Læserbrev

Pædagoger skal uddannes bedre til at kunne integrere børn allerede i daginstitutionerne

Jeg vil mit job, børnene, forældrene, integrationen. Men jeg har brug for hjælp til at udføre mit arbejde tilfredsstillende. Jeg har brug for viden. Jeg har brug for interkulturel kompetence
Jeg vil mit job, børnene, forældrene, integrationen. Men jeg har brug for hjælp til at udføre mit arbejde tilfredsstillende. Jeg har brug for viden. Jeg har brug for interkulturel kompetence

Christian Lindgren

29. oktober 2018

Ti ud af tyve børn på min stue i et børnehus i Roskilde er af anden etnisk oprindelse end dansk og er vokset op i et hjem, som kulturelt og værdimæssigt adskiller sig markant fra majoritetens livsførelse.

Det er et privilegium som pædagog at kunne kigge ind i en verden, hvor familiemønstre og kønsroller er funderet i et andet livssyn end mit, men det efterlader mig også med en følelse af afmagt og utilstrækkelighed. Jeg mangler det essentielle, det der gør mig klogere, så jeg kan forstå de valg, som i nogle tilfælde ligger så fjernt fra mine egne.

Jeg har brug for viden om, hvad det gør ved et menneske at være på flugt, at være barn af en forældre, som er ramt af posttraumatisk stress. Og jeg har brug for at vide, hvilke psykiske konsekvenser det har, når man føler sig ekskluderet fra fællesskabet.

Alt statistik peger på, at forebyggelse og tidlig indsats skaber bedre opvækstbetingelser for børn i udsatte positioner.

Med den viden, har jeg brug for, at der fra politisk hold tages ansvar for, at de pædagogiske medarbejdere i de områder, hvor integrationen kræver mest, bliver klædt på, så de kan medvirke til at løfte den opgave det er at bistå integrationen på bedste vis.

Og hvordan klæder man os pædagoger bedst på?

Man uddanner mindst en i hver daginstitution i interkulturel pædagogik, som i al sin enkelhed går ud på at give pædagogen en forståelse for de flerkulturelle processer, der er med til at forme hverdagen i daginstitutionen, samt læren i at udvikle børns evne i at anerkende og håndtere forskellighed som et menneskeligt og samfundsmæssigt vilkår.

Jeg vil mit job, børnene, forældrene, integrationen. Men jeg har brug for hjælp til at udføre mit arbejde tilfredsstillende. Jeg har brug for viden. Jeg har brug for interkulturel kompetence.

Anja Overgaard Bæk, pædagog

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer