Kommentar

Isolationsfængsling er psykisk tortur og bør afskaffes

Som forsvarsadvokat har jeg flere gange haft klienter, der erklæret sig uskyldige, men alligevel ender med at tilstå, fordi deres psyke ikke kan holde til isolationsfængsling
Jeg har for ganske nyligt oplevet, at en klient efter at have fået strafcelle udviklede en psykose.

Jeg har for ganske nyligt oplevet, at en klient efter at have fået strafcelle udviklede en psykose.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

28. november 2018

Medierne har på det seneste afdækket den eksplosive anvendelse af strafcelle i arresthuse og fængsler.

Strafcelle er det samme som isolationsfængsling, hvor den indsatte sidder alene i sin celle uden mulighed for socialt samvær i cellen eller på gårdtur.

Det er en disciplinær straf, som arresten eller fængslet selv kan give den indsatte, når denne tages i besiddelse af eksempelvis cigaretter eller en mobiltelefon eller kommer med en sur bemærkning.

Varetægtsfængsling er noget af det mest indgribende i den personlige frihed og bør derfor benyttes så lidt og så forsigtigt som muligt, hvilket desværre ikke er tilfældet i Danmark.

Strafcelle under varetægtsfængsling overgår langt formålet med varetægtsfængsling, i hvilken forbindelse man skal være opmærksom på, at folk endnu ikke er dømt og stadig betragtes som uskyldige.

Psykisk tortur

Isolationsfængsling er psykisk tortur. Isolation af en person i strafcelle i eksempelvis 7-14 dage er altødelæggende for en persons værdighed og integritet. Det kan knække selv den mest hårdføre og skabe varige psykiske mén, bidrage til depression, psykose, stress samt selvmordstanker og selvmordsforsøg.

Civiliserede lande som Norge og Sverige har forstået dette og afskaffet isolationsfængsling. Det bemærkelsesværdige er, at vi i Danmark ikke bare anvender isolation, men at der tilmed er sket en enorm stigning i anvendelsen af isolationsfængsling.

Danmark har flere gange modtaget international kritik af netop brugen af isolationsfængsling på grund af de meget alvorlige skadevirkninger. Isolation er ensbetydende med umenneskelig og nedværdigende behandling og kan tillige også være grund til falske tilståelser.

En tilståelse og dermed hurtig afgørelse og løsladelse eller overførsel til afsoning kan være motiverende, fordi det er utrolig svært at udholde de negative psykiske og fysiske påvirkninger ved en frihedsberøvelse og isolation. I så fald kommer tilståelsen ikke, fordi man nødvendigvis er skyldig.

Som forsvarsadvokat har jeg flere gange haft klienter, der har fortalt mig, at de erklærer sig uskyldige, men at de vil tilstå, fordi deres psyke ikke kan holde til varetægtsfængsling og isolationsfængsling. De vil hellere så hurtigt som muligt modtage en tilståelsesdom og blive løsladt eller rykket til afsoning i en fart, hvor rammerne er mere frie end under varetægtsfængsling.

Eksperter anbefaler entydigt, at isolation af frihedsberøvede enten afskaffes eller kun benyttes i helt exceptionelle tilfælde og i et meget begrænset tidsrum.

Fører til aggressioner

Udover den eksplosive anvendelse af isolationsfængsling har der også været en eksplosiv stigning i antallet af voldshandlinger eller mishagsytringer rettet mod fængselsbetjente. For mig at se er der en lige linje mellem den anvendte torturmetode i form af isolationsfængsling og den psykiske påvirkning, der afføder en aggression overfor lovens håndhævere.

Min oplevelse af både de indsatte og ansatte er, at begge parter ønsker en dialog- og samarbejdspræget dagligdag. Det gør livet lettere for alle parter, og gør det også meningsfyldt for fængselsbetjente at gå på arbejde fremfor at have evindelige konflikter og aggressioner, som ingen af parterne alligevel vil kunne vinde.

Derfor bør politikerne undlade at bruge området som politisk kampplads og kæmpe om at gøre livet mest surt for de indsatte, men i stedet lytte til sagkundskabens viden om isolation samt de indsatte og ansattes ønsker på området.

Når jeg taler eller besøger klienter under strafcelle, hvor de sidder isoleret, eller umiddelbart efter at de kommer ud af isolationsfængsling, oplever jeg en mærkbar forskel på klienten, da dennes irritation og korte lunte meget tydeligt skinner igennem.

Selv om vedkommendes vrede på ingen måde er rettet mod hans egen advokat, så skinner skadevirkningerne tydeligt igennem. En stor del af samtalen kan sagtens komme til at gå med at lytte til klientens tydeligt oparbejdede had til hele systemet og enorme frustrationer over oplevelsen af uretfærdighed – eksempelvis fordi man er blevet taget med en ’sølle’ cigaret i sin celle med så store konsekvenser.

Jeg har for ganske nyligt oplevet, at en klient efter at have fået strafcelle udviklede en psykose og herefter blevet overflyttet fra arresten til psykiatrisk hospital.

Det er meget nemt at invalidere folks liv og lemmer igennem isolationsfængsling, men det er meget vanskeligt at bringe dem tilbage til et normalt liv igen. Derfor bør enhver isolationsfængsling, herunder den psykiske torturmetode i form af isolationsfængsling benævnt ’strafcelle’, afskaffes omgående, ligesom tilfældet er i Sverige og Norge.

Erbil G.E. Kaya, advokat

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Ken Sass
  • Raido Rafn
  • Johanna Haas
  • Eva Schwanenflügel
  • Torsten Jacobsen
  • Hans Larsen
  • Niels Duus Nielsen
  • Britta Hansen
Ken Sass, Raido Rafn, Johanna Haas, Eva Schwanenflügel, Torsten Jacobsen, Hans Larsen, Niels Duus Nielsen og Britta Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Vigtig påmindelse! Isolation (-sfængsling) er tortur - umenneskeligt og ikke et demokrati værdigt.

Ken Sass, Torben K L Jensen, Raido Rafn, Johanna Haas, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Alle fængsler bør afskaffes og samfundet tage sig af de, der er kørt ned af samfundet.
'Tag dig nu sammen' er helt ude i hampen.
Indvirkningen på den positive side af statsbudgettet vil være enorm uanset omkostninger til den menneskelige opretning af de indsatte.