er beregnet til at bibeholde et samfundes normer, samt at ære primært fører til krig og vold.

Så hvad vil det egentlig sige at være anstændig? Hvad gør en politisk holdning anstændig eller det modsatte, udover om den flugter med ens egen holdning? Hvorfor er venstrefløjen mere anstændig end højrefløjen, eller omvendt?

Niels Duus Nielsen og Ole Kresten Finnemann Juhl anbefalede denne kommentar

Runa skriver.
Forudsætningen for, at vi nogensinde bliver klogere og mere tolerente, er at vi hører efter, lytter og læser det opponenten skriver eller udtrykker sig om. Kun ved at tilegne os og lære/læse om alle de fakta og synspunkter andre har, kan vi have en demokratisk samtale, og kan sætte os ind i de synspunktet vi er uenige om.

Hvis vi derimod, hverken lytter eller gider læse synspunkter andre end ens egne og ligesindede, bliver man aldrig et demokratisk tænkende individ og klogere på verden og det samfund vi lever i. Kun ved at lytte til hinanden bliver vi klogere.

Det er i orden at pege på, at vi indvandrere bør tale og især forstå dansk. Det er i orden at pege på, at unge indvandermænd/2. generationsindvandrere, især mænd, burde være mindre kriminelle. Det er i orden at påpege, at ikke vestlige indvandrere har for lav arbejdsfrekvens, især kvinder, og der går for mange penge til det, 36 milliarder kroner om året.

Det er i orden at påpege, at man har mistet sit job i vores globaliserde tider. Det er bare sørgeligt, at mange af de mennesker, der har mistet sit arbejde, søger hen til fremmedfjendske partier. Det er på tide, at vi indvandrere tager skeen i den anden hånd. Der sker gode ting med de mange unge indvandrerpiger og en del af indvanderdrengene, som ønsker at uddanne sig og være en del af det danske samfund. Her skal der dog laves endnu større indsats.

Jeg er ikke fortaler for at samfundet behandler nogle af førnævnte grupper dårligt, hverken økonomisk eller socialt, men jeg mener ikke, at man bør råbe racist, hver gang nogen er uenig med en. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg er blevet mindet om, at jeg ikke er dansk. Jeg falder ikke ind i normalbilledet, hverken i attitude eller udseende og så har jeg et navn, der er umuligt at stave, derfor har jeg skiftet navn. Men jeg gider ikke råbe racist hver gang, fordi det giver ingen fremdrift kun at have ond af sig selv.

Jeg er enig i, at Identitære med deres subtile formuleringer er meget farligere end den nævnte jurist, som råber sig til opmærksomhed. De har hver deres lytterskare. Så har vi den lyshårede kvinde fra Nordsjælland, der forblænder gamle mennesker, der er bange for, at indvandrene tager alle pengene, således, at de ikke kan leve bare nogenlunde i deres alderdom. De har givet samfundet deres i form af arbejdsindsats. Men at stemme på et fremmedfjendsk rigmandsparti er alligevel for ubegavet.
Jeg ville ikke stemme på nogen af de før nævnte personer.

Torben - Nielsen

Nej, nej, rolig nu, - grovfilen er skam ikke taget i brug her!

Men spørgsmålet er måske om ikke begrebet mangfoldighed er kørt lidt af sporet.

Det er ikke altid lige heldigt at tro, at alle andres normer og vaner altid passer ind i vores lille andedam.

Der er et gammelt ordsprog der hedder: skik følge, eller land fly.

Lad os antage, at en englænder flytter til Danmark.

Han vælger at opføre sig som han plejer, og gøre tingene som han er vant til.

I England kører man i venstre side af vejen.

Hvis han vælger at gøre som i hjemlandet, vil der hurtigt opstå situationer, hvor der ikke er plads til mangfoldighed, men at det er bedst for alle, at ændre sine vaner væk fra oprindelseslandets gamle vaner.

Morten Balling

@Torben - Nielsen

Mkay...

Så når klimaet har smeltet polerne, Danmark står under kloakvand, og du er flygtet til Sverige, så begynder du selvfølgelig at spise surstrømning?

Runa Lystlund, Christian Nymark, Niels Duus Nielsen og Bassim Walid anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Torben - Nielsen

Gør man det, og i så fald: Siger det mest om en selv, eller de ulve man er iblandt? Jeg kan huske da min onkel fik et apoplektisk anfald tilbage i 70'erne engang, fordi hans nye "gæstearbejder" nabo, var ved at plante græs på altanen, så de kunne have nogle får gående. Nutildags lyder ellers som en relativt bæredygtig idé, som kunne komme fra en helt og aldeles "leverpostejsfarvet dansker" ;)

Runa Lystlund, Ole Frank, Viggo Okholm og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Torben Nielsen: Nu skriver du vores andedam-mener du at alle ænder skal være ens for at fungere og hvem skal være mest ens for at fungere?

Torben Nielsen: Nu skriver du vores andedam-mener du at alle ænder skal være ens for at fungere og hvem skal være mest ens for at fungere?

Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Det er sådan, at der er forskel på at udtrykke sin politiske mening, og bevidst at opføre sig groft provokerende.
Jeg har set nogle af Paludans videoer - og han slår om sig med de mest hånlige og primitive provokationer, han kan finde på.
I sin tid kom jeg noget op at skændes med en del mennesker, fordi jeg forsvarede Muhammedtegningerne. Selvfølgelig skal JP have lov til at bringe tegninger af Muhammed - med andre Jan jo da bare lade være med at opsøge dem, hvis man ikke vil se dem.
Ganske anderledes ville jeg stille mig, hvis nogen fandt på at gå rundt og uopfirdrey stikke den slags tegninger op under næsen på andre folk, de mødte på gaden.

Man kan sammenligne med pornobutikker. Jeg synes, det er meget fint, og meget vigtigt, at vi har en lovgivning, så hvem der måtte ønske det, kan gå ind og købe sexlegetøj eller billeder.

Men hvis en afsporet person så vælger at gå ind og købe sexlegetøj og derefter går ud og holder sine indkøbte genstande op i ansigtet på tilfældige forbipasserende, så er det ikke længere sexuel frihed. Så er det sexuel chikane.

Når Paludan vælger at gå ud, hvor han forventer at finde mange muslimer - han vælger for øvrigt ofte at stille sig i nærheden af en skole, ved den tid, børnene får fri - og giver sig til at råbe, at Muhammed havde en tissemand på to og en halv centimeter, så er det ikke ytringsfrihed, han hylder. Det er ikke friheden til at agitere for sin politiske holdning, han demonstrerer for.

Det er rene bølleoptøjer.

Og jeg kan ikke få øje på hans vilje til dialog - man kan jo også i videoerne se, hvordan han udelukkende sviner og håner dem, der svarer ham stilfærdigt og ordentligt. Det er for øvrigt nærmest utroligt, så meget han bruger ordet "homo" som provokerende skældsord.

Heller ikke kan jeg se hans mod - mest af alt minder hans adfærd bag politibeskyttelsen om den slags piger i syvende klasse, der ved årets første snefald står i indgangsdøren til skolen og råber lidt til de sneboldkastende drenge. Måske rækker de en arm ud og kaster en klat sne - men så løber de ind og gemmer sig bag lærerne, så de ikke selv bliver våde ...

Aske Bjerre-Larsen

Ha, jeg troede at Paludan var ham den smarte unge mand med solbrillerne - og tænkte ja det kunne nok blive farligt.
Ham den bleg-fede taber med pædofil-look bliver næppe et stort problem.

Aske Bjerre-Larsen

Ved nærmere eftertanke var der vist også en del der afskrev Hitler som ligegyldig døgnflue, med nogenlunde samme argumentation.

Jeg ved ikke om man kan sammenligne Paludan med Hitler. Hitler havde, foruden sin ufatteligt dårlige karakter, talegaver. Paludans "talegaver" minder mest af alt om en småfuld teenagers sure opkast mod en "indsæt nedladende betegnelse for en udlænding eller person med anden etnisk baggrund end dansk" på et provinsdisko en torsdag aften i januar. Og der bliver han heldigvis. Vi skal ikke forvente et putsch fra den side.