Læserbrev

S og SF ser tilsyneladende almene boliger som et problem i sig selv

Det virker som om, mange politikere ikke kender os, der bor alment. Som om de tror, vi er anderledes
26. november 2018

En blandet beboersammensætning er godt. Sådan skriver Kirsten Andersen (SF) og Kaare Dybvad (S) i Information den 17. november i et forsvar for parallelsamfundspakken. Undertegnede fremhæves for at have fremmet fleksibel udlejning. Det er fuldstændig rigtigt.

Københavns opdeling i stærke og svage boligområder og den svækkede sammenhængskraft er dybt bekymrende. Derfor har jeg i årevis arbejdet for en bredere befolkningssammensætning i udsatte boligområder. Gennem fleksibel udlejning og ikke mindst boligsocialt arbejde, der løfter beboere og boligområdet.

Men det er trist nok ikke i fokus i det lovkompleks, S og SF er med i. I ’hårde ghettoer’ skal de almene familieboliger skæres ned til 40 procent ved bl.a. frasalg eller nedrivning. Det giver kun mening at fjerne gode, billige boliger, hvis mange af politikerne bag aftalen ser de almene boliger som et problem i sig selv.

Det virker som om, mange politikere ikke kender os, der bor alment. Som om de tror, vi er anderledes.

Lad mig bare afsløre: Langt de fleste af os er kedsommeligt almindelige. Med aftenkaffe, kakkelborde, Den store bagedyst og Netflix. Det gælder også i de udsatte boligområder. Langt de fleste i Tingbjerg går på arbejde hver dag.

Ja, i nogle almene boligområder er der helt reelle sociale problemer. Arbejdsløshed, fattigdom, utryghed og enkelte, der hænger fast i normer og vaner fra andre lande. Det arbejder vi med at ændre. Det går frustrerende langsomt – men det går fremad.

Tusinder af boliger over hele landet er i fare med parallelsamfundslovgivningen. Det skaber selvfølgelig stor usikkerhed, angst og vrede blandt de beboere, hvis boliger er i farezonen, men også blandt os andre, der bor alment.

Hele mit liv har jeg kæmpet mod uligheden i vores samfund og i særdeleshed i København. Jeg er helt enig i Dybvad og Andersens ambition om blandede byer med stærk sammenhængskraft.

Den ambition hjælpes bare ikke på vej af en 40-procentregel, som kan fjerne tusinder af gode og betalbare almene boliger fra vores byer. Det vil gøre vores byer mere ulige og fjerne almindelige menneskers livsgrundlag.

Mikkel Warming er næstformand i Boligselskabet AKB i København

Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Christian Mondrup
  • Per Klüver
  • Marie Jensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Poul Anker Sørensen
Eva Schwanenflügel, Christian Mondrup, Per Klüver, Marie Jensen, Lise Lotte Rahbek og Poul Anker Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu