Klumme

Aldrig før har Storbritannien taget sig så latterlig ud i verdens øjne

Alt hører op, når en mand som Boris Johnson bliver betragtet som et af de lyseste hoveder i den britiske magtelite. Jeg er færdig med at føle medlidenhed. Storbritannien er forvandlet til en vittighed, og London kan lige så godt effektuere Brexit hurtigst muligt
Alt hører op, når en mand som Boris Johnson bliver betragtet som et af de lyseste hoveder i den britiske magtelite. Jeg er færdig med at føle medlidenhed. Storbritannien er forvandlet til en vittighed, og London kan lige så godt effektuere Brexit hurtigst muligt

Will Oliver/Ritzau Scanpix

8. november 2018

Jeg har altid beundret briter. Der er trods alt dem, vi kan takke for civilisatoriske højdepunkter som eftermiddagste, Monty Python og The Beatles, hvilket er mere end mange andre nationer har præsteret i hele deres historie.

Jeg var en af de få tyske kommentatorer, som veg tilbage fra at latterliggøre vores britiske naboer, da de besluttede sig for at forlade den europæiske klub, de engang var med til at kaste storhed over. Jeg havde ondt af den britiske premierminister, når vi på tv så hende flakke forvildet om på europæiske topmøder med et skævt smil og endnu skævere forslag.

Men jeg må bekende, at min sympati er opbrugt. Stadig oftere griber jeg mig selv i at tænke:

»Gå med gud, men vær sød at gå nu, tak.«

Måske falder alting på plads i denne uge, men så igen: Det kan også være, at de endnu en gang falder til jorden.

Storbritannien viser spektakulært, hvordan man kan gøre sig selv til en vittighed, mens hele verden ser på. Verdens engang mægtigste imperium kan nu ikke engang finde vej ud af døren uden at falde over sine egne ben.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
  • Oluf Husted
  • Olaf Tehrani
  • Erik Karlsen
  • Torben K L Jensen
  • David Zennaro
  • Kristen Carsten Munk
  • Kim Folke Knudsen
  • Thomas Olsen
  • Benno Hansen
  • Poul Anker Sørensen
  • Gert Romme
  • Per Klüver
Niels Duus Nielsen, Oluf Husted, Olaf Tehrani, Erik Karlsen, Torben K L Jensen, David Zennaro, Kristen Carsten Munk, Kim Folke Knudsen, Thomas Olsen, Benno Hansen, Poul Anker Sørensen, Gert Romme og Per Klüver anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Fandenmaleren er på spil - igen. Hvis man ser lidt nøgternt på det latterliggør den malende klovn sådan cirka halvdelen af den engelske befolkning - Hvad fanden bilder han sig ind.

Jes Balle Hansen , Henrik Peter Bentzen, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Bettina Jensen, Michael Friis, Jan Skovgaard Jensen, Torben Skov, John S. Hansen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Distortion er kommet til EU. Unionstilhængerne har fået en på sinkadusen - af briterne. Og hvad så ? Gør det briterne til fjolser ???? Der er i den grad brug for revurdering af flere af udviklingsområderne i EU. Briterne - et lille flertal, men demokratisk flertal af briterne, mener ikke længere, at det er muligt at skabe forandringerne indefra. Konsekvensen er jo så rimelig logisk - vi må ud og gentænke processen. Hvad galt er der i det ???

Jes Balle Hansen , Per Torbensen, Henrik Peter Bentzen, Henrik Brøndum, Trond Meiring, Flemming Berger og Bettina Jensen anbefalede denne kommentar

Paragraf 2 "Jeg var en af de få tyske kommentatorer, som veg tilbage fra at latterliggøre vores britiske naboer,"
Resten af klummen er kun ensidigt latterliggørelse. REALLY?
Jan Fleischauer bør reflektere over at May kommer med "endnu et nyt forslag" - hvor er EUs forslag?
London har er kæmpe udfordring og skal faktisk tage hensyn til vælgerne. Tag den Brussels/Strasbourg og Jan Fleischauer!
Kom med et smil, ikke arrogance. Kom med en håndsrækning, ikke en fuckfinger!

Per Torbensen, Henrik Peter Bentzen, Henrik Brøndum, Bjarne Bisgaard Jensen, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar

@Torben KL Jensen, manden har jo desværre ret: briterne er latterlige. Eller rettere knap halvdelen af briterne er latterlige, nemlig det efterhånden svindende antal, som stadig går ind for brexit. Det svindende antal, der endnu ikke har opdaget Nigel Farage's bedrag.

Janne Bang, Erik Jakobsen, Benno Hansen, Ole Henriksen, Rikke Nielsen, Henning Kjær, Lars F. Jensen, Jan August, Steen Uffe Hansen, Achim K. Holzmüller, Thomas Olsen, Jørn Andersen, Kjeld Jensen, Carsten Wienholtz, Henriette Bøhne, Torben Siersbæk, Jacob Steen Møller, Ole Frank, René Arestrup, Bente Wodschow og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Mine bedste minder om Storbritannien er fra dengang, jeg som ung dansk ubådofficer, i en længere periode, gjorde tjeneste i Storbritannien med Portsmouth som udgangbase.

Det var dengang, at regnen i London var gul, og der lugtede af kulrøg i alle de mindre byer. Men dengang var der stil over Storbritannien. Alle familier havde familiemedlemmer i kolonierne, Navyen var forbundet med stor prestige, og borgerne anså forsat sig selv som centrum et vredensimperium.

Jeg har været der mange gange siden, og al glans og prestige er siden blevet afløst af fattigdom og håbløsehed. Men på et enkelt område er intet forandret, - mange borgere anser stadig sig som værende i centrum af et verdens-imperium, hvor solen aldrig går ned. Og det er denne opfattelse, der fortsat præger det land, der trods tab af enorme landområder, stadig kalder sig STOR-britannien.

Både hele argumenteringen omkring Brixit-kampagnen samt vendekåben, Boris Johnson med Donald Trump-hårfarven, skal også ses i dette lys. Og det bliver ikke anderledes for det amputerede Britannien, før befolkning og politiske ledere bliver realistiske.

Niels Duus Nielsen, Allan Filtenborg, Erik Karlsen, Henning Kjær, Lars F. Jensen, Jørn Lybech, Jan August, Steen Uffe Hansen, Henrik Brøndum, Achim K. Holzmüller, Kim Folke Knudsen, Anne Eriksen, Thomas Olsen, Kjeld Jensen, John Poulsen, Torben Siersbæk, Ole Frank, Bente Wodschow og Jørgen Wassmann anbefalede denne kommentar

Hellere et besværligt farvel, end et umyndiggørende remain.
Det er Danmark, jeg taler om.

Johnny Rocket, Henrik Peter Bentzen, Anne Eriksen, John S. Hansen og Michael Friis anbefalede denne kommentar

Gert Romme.
Sikken en masse sludder og UK bashing
Storbritannien er navnet på den ø, hvor England, Wales og Skotland ligger. Ikke det hedengangne "Britiske Imperium"
Du må være et af få, der savner tiden hvor kul gjorde luften beskidt og mennesker syge. Kul var en vigtigt for den industrielle revolution, men alle de fremskridt den medførte.
Spol frem til 2018. Tak !

Jan Skovgaard Jensen _ Det gør tyskerne heller ikke. AfD har trods alt "kun" - og det er slemt nok - fået ca. 12 pct. af stemmerne. Så hold lige igen med genraliseringerne.

Erik Jakobsen, Erik Karlsen, Lars F. Jensen, Henriette Bøhne, Kim Folke Knudsen, Herdis Weins og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar

Klummer er ret dystropisk, men desværre ved at være en realitet. Takket være stupide idioter som Farage og Johnson - og med Trump/Bannon på sidelinien - så er landets fremtid mere end uvis.
Vel er der al mulig grund til at være skeptisk overofr meget af det EU kommer med, men så længe der ikke er realistiske alternativer, så foretrækker jeg med alle mulige forbehold status quo.
Beskæmmende at de danske EU-modstandere på venstrefløjen - dagen efter Brexit - jublede og omklamrede fremmedhaderen Farager: Når han kan, så kan vi også.

Niels Duus Nielsen, Christel Gruner-Olesen, Erik Jakobsen, Benno Hansen, Ole Henriksen, Jørgen Larsen, Palle Jensen, Dennis Tomsen, Rikke Nielsen, Erik Karlsen, René Arestrup, Lars F. Jensen, jens peter hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels K. Nielsen, Achim K. Holzmüller, Henriette Bøhne, Kim Folke Knudsen, Anne Eriksen, Thomas Olsen, Herdis Weins, Kjeld Jensen, Carsten Wienholtz, Thomas Andersen, Torben Siersbæk, Jacob Steen Møller, Bente Wodschow, Jens Winther og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar

Hvis der er noget som fortjener prædikatet "latterligt", så er det tyske politikeres tyrkertro på at Eurozonens balanceproblemer kan løses ved hjælp af tysk "austerity"-politik. Tyskland overtræder frejdigt Eurozonens regler for maksimalt overskud, men hævder at det er de andres skyld. Alle fornuftige økonomer (inkl. de tyske) ved at balanceproblemet ikke kan løses ved indre devaluering i Sydeuropa, men kun ved at tyske lønninger og offentlige investeringer øges så at Tysklands konkurrenceevne svækkes. Eurozonens situation er uholdbar og det er Tyskland som vil blive hårdest ramt, når det ramler sammen.Så bliver der ikke så meget at grine af.

Niels Duus Nielsen, Torben K L Jensen, Henrik Peter Bentzen, Flemming Berger, Michael Friis og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Uden på nogen måde at ville nedgøre hverken England eller englænderne - jeg holder faktisk meget af begge - må det måske være tilladt at erindre om det hovedløse i hele processen: David Cameron lovede en folkeafstemning om udtræden og afholdt den, uden at der forelå nogen idé om, hvilken form en eventuel udtræden skulle have - formentligt fordi han ikke forestillede sig, at et flertal ville (turde?) stemme for at melde sig ud. Efter en kampagner for og imod, vist med betydelig misinformation om, hvad medlemsskabet kostede, og hvad en udtræden kunne indebære, blev det så med et meget snævert flertal brexit, og så skulle man til at finde ud af, hvordan man skulle håndtere alle spørgsmålene i forbindelse med at træde ud, hvilket de har knebet meget for den britiske regering og det konservative parti at blive nogenlunde enige om. Det hele er med andre ord sat i gang med hovedet under armen, og nu slås man for at finde en løsning, der ikke gør alt for ondt.

Til sammenligning kræver ændringer af den danske grundlov som bekendt, at forslaget vedtages af folketinget, hvorefter der, hvis regeringen vil fremme forslaget, afholdes valg, og hvis det nye folketing vedtager forslaget uændret, skal der holdes en folkeafstemning, hvor et flertal, der udgør mindst 40 % af de stemmeberettigede, skal stemme ja.

Man kan indvende, at det er for besværligt at få ændret noget med disse krav, men omvendt havde det vel været formuftigt, at de britiske vælgere havde haft et konkret forslag om, på hvilke betingelser en udtræden skulle forgå, at tage stilling til frem for enten remain eller brexit på ukendte betingelser - eller at man først havde stemt om, hvorvidt man skulle forhandle om en udtræden, og derefter om, hvorvidt man ville forblive eller træde ud på de betingelser, det var blevet til. Eller som minimum, at politikerne havde tænkt spørgsmålene igennem, inden de udskrev afstemningen.

Man kan mene meget om EU og om briternes og danskernes manglende engagement i fællesskabet, men hvis briterne er til grin, er de til grin for de politikere, der sprang ud fra 10-meter vippen uden at ane, om der var vand i bassinet - ikke fordi befolkningen i Storbritannien er dummere end enhver anden.

Simon Ross Stenger, Niels Duus Nielsen, Torben K L Jensen, Jørgen Larsen, Rikke Nielsen, Lars F. Jensen, Randi Christiansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels K. Nielsen, Arne Lund, Jonna Jensen, Achim K. Holzmüller, Erik Jakobsen, Kim Folke Knudsen, Anne Eriksen, Thomas Olsen, Peter Henningsen, Søren Lystlund, Claus Nielsen, Kjeld Jensen, Carsten Wienholtz, Thomas Andersen og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar
Henriette Bøhne

Jan Skovgaard Jensen,

Det var dog en ulækker kommentar - du har slet ikke opdaget, at det i Tyskland er de socialliberale Grünen, som har det politiske stik hjem i øjeblikket, endda selv i Bayern?
Og det gør de fordi SPD og venstrefløjen som sædvanligt ikke kan enes om noget som helst, venstrefløjen er splittet i to dele; den ene vil en international vej og den anden en national, og fordi de borgerlige partier og AFD fuldstændigt har læst befolkningens interesser forkert - indvandring og flygtninge er slet ikke det som optager befolkningen mest længere, det gør klimaforandringer og menneskerettigheder bl.a.
Så jeg tror roligt, vi kan sige at tyskerne ikke ligger mere i ske med AFD og Pegida, end vi andre ligger i ske med yderligtgående højreorienterede kræfter og i øvrigt har gjort det i årevis.

Enig med skribenten om englængerne: Geh mit Gott, aber geh!

Christel Gruner-Olesen, Erik Jakobsen, Ole Henriksen, Lars F. Jensen, Arne Lund, Achim K. Holzmüller, Jørn Vilvig, Søren Lystlund, Herdis Weins og Kjeld Jensen anbefalede denne kommentar

"Klummer er ret dystropisk, men desværre ved at være en realitet. Takket være stupide idioter som Farage og Johnson - og med Trump/Bannon på sidelinien - så er landets fremtid mere end uvis."

Underforstået; indenfor EU er fremtiden vis? Det ville mange grækere, portugisere, spaniere og flere andre befolkninger i den europæiske union næppe kunne erklære sig enige i ... altså bortset fra at de kan forvente væsentligt ringere levevilkår og en stat, som forretningsgøres og i stigende omfang totaliseres.

Fremtiden er vis i den demokratiske, europæiske union? En nærmet patologisk præmis at etablere; fremtiden er i det hele taget uvis for os alle. Og så er det altså for nemt, for billigt, for inkonsistent og for markedsmanisk at ride på ryggen af Trump, Johnson og Farage, som jo alle repræsenterer den forbudne frugt i det europæiske demokraturs vinterhave.; men hvad gør man ikke for at bagvaske venstreorienterede kritikere af det imperiale, europæiske projekt? Slå dem i samme skål som alle andre forhåndenværende, rådne æg. Historien fornægter sig sjældent, ej heller dens gentagelser.

Torben K L Jensen, Randi Christiansen, Flemming Berger, Claus Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Jan Skovgaard Jensen

Jeg ville blot udtrykke at Jan Fleischauer generaliserer over Brexit-tilhængere. Derfor(over-) generaliserede jeg over tyskere og det modbydelige Pegida og AFD.

Kim Folke Knudsen

Jeg bryder mig ikke om dette tyske indlæg.

Det minder mig om de bedrevidende vesttyskere, som skulle belære borgerne i DDR om den gode vesttyske samfundsindretning. Hovmod kan ende med at stå for fald.

Kritik er godt men venlig konstruktiv kritik tak og ikke denne nedladende skolemesteragtige og bedrevidende højtyske tone.

UK er et land med lange traditioner for frihed og uafhængighed. UK er et ørige og har ved flere lejligheder oplevet kontinentets stormagter som en trussel mod englændernes egen suverænitet. 500 års krig med Frankrig i middelalderen, den spanske armada i 1588, og i 1940 et UK, der kæmpede alene og ensomt for at bevare demokrati og frihed i hele Europa undertrykket af det tyske vælde.

Jeg finder det dybt ulykkeligt, at Angela Merkels hovedløse åbning af Europas grænser i sommeren år 2015 formentligt var stærkt medvirkende til at skabe den rette anti europæiske stemning i UK, hvor der blev spillet på risikoen for at blive løbet over ende af illegal indvandring og flygtninge, som stod i kø for at komme over kanalen ved Calais. Den tyske Regering SPD og CDU har et ikke ringe medansvar for at den britiske udmeldelse af EU.

Intet ville glæde mig mere end hvis briterne forblev i EU, fordi de er en uundværlig del af det demokratiske Europa. Men jeg respekterer det britiske folks valg. Nu må vi håbe, at der kan findes en fornuftig aftale, som ikke ødelægger samhandelen definitivt mellem EU og UK.

Per Torbensen, Michael Friis, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Randi Christiansen, Vibeke Lawrie og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

I forhold til BREXIT

og med den nuværende viden om den forrige valgkamps forløb og sandruelighed.

håber jeg, at der afholdes endnu en afstemning i GB om tilhørsforholdet til EU, når der endeligt foreligger en samhandelsaftale med EU eller ingen aftale. Begrundelse: Så er valget af udmeldelse reelt, for briterne ved, hvad de får, når de melder sig ud. Det gjorde de ikke i år 2016.

Men det er selvfølgelig briterne selv der afgør denne sag og ingen andre.

Rikke Nielsen, Randi Christiansen og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Den enerådige og skråsikre tyske skribent på dette indlæg bør overveje.

Hans eget folk har aldrig fået lov til at stemme om EU medlemskabet ?

Hans eget folk har aldrig fået lov til at stemme om EUROEN ?

Hans eget folk har aldrig fået lov til at stemme om den stadig snævre og mere intense overstatslige europæiske union ?

Måske deler tyskerne på gulvet ikke denne blinde og ukritiske tro på, at alt indenfor Unionen er fryd og gamme for almindelige mennesker. Der er mange tyskere, som er ramt af HARZ4 reformer og fattigdom, som er skabt af den tyske sparepolitik.

Flemming Berger, Torben K L Jensen, Per Torbensen, Randi Christiansen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Torben Kjeldsen

EU er et fantastisk projekt, ufærdigt ,uskønt, tiltider udemokratisk, men fantastisk. Så det er temmelig trist og nedbrydende at England siger farvel. Hvis de fattige tror de vinder på Brexit tager de fejl, tværtimod. De rige bliver nu endnu rigere, og den 'tomme reaktionære' nationalisme vil blot føre til yderligere klasseskel og undertrykkelse. Tak for kaffe. Og forklar mig venligt hvad den almindelige englænder vinder, borset fra de rige og finansadlen.

Torben Siersbæk, Ole Henriksen, Kim Folke Knudsen, Dennis Tomsen, Lars F. Jensen, Randi Christiansen, Achim K. Holzmüller, Kim Houmøller og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Søren Lystlund

Runa skriver.
Boris Johnson er alt hvad der er usympatisk ved englændere. Han er arrogant og tynges ikke af stor intelligens. Han er derfor i egne øjne den fødte engelske leder. Overklassen i England er både snobbet og dum. De har ikke fattet, at den engelske løve har fået trukket kløerne. Forskellen mellem rige og fattige er enorm.

GB og især London er blevet et skatteparadis for svindlere, banksvindlere og russiske kriminelle. Det har vi vidnet her på det sidste og det bliver værre efter Brexit. Det har Theresa May allerede truet med. De har aldrig villet betale til det fællesskab EU og de kan ikke forstå, at de ikke kan køre gratis i EU bussen, uden medlemsskab. De har ikke fattet endnu, at de ikke længere er et empire.

Jeg har ikke noget imod GB og er heller ikke en særlig tyskerelsker. Jeg kender fine mennesker begge steder fra og har arbejdet sammen med begge nationaliteter. Tyskland har haft sin Adolf at trække med og Storbritannien har været en af de værste kolonimagter nogensinde. GB er årsagen til den tåbelige opdeling af Mellemøsten efter opløsningen af det osmanniske riges fald. En opdeling, som den dag i dag skaber konflikter.

Tyskland tog imod et stort antal flygtninge fra Syrien, den danske regering lavede derimod smykkeloven og fejrede med flødekager, da man endnu engang reducerede integrationsydelsen. Vi bør også huske gullaschbaronerne, derfor bliver danskerne ikke kaldt dumme danskere af tyskerne, som man tror, men Speckdānen, fordi gullaschbaronerne solgte helst fedt til tyskerne.

Hvis man nu er i det moralske hjørne, så bør man også se lidt indad Kim Folke Knudsen. Danskerne har også været en nådesløs kolonimagt. Det har mine forfædre/mødre måttet sande.

Da jeg kom til Danmark undrede jeg mig over, at danskerne ofte talte gebrokkent tysk, da de blev fulde. Noget, der kan undre en, især når man så fornemmer det latente tyskerhad hos nogle. Det er værd at huske, at Tyskland aftager en stor del af dansk export. Uden Tyskland ville vi være en del fattigere. Jo de breder sig på de vestjyske strande, men de efterlader sommerhusene rene, hvad man ikke kan sige om englændere.

Brexit var de gamle englænders ønske. Over 1 million brexittilhængere er døde af alderdom siden brexitafstemningen. De nu døde bestemte over den unge generation, der ville blive i EU.

Ole Henriksen, Anders Graae, Henning Kjær, Lars F. Jensen, Randi Christiansen, Kristen Carsten Munk, Bjarne Bisgaard Jensen, Achim K. Holzmüller, Herdis Weins og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

EU var og er magtelitens blomstrede svar på de folkelige socialstaters spæde fremkomst i efterkigstiden; garanten for det såkaldte markedsdemokrati, sidenhen konkurrencestaten. Værnet mod socialisme og utidig, folkelig indblanding i storkapitalens forretninger.

Anders Graae, Per Torbensen, Randi Christiansen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Bettine Jensen - Lad nu være med at skyde mig flg. i skoene: "Fremtiden er vis i den demokratiske, europæiske union? En nærmet patologisk præmis at etablere; fremtiden er i det hele taget uvis for os alle"
For det mener jeg overhovet ikke, men så længe EU-modstanderne ikke er i stand til at komme med noget der blot ligner et levedygtigt alternativ til det nuv. EU, så foretrækker jeg status quo.
Kender du et sådant alternativ, så sig til.
Og jeg bagvasker heller venstrefløjens EU-modstandere - i så fald ville jeg ramme mid selv, da jeg tilhører selvsamme venstrefløj. JEg tillader mig blot, at være yderst skeptisk overfor det venstrefløjen vil sætte i stedet for EU.
Hvis du går tilbage til dagene efter Brexit-afstemningen så vil du finde højstemte udtalelser fra bl.a. Pernille Skipper og Nikolaj Willumsen, der flugtede fint med Farage, Messerschmidt m.fl. "Når englænderne kan, så kan danskerne også - og lad os få en Daxit-afstemnig så vi kan komme ud af EU osv."
Ud til hvad? - det spm. har de venstreorienterede EU-kritikere ikke været i stand til at besvare.

Ole Henriksen, Jørgen Larsen, Henriette Bøhne, Kristian Rikard, Henning Kjær, Lars F. Jensen, René Arestrup og Kristen Carsten Munk anbefalede denne kommentar

"For det mener jeg overhovet ikke, men så længe EU-modstanderne ikke er i stand til at komme med noget der blot ligner et levedygtigt alternativ til det nuv. EU, så foretrækker jeg status quo."

Nogenlunde sådan talte Roms elite og politikere også, når politisk kritik af det imperiale projekt skulle ekskommunikeres; der er intet alternativ til den bestående elendighed.

Sagen er at EU ikke er levedygtigt som demokratisk konstruktion, eller som politisk organisering til gavn for naturens balancer - EU er udelukkende levedygtigt som en politisk konstrueret narresut, der holder globaliseringen og den neoliberale dagsorden i hævd i jagten på en (fortsat) økonomisk vækst, som både er kortsigtet og langt overvejende kommer de i forvejen velbjærgede til gode.

Samtidig er det decideret fejlbehæftet at anvende Brexit, og den efterfølgende forhandlingsproces, som markør for hvordan det vil blive for de europæiske lande, hvis unionen afvikledes og alternative samarbejdsformer (gen)etableredes. For det første fordi Brexit-processen forhandles af parter som ikke ønsker at UK træder ud, for det andet fordi ønsket om en udtræden hverken er forberedt eller ført af socialistiske kræfter/principper. Og det er jo helt, helt afgørende at forstå at en socialistisk funderet udtræden/afvikling af EU vil være båret af helt andre mål/principper end de i det markedskapitalistisk kendte, herunder en afvikling af forbrugerismen, reduktion af privat ejendomsret, folkeligt medejerskab af produktionsapparaterne, direkte/deltagende demokratiformer m.m. Hvis man forestiller sig en forbedring af de generelle samfundsforhold uden at der sker radikale, systemoverskridende forandringer, som bl.a. indebærer at magten i den enkelte nation bredes langt mere demokratisk ud, nytter det ikke meget at melde sig ud af EU - og det er vel på sæt og vis dén situation, som udspiller sig p.t. Og som tidligere nævnt misbruges denne situation til at fremme fortællingen om EU eller kaos, hvilket er både patetisk og illustrativt for en nuanceret og mangfoldig debat af ikke blot den danske, britiske og europæiske, men også den globale fremtid.

Flemming Berger, Carsten Svendsen, Jan Weber Fritsbøger, Randi Christiansen, Michael Friis og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Ups; illustrativt for fraværet af en nuanceret og mangfoldig debat af ikke blot den danske, britiske og europæiske, men også den globale fremtid

Randi Christiansen

Det er ihvertfald temmelig usmart at afholde en folkeafstemning uden afklaring af vigtige spørgsmål som hvilket alternativ, der skal træde i stedet. Med andre ord dårlig planlægning hvilket har medført en beslutning baseret på følelsen af, at nogen tager røven på een. Og det er jo helt korrekt, det er bare brexittilhængernes magtanalyse, som ikke er det.

Situationen illustrerer, at det engelske styre - ligesom alle andre såkaldte folkestyrer i et eller andet omfang - er et skindemokrati. Den egentlige magt er i hænderne hos den ene procent, som ejer det meste - ref. Piketty. Deres magtudøvelse skaber kaos, krig og fattigdom, og eu er desværre ikke en institution, som ændrer på det. Eu er ikke i folkets tjeneste.

Men eu er det pt mindst ringe. Vi skal samarbejde, og opgøret med de, som misbruger magten til egen fordel, må ske og forandre det nødvendige europæiske samarbejde til en miljø-og socioøkonomisk permakultur, der respekterer planetens cirkulære økonomi.

Henriette Bøhne, Arne Lund og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar

Egentlig er det uendeligt trist at England er igang med at forlade EU. De har brug for os og vi har også ret meget brug for dem. Europa er har mere brug for samling end nogensinde. Kan kun håbe at de får en aftale som både de og vi kan leve med!

Michael Friis, Kristen Carsten Munk, Randi Christiansen og Henning Kjær anbefalede denne kommentar

Ønsket, eller skal vi sige håbet?, om EU's forandring til det bedre (forstået som et folkedemokratisk projekt med respekt for naturens balancer og menneskets sociale behov) er vel lige så gammelt som EU selv. Måske skal vi lære lidt af historien?

jens peter hansen

Vi bør også huske gullaschbaronerne, derfor bliver danskerne ikke kaldt dumme danskere af tyskerne, som man tror, men Speckdänen, fordi gullaschbaronerne solgte helst fedt til tyskerne.

Det er noget pladder Runa.
Speck betyder flæsk og ikke fedt og Speckdänen er et udtryk som tyskerne brugte om de mennesker der i 1920 stemte dansk for at få del i pakker med mad fra Danmark og ikke mindst de sydslesvigere, der efter 1945 modtog fødevarer fra Danmark og i deres nød stemte på det danske parti i de første år efter 2. verdenskrig. Gullaschbaroner var et nedsættende dansk udtryk for eksportørerne af ofte dårligt kød til Tyskland under 1. verdenskrig. Skrupelløse eksportører der tjente fedt på nøden i Tyskland. En nød der fortsatte efter våbenstilstanden i 11/11 1918 og som skyldtes den effektive britiske blokade af alle tyske havne.
I Danmark har der siden 1848 og måske lidt før af historiske grunde ikke været den store kærlighed til Tyskland. Under 1. verdenskrig var dog I. P. Nielsen, socialdemokrat, med til at organisere sommerophold til tyske børn i DK. England, som vi kalder det, har med alle dets fejl på mange måder politisk, men ikke økonomisk og socialt, været et forbillede for DK, her har vi i langt højere grad kopieret tyske forhold i alle tilfælde indtil 1933.
Forholdene for den engelske underklasse har med undtagelse af nogle ti-år efter 2. verdenskrig været forfærdelige. Det er jo blandt andet derfor at udvandringen fra og deportationen af de nederste lag til Amerika og Australien blev så stor. UK har mange slemme sider og ikke mindst de sidste 35 år efter at Thatcher knækkede fagforeningerne og det gale friløb med finanshuse, oligarker og andet rakkerpak, men alligevel er vi stadig nogle som har en vis veneration over for øboerne.

Niels Duus Nielsen, Christel Gruner-Olesen, Flemming Berger, Kim Folke Knudsen, Palle Jensen, Kristian Rikard, Bettina Jensen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Dette er klassekamp. Og forhåbentlig den privatkapitalistiske neoliberalistiske udbytterøkonomis dødskamp - den afklædes i disse dage og beviser igen og igen sin frygtelige færd.

Og naturligvis er vi solidariske med de brødre og søstre, som verden over lider under terrorregimet.

"Rejs jer, fordømte her på jorden,
rejs dig, du sultens slavehær!
I rettens krater buldrer torden,
nu er det sidste udbrud nær!
Bryd kun fortids møre mur i stykker,
slaveskare, der er kaldt;
snart verdens grundvold sig forrykker,
fra intet da vi bliver alt!
Vågn til kamp af jer dvale
til den allersidste dyst,
og Internationale
slår bro fra kyst til kyst.
Vågn til kamp af jer dvale
til den allersidste dyst,
og Internationale
slår bro fra kyst til kyst.

Ej nogen mægtig gud og kejser
og folkehøvding står os bi.
Nej, selv til kampen vi os rejser,
vor folkeret forlanger vi!
For at knuse tyvene, vi føder,
for at fri vor bundne ånd
vi puste vil til essens gløder
og smede med en senet hånd.
Vågn til kamp af jer dvale ...

Ved ofringen til Mammons ære
har guldets konger aldrig haft
et andet mål end det at tære
på proletarens arbejdskraft.
Denne bande ved vort slid og plage
til en mægtig rigdom kom,
og når vi fordrer den tilbage,
forlanger vi vor ejendom!
Vågn til kamp af jer dvale ...

Arbejdere, i stad, på landet,
engang skal verden blive vor.
Den dovne snylter skal forbandet
forjages fra den rige jord!
Mange gribbe på vort kød sig mætter,
lad os jage dem på flugt.
Vor kamp en herlig tid forjætter,
hvor solen altid stråler smukt.
Vågn til kamp af jer dvale ... "

Ole Henriksen, Nille Torsen, Anders Graae, Holger Madsen og Bettina Jensen anbefalede denne kommentar
Søren Lystlund

Jens Peter Hansen.
Spæk/Spāck betyder flæsk og er flæsk er fedt. Dette er et udtryk om danskere i Tyskland, om du kan lide det eller ej.

Her mente man, at danskerne snød på vægten, for der var ikke meget kød, men mest fedt. Refereret fra flere tyske bekendte.

Opslag på "Speckdänen" på Wikipedia bekræfter Jens Peter Hansens forklaring - som i øvrigt også stod i mindst én historiebog tilbage i 1960'erne.

Runa Lystlund -
du vrøvler.
Speckdänen betyder det, Jens Peter Hansen redegør for. Min sønderjyske familie - min bedstemor F. ca. 1890) var på papiret tysk indtil 1920 - har brugt udtrykket mange gange. Min far - født 1912 - ligeledes. Måske er dine tyske bekendte lidt fro unge til virkeligt at kende udtrykket ?
Og nej - Speck betyder ikke fedt, det betyder flæsk !
Fedt hedder Fett som i Scweinefett, hønsefedt hedder Schmaltz.
Du blander æbler og pærer, gullaschbaronerne er en helt anden historie.

Christel Gruner-Olesen, Søren Lystlund og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Søren Lystlund

Runa rettes.
Rettes til Speck. Beklager.

Jeg refererer bare min gode gamle tyske vens opfattelse af ordet Speckdānen og ikke Wikipedias forklaring, så kan de, der mener noget andet, mene noget andet.

Jeg er ikke nogen danskerhader. Jeg holder meget af danskere og Danmark. Jeg opfatter bare et latent modvilje mod Tyskland, hos nogle danskere. Jeg er for ung til at have oplevet 2. Verdenskrig og til at være præget af følelser derfra. Jeg har familie og venner i England og venner i Tyskland. Når jeg udtrykker mig om GB er det samfundsopbygningen og ikke det enkelte menneske jeg omtaler, på nær typer som Boris Johnson, som jeg ikke nærer nogen respekt for. Han repræsenterer bare en arrogant overklasse.

Bettine Jensen - Undskyld, men det "alternativ" blev jeg ikke meget klogere af. Det virker lidt for fluffy, så.... Og hvordan vil de med dette overbevise de ca. 75 pct. ad danskerne, der ikke ønsker at forlade EU. De er jo ikke alle jubel-tilhægere, mene er endog meget skeptiske, men så længe der ikke er nogen, der kan pege på et reelt og levedygtigt alternativ, så kan jeg godt forstå, at mange vælger at blive. Det gælder i øvrigt også en hel del på venstrefløjen.

Erik Jakobsen, Kristen Carsten Munk og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Runa -
hele min talrige (min far havde 12 søskende) sønderjyske familie refererer altid til "Speckdänen" i den betydning, Jens Peter Hansen henviser til - det har intet med wikipedia at gøre.
Jeg har ALDRIG hørt tyskere - som jeg gennem årene i mit ægteskab med en tysker, tidligere bosat i Tyskland og derefter i årtier talrige gange gæst i landet har mødt ret så mange af - bruge ordet i den betydning, du henviser til. Men jeg har hørt dem bruge den ovenstående.
Så jeg tillader mig at mene din tyske ven ikke har helt styr på begrebet :-)

Kim Folke Knudsen

Kære Runa

Jeg har selv tyske slægtninge. Men det jeg opponerer imod i artiklen er den hovmod overfor briterne og deres trufne valg, som gennemsyrer den. Der er altså et eller andet med store nationer og det at blive lidt for skråsikker og nedladende. Det får mig til at være på vagt, ligegyldig om det er Tyskland, Frankrig, USA, Rusland og Kina mv.

EU er for mig at se nok besværligt og kompliceret, men det er det for tiden bedst fungerende fredsprojekt som har tvunget Europas store nationer til at tage magtkampene i bureaukratiet fremfor ude på slagmarken. Hele samarbejdet skaber hvis det kommer nedefra og ikke kun oppe fra en erkendelse af, at folkeslagene må og skal løse stadigt flere samfunds spørgsmål i fællesskab. Når vi snakker grænsebevogtning , så kunne vi jo se det som en fælles opgave og udfordring på begge sider af grænsen at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet og terrorisme, fremfor kun at se det i et nationalt perspektiv. Klima og omstilling af produktionen taler også for internationale løsninger.

Om UK´s valg af at forlade EU følgende.

I den ene ende er de fattige englændere, som måske er blevet revet med af retorikken om truslen fra fremmede immigration og flygtningetilstrømning. UKIP sparede ikke på den retorik op til afstemningen i juni år 2016.

Men jeg tænker der er en overklasse, som gerne ser UK endnu mere liberaliseret og ureguleret end hvis UK er med som EU medlem. Spillerne på det britiske ejendomsmarked specielt i de store byer er meget rige og kommer såvel fra Orienten, USA, Rusland, Saudi Arabien med videre. Vi har allerede set adskillige sager, hvor skatteflugt og skatteundragelse er et værktøj til endnu mere rigdom for denne eksklusive overklasse. Hvis denne magtfulde elite kan orkestrere nogen nye partier, der på overfladen ser ud som arbejderklassens partier og som vil hive UK ud af EU, så har denne overklasse opnået lige det den ville uden, at det så ud som den selv var en aktiv og synlig part i sagen.

De rigtig rige handler altid i diskretion for at sikre sig deres magt.

"EU er for mig at se nok besværligt og kompliceret, men det er det for tiden bedst fungerende fredsprojekt som har tvunget Europas store nationer til at tage magtkampene i bureaukratiet fremfor ude på slagmarken."

Altså bortset fra opløsningskrigen i Jugoslavien, som flere fremtrædende EU-magter var med til at provokere. Og alle de vikarierende krige i andre verdensdele. Det er lykkedes EU at flytte krigszonerne ud af de europæiske lande, man kan lide, og dermed fortrinsvist føre de økonomiske og militære slag på andres grund. Helt efter den imperiale grønspættebog.

Søren Lystlund

Runa skriver.
Herdís Weins.
Min gode ven kommer fra Nordtyskland. Forståelsen af ordet kommer fra ham og tre andre tyskere. Vi arbejdede sammen for en del år siden. Jeg var et helt ungt menneske og de nævnte var allerede ældre herrer og alle tyskere, som alle havde den samme opfattelse, at ordet.

Diskussionen kom i gang, fordi jeg spurgte til udtrykket, som mange danskere siger "dumme Dānen". De svarede og sagde, at det ikke var et yndet udtryk i Tyskland, som mange danskere tror, derimod blev udtrykket Speckdānen brugt, fordi man mente, at danske eksportører solgte mere fedt end kød i en periode. Jeg er udmærket klar over, at Speck betyder flæsk, men det betyder også fedt. Jeg taler flydende tysk, dansk, engelsk, islandsk og fransk til lettere samtale. Rent sprogmæssigt kan jeg også oplyse at ordet spik (spæk) på islandsk betyder fedt. Flæsk hedder flesk og betyder bacon.

Idet jeg ikke er af dansk afstamning er jeg ikke vokset op med en bestemt opfattelse af tyskere og er alt for ung til at kende ordet Speckdānen. De 4 herrer kunne desuden fortælle mig, at de som tyske arkitekter, der arbejdede på Arne Jacobsens tegnestue fik betragteligt mindre i løn end danskere. AJ havde mange tyskere ansat på grund af projekter i Tyskland.

Jeg er på ingen måde specialist i emnet, men har forståelsen fra 4 tyske ældre herrer.
Der er ofte forskel på forståelsen af ord og begreber fra et land til et andet. Det er ikke en glorværdigt udtryk og det kan ikke udelukkes, at man fra dansk side har prøvet at forskønne udtrykket.

Selv er jeg meget lidt stolt af udtrykket útrásarvíkingar (islandsk udtryk), som betyder de udadsøgende vikinger, som var økonomiske svindlere fra Island.

I øvrigt bliver danskere kald baunar på islandsk. Det betyder bønner på islandsk. Jeg tror, at man i Island har forvekslet ordene bønner og bønder. Islændinge var så dårlig til dansk at man ikke kendte forskel på bønner og bønder. På dansk siger mand han er en bonderøv, f.eks. Det har islændinge opsnappet og nu er der ingen i Island, undtagen sprogfolk, der egentlig ved hvor dette tåbelige ord kommer fra. Sådan er sprog.

Søren Lystlund

Herdís Weins og Jens Peter hansen.
Spæk på dansk er i følge Store Danske: " Spæk, lag af fedtevæv mellem hud og muskler hos især svin og havpattedyr".

jens peter hansen

Se her fra A.P. Heibergs drama:
Virtuosen var oprindelig indlagt i Rigsdalers-Sedlens Hændelser, men blev også trykt særskilt i 1789 og blev efter en mindre rettelse opført 1793. Den fik sin nummerering i Heibergs egen udgave af skuespillene (bd. 2, 1793) for at skille den fra et andet stykke af samme navn. Det var et af hans mest populære stykker og blev frem til 1838 opført 35 gange. Satiren gælder den ukritiske beundring for alt, hvad der var tysk, som dengang trivedes i vide kredse. Godsejeren von Borgen har ansat tyskeren Spazier som inspektør og vil lade ham gifte sig med sin datter, Juliane, skønt hun er forelsket i den ædle løjtnant Erdmann. Erdmann og hans tro forvalter, Tøraf, beviser imidlertid, at Spazier for egen vindings skyld har misrøgtet godset. Spazier smides på porten, og de unge elskende får hinanden.

Handlingen er således en bagatel, effekten ligger helt i karaktererne. Hovedpersonen, Spazier, er en tysk snylter, der er virtuos i at snyde og bedrage skikkelige danskere. Hans hensigt er efter at have udsuget von Borgen at 'spadsere' videre for at bedrage andre 'dumme dänen'. Von Borgens næsegruse beundring giver sig bl.a. udslag i, at han konsekvent vil tale tysk med ham. Det giver en temmelig komisk effekt, når de to udveksler replikker, den ene på gebrokkent tysk, den anden på lige så slet dansk.

Spazier. Rigtig, aber det skal vi nok indhole igjen. Saaledes maa man bisweilen - maa man - maa man - hvat kalder man bisweilen paa Dansk?Hr. v. Borgen. Ej, sprechen Sie kun Deutsch. Ich vorstehe Sie recht woll.Spazier. Nej, Gud behüte mig! det tør jeg ikke. Det wager jeg ikke for Sine Frue; denn hun har mig sagt, at hun mig aldrig lide skulde [...] wenn jeg ikke vilde Dansk tale. [...] denn jeg kan den danske Sprog ikke lide; den er en garstig Sprog, ret en garstig, abscheulich Sprog.

Og hvad spæk angår ved enhver dansker at dette især angår sæler, mens udtrykket Speckdänen altså refererer til sydslevigere der er blevet danske pga af "flæsket" og altså et skældsord, som i øvrigt blev malet på de danske skoler i Sydslesvig efter 1945.

Søren Lystlund

Runa skriver.
Jeg kom vist på en sproglig sidevej hvad artiklen angår, her på det sidste.

Danmark sælger i øvrigt meget bacon til GB. Det bliver interessant at se, hvad Brexit gør ved GB og Europa. GB hører til i Europa, derfor er Brexit et angreb på det Europæiske fællesskab, uaget om EU måtte ønskes værende mindre administrativt. Interessant nok har Alibaba aftager en del svinekød fra Danmark. Det hjalp måske med de 6.5 millioner til udvikling af bæredygtig transport i Kina.

Hele Boris Johnsons og brexittilhængeres opfattelse af GBs storhed, ligger tilbage i industrialiseringens og kolonitidens æra og er derfor helt ud af sammenhæng med verden af i dag. Boris Johnson var som politiker slet ikke i kontakt med sit folk, men med velhavere og den økonomiske elite, som fornyligt med bankerne mm. viser sig at være så rådden, at ingen af os kan begribe det.

Drømmen om tidligere og "bedre" tider har politikere i mange lande et stort held med at lade deres mindre oplyste del af befolkningerne drømme videre på, alt i den yderste nationalistiske ånd. Det var det Brexitafstemningen gik ud på.

Der er ingen tvivl om at det er i russiske og amerikanske interesser, at Europa bliver splittet.

Samuel Grønlund

Tænk engang.
Det barnlige, naive og hjælpeløst ignorante EU-had når helt til kommentarsporet på Information.
Jeg havde egentlig troet dette var et sted hvor voksne kunne diskutere vigtige samfundsrelevante emner på et vist niveau af viden og forstand - ikke et sted hvor ignorante nationalister lufter deres pinlige misforståelser.

Selvfølgelig er briterne til grin. Det kan ikke udlægges anderledes og man skal være komplet idiot for at tro andet.

Samuel Grønlund, et vist niveau af viden og forstand er godt for en bred og folkelig debat - og af samme årsag er det jo væsentligt at gøre sig klart hvad referencerne består i, når EU beskrives som hhv. et 'fantastisk projekt', 'det aktuelt mindst ringe alternativ' og lignende.

Personligt efterlades jeg til stadighed i undren over at forstandige mennesker forestiller sig at udviklingen af en union, som på alle måder har stort besvær med at skabe folkedemokratisk proces/involvering - og som i betydelig grad influeres af erhvervslivsinteresser, foruden i stigende grad at fokusere på sikkerheds- og militærudvikling, herunder ulovlig krigsførsel, vil kunne gavne klodens, menneskehedens og europæernes livsforhold og skabe reelt demokratiske tilstande, stabilitet og folkesundhed m.m.

Lad os tage et helt konkret eksempel, EU's Jernbanepakker. I flere årtier har EU arbejdet for at skabe et såkaldt jernbanemarked, hvilket har indebåret at offentligt ejet jernbanedrift skulle adskilles i selskaber som hhv. tog sig af skinner/signaler og af togkørslen. Dette skete som et led i markedsforberedelsen, hvor det er væsentligt at nedbryde kompleks drift i målbare enheder, men som alle ved har dette medført voldsomme problemer for den danske jernbanedrift, hvor hovedsageligt DSB har måttet stå for skud. Jernbanepakke 2 indebar privatisering af godstrafikken, hvilket har resulteret i øget lastvognstrafik, givet bl.a. EU's lempelige bestemmelser iht. offentlig finansiering af persontrafik. Jernbanepakke 3 indebar bl.a. en række centraliserede certificeringskrav fra EU og at krav/indhold til uddannelser af logoførere besluttes af EU, som samtidig giver private leverandører ret til at logofører-uddanne. I disse dage skal det danske folketing arbejde med jernbanepakke 4, som bl.a. indebærer obligatorisk udbud af den eksisterende persontrafik på de danske jernbaner og krav om fri, kommerciel konkurrence. Der er altså tale om et endeligt brud med den danske offentligheds ret til at beslutte persontrafik på offentligt ejede jernbaner; fremover vil dette alt overvejende blive et anliggende for EU og markedet. Ud over dette vil DSB kunne se frem til endnu flere udfordringer af økonomisk/administrativ art, mens den statslige persontrafik på jernbanerne i stigende grad overtages af private aktører - ganske som vi har set det i andre EU-lande, som er længere fremme i udviklingen end Danmark. I England og andre steder har disse manøvrer hovedsageligt resulteret i højere priser, ringere service og ringere sikkerhed (læs gerne bl.a. Hood og Dixon, 1915).

EU's ambitioner om at udfolde bl.a. ovenstående markedsituation på ikke blot infrastrukturområder, som på adskillige måder står mest solidt og demokratisk kontrollerbare som offentligt ejede, er efter min opfattelse særdeles uhensigtsmæssig og kortsigtet, fordi den vil resultere i at ansvaret for absolut væsentlige grundstrukturer for et samfunds trivsel og funktionsevner overgives til vilkårlige økonomiske interessenter, som primært varetager egne private særinteresser.

Jeg håber at ovenstående i blot nogen grad lever op til dine forventninger om en smule saglighed og moden observans i en debat om EU's fortræffelig- og/eller nødvendigheder, din kritik er absolut velkommen.

Michael Friis, Flemming Berger, Nille Torsen, Trond Meiring, Danny Hedegaard og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar

Hellere være til grin, end slet ikke være noget.
Demokratiet er besværligt, men må respekteres - også i Great Britten

Sider