Kommentar

Sæt pris på myldretiden

Regeringen afviser Københavns Kommunes ønske om forsøg med roadpricing, men har ikke selv bedre forslag
Lektor Nils Enrum mener, at såkaldt road pricing bør indføres på forsøgsbasis i København.  

Lektor Nils Enrum mener, at såkaldt road pricing bør indføres på forsøgsbasis i København.  

Jakob Dall

14. november 2018

Siden Trængselskommissionen i 2013 anbefalede forsøg med roadpricing og advarede om, at vi snart sander helt til i bilkøer, hvis ikke vi gør et eller andet, har regeringen på ét punkt vist handlekraft og sænket registreringsafgiften på biler. En VW Passat og en Audi A5 er f.eks. blevet 55.000-60.000 kr. billigere.

Trængslen er størst ind og ud af de store byer, og bilisternes tidsspilde er opgjort til mange millioner timer og milliarder af kroner om året.

På den baggrund og med tanke også på bilernes udstødning vedtog Københavns Borgerrepræsentation før sommerferien et forslag om at bede staten om tilladelse til at »muliggøre en model for intelligent roadpricing i Hovedstadsområdet eventuelt som en forsøgsordning«. Således spurgte – fem år efter at Trængselskommissionen i sin endelige rapport foreslog et storskalaforsøg med roadpricing – Københavns overborgmester regeringen: Må vi det?

Nej, det må I ikke, svarede miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i slutningen af september. Regeringen er »principielt fortaler for« roadpricing, bedyrer Ellemann-Jensen, »men hvordan det praktisk gøres er endnu ikke afdækket og undersøgt«. Det må undersøges »på længere sigt«.

Det svar har sikkert fået nogen gnæk med på vejen fra spindoktorerne. Ved at erklære sig som fortaler undgår regeringen at lægge sig ud med alverdens økonomer og trafikeksperter inkl. Trængselskommissionen og Produktivitetskommissionen.

Intelligent roadpricing – hvor en GPS-lignende måler registrerer, hvor og hvornår en bil kører – er nemlig en løsning lige efter lærebogen, fordi den i modsætning til registrerings-, ejer- og brændstofafgifter lader vejbrugerne betale for netop deres bidrag til trængsel på vejene. Miljø- og klimamæssigt giver det også bedre mening at fordyre kørslen end at fordyre bilen.

Tekniske problemer

Den anden del af regeringens svar er så, at den principielle velvilje støder på tekniske problemer, som endnu ikke er løst. Denne indvending var nok rimelig engang, men ikke længere.

I dag siger fagfolkene, at systemerne virker. Ifølge Ingeniøren har lastvogne i Belgien siden 2016 betalt for vejbenyttelse udmålt af et satellitbaseret system. Statsvirksomheden Sund & Bælt siger også god for den tekniske side af sagen efter langvarige test af konkret udstyr fra to forskellige leverandører.

Et o.k. fra teknikerne betyder ikke, at Danmark straks skal springe ud i milliardinvesteringer. Men teknikken er nået så langt, at et forsøg i passende skala ville være det rigtige næste skridt, så man kan få konkrete erfaringer med et reguleringssystem, som umiddelbart kan forekomme upraktisk og abstrakt. Hvad vil systemet koste? Hvordan kan det indrettes? Hvad vil det betyde for trængslen og trafikanterne og deres pengepung?

Det med pengene har en vis slagside, fordi en trængselsafgift ikke generer ’rige’ lige så meget som ’fattige’. Også det kan et forsøg give erfaringer med. Systemet kan indrettes på mange måder, og de fleste forestiller sig, at gamle afgifter skrues ned til gengæld for en ny afgift på vejbenyttelse. Da Oregon testede et nyt bompengesystem, fik de frivillige deltagere bompengene modregnet i deres benzinafgifter, som blev helt eller delvist refunderet.

Og det er ikke så upopulært at gribe ind: Undersøgelser af indførelsen af bompenge i London, Bergen, Oslo og Stockholm tyder på, at holdningen blandt bilister og vælgere vender fra modstand til opbakning, når systemet først er etableret og virker.

Region Hovedstaden forudser en fordobling af trængselsproblemerne fra 2016 til 2025. Er det ikke for slapt bare at sidde og vente? Hvis ikke vi må afprøve den teoretisk set bedste løsning i et forsøg, hvad må vi så?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anders Reinholdt
  • Poul Erik Riis
  • Thomas Tanghus
  • Svend Erik Sokkelund
  • Carsten Munk
  • Hans Larsen
  • Jan Damskier
  • Eva Schwanenflügel
Anders Reinholdt, Poul Erik Riis, Thomas Tanghus, Svend Erik Sokkelund, Carsten Munk, Hans Larsen, Jan Damskier og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

København (og andre store byer) :
- Gør den kollektive nærtraffik gratis og udsted licenser til varetranporterende.
Regeringen :
- Afskaf befordringsfradraget for bilister - i hele landet.
- Flyt bilafgifterne fra stillestående biler til biler, der kører.

Alt dette er nemt at indføre og uden kostbare tekniske løsninger.

Jeg er principielt imod roadpricing, ligesom jeg er imod finansiering af infrastruktur igennem brugerbetaling, det har vi altid holdt os for gode til hidtil. Så jeg tænker, at vi bare skal lade køerne være og så se, om folk ikke kommer på bedre tanker og TIGGER om kollektive løsninger.