Læserbrev

Jeg kaldte veganere fanatiske. Jeg tog fejl

Vi råber op, når Radio24syv afliver en kanin direkte i æteren. Men måske burde vi også råbe op, når det kommer til de kummerlige forhold, som millioner af produktionsdyr, alene i Danmark, udsættes for hver dag
12. oktober 2018

»Jeg bryder mig ikke om dem. Jeg synes, at de er for fanatiske.« Det var det, jeg sagde til en kollega, da snakken faldt på veganere for godt og vel tre år siden. På det tidspunkt havde jeg endnu til gode at møde en veganer. Veganere var mest sådan nogle, jeg havde læst om på de sociale medier.

Men en dag ved Nørreport Station fik jeg udleveret en pjece af en veganer fra en dyrerettighedsorganisation. Om ikke andet kunne jeg jo bare smide den ud igen. Pjecen indeholdt en række argumenter. Argumenter, som jeg selvfølgelig undlod at forholde mig til. Nyreligiøse grupper og andre frelste sagde mig ingenting. Efter lidt tid begyndte jeg dog at tænke nærmere over argumenterne. Ja, nu var jeg endda kommet til den konklusion, at de var pisseirriterende.

Jeg kunne nemlig ikke komme med et seriøst argument til dem, der ikke også udstillede, hvor dobbeltmoralske og indbyrdes modstridende mine etiske værdier var. Modstridende værdier der på mange måder afspejler det samfund, jeg er en del af.

Måske er vores samfunds etiske normer og værdier ikke altid helt konsekvente. Vi råber op, når giraffen Marius dissekeres til offentligt skue. Vi råber op, når Radio24syv afliver en kanin direkte i æteren. Vi råber op, når vi hører det mindste om dyremishandling af hunde og andre kæledyr. Men måske burde vi også råbe op, når det kommer til de kummerlige forhold, som millioner af produktionsdyr, alene i Danmark, udsættes for hver dag. Måske burde vi grundigt undersøge produktionsdyrenes forhold og forholde os til, om det kan være rimeligt at behandle dyr i modstrid med vores andre etiske værdier.

Engang skød jeg det hen med ordene: »Det er alligevel for fanatisk«. Gør ikke som mig.

Kristian Garner, Aarhus

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• ingemaje lange
  • Eva Schwanenflügel
ingemaje lange og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Såfremt Radio 24/7 eller andre Public Service kanaler lod det være et accompagnement til morgentheen at myrde dyr live, forsikrer jeg om at kødforbruget ville falde.
Efter radioværterne blev truet ihjel efterfølgende.