Klumme

Venstres digitale aktivister er den skjulte valgkamps snigskytter

Vi har som enkeltpersoner – stort set uden at vide det – afsløret vores holdninger for techgiganterne. Derfor kan målrettede annoncer og digitale politiske aktivister ramme os med stigende præcision
Venstre vil begynde at rekruttere digitale aktivister, det fortæller partisekretær Claus Richter til Politiken.

Venstre vil begynde at rekruttere digitale aktivister, det fortæller partisekretær Claus Richter til Politiken.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

21. november 2018

Regeringspartiet Venstre rejser rundt i landet for at rekruttere frivillige »digitale aktivister«.

De nye frontkæmpere for Danmarks Liberale Parti skal bruge deres profiler på de sociale medier til at promovere liberale synspunkter og kandidater. De skal like, dele og kommentere, og de udgør et væsentligt indsatsområde i Venstres måde at tænke frivillige på, fortæller partisekretær Claus Richter til Politiken.

Det fremgår ikke, om de på forhånd skal oplyse andre brugere af sociale medier om deres tilknytning til partiet eller om de, som guerillaer skal skjule sig som fisk i de sociale mediers efterhånden noget grumsede hav.

Verdens største medier

De sociale medier bliver en central kampplads i den kommende valgkamp, siger Astrid Haug, der rådgiver virksomheder, organisationer og ministerier om digitale strategier og sociale medier. Ikke bare via de digitale partisaner, men også som reklameplatform.

Facebook ved mere om sine brugere end nogen andre.

Betalte politiske annoncer eller ubetalte brugeropslag kan målrettes med næsten kirurgisk præcision til hver enkelt vælger. Der er lige så mange eller lidt flere danskere på Facebook, end der er danskere der stemmer ved et folketingsvalg. Ved sidste folketingsvalg stemte 3,56 millioner danskere. Facebook har mellem 3,5 og 3,9 millioner brugere i Danmark. Intet andet enkeltmedie kommer i nærheden af det brugertal.

Men Facebook er jo ikke et medie. Det er en teknologisk platform uden redaktionelt ansvar, selv om afsløringerne af det politiske misbrug af Facebook nu har tvunget milliardforetagendet til – modstræbende – at indføre skærpet kontrol med fake news og falske profiler.

Men sociale medier som Facebook (og dets datterselskab Instagram) og Twitter samt søgetjenester som Google (og dets kæmpestore video-datterselskab, YouTube) er så stærke og udbredte, at de udgør verdens hastigst voksende annonceplatform.

På det verdensomspændende analysefirma Kantar Medias hjemmeside skrev firmaets chef Steve Passwaiter forleden om partiernes reklameforbrug ved det amerikanske midtvejsvalg.

Der blev sat rekord med et forbrug på omkring 33 milliarder danske kroner. En pæn del blev brugt på Facebook og Google. Det oplyses ikke, hvor meget – kun, at partiernes reklamekøb på de to net-foretagender er firedoblet i forhold til sidste midtvejsvalg. Og de betalte reklamer via sociale medier og søgemaskiner er kun en del af en net-valgkampagne. Annoncerne kombineres med politiske opslag fra digitale aktivister, så man får den størst mulige effekt.

Valgkamp i det skjulte

Når Venstre leder efter digitale aktivister, må man gå ud fra, at de ikke bliver betalt, men i kraft af deres antal og entusiasme kan påvirke indhold og retning på de sociale medier.

Facebook er for tiden i en alvorlig krise, som ikke mindst skyldes, at virksomheden ikke har ønsket at dæmme op for politisk misbrug eller at indføre effektive filtre mod fake news. Det fremgår tydeligt af den omfangsrige, detaljerede og gennemresearchede afsløring af Facebooks tvivlsomme opførsel, som New York Times netop har lavet.

Da Obama blev valgt til præsident i 2008 var hans sejr i høj grad resultatet af en målrettet indsats på nettet. Siden da har teknologien og forskningen med syvmileskridt gjort nettets globale giganter Facebook, Google og Amazon til centrale valgværktøjer. De er – med Astrid Haugs ord – blevet en central kampplads i en moderne valgkamp.

