Klumme

Kim Larsen er social arv af den fineste slags

For mig handler tabet af Kim Larsen ikke om sorg, men om fællesskab. Det er anerkendelsen af et kulturelt bånd på tværs af generationer, en hyldest til manden, der skrev soundtracket til vores liv, hvad enten vi ville det eller ej
Mine forældre spillede Kim Larsen for mig, fra før jeg havde et sprog at synge med på, og jeg kommer til at spille Kim Larsen for mine børn. Ikke fordi jeg har et specielt ønske om at gøre det. Mere fordi … hvad skulle jeg ellers spille?

Mine forældre spillede Kim Larsen for mig, fra før jeg havde et sprog at synge med på, og jeg kommer til at spille Kim Larsen for mine børn. Ikke fordi jeg har et specielt ønske om at gøre det. Mere fordi … hvad skulle jeg ellers spille?

Torben Christensen

2. oktober 2018

En kølig juniaften spillede Kim Larsen koncert på Helsingør Havn. Jeg skuttede mig i vinden, mens jeg forgævedes forsøgte at lade som om, jeg ikke kunne synge med på hver eneste sang. Indimellem blev jeg pinligt berørt og skævede til manden ved min side, hvis ansigtsudtryk jeg ikke kunne lure. Han havde en fadøl i den ene hånd og den anden hånd hvilende på min lænd, og han ventede på, at Kim Larsen skulle spille »Kvinde Min«, så han kunne spørge mig, om vi skulle være kærester, sådan rigtigt.

»Kvinde Min« var mine forældres sang, ligesom det sikkert også var dine forældres sang, hvis de var unge og nyforelskede i 70’erne eller de tidlige 80’ere. Det er dét, manden med hånden på min lænd ved, ligesom han ved, at han med det rigtige spørgsmål på det rigtige tidspunkt vil kunne gøre »Kvinde Min« til vores sang. Lidt for at tage røven på mig. Lidt for at videreføre den sociale arv, som vi i forvejen joker med, når vi taler om, hvor meget vi ligner vores forældre.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Oluf Husted
  • Poul Erik Pedersen
  • Viggo Okholm
  • Flemming Berger
  • Carsten Munk
  • Jørn Andersen
  • Trond Meiring
  • Ole Frank
  • Lise Lotte Rahbek
Oluf Husted, Poul Erik Pedersen, Viggo Okholm, Flemming Berger, Carsten Munk, Jørn Andersen, Trond Meiring, Ole Frank og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anne Mette Jørgensen

Kim Larsen repræsenterer sandheden. En Kierkegaard uden kringelkroge, en sand mester.
Min mor lyttede , jeg , datter og mine børnebørn. Hvordan skal jeg fremover synge med uden at blive trist!

Eva Schwanenflügel, kjeld jensen, Steen K Petersen, Viggo Okholm, Niels Duus Nielsen og Britta Felsager anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Atter en sur gammel mand har stillet træskoene.

Kim var sur på den fede måde: Han var nemlig sur, fordi han godt kunne huske, hvordan det var at være ung, og han brugte rigtig mange af sine mange penge på netop at hjælpe de unge med at få en ligeså sjov og indholdsfuld ungdom, som vi gamle havde.

Det get derudaf, som han sagde, og det kunne det gøre igen, hvis de unge tør gå Roma midt imod og fremelske deres eget Rabalderstræde.

Eva Schwanenflügel, kjeld jensen, Steen K Petersen, Arne Lund, Viggo Okholm og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

"....de unge tør gå Roma midt imod og fremelske deres eget Rabalderstræde." - Men derom kan man jo godt tvivle. Her er der svært at se ret meget andet end egen fremtid/karriere, vennerne og fredagsbaren.

Niels Duus Nielsen

Det gærer rundt omkring i krogene. For tiden er det den amerikanske ungdom, der er på krigsstien og vil indføre socialdemokratisme i USA. Hvis det lykkes for dem, vil den danske ungdom måske indse, at man faktisk godt kan ændre verden?

Eva Schwanenflügel og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar

Om 500 år er der ingen der taler eller forstår dansk; og hvis de gør, vil de næppe kunne forstå hvad Larsen synger/sang.

Jan Damskier - Hvis kloden da er beboet til den tid? - Men ellers... der er da stadig musikere/sangere, der finder inspiration i fx "Drømte mig en drøm i nat" og sikkert meget andet med samme antal år på bagen.