Kronik

Jeg er stolt af at være luder, men hvordan fortæller man det til sine børns pædagog?

Jeg kan sagtens være både en god mor og en dygtig sexarbejder, men det er stadig svært at få fortalt, at man arbejder i sexbranchen, når man står nede i sine børns børnehave
Det er let at afmystificere den ellers så lyssky sexarbejderbranche, mener dagens kronikør

Det er let at afmystificere den ellers så lyssky sexarbejderbranche, mener dagens kronikør

Tor Birk Trads

17. oktober 2018

»Går du egentlig stadig i skole?«, spørger pædagogen, da jeg har kysset ungerne farvel og er på vej ud ad døren i børnehaven. Klokken er lidt over halv ni, og jeg overvejer, om hendes spørgsmål er en lille hentydning til, at jeg altid er sent på den.

»Nej, nej, det har jeg ikke gjort længe.«

Lang afventende pause.

Jeg håber, at hun spørger, hvad jeg så laver. Ikke fordi jeg har noget at sige, som for hende vil virke som noget, der er værd at prale af. Men fordi jeg ærligt talt er træt af at lyve. Træt af hemmelighederne.

Jeg kan ikke huske, hvilke historier jeg har fortalt til hvem. Dobbeltlivet er bare så udmattende. Det tager sommetider gejsten fra mit arbejde, og det gør mig faktisk pissesur, for jeg elsker, hvad jeg laver, og det er der ikke nogen, der skal tage fra mig. Heller ikke tabuet.

Men hvad nu, hvis hun spørger? 

Det er naturligvis ikke noget, jeg kan stå og udbasunere lige dér, midt i garderoben i børnenes børnehave. Nej, jeg ville skulle trække hende med ind i et andet rum med lidt mere private rammer. Her ville det også blive mere personligt, mere intimt, jeg ville føle mig mere blottet her. Og snart ville jeg give hende anledning til at føle præcis de samme følelser.

Hun spurgte ikke, og vi gik ikke ind i rummet. Men jeg forestiller mig hendes reaktion, hvis vi gjorde. Nok har hun en pædagogfaglig baggrund og har kendskab til psykologi. Men kender hun også sin egen psykologi? Og det er der, jeg slår bremserne i.

For jeg kender dig ikke inden i, du søde pædagog i mine børns børnehave. Jeg vil så gerne spørge dig, om du virkelig har lyst til at vide det.

Betaler min skat

Jeg har tænkt længe over, hvilke pæne begreber jeg kan tillade mig at bruge om min profession. Til dem, der kender mig og ved, hvad jeg står for, bruger jeg normalt begreber som luder og webcammodel. Til min læge siger jeg sexarbejder. Over for dig, kære pædagog, ville jeg nok kalde mig erotikmodel og sexarbejder.

’Erotikmodel’ er et forholdsvist sobert ord, men ’sexarbejder’ ville fucking flække samtalen.

Det er her, det bliver alvor. Det tvinger dig til at mærke efter indeni, om du kan acceptere mig eller ej.

Jeg forestiller mig, at du kan finde på at søge i lovgivningen efter en undskyldning for min forkerthed. Men den finder du ikke her. Prostitution er ikke ulovligt i Danmark. Jeg er tilmed momsregistreret og betaler min skat.

Næste fortvivlelse lander hos mine børn. Tager de skade? Er de mærkede af det? Hvilket liv har de og vi udenfor daginstitutionen? Du kender jo mine børn, og har længe set og mærket deres udvikling og trivsel. Du ved inderst inde, at jeg er en nærværende og omsorgsfuld mor, for det skinner klart igennem i børnenes og min relation.

Træt af dobbeltlivet

Jeg er en frisindet pige, jeg mener frisindet kvinde. Men når jeg prøver at se mig selv set gennem min omverdens øjne, er jeg fuld af fordomme mod mig. Men er jeg så i virkeligheden med til at vedligeholde tabuet?

Hvis jeg i mine egne tanker ikke engang kan omvende andre menneskers fordomme gennem min egen opfattelse af deres syn på mig. Kan jeg så overhovedet overbevise dem om, at det jeg gør, og den jeg er, ikke er forkert?

Når jeg nu gennem så lang tid har skjult, hvad jeg har lavet, hvad er så min undskyldning for at sige sandheden så sent? Er det fordi, jeg er bange for, hvordan de vil reagere? Er det så ikke netop et bevis på, at jeg skammer mig over mig selv?

»Jeg vil ikke mere. Nok er nok, og nu vil jeg være fri og stolt. Bryder tabuet i dag.«

Sådan skrev jeg til mig selv i sensommeren 2017. Det var sådan, jeg havde det. Træt af dobbeltlivet i forhold til børnenes institutioner. De fleste tæt på mig vidste på det tidspunkt godt, hvad jeg lavede. Men jeg syntes, det var svært hver morgen at sige farvel til personalet med undskyldningen om, at jeg skulle skynde mig i skole. For det var jo bare en stor løgn.

Jeg kunne bare heller ikke få mig selv til at melde det ud. Det ville føles underligt, uden hensigt. Nærmest opmærksomhedssøgende, intimiderende. 

»Hej pædagog, jeg er luder. Det synes jeg lige, at du og dine kolleger skal vide.«

Men jeg havde jo brug for, at de vidste det, så jeg slap for alle de ubekvemme spørgsmål på det endnu mere ubekvemme sted og på ubekvemme tidspunkter.

Tor Birk Trads

Et lærerigt frirum

Min mission er klar: Det er vigtigt for mig at være troværdig, at afmystificere branchen og vise min styrke og selvbevidsthed. At jeg ikke bare er et offer, ’der ikke selv har opdaget det endnu’.

Ligesom at det er vigtigt for mig at vise, at jeg sagtens kan være mor og sexarbejder, uden at de to ting blandes sammen. Og at mine valg ikke skal ligge til grund for mobning af mine børn. Mine valg er mine, og vil aldrig kunne lægges på mine børns skuldre.

Det spørgsmål, jeg oftest får, når jeg står frem, er: »Hvad med dine børn?«

Ja, hvad med dem? De er børn, og ikke en del af mit arbejdsliv og derfor beskytter jeg dem også ved at bruge mit alias. Vi har et privatliv som enhver anden familie, og det vil vi have i fred. Når jeg er hjemme og sammen med familien, så er jeg ikke Sofie Brandvarm. Så er jeg nogens mor, søster og datter.

Jeg er ikke ødelagt af at være luder. Og jeg er ikke luder, fordi jeg er ødelagt.

Jeg er sexarbejder. Luder er kun en underkategori, og noget jeg nyder at være vekslende med mit webcamjob og mine stripshows, som alle hver især er discipliner, der giver mig inspiration.

Sexbranchen er mange ting, og prostitution ligeså, og det er helt sikkert ikke for alle. Men for mig giver det mening. For mig er det spændende, udfordrende, fascinerende, lærerigt, et frirum.

En befrielse

Tilbage i børnehaven kom flere børn og forældre ind ad døren, så jeg undslap videre forklaring, da pædagogens opmærksomhed måtte rettes mod dem.

Men godt et år senere, i august i år, spurgte selvsamme pædagog mig igen om nøjagtigt samme spørgsmål. Sommerferien var kun lige forbi, så mange børn var stadig på ferie. Det gav en anden ro i børnehaven og plads til, at jeg kunne åbne op.

Jeg fortalte lavmælt, at jeg nu har været selvstændig i mere end et år, og at jeg beskæftiger mig i flere dele af voksenbranchen. At jeg ikke har noget at skjule, men at det samtidig heller ikke er noget, jeg vil slynge ud i børnenes påhør.

Jeg afventede et øjeblik for at se, om hun forstod mig.

Hun smilede og greb den fuldstændig. En lille smule overrasket, men det er jo heller ikke hver dag, at hun hører sådan en udmelding. Hun var smaddersød og sagde:

»Nå, det vidste jeg slet ikke! Det lyder da spændende!«

Da hun havde tygget på den et par minutter, og jeg var på vej ud ad døren, lagde hun hånden på min skulder og sagde: 

»Tillykke med, at du laver det, du gør. Jeg synes, du er sej, og jeg tror faktisk, at du er rigtig god til lige netop det, du gør.«

Sikke en befrielse. Det har taget mig et år, men det var altså det år, der skulle til, før det blev naturligt for mig at sige det.

I dag siger jeg det bare direkte til alle, der spørger, når altså situationen tillader det. For hver gang jeg slynger det ud til nogen, kan jeg mærke, at deres reaktion spejler min selvsikkerhed i de sagte ord. Med min åbenhed møder jeg kun respekt og oprigtig nysgerrighed, som jeg selvfølgelig besvarer ærligt og oplysende.

Og så let er det faktisk at afmystificere den ellers så lyssky branche.

Sofie Brandvarm, sexarbejder

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Anders Graae
  • Jakob Trägårdh
  • Kurt Nielsen
  • Flemming Berger
  • ulrik mortensen
  • Robert Ørsted-Jensen
  • Viggo Okholm
  • Torben Skov
Anders Graae, Jakob Trägårdh, Kurt Nielsen, Flemming Berger, ulrik mortensen, Robert Ørsted-Jensen, Viggo Okholm og Torben Skov anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Heh. Måske ville det være tilsvarende eller sværere at fortælle i børnehaven for en direktør i den østeuropæiske afdeling af Danske Bank..

Karin Hansen, Jakob Trägårdh, Søren Kristensen, John S. Hansen, Dennis Tomsen, Mette Haagerup, Claus Nielsen, Kurt Nielsen, Carsten Mortensen, Arne Lund, Michael Waterstradt, Lars-bo Jensen, Kasper Kjær, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Bettina Jensen, Hans Larsen, Danny Hedegaard, Markus Lund, Dennis Jørgensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anders Reinholdt og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Ja nu er det vist lige før man kan se frem til, at et musikgeni fra 'den neoliberale venstrefløj' komponerer en pop-musical over Jean Paul Sartres 'Den anstændige Luder' med 'Rapperen Nikoline' i titelrollen på Hofteateret på Christiansborg til afløsning af vaudevillen 'Lukkede Døre' ... ;o)

Vibeke Hansen, Kurt Nielsen, David Zennaro og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Danny Hedegaard

"Man kan ikke være bekendt at være prostitueret, når man har børn."

Selvfølgelig kan man være det bekendt Sandra Jensen!

Jeg anerkender, at hendes børn vil kunne komme ud for at deres kammerater, og deres forældre fordømmer deres mor, hvilket selvfølgelig kan være problematisk, men det behøver det overhovedet ikke at være.

For hvis andre fordømmer Sofie, siger det mere om dem, end det gør om hende!!!

Kan nogen påvise, at hun ikke er en god mor for sine børn, at hun ikke er en god samfundsborger?

Nej, det kan ingen påvise, for hun er efter alt at dømme nøjagtig lige så omsorgsfuld, og god en mor for sine børn, som enhver anden god familie prøver at være.

Sofie har valgt et erhverv, som er tabubelagt, der er omgærdet med subjektive, og meget ofte,
ikke retvisende fordomme.

Sofie er en ressource kvinde, mentalt, intellektuelt og qua sit valg af erhverv også materielt og økonomisk.

Hun er momsregistreret, hun betaler modsat en af fordommene skat til samfundet af sine indtægter, hun er en ydende borger!

Skulle hun efter at have foretaget, et for hende rigtigt og helt legalt valg af erherv, dukke nakken af hensyn til hendes børn, tie om sin beskæftigelse af hensyn til den offentlige mening?

Nej det skal og bør hun, som jeg ser det ikke gøre!!

Hun skal bedømmes som alle andre, der ved lovligt virke forsørger sig og sine, som bidrager til samfundet, uden at ligge andre til last, og på hvordan hun omsætter sine ressourcer til at give sine børn og sin familie et trygt og godt liv,
Såvel materielt og økonomisk, som hendes personlige omsorg for sine børn.

Hvis der ikke kan sættes en finger på Sofie som en god mor for sine børn, så siger det mere om andre, hvis de ikke kan acceptere hende, bare fordi hun tilfældigvis er sexarbejder.

Fordomme næres af uvidenhed, og bekæmpes med åbenhed.

Faktisk tror og håber jeg på at Sofie, efter at hun nu er stået offentligt frem, vil blive mødt med en accept og imødekommenhed af, forhåbentlig flertallet af forældrene til børnene i hendes bøns børnehave.

Helt sådan som hun blev det af den kloge pædagog i børnehaven, da hun valgte at fortælle sandheden.

Branchen er med rette eller urette bærer af et ry, for at den er overrepræsenteret af enlige mødre og ufaglærte kvinder, på offentlig forsørgelse/i lavt løns jobs, som begår socialt bedrageri.

Det forekommer sikkert også, og det er som om at Hr og Fru leverpostej, indtil de møder en kvinde som Sofie, bedre kan bære over med valget af et levebrød som sexarbejder.
Hvis de får bekræftet klicheen om den ulykkelige Luder, der desværre ikke havde andre muligheder end et liv som sexarbejder.

Og de derfor kan blive bekræftet i deres syn på sexarbejdere som ofre.

Sådan er den fulde sandhed bare ikke om prostitutions branchen, den er nøjagtig lige så fuld af nuancer, som så mange andre erhverv er det.

Sofie er med til at nuancere billedet, og tak for det!

Og før nogle falder over mig med, om arbejdsløse kvinder så skal takke ja til et job tilbud som sexarbejder, nej det skal de ikke.

Ikke fordi det ikke er et arbejde, for det er det, men fordi deres ydelse er sex, og sex skal selvfølgelig stadig være noget man gør på frivillig basis, og ikke noget som jobcentret skal kunne sende en i praktik som.

Læs mere her:

Sofie Brandvarm
http://sofiebrandvarm.dk/sofie-brandvarm-blog/

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

John S. Hansen, Helene Kristensen, Simon Nielsen, Rolf Andersen, Viggo Okholm, Poul Erik Pedersen, Ib Gram-Jensen, Hans Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Michael Boe og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Sådan er det at være fuld af fordomme mod sig selv.
Jeg erkender at mine fordomme ift. sexbranchen nok mere retter sig mod dens kunder.

Vibeke Hansen, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Anne Eriksen og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar

NEJ - kære Lise Lotte Rahbek, - i Nordsjælland går man selvfølgelig ikke i så små sko.

Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Det var vel også lidt fordomsfuldt at tro at pædagogen ville være....fordomsfuld....

Mette Poulsen, Carsten Mortensen, Eva Schwanenflügel og Bettina Jensen anbefalede denne kommentar
Ole Kresten Finnemann Juhl

Stolthed ved erhvervet fordrer vel almindelig og generel åbenhed om jobbet?

Mette Poulsen, Else Marie Arevad og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Jeg har intet imod skøger overhovedet. Jeg selv og mange af mine venner og veninder har været (eller er) skøger gennem tiden. Men jeg undrer mig nogle gange over, hvordan I bliver ved med at tjene jeres penge, når det som mand er så stigmatiseret at gå til prostituerede. Jeg har mange feministiske bekendtskaber, som jeg ved med sikkerhed ville slå hånden af mig, hvis jeg fortalte, at jeg agtede at købe sex, fordi jeg ikke har haft intimt samvær med nogen i flere år. De ville rulle med øjnene og fremmane eder, om at jeg da bare kunne droppe min misogyne grundholdning og tage at respektere kvinder som ligeværdige mennesker. Men de har desværre ikke noget svar på, hvordan man kurerer min epidemiske personlige usikkerhed og frygten for at blive afvist med andet end "så gå til psykolog". Hvilket ikke løser det første problem med evt. hudsult. Så nej, jeg tør simpelt hen ikke anerkende den branche fysisk og med min økonomi, men kun i social sammenhæng, for jeg har på fornemmelsen, at ludernes største fjende er toksisk femininitet og andre kvinder, der ikke mener de lever et 'rigtigt' nok liv. Fordi kunderne er stigmatiseret, så må en hel del af dem da ligeledes holde sig væk. Jeg ved ikke hvad løsningen er. Jeg tilhører åbenbart en privilegeret klasse, så jeg burde jo egentlig holde min kæft. Men det er svært, når ens selvoplevede tilværelse er fundamentalt anderledes end den andre siger, man har. Og jeg kan stadig ikke helt se sammenhængen med, hvordan vi skal anerkende sexarbejdere men samtidig fordømme deres indtægtsgrundlag, uden at vi ender med at rive subjektet itu. Så stakkels jer og hatten af for dig.

Jakob Trägårdh, Torben Skov, Mikael Velschow-Rasmussen, Carsten Mortensen, Jørn Andersen, Viggo Okholm, Poul Erik Pedersen, Anders Olesen og Danny Hedegaard anbefalede denne kommentar

Lidt fra hendes annoncer på nettet: "Ses kun med dansktalende, skandinaviske mænd" jaja tolerancen har sine grænser.

Carsten Mortensen, Eva Schwanenflügel, Anne Eriksen, Bettina Jensen, Rikke Nielsen, Markus Lund, Anne Mette Jørgensen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Kan vi ikke lade folk arbejde med det de har lyst til?

Torben Skov, Flemming Berger, Anders Olesen, Hans Larsen og Danny Hedegaard anbefalede denne kommentar
Bettina Jensen

Den lykkelige luder er undtagelsen som bryder reglen? Der er mange måder at forvalte sig selv på, og allervigtigst er det vel at vi fokuserer på at eliminere de kendte og væsentligste tvangsmekanismer som afstedkommer ufrivilligt sexarbejde. Hér må vi nok have fat i kapitalismens varegørelse af mennesker, forbrugerismen og de klasserepressive dynamikker - fremfor paternalistisk moraliseren og forbudsfanfarer rettet mod symptomer.

Randi Christiansen, Jakob Trägårdh, Ole Frank, Carsten Mortensen, David Zennaro, Jan Jensen, Eva Schwanenflügel, Anne Eriksen, Niels Duus Nielsen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Det må virkelig ikke være sjovt at vokse op med en mor, der er luder. Stakkels børn.

Rikke Nielsen, Ole Frank, Jonna Jensen, Tino Rozzo og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

I den forstand ser jeg ikke noget forkert i erhvervet, så længe det er selvvalgt, og i Sofies tilfælde ovenikøbet gør hende glad og stolt.
Jeg tillader mig dog at betvivle, at det rent psykologisk er sundt, i hvert på længere sigt, forstået på den måde, at hvordan vil Sofie se på det om x-antal år?
Og så er der jo spørgsmålet, om Sofie synes, at det vil være et herligt karrierevalg for søn/datter?

Jørgen Larsen, Rikke Nielsen, Benta Victoria Gunnlögsson, Carsten Mortensen, David Zennaro, Tino Rozzo, Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

En lønmodtager er en luder.

Morten Østerlund Jørgensen, John S. Hansen, Dennis Tomsen, Ole Frank, Carsten Mortensen og Markus Lund anbefalede denne kommentar
Christian De Thurah

Frede Jørgensen har absolut en pointe. De, der vil forbyde prostitution, vil få meget svært ved at afgrænse det i forhold til meget andet i samfundet.

Morten Østerlund Jørgensen, John S. Hansen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Prostitution findes i uendelig mange former. Dette er blot én af dem. Og mærkeligt nok den mest stigmatiserede.

Morten Østerlund Jørgensen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Poul Kristensen

Er det muligt at andre kvinders modvilje mod prostituerede er, at de opfattes som skruebrækkere? Næsten alle kvinder må have oplevet at bruge sex som belønning eller at nægte sex som pression. Men det sidste kan jo ikke lade sig gøre hvis manden bare køber det i stedet?

Morten Østerlund Jørgensen, Claus Nielsen og Frank Hansen anbefalede denne kommentar

@Poul Kristensen - Jeg tror ikke helt, det er der vi skal hen. Jeg tror tværtimod at kvinder generelt finder det usexet at bruge sig selv som onanidukke for andres skyld. Og at det devaluerer det smukke ved en lystfuld sexakt, hvor orgasme og udløsning ikke kun er for kunden/mandens skyld. Jeg tror det er disse aversioner, traditionelle kvinder har ved deres luderkomplekser. At de (sexarbejderne) tingliggør kvindekroppen, og med fuldt overlæg. Problemet er så bare, at der også findes mandlige prostituerede, men dem er der ingen der kæmper for politisk. De får lov at passe sig selv. Så kampen imod kvinden som luder gavner ikke sexbranchen som helhed, fordi den fokuserer på bekæmpelsen af et gammelt kønsideal i stedet for at fokusere på at gøre branchen stueren og tålelig at gøre karriere i for de implicerede, køn underordnet. Det minder til forveksling om nynazisters kamp for den 'rigtige', patriarkalske mand. Subjektet bliver offergjort, gerne mod sin vilje, og det bliver i sidste ende en kamp, der ikke kan vindes.

Hvorfor spørge vi til hvad andre laver..

Er det vi vil have at vide ikke om folk er ok?

Er et hvert job ikke et fint svar, blot det følges op af et smil eller en anden positiv reaktion. Jeg er tømrer - det er hårdt, men jeg har det godt!

Det pædagogen spurgte »Går du egentlig stadig i skole?« var det fordi hun ville høre om Sofie havde det godt med at gå skole. Var hun stresset? Ikke at få Sofies erhvervsoplysninger.

Jeg tror mange har problemer med spørgsmålet om hvad de laver. Arbejdsløse, folk i jobs de ikke bryder sig om m.f. Måske vi skulle til at spørge til det mere præcise: Hvordan har du det? eller er du ok?

Eller også skulle de der får spørgsmålet bare forvente at andre vil vide om du er ok, og ikke at de vil bruge dit arbejde imod dig.....

Markus Lund, Torben Skov, Viggo Okholm, Thomas Jensen, Lise Lotte Rahbek og Bettina Jensen anbefalede denne kommentar
Bettina Jensen

Jagten på identitet og personlig anerkendelse i omverdenen er et ghost train; en intetanende ofring af sig selv på et tomt markedsalter.

Rikke Nielsen, Jan Jensen, Frede Jørgensen og Ole Frank anbefalede denne kommentar

Det virker mere som en slags Münchausens syndrom hvor Sofie Brandvarm skal kurere sin grundlæggenende frygt og usikkerhed ved at overtræde den seksuelle norm og erkende det, men det virker ikke, ligegyldigt hvor meget meget Sofie Brandvarm end, taler, skriver eller knepper.

Jan Jensen, Ole Frank og Bettina Jensen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

I et kapitalistisk samfund er alle ludere. - Men stik hende Emile Ajars 'Du har jo livet for dig', enten som bog eller i den glimrende filmversion på DVD.

John S. Hansen, Dennis Tomsen og Ole Frank anbefalede denne kommentar

Så længe skatten betales, så har de færreste nok et problem med det.
På nær hende selv, som ikke vil lægge navn til, ikke vil fortælle sine børn om det, tror andre tænker grimt om hende osv., så derfor undlader hun at fortælle sandheden. Og vælger i stedet dagligt et dobbeltliv, som hun beskriver som opslidende. Der er noget, der ikke passer sammen.

Else Marie Arevad, Markus Lund og Jan Jensen anbefalede denne kommentar
Mikkel Kristensen

Hvis prostitusion var lovligt, ville de krakilske kommuner så kunne sende folk i jobprøvning? Er der nogle fag man takke nej tak til uden at blive straffet? Joachim Boldspil Olsen ville have juleaften hver eneste dag

Prostitution ER lovligt, Mikkel Kristensen.
Læs artiklen.
Sofie indbetaler sin skat.