Det ville være mærkeligt, hvis Venstre var det eneste parti med planer om ’digitale aktivister’. Nu er hver enkelt vælger – ikke store grupper af vælgere – et mål.

Vi har som enkeltpersoner – stort set uden at vide det – afsløret vores holdninger, præferencer og forbrug, hver gang vi bruger søgemaskiner og sociale medier. Derfor kan målrettede annoncer og velanbragte politiske aktivister ramme os med stigende præcision. Tæppebombardementer er gammeldags. De digitale snigskytter er tidens løsen.

Bevæbnet med algoritmer og megastore databaser er politiske kampagner ikke længere åbne og offentlige, men foregår i stigende grad ukontrolleret, uden at vi ved det.

Dataøkonomien skaber superstjernevirksomheder, hvis markedsdominans er selvforstærkende. Det øger skellet mellem top og bund – ikke bare mellem virksomheder, men også mellem arbejdstagere
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Runa Lystlund
  • Bjarne Andersen
  • Alvin Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Torben K L Jensen
  • Dorte Sørensen
  • Hans Larsen
  • Carsten Munk
  • Anne Eriksen
  • Christian Mondrup
  • Erik Nissen
  • Lise Lotte Rahbek
Runa Lystlund, Bjarne Andersen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Dorte Sørensen, Hans Larsen, Carsten Munk, Anne Eriksen, Christian Mondrup, Erik Nissen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja, og ikke nok med det. Vi skal også lægge 2.150 fodboldbaner jord til og en høj %-sats af vores energiforbrug.

Thomas Tanghus, Lillian Larsen, Anne-Marie Krogsbøll og Runa Lystlund anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jeg er ikke så bange for Venstres ulønnede fodsoldater på nettet.
Jeg har truffet på tilsvarende partipolitisk kanonføde så ofte. De er ofte ikke særligt velformulerede og deres tilsyneladende integritet er til at overskue.
Men de er irriterende, det er helt sikkert. Måske kan de blive dråben, som får glasset til at flyde over, og folk flytter den seriøse del af de politiske diskussioner ud i RL igen, hvor kommunikationen er meget mere end ord på en skærm.

jørgen djørup, Carsten Wienholtz, Anne-Marie Krogsbøll, Steen K Petersen, Runa Lystlund, Niels Duus Nielsen, Alvin Jensen, Torben Skov, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Werner Gass og Carsten Munk anbefalede denne kommentar

Jeg er ikke bange for Venstres eller andre partiers ulønnede net-aktivister. Men jeg er bekymret over, hvad den algoritme-styrede propaganda, skræddersyet - og tit manipuleret - til hver enkelt vælgers/facebookbrugers sym- og antipatier, følelser og fordomme. Vi har endnu ikke set det i en dansk valgkamp, men sporene fra USA og Brexit skræmmer...

Per Torbensen, jørgen djørup, Carsten Wienholtz, Thomas Tanghus, Lillian Larsen, Anne-Marie Krogsbøll, Runa Lystlund, Niels Duus Nielsen, Bjarne Andersen, Alvin Jensen, Torben Skov, Kim Houmøller, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Erik Nissen, Dorte Sørensen, Steen Sohn, Bjarne Bisgaard Jensen, Rolf Andersen, Philip B. Johnsen, Holger Madsen, Hans Larsen, Werner Gass, Carsten Munk, Anne Eriksen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Jørgen Clausen

Jeg kunne aldrig i livet bare tænke over at stemme på et fake parti som Venstre. Så ved alle techgiganternes robotter det og kan bruge deres krudt på andet end mig.

Detr moderne Venstre er det mest populistiske parti i Danmarks historien. De er villige til at gøre hvad som helst for en stemme. Og det med en formand og statsminister, som er villig til at gøre ALT for at blive siddende på statsminister taburetten.

Per Torbensen, Jens Erik Starup, Bjarne Andersen, Alvin Jensen, Kim Houmøller og Jan Nielsen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

@Lasse Jensen

Det er de færreste ved, hvordan kampen kæmpes, for ikke at tage de menneskeskabte klimaforandringer alvorligt af de liberale.

