Læserbrev

Tiltag imod parallelsamfund skyder myg med kanoner

Jeg skal love jer begge to for, at mine holdninger også deles af mange langt ind i jeres eget bagland, skriver læserbrevsskribent Søren Hvas som svar til Kirsten Normann Andersen og Kaare Dybvad
21. november 2018

Tak til Kirsten Normann Andersen og Kaare Dybvad for, at I har givet jer tid til at kommenteremit indlæg om pakken til bekæmpelse af parallelsamfund.

Jeg er glad for at se, at I er enige med mig i, at der er behov for, at hovedansvaret for udviklingen af den blandede by placeres hos de kommuner og partier, som i dag ikke tager del i ansvaret. Jeg er dog skuffet over, at I ikke med større styrke har fået disse elementer med i aftalen.

Jeg er forundret over, at mit passive medlemskab af Enhedslisten føres frem som et argument i jeres indlæg. Jeg skal love jer begge for, at mine holdninger også deles af mange langt ind i jeres eget bagland.

Jeg konstaterer, at I som professionelle debattører griber til demagogiske metoder. I påstår, at jeg har skrevet om »massenedrivninger«. Det er løgn. Jeg har argumenteret for, at pakken legitimerer en krænkelse af de almene boligselskaber og de almene beboere, og at det er uacceptabelt.

Jeg beskriver i mit indlæg, at der er grupper i samfundet, som kulturelt, økonomisk og religiøst isolerer sig. Det er bare ikke de almene boliger, der er dette problems kerne.

Der er elementer i parallelsamfundsudspillet, som har haft og har så store negative konsekvenser for den almene sektor, at det totalt overstiger den positive virkning, de ellers måtte have. Man skyder myg med kanoner og rammer en masse andre.

Den almene sektor har gennem årtier arbejdet målrettet for social og økonomisk fremgang og balance i boligområderne med gode resultater.

Der er omfattende udviklingsprojekter sat på skinner i blandt andet Aalborg Øst, Gellerup og Mjølnerparken. Men jeg er bekymret for, at elementer i parallelsamfundspakken bremser disse udviklingsprojekter. Jeg håber, at SF og Socialdemokratiet sikrer støtte til, at disse udviklingsprojekter kan fortsætte.

Læs også
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Hans Larsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Dorte Sørensen
  • Per Klüver
  • Lise Lotte Rahbek
Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Dorte Sørensen, Per Klüver og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er måske ikke tale om 'massenedrivninger', men det er et faktum, at den såkaldte gettopakke vil medføre at tusinder af lejere vil blive tvangsflyttet, vil blive tvunget væk fra naboer, boligkvarterer og socialt netværk. SF støtter med åbne øjne at beboerdemokrati og selvbestemmelse tages fra mennesker. Det er virkelig skammeligt.

Thomas Tanghus, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Dorte Sørensen, Ebbe Overbye og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar