Klumme

Intermetzo: Lugten af signalet

Når fanden er – ved at være – løs igen
12. oktober 2018

At danske politikere til venstre på den efterhånden brede midte ikke røber større bekymring for den aggressive neonationalisme og selverklærede fascisme rundt omkring, tyder enten på, at pytknappen er trykket i bund, eller værre: Tendenserne ulmer. Forleden holdt Inger Støjberg (V) møde med sin østrigske kritikresistente kollega Herbert Kickl, uden at Støjberg udtrykte antydning af blot diskret forbehold over for det parti, FPÖ, kollega Kickl repræsenterer. Kickl er Østrigs svar på Martin Henriksen, men uden hans charme. FPÖ erklærer sig som fremmedfjendsk slet skjult antisemitisk og uden distance til landets brune fortid.

Østrig fik aldrig taget det selvopgør, som modsætningsvis tyskerne tvang sig til. En selvransagelse, som tyskerne fortsat praktiserer – i sådan en grad, at processen nu møder ildevarslende modstand, hvem ved: Med krav om revanche fra et stadigt voksende AFD. Det store spørgsmål er nu, om nye generationer af flertalstyskere insisterer på den historiske ansvarsbevidsthed, som Angela Merkel mere end nogen anden tysk kansler siden Willy Brandt har stået for.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Malan Helge
  • Thomas Olsen
  • Anders Reinholdt
  • ingemaje lange
  • Hans Larsen
  • Tino Rozzo
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Christian Mondrup
  • Marianne Borgvardt
  • Frede Jørgensen
  • Kurt Nielsen
  • Niels Duus Nielsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Hanne Pedersen
  • Torben K L Jensen
Malan Helge, Thomas Olsen, Anders Reinholdt, ingemaje lange, Hans Larsen, Tino Rozzo, Bjarne Bisgaard Jensen, Christian Mondrup, Marianne Borgvardt, Frede Jørgensen, Kurt Nielsen, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Hanne Pedersen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Jeg græder med dig - kære Metz Der skal ikke mange ridser i den sorte lak før den brune grundmaling kommer til syne - i ALLE lande syd for Ejderen. Suk.

Eva Schwanenflügel

Georg Metz :
"Den chilenske digter og diplomat Antonio Skármeta siger et sted: Undervurdér aldrig i den latente fascisme småborgerskabets mindreværdskomplekser."

Lige præcis. Det er den der promoverer revolutionerende frygteligheder :-/

Hanne Ribens, Egon Stich og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Apropos Østrig:

Som barn har jeg sagt goddag - med den pæne hånd, som sig hør og bør - til en eftersøgt krigsforbryder. Jeg var med mine forældre på selskabsrejse med DSB i Kärnten, og som en del af pakken havde den lokalt baserede rejseleder arrangeret et besøg på Cafe Lerch, hvor de voksne drak kaffe og jeg fik en sodavand. På et tidspunkt kommer ejeren, hr. Lerch, forbi vort bord, og der siges goddag goddag.

Nogle år senere læser vi så i avisen, at den berygtede krigsforbryder SS-Sturmbannführer Ernst Lerch, tildligere Rasse- und Siedlungsführer og forbindelsesofficer mellem hovedkvarteret for Operation Reinhardt og Berlin, var blevet blevet arresteret og igen skulle stilles for retten.

Efter krigen var han vendt hjem til Klagenfurt, hvor han havde åbnet en restaurant under eget navn. Alle vidste, hvem han var, og alle kendte hans fortid, han var flere gange efter krigen blevet arresteret, men var hver gang sluppet ud igen på grund af manglende beviser (vidnerne var jo døde). Men det tager man åbenbart ikke så tungt i Østrig; da jeg hilste på manden, blev han af rejselederen fremstillet som en hædersmand og samfundsstøtte.

Nu er det så hans ideologiske arvtagere, der leder landet.

Christian Mondrup

Den tyske komponist skrev i 1937 "Die römische Kantate" til tekster af den italienske forfatter Ignazio Silone. Første sats slutter med ordene:

"Das große Rom ist unerträglich. ‎
Die Luft ist verpestet. ‎
Rom stinkt.‎"

Elise Berg, Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Georg Metz

Shit - nu har jeg haft så stor fornøjelse af Schuberts "Winterreise" -
og så begynder du med hoveder presset hen over Natstolen !!

Jeg er sikker på, at Schubert ikke har musik til netop de vers !! - eller hva' ??