OCEAN-modellen, data-mæglere, dataindsamlings-app's, micro targeting, psykografiske eller polygrafiske analyser.

Helt lovligt anvendt til at få dig til, at stemme på et bestemt parti.

Det nye er at firmaer, som Cambridge Analytica, ‘der har undervist i Danmark’, benyttede 50 millioner Facebook-brugeres data.

“In 2013, the Washington Post and The Guardian revealed that the NSA has backdoor access to all major Silicon Valley social media firms, including Microsoft, Yahoo, Google, Facebook, PalTalk, AOL, Skype, YouTube, and Apple – all through the notorious PRISM program which began in 2007 under the Protect America Act.

PRISM’s existence was leaked by Edward Snowden before he entered into ongoing asylum in Moscow.
Microsoft was the first company to join the PRISM program.”
https://www.theguardian.com/world/2013/jun/06/us-tech-giants-nsa-data

“BUSINESSES THAT MAKE MONEY BY COLLECTING AND SELLING DETAILED RECORDS OF PRIVATE LIVES WERE ONCE PLAINLY DESCRIBED AS “SURVEILLANCE COMPANIES.” THEIR REBRANDING AS “SOCIAL MEDIA” IS THE MOST SUCCESSFUL DECEPTION SINCE THE DEPARTMENT OF WAR BECAME THE DEPARTMENT OF DEFENSE.”
Edward Snowden

Det er ‘nu’, at reglerne for bæredygtig omstilling iværksættes, når folkevandringen for alvor begynder, bør så meget som muligt være helt klart.

Et logisk fundamentalt opgør med kapitalisme og liberalismens fordummelse, et stop for deres planlagt forældelse mm.

CO2 problemet kan reduceres ved færre varianter udbud af samme type af vare og højeste standart af kvalitet af den udbudte vare, er den eneste tilladte solgte vare, hvilket betyder afskaffelse af planlagt forældelse.

Planlagt forældelse, det er et princip inden for industrielt design, hvor et givet produkt bevidst designes, til at holde i en begrænset levetid, selvom det potentielt kunne holde længere.

Mine sparepærer er blevet af ringere kvalitet, lige siden den dag liberale politikere bestemte glødepæren skulle udfases, som var det en klima gennemtænkt fornuftig sag.

Fakta er, at den samfundsskadelige liberalisme og kapitalisme kan bekæmpes ved, at indføre logik, som afløsning for liberalisme og ligefrem bruge ‘pæren’ til, at få pæren til at lyse længere.
Kapitalisme og liberalisme er bevist fordummende, hvilket deres agenter og metoder generelt tydeligt belyser.

Enrich Not Exploit

Per Torbensen, Runa Lystlund, Steen K Petersen, Niels Duus Nielsen, Kim Houmøller, Bjarne Andersen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

@Lasse Jensen
Jeg vil for en orden skyld tilføje, at jeg ikke personlig er tilhænger af kommunisme eller nogen religiøs politisk ovebevisning, jeg er ikke politisk arrangeret og ikke betalt for at skrive her eller noget andet sted, jeg er ikke tilhænger af vores klimakatestrofe skabende nuværende kapitalisme, jeg har seksogtyve år som selvstændig, så jeg er selv bruger af det nuværende elendige kapitalistiske system.

Med venlig hilsen
Philip B. Johnsen

Per Torbensen, Morten Hillgaard, Steen K Petersen, Bjarne Andersen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Det ved vi godt Phillip - det gør blot dine argumenter og oplysninger desto mere troværdige og tak for det.

Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen, Bjarne Andersen, Alvin Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

At Venstre ligefrem skal bruge energi på at rekruttere digitale aktivister viser jo blot, at deres politiske mærkesager ikke vækker den store entusiasme, selv i deres eget bagland.

Men jeg forstår ikke helt problemet - her på Informeren har vi masser af reaktionære kommentatorer at slås med, heldigvis da, for ellers ville det jo være det rene skulderklapperi.

jørgen djørup, Carsten Wienholtz, Lