Jeg er gymnasielærer og i øjeblikket deltidssygemeldt med stress.
Det startede før sommerferien med, at jeg var tiltagende søvnløs. Det har jeg i grunden været i flere perioder, så ikke noget, jeg bed videre mærke i. De lilla Sleep Aid-piller hjembragt fra USA tog toppen af ubehaget, rødvinen resten.
Jeg oplevede godt nok også et par mindre panikangsttilfælde, men fik dem hurtigt slået ned, troede jeg, ved hjælp af tidens hotteste terapi, mindfulness. At ferien også kunne have stor betydning for min bedrede tilstand, slog mig ikke. Synes jo nok, at familie i store doser kan trække veksler. Men bedre blev det. Lige indtil skoleåret startede igen, så kom symptomerne buldrende.
Jeg glemte min computer alle steder, snerrede ad min søn og kæreste, græd mig i søvn og vågnede om natten i en stilhed, der vred sig og klingede.
Da jeg en dag måtte køre hjem fra arbejde desorienteret, med trykken for brystet og uden evnen til at bedømme afstand, gik det op for mig, at det her nok ikke fortsat kunne klares med håndkøbsmedicin, rødvin og vejrtrækningsøvelse. Jeg gik til læge og fik kærlig, men bestemt, besked på at reducere min arbejdsbyrde.
’Typen’, der bliver stresset
Hvorfor er den private fortælling om mine kvaler relevant for andre end mine nærmeste? Det er den, fordi jeg er en ganske gennemsnitlig gymnasielærer.
Jeg er en god og dedikeret lærer. Jeg holder ufattelig meget af mine elever, har fantastiske kolleger og en sympatisk ledelse. Jeg har elsket mit job i de 11 år, jeg har undervist og aldrig tænkt, at jeg skulle lave noget andet. Jeg har aldrig oplevet mig selv som ’typen’, der bliver stresset. Jeg er effektiv, udadvendt og vant til at kunne jonglere med mange bolde samtidig og trives med det.
Men der er sket noget i de 11 år, jeg har været offentligt ansat, og det er desværre ikke befordrende for hverken trivsel eller kvalitet – hverken på den ene eller anden side af katederet.