Mette Poulsen, Nis Jørgensen, Hans Larsen, Danny Hedegaard, Torben Skov og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

Mikkel - man sender ikke folk i jobprøvning som selvstændig erhvervsdrivende. Ej heller som fotomodel, bokser eller andet i den dur.

Poul Kristensen

@Markus Lund:Det ved jeg sgutte. For mig lyder det ret fortænkt. Altså, kvinder har virkeligt meget imod prostituerede fordi de devaluerer andre kvinders sexakt, så en kvinde ophører med at bryde sig om sex fordi andre kvinder sælger sex? Hmm. Harmonerer meget dårligt med at kvinder er glade for diamantringe og hundedyre bryllupper og den slags. Hvad er det kvinder føler når de viser andre kvinder (altid kvinder, aldrig mænd) at de har fået en ring med en meget stor diamsnt af deres kæreste? Nej, jeg køber den altså ikke. Beklager.

@poul - der er sikkert også nogen enkelte, der synes at sofie devaluerer deres egen seksuelle matkedsværdi, men jeg synes den slags konkurrencemisundelse er uvæsentligt. så vil jeg hellerr høre på, hvorfor nogen mennesker har et problem med, at andre boller de mennesker de vil for penge. da jeg var ung var jeg sammen med alle, der viste interesse for mig, fordi jeg ikke ville misse ud på nogen som helst oplevelser. jeg tog nul kroner for det - alligevel føler jeg mig som prostitueret, for jeg er ikke sikker på, at jeg altid gjorde det for min egen skyld, men mest for andres.

Poul Kristensen hvilket århundrede lever du i?
Hvad ved du i øvrigt om hvad kvinder eventuelt måtte have imod prostituerede? Der bliver godt nok mansplained meget om kvinders tanker og følelser om det aktuelle emne her i kommentarsporet. Kunne i ikke holde jer til at ytre jeres egen mening?

Jørgen Larsen, Rikke Nielsen, Torben Kjeldsen, Jan Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Poul Kristensen

@Marie Jensen: Det drejer sig vel om at forstå og ikke dømme. Jeg tror ikke man nødvendigvis forstår bedre i dag end for århundreder siden. Og mht. hvad jeg ved om hvad andre kvinder tænker, så lægger jeg simpelthen mærke til hvad der bliver sagt og her er det mit klare indtryk at det hovedsagligt er kvinder der ytrer sig fjendtligt og nedsættende om sexarbejdere. Det er naturligvis muligt at mit indtryk er forkert, men kan man gøre andet end at kigge på verden og så prøve at tænke sig om? Desuden, hvis selve følelserne skaber problemet, hvordan skal vi så kunne forholde os til problemet uden at forholde os til følelserne?

Poul Kristensen

@Markus Lund: Jamen hvad er det så der skaber disse negative følelser mod sexarbejdere? Så vidt jeg kan se er der meget få eksempler i historien på samfund der accepterede sexarbejdere. Der har været samfund med mange prostituerede og bordeller mv., men det var stadigvæk skamfuldt at være prostitueret. Tyder det ikke på en instinktiv holdning?

Søren Kristensen

På samme måde som der ikke burde være noget forkert i at kalde sig skraldemand i stedet for renovationsarbejder, kan jeg ikke se det problematiske i at kalde sig glædespige i stedet for sexarbejder. Alt det der ....arbejder - halløj er lidt for socialdemokratisk til min smag. Kom lidt poesi i sproget, du gæve glædespige, det tror jeg pædagoger især vil sætte pris på. Pipi Langstrømpes far var jo også negerkonge, ligemeget hvad andre kalder ham, når det kommer til stykket. Det ved alle pædagoger.

John S. Hansen

Mange er, som jeg, frisindede og tolerante nok til at billige det, at prostitution er et lovligt erhverv. Vi siger (og mener for så vidt), at vi ikke vil dømme eller se ned på disse mennesker(oftest kvinder). Fint, ikke? Men hvis vi så et øjeblik forestiller os, at et af vores voksne børn skulle træffe dette karrierevalg - så stivner det tolerante smil sgu. I hvert fald for mig.
Jeg forklarer det over for mig selv på den måde, at der jo er mange helt legitime og ukontroversielle karrierevalg , som jeg bestemt heller ikke ville ønske for mine egne børn. Det kunne være fordi de pågældende erhverv var meget nedslidende/sygdomsfremkaldende/farlige. Eller erhverv som er notorisk plaget af jobusikkerhed eller/og dårlig betaling.
Eller da jeg til en havefest denne sommer talte med en vens bror, som fortalte at hans søn var blevet ansat hos Goldman Sachs i London. Der måtte jeg sgu vende skråen en ekstra gang.

Hvis jeg kigger indad et øjeblik, så må jeg med skam erkende, at jeg besidder mere dobbeltmoral - i forhold til visse emner - end jeg er stolt af!

Rikke Nielsen, Henrik Brøndum, Poul Kristensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Jeg mener ikke det er et spørgsmål om dobbeltmoral hvis man dels er tolerant overfor prostitution og dels ikke ser ens kære i prostitution. Jeg kan ikke se hvordan en kvinde kan fortælle sine børn om sit job uden at det giver problemer...de vil aldrig blive så stolte som mor åbenbart er....

Poul Kristensen

@Jan Skovgaard Jensen: Selfølgelig er det dobbeltmoral. Dobbeltmoral er fx. når man elsker indvandrere på sin arbejdsplads og hader dem kår man er på besøg hos svigerfoældrene. At du ikke synes det er særlig slemt er noget andet.

Men Poul K. Jeg elsker ikke prostituerede, men jeg tolerere og acceptere at mennesker ser det som en udvej for dem. I og med at prostitution er så tabu-belagt ser jeg det som social problematisk for den enkelte, og mange prostituerede har også sociale problemer. Men jeg er altså tolerant overfor deres valg. Det medfører ikke at jeg skal ønske det for mine børn for ikke at være dobbeltmoralsk.

Din analogi er helt i skoven, Poul..........

Anders Sørensen

Klummen oser ikke ligefrem af stolthed, men af undskyldning.

Jeg tror ikke, vedkommende er stolt. Jeg tror, at hun søger at blive det. Og det er al ære værd.

René Arestrup

Sofie kunne have valgt en anden levevej, men valgte at blive prostitueret. Det har jeg svært ved at forstå, ikke at jeg fordømmer hendes valg, jeg forstår det bare ikke. Det er hendes valg og hendes krop, og hvis hun - i hvert fald isoleret set - er glad for det, kan jeg ikke se, at det tilkommer mig at fordømme hende.
Sofies historie rammer lige ned i hvad nogle foretrækker at kalde myten om den lykkelige luder. Men er det ikke udtryk for en dyb arrogance overfor et menneske som Sofie? Vi skal ikke tro på hvad hun siger - eller staklen ved ikke bedre, så derfor må vi hellere fortælle hende hvordan hun ikke skal leve sit liv.
På den måde bliver manglende forståelse lynhurtigt vekslet til manglende respekt.

Tommy Gundestrup Schou, Danny Hedegaard og Poul Kristensen anbefalede denne kommentar
Mikkel Kristensen

Mette og Katrine.. bumbum.. læs artiklen - yes... min pointe var nu kun, at kunne prostitution udbydes helt lovligt, så må et firma vil også? Og ville man så kunne tvinges? — skattebetaling er ikke lig med lovlighed. spørg bare Annie Fønsby.. ved ikke helt om mit budskab denne gang er klart nok, jeg medgiver af min forrige kommentar var for uklar i forhold til min pointe

PS: Pædagogen, som syntes, at prostitution er "spændende", bør nok overveje sin faglighed og genopfriske sin viden om barnets tarv.