Læserbrev

Vi bruger slet ikke 30-40 procent af vores tøj – husk det på Black Friday

Når så meget af vores tøj alligevel synker hen i glemsel, kan vi lige så godt nøjes med kun at købe de gode stykker. Selv på en Black Friday
23. november 2018

Fredag sætter butikkerne omsætningsrekord. Ligesom de gjorde sidste år, og sådan som de vil gøre, hver gang det i fremtiden bliver Black Friday, indtil vi beslutter os for, at vi kan nøjes med færre, men bedre ting.

Jeg kunne godt finde på at udskyde købet af en computer, som jeg ellers ikke havde råd til, til sådan en Black Friday, og nogle er utvivlsomt nødt til at jagte tilbud. Men vi behøver ikke købe ting, blot fordi de er billige.

Jeg har selv en webshop. Jeg sælger og producerer selv børnetøj, og hver dag håber jeg, at jeg vil sætte omsætningsrekord. Jeg drømmer om, at verdens forældre og bedsteforældre vil vælge netop mit tøjmærke til deres børn og børnebørn. Men jeg drømmer også om, at de samme børn vil kunne bevæge sig rundt i en ren og tryg verden og opleve den natur og de kulturer, jeg selv har været så heldig at besøge i mit liv.

Derfor bliver vi nødt til at stoppe vores overforbrug. Også af tøj. Har du kigget ordentligt i dit tøjskab for nylig?

Ifølge det velansete engelske institut WRAP har 30 procent af englændernes tøj ikke været brugt i et år. En undersøgelse fra Hogeschool van Amsterdam peger på, at tallet for danskere, hollændere, tyskere, franskmænd og englændere snarere er på 40 procent. Jeg ved fra mit tidligere job på Danish Fashion Institute, at meget af det tøj, der hurtigst bliver gemt væk eller kasseret, er det billige af dårlig kvalitet, der aldrig har haft betydning for forbrugeren.

Alle ved, at det er bedre for miljøet, hvis vi tager toget på ferie i stedet for flyet. Men de færreste ved, at det kun er fødevare-, bolig- og transportsektoren, der efterlader et større miljøaftryk end tekstilindustrien. Ifølge PlanMiljø køber en gennemsnitsborger i EU 13 kilo sko og tøj hvert år og sætter derved fire til seks procent af sit samlede årlige miljøaftryk på kloden.

Mange køber økologisk tøj til deres nyfødte, fordi de er bekymrede for kemikaliernes indvirkning på de spæde kroppe. Miljøhensynet optager derimod de færreste. Men det bliver de nødt til i fremtiden.

Når 30-40 procent af vores tøj alligevel synker hen i glemsel, kan vi lige så godt nøjes med kun at købe de gode stykker. Selv på en Black Friday.

Johanna Topooco er ejer af børnetøjsmærket WAWA

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Svend Erik Sokkelund
Svend Erik Sokkelund anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu