Læserbrev

Statens Kunstfond er ikke nogen sammenspist klub

Enhver kan gå ind på Kunstfondens hjemmesideog se, hvem der har modtaget støtte og til hvad - og der er ikke inhabilitet eller nepotisme indblandet
14. november 2018

Allan Vendeldorf havde den 9. november en kronik i Information, hvori han diskuterede kunststøtten fra private og offentlige fonde. I kronikken anklagede han Statens Kunstfond for at være en sammenspist klub, der uddeler penge til venner og bekendte, hvor udvalgsmedlemmerne bytter roller, så »den nye bestyrelse udgøres af dem, som senest fik tildelt midler«.

Det er jo grove anklager, men desværre mangler dokumentationen.

Allan Vendeldorf skriver også, at der ikke er nogen, der holder øje med Kunstfondens virke, men der tager han nu fejl. Der findes faktisk et organ, der har til formål at følge Kunstfondens virke. Det er Repræsentantskabet for Statens Kunstfond, og det er sammensat af folk fra de kunstneriske organisationer og fra institutioner med interesser i kunst og kultur.

Jeg er udpeget af Dansk Forfatterforening som medlem af dette repræsentantskab, og når en forfatter retter alvorlige anklager mod Kunstfonden, bør repræsentantskabet naturligvis reagere.

Problemet med Allan Vendeldorfs anklager er imidlertid, at de ikke er konkrete. Jeg har spurgt Allan Vendeldorf om, hvem det er, der blot bytter roller, og hvem det er, der har magt til at udpege sine efterfølgere i de kunstfaglige udvalg. Jeg har desværre ikke fået svar. Muligvis fordi det ikke findes. Men som forholdene er i dag, foregår udpegningen af udvalgsmedlemmer på en anden måde, end han forestiller sig det.

I Dansk Forfatterforening, hvor jeg kommer fra, har vi gjort meget ud af, at processen skal være så åben som muligt. Vi har lavet opslag, og alle interesserede har kunnet tilkendegive, at de gerne ville tages i betragtning til en udvalgspost.

Vi har derefter nedsat et udpegningsudvalg uden for repræsentantskabets rækker, og vi har fremlagt de udvalgte kandidater til godkendelse i det samlede repræsentantskab under hensyntagen til både genremæssig bredde, geografisk spredning og kønspolitisk balance.

Hvad angår uddelingen af støtte, er den også fuldt belyst. Enhver kan gå ind på Kunstfondens hjemmesideog se, hvem der har modtaget støtte og til hvad. Jeg er ikke bekendt med inhabilitet eller nepotisme, men hvis nogen mener, at det sker, er de velkomne til at henvende sig.

Egon Clausen, medlem af Repræsentantskabet for Statens Kunstfond

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Maj-Britt Kent Hansen
Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu