Klumme

Journalistik og kommunikation er hinandens modsætninger

Der er en bekymrende tendens til, at journalistik og kommunikation blandes sammen i en stor pærevælling. Det gælder både på de journalistiske uddannelser og i mediebranchen som sådan. Men forskellen er klar: Journalister tjener offentligheden, mens kommunikatører tjener dem, som betaler
En journalist tjener offentligheden. En kommunikatør tjener en virksomhed, en organisation eller en offentlig myndighed. Selvfølgelig kommunikerer vi alle sammen, men det afgørende er formålet med formidlingen.

En journalist tjener offentligheden. En kommunikatør tjener en virksomhed, en organisation eller en offentlig myndighed. Selvfølgelig kommunikerer vi alle sammen, men det afgørende er formålet med formidlingen.

Mads Claus Rasmussen / Ritzau scanpix

7. november 2018

I journalistkredse – og ikke mindst blandt journaliststuderende – er dagen i dag kendt som ’Panikdag’.

Den dag, hvor chefer i medieindustrien udvælger de studerende, der i et år skal være praktikanter på deres redaktioner. Det er stadig en panikdag, selvom de ansvarlige nu med moderne kommunikationssprog har omdøbt begivenheden til ’Store Matchdag’.

Moderniteten i titlen afspejler, at antallet af ’journalistiske’ praktikpladser i kommunikationsbranchen er steget markant, mens antallet af praktikpladser på arbejdspladser, som bedriver journalistik, er konstant.

En hurtig sammentælling af antallet af praktiksteder viser, at der konstant er omkring 100 journalistiske praktiksteder. Kommunikationsstederne er vokset til over 60 og vokser stadig.

I Dansk Journalistforbund er en større og større del af medlemmerne beskæftigede i kommunikationsfaget.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Cristina Nielsen
  • Morten Balling
  • Kurt Svennevig Christensen
  • Torben K L Jensen
  • Niels Duus Nielsen
  • Grethe Preisler
  • Eva Schwanenflügel
  • Maj-Britt Kent Hansen
Cristina Nielsen, Morten Balling, Kurt Svennevig Christensen, Torben K L Jensen, Niels Duus Nielsen, Grethe Preisler, Eva Schwanenflügel og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg er 100 pct enig. Og jeg vil hævde, at en vigtig årsag til at Norge generelt har bedre journalistik skyldes, at dets journalistforbund har fastholdt, at forbundet ikke er for kommunikatører og andre ikke-journalistjob. Dansk Journalistforbund har prioriteret at vokse sig stor, og journalister er i dag i klart mindretal. Det er gået ud over den etik, der er så vigtig for faget. Endnu er både formand og næstformand journalister, men det kan snart ændre sig.

John Damm Sørensen, Markus Lund, Mogens Holme, Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Kurt Svennevig Christensen, Carsten Nørgaard, Jes Balle Hansen , Bjarne Bisgaard Jensen, Torben K L Jensen, René Arestrup og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Det forstår jeg ikke.
Var det ikke journalister der skrev artikler i partipressen,
og er det ikke hovedsagelig chefredaktører der lægger linien for, hvordan artikler skal vinkles og hvilket stof, der skal prioriteres?

Frits Rasmussen

Jeg er enig i, at der grundlæggende er stor forskel på journalistik og kommunikation. Det er to meget forskellige opgaver.
Jeg ville så ønske, at journalister altid tjente offentligheden. Realistisk må vi nok konstatere, at en del også tjener mediernes interesse i at tjene penge. Det er fuldt forståeligt, men IKKE i offentlighedens interesse. Vinklingerne i visse medier bliver for sensationsprægede og stereotype. Det er selvfølgelig et vilkår, man som journalist må leve med, men det hører med til et samlet billede.

Lars Steffensen

"Journalister tjener offentligheden"

Hvilket er sandt på samme måde som det er sandt at Rema100's rejesalat er fuld af rejer.