Læserbrev

Mattias Tesfaye: »Hold øje med tredje generation«

Det er relevant at tale om tredje generation, fordi der desværre stadig eksisterer markante uligheder mellem tredje generation af indvandrere på den ene side og resten af befolkningen på den anden
9. oktober 2018

»Nu snakker politikerne om tredjegenerationsindvandrere! Bliver vi nogensinde danskere?« Sådan spørger børnebørnene af de tyrkere og pakistanere, der kom til Danmark i 1960’erne. Og ja, selvfølgelig bliver I danskere. Det er de fleste af jer allerede. Det kan ingen tage fra jer.

Jeg forstår jeres frustration, og ville faktisk ønske, at det ikke var nødvendigt at tale om tredje generation. Men hvis vi stopper med at interessere os for statistikken omkring tredje generation, bliver det netop disse børn og unge, der taber. Man kan endda tilføje, at vi kommer til at snakke om fjerde generation om 20 år, hvis ikke vi bliver klogere på de sociale problemer i tredje generation nu – og det vil jeg gøre alt for at forhindre!

Det er relevant at tale om tredje generation, fordi der desværre stadig eksisterer markante uligheder mellem tredje generation af indvandrere på den ene side og resten af befolkningen på den anden. Børn af efterkommere halter langt bagefter deres skolekammerater med dansk oprindelse. Det gælder særligt børnebørnene fra 1960’ernes gæstearbejdere. Men dette har mærkeligt nok ingen betydning for de politiske beslutninger.

Kommuner med mange børn af efterkommere kompenseres ikke af staten på trods af de høje andele. Men er det rimeligt over for kommuner som Albertslund, Ishøj og Brøndby, der har de højeste andele af tredjegenerationsinvandrere i Danmark? Det kan betyde, at mange børn af efterkommere risikerer at gå glip af hjælp og støtte. Når tredje generation forsvinder i statistikken, arbejder både Christiansborg og kommunerne i blinde.

Vi skal forhindre, at flere børn i Danmark vokser op med ringere muligheder i livet pga. deres forældres baggrund. Derfor vil jeg opfordre de kloge forskere hos Danmarks Statistik, VIVE og Rockwool Fondens Forskningsenhed til at følge tredje generation tæt. Både når det gælder antallet af anbringelser, karakterer i skolen, kriminalitet, uddannelsesforhold, familiemønstre og beskæftigelse.

Jeg opfordrer til denne forskning, fordi jeg ønsker, at fremtidige generationer af børn med ikkevestlige rødder skal have samme muligheder for at skabe sig gode tilværelser som alle andre børn. Jo mere vi ved, jo bedre.

Mattias Tesfaye, integrationsordfører (S)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Claus Bødtcher-Hansen
Claus Bødtcher-Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten Jacobsen

Mens forskerne tæller på knapper, kunne politikere som Mattias Tesfaye jo så passende arbejde for en mere menneskelig socialpolitik? Nok vil det i Tesfayes tilfælde formentlig fordre et partiskifte..

Ebbe Overbye, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Egon Stich og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Nikolaj Blinkenberg Willadsen

Da jeg læste debatindlægget tænkte jeg: “Hvorfor har jeg svært ved at anerkende præmissen bag argumentationen. Noget virker spege. Som om der er en skjult agenda”.
Og så opdagede jeg, at Mattias Tesfey ikke blot optræder i overskriften, men er læserbrevets afsender, og så tænkte jeg.
“Ja, så er min mistro jo nok begrundet”.

Kære Mattias, hvis man har dansk statsborgerskab er man .... dansk, og nogle danskere har sociale udfordringer, andre har ikke. I min ungdom hed de tit Benny eller Brian, i dag hedder de måske også Mustafa og Achmed, men forskellen er ens.
At skelne anden- og tredjegenerationsindvandrere og danskere, er noget vi har opfundet i Danmark.

Flere af mine bedsteforældres søskende udvandrede til USA. Hved du hvad vi kalder dem, og ved du hvad vi kalder deres børn og børnebørn når de besøger os i Danmark. Vi kalder dem amerikanerne. Ikke anden- tredje- eller fjerdegenerations indvandre, for de er jo bare amerikanere.
Det du gør Mattias er rendyrket racisme, vi er bare blevet så vant til disse udgydelser at vi snart ikke ser det mere, og derfor tænker jeg tit på merikanerene, så jeg ikke ender som dig....