Kommentar

Lukningen af P8 Jazz og P6 Beat fører til musikalsk ensretning

Man skulle tro, at det netop er public service at levere noget, som de kommercielle mainstreamkanaler ikke byder på, og gøre folk nysgerrige efter musik, de ikke ved, de kan lide
»Med lukningen af P8 Jazz rammes jazzens allerede sårbare fødekæde. Når P8 forsvinder, er det vores frygt, at jazz slet ikke længere vil formidles af DR,« skriver komponistforeningen ToneArt. Billedet er fra P8 Jazz Alive i Koncerthuset.

»Med lukningen af P8 Jazz rammes jazzens allerede sårbare fødekæde. Når P8 forsvinder, er det vores frygt, at jazz slet ikke længere vil formidles af DR,« skriver komponistforeningen ToneArt. Billedet er fra P8 Jazz Alive i Koncerthuset.

Kim Matthäi Leland

18. oktober 2018

Den 1. juni blev der afholdt en høring på Christiansborg om musikhandlingsplanen, hvor mange repræsentanter fra det danske musikmiljø var til stede. Enkelte kulturordførere var også til stede: Mogens Jensen (S) og Alex Ahrendtsen (DF). Kulturminister Mette Bock (LA) var også til stede for en kort bemærkning.

Ved høringen kunne man blandt andet høre to forskere fra Roskilde Universitet påpege, at det, at musikmarkedet er blevet internationalt, presser dansk musik og mangfoldigheden. Forsker Rasmus Rex Pedersen gjorde opmærksom på, at dansk musiks markedsandel på streaming var faldet fra 56 procent i 2011 til 31,9 procent i 2017. Forsker Fabian Holt påpegede, at mangfoldighed ikke kan skabes gennem de globale markedskræfter. Globaliseringen risikerer tværtimod at skabe kulturel ensretning.

Ifølge forskerne er der altså helt åbenlyst et behov for investering i dansk musik – herunder formidling af dansk musik.

I dag ved vi, at besparelserne i DR betyder lukning af netop de tre radiokanaler, der passioneret formidler musik, som ikke er mainstream: P6 Beat, P7 Mix og P8 Jazz.

Behov for investering

P8 og P6 er landsdækkende DAB-kanaler, der begge har opbygget et lyttertal på ca. 100.000 om måneden. Begge kanaler spiller en hel del ny musik skabt af danske musikere. P8 er kendt for at præsentere musikere fra hele landet, blandt andet ved tilstedeværelse i Aarhus under jazzfestivalen, og kanalen er dermed en vigtig platform for bands og musikere fra alle egne af landet.

Lukningen af disse kanaler er et stort tab for lytterne og for den mangfoldighed, som forskerne efterlyser. Det får samtidig stor betydning for musikernes muligheder for at komme ud til et bredere publikum, og det får konsekvenser for udbredelsen af og viden om musikken.

Det får på sigt indflydelse på publikums søgning til koncerterne. Men det får altså også direkte betydning for indtjeningen for de musikere og komponister, som fremover ikke længere får spillet deres musik på kanalerne. Her taler vi også om KODA-indtægter (betaling, når musikernes værker bliver spillet offentligt, red.).

Med lukningen af P8 Jazz rammes jazzens allerede sårbare fødekæde.

Når P8 forsvinder, er det vores frygt, at jazz slet ikke længere vil formidles af DR. Mange andre former for mere nicheorienteret rytmisk musik mister også DR som platform. Det vil få meget store konsekvenser for danskproduceret ny musik. Og det hænger slet ikke sammen med de to RUC-forskeres pointer om, at der er et helt åbenlyst behov for investering i og formidling af dansk musik, hvis ikke vi skal ende i kulturel og musikalsk ensretning.

Tab af inspiration og viden

Nogle vil sige, at i dag kan man bare finde musikken via streaming. Men det kræver formidling at få øje på den mangfoldighed af musik, der rent faktisk findes – ellers drukner den i mængden.

I streamingtjenesterne ledes publikum hen til det, der minder om det, som de i forvejen kender til, hvilket igen skaber ensretning.

Analysefirmaet Voxmeter har lige lavet en undersøgelse, der viser, at kun 7,3 procent af danskerne aktivt opsøger ny musik. Så der er i høj grad brug for kvalificeret formidling.

Og man skulle tro, at det netop er public service at levere noget, som de kommercielle mainstreamkanaler ikke byder på, at gøre folk nysgerrige over for musik, som de ikke nødvendigvis kender til på forhånd eller ikke vidste, at de ville kunne lide.

Den danske jazzscene er kendetegnet ved en mangfoldighed af musikalske udtryk og af en meget stor talentmasse i disse år. Jazzen er en levende musikgenre, som er kendt for løbende at udvikle sig, sætte aftryk og inspirere – ikke blot inden for egne rækker, men også andre genrer, herunder popmusikken.

Lukningen af P8 Jazz vil ramme hårdt i et musikmiljø, som i forvejen ikke har den store mediebevågenhed, og som heller ikke modtager voldsom kulturel støtte i øvrigt.

Det er et stort tab for mangfoldigheden i dansk musikliv, og det er i høj grad et tab for dansk jazz, som i øvrigt gennem mange årtier har nydt stor international anerkendelse.

Medskribenter: Signe Bisgaard, Pernille Bévort, Emil Hess, Simon Spang-Hanssen, Pia Boda, Peter Danstrup, Hugh Steinmetz, Morten Kargaard, Jens Christian Jensen

Til det årlige arrangement ’P6 Beat rocker Koncerthuset’ præsenterer radiokanalens værter nogle af de mest spillede kunstnere. »P6 Beat er en ghetto. De ildsjæle og musikjournalister, der har stablet musikradio på benene, har gjort det alene, langt væk fra resten af DR-huset,« skriver Kristian Leth om kanalen.
Læs også
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Torben Skov
  • Mogens Fosgerau
  • Torben Lindegaard
Torben Skov, Mogens Fosgerau og Torben Lindegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

Jeg begræder virkelig, at P8 Jazz bliver lukket.

Jeg vil med glæde betale for en streamingstjeneste med samme indhold -
håbet er, at en sådan kanal dukker op med gode værter.

Jeg er for såvidt totalt ligeglad med de to kanaler. Men jeg er også skidesur over det magtmisbrug som Mette Boch har har udvist og fortsat udviser.

Vi - befolkningen - har ikke brug for flere reklamer, flere afbræk i vore udsendelser, og vi har ikke behov for mindre konkurrence for de globale (a)sociale medier og nærved-monopoler

Løbet er måske kørt i denne omgang og måske er det problematisk at DR valgte at dele musikgenren op eller? Vi i vores husstand er omkring de 70 og hører altså P6 beat,da vi ikke kunne udholde p4 og deres lokale journalister og de samme hits. Nu er det så musik nørder og også her er der genudsendelser og gentagelse på gentagelse af samme kunstnere. Men kunne det være en ide at skabe en musikkanal som dagligt eller ugentlig i en form for turnus havde genrene opdelt i jazz,beat,folk,blues og verdens musik,altså genrer fra andre kulturer en den vestlige og af hensyn til bl.a. alle vore nye medborgere?

Claus Pedersen

Pernille Bevort m. fl. bortset fra at jeg i bund og grund er enig i skrivelsen, synes jeg at det er på tide at krænge offerrollen af, og se DR som det det er: En tabt sag. Læg planer for et liv uden DR og få evt. inspiration fra mit opslag på facebook (i en anden anledning) som jeg citerer herfra.
Det skal tilføjes at jeg heller ikke får en krone fra Statens Kunstfond, for jeg nemlig ikke en af kulturens dengser!.

"Hej derude, synes i at jeg skulle træde ind i Løvens Hule i stedet for Ilse Jacobsen?

Att Løvens Hule. Hej! Skidegodt, nu mangler i jo en erhvervsprofil til Løvens hule nu da Ilse Jacobsen ikke er med mere.
Jeg er VIRKELIG enestående som erhvervsmand.
Jeg har haft mit eget firma Karma Music (karmamusic.dk) siden 1976 og har aldrig været i nærheden af konkurs.
Og der er INGEN skelletter i skabet. Ingen.
Nu er jeg 73 år og stil going strong, og jeg er virkelig en såkaldt overlever.
Jeg (sorry mit firma) har overlevet i 42 år og det handler om musik. Jeg er musikkunstner (TømrerClaus) og mit firma lever af at sælge min og mange andres musik.
Danmarks Radio har stort set ALDRIG spillet noget af det musik jeg laver, alligevel udgiver Karma Music nu mit 6" album som er et dobb album og hedder intet mindre end: "Det Lange Farvel Til 1970". Den udkommer jan 2019.
Og jeg sælger LP plader, og CD'er og indiske tæpper og tøj og den slags. Det er en niche og jeg kan overleve ALT. Jeg er helt uafhængig af medieomtale (selv om det dog sker at jeg får det - og det er da godt) men som sagt jeg er et levende bevis på en erhversmand der bare kan det der med modvind, og har dog tjent nok til villa, bil og katte og et kæmpe stort lager af den fedeste musik. Herudover giver jeg da osse koncerter, men det er i selvfølgelig ikke interesserede i, vel?
Det bedste hilsner: TømrerClaus.
Ps: Ja, jeg HAR set Løvens Hule...."
:-)