Kommentar

I kamp mod klimaforandringer: Jeg slår ikke længere edderkopper ihjel

I løbet af den sidste tid er der sket noget med folk omkring mig. En er blevet vegetar, en anden vil ikke længere flyve, mens en tredje er begyndt minutiøst at sortere sit affald. Jeg mener, det har kæmpe betydning, selv om det ingen forskel gør i det store billede
Kampen mod klimaforandringer viser sig i mange former. Nogle kan virke mere betydningsfulde end andre. Pil Christensen slår ikke længere edderkopper ihjel.

Kampen mod klimaforandringer viser sig i mange former. Nogle kan virke mere betydningsfulde end andre. Pil Christensen slår ikke længere edderkopper ihjel.

Mads Jensen/Ritzau Scanpix

3. oktober 2018

»Men det gør jo ingen forskel, om du dropper kødet eller tager en flyvetur mindre. Kun politiske forandringer af samfundsmæssige strukturer vil nytte,« lyder det ofte i klimadiskussionen. Men er der tale om, at vi skal vælge mellem klimamarch og plantefars?

Dem på det strukturelle hold har i princippet ret. Statistisk set gør de små forandringer af vores hverdag et sølle indtryk. På verdensplan er de mennesker, der går mest op i at leve grønt, også dem med det største CO2-aftryk. Men forandringerne af hverdagen er alligevel helt afgørende for omstillingen til et bæredygtigt samfund.

En af de ting, jeg selv er begyndt på, er noget af det mest arbitrære og virkningsløse, man kan forestille sig. Jeg slår ikke længere edderkopper ihjel. Kan man tænke sig noget mere ligegyldigt i det store biodiversitetsregneskab?

På den anden side mener jeg ikke, vi kan forestille os noget mere betydningsfuldt, end når værdier aflejrer sig i handlinger og former den måde, vi lever vores liv på. Når værdier skaber handling, transformerer det os, det forandrer os som mennesker, og det forandrer vores syn på verden.

Måske er det højtravende at påstå, jeg er blevet en anden, når jeg lader edderkoppen sidde levende tilbage på væggen eller i de modigste tilfælde bærer den ud på græsset.

Men det er faktisk tilfældet.

Forandringspotentialet ligger i, at det ikke er udefra, jeg bliver bedt om at gøre et offer i den større klima- og natursags tjeneste. Jeg vælger selv at leve mit liv anderledes. Når værdier først har materialiseret sig i handlinger, er det sværere at vende tilbage til et ’før’.

De forandringer, som omstillingen vil kræve af os og vores samfund, er enorme. Vi skal ændre vores økonomiske system, forbrug, produktion, måden vi arbejder og rejser på. De forandringer, vi står over for at skulle foretage os, er langt mere gennemgribende end noget, vi har prøvet før. De omfatter ikke kun de mest grundlæggende strukturer, men kommer også helt tæt ind på livet af os.

Hverken højre eller venstre har ret

Hvis vi skal presse vores politikere til at lade en flyvetur til New York koste det, den faktisk koster for vores klima og miljø. Hvis vi skal stemme på dem, der vil omstille landbruget med en langt mindre kødproduktionen til følge.

Hvis vi skal acceptere de begrænsninger, vi kollektivt skal lægge på os selv for til gengæld at vinde en rigere natur, en renere luft, en beboelig planet for vores børnebørn og et arbejdsliv, der ikke sender os i gulvet med stress og depression. Ja, så skal de værdier ikke bare være til stede, men være virkningsfulde i os.

Hvis vi skal skabe en bæredygtig økonomi, hvor vækst ikke er det altoverskyggende mål, har vi brug for virksomheder, der sætter trivsel og miljøpåvirkning på linje med eller over profitten. Men hvorfra skal de påvirkes, hvis det ikke er fra vores ændrede handlinger som potentielle forbrugere, medarbejdere, medejere og vælgere?

Det vil ikke lykkes os at omstille vores samfund uden store strukturelle forandringer. Men de strukturelle forandringer kommer ikke uden en ændret bevidsthed, uden at værdier forankres i handlinger. De påvirker gensidigt hinanden.

Derfor kan vi hverken bruge venstrefløjens gamle kritik af den politiske forbruger eller højrefløjens evindelige fablen om vegetarisme som udtryk for moralisering til særlig meget i dag.

Forandring af strukturerne kræver forandringer af os og i os.

Pil Christensen er sociolog og debattør

Denne sommer fandt dagens kronikør ud af, at veganisme ikke handler om at redde Jorden. Det handler om, at det er synd for dyrene.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
  • Morten Lind
  • Christian Mondrup
  • Jens Peder Nielsen
  • Trond Meiring
  • Peter Knap
Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Morten Lind, Christian Mondrup, Jens Peder Nielsen, Trond Meiring og Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det nytter Pil. Verden har flyttet sig. Det er 200 års dyb rodfæstet tro på menneskets magt og ret til at udnytte jordkloden, der ændre sig, og det vil tage tid. Men de sidste 5 år er det gået stærkt, ikke blot i Danmark, men over hele kloden. Så at du i din omgangskreds ser tydelige tegn på bevidsthedgørelse, er solid opbygning af fundamentet, for de ændringer der kommer i de næste årtier.

Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Søs Dalgaard Jensen, Morten Lind, Carsten Munk, Niels Duus Nielsen og Benta Victoria Gunnlögsson anbefalede denne kommentar

En kæmpe forskel i betydningen selvbedrag?

Rundt omkring på jorden planlægges opførelse af 1600 nye kulkraftværker. Elektricitet fra fossilbrændsel er den største enkeltstående bidrager til udledningen af CO2 og dermed klimaforandringer.

Så mens nogle danskere er selvfede over en kognitiv "revolution", der ikke er andet end en kollektiv psykose, beredvilligt faciliteret af industriens (regeringens) ikke-klimapolitik, stiger temperaturen hastigt ud over punktet, hvor konsekvenserne bliver katastrofale. Når det sker, kan de selvsamme bekræfte hinanden i, at de havde det rigtige "mindset". Den køber deres børn og børnebørn ikke.

https://www.nytimes.com/2017/07/01/climate/china-energy-companies-coal-p...

Jens Peder Nielsen

Mahatma Gandhi har sagt: "Hvad du end gør, nytter det uendeligt lidt. - Gør det alligevel."

Thomas Tanghus, Berith Skovbo, Eva Schwanenflügel, Morten Lind og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Edderkopper hører ganske rigtigt ikke hjemme i støvsugerposen. De hører til spindlere som også svaler lever af. Et par svaler med 2 kuld fortærer 1.000.000 kryb og kravl på en sæson.

Viden flytter holdninger og holdninger udtrykkes bedst i et forum. Som fx Naturfredningsforeningen.

Naturen er også os. Den er vores forudsætning. Nu er det os der opstiller forudsætningerne. Eller forsvinder den med os og vi med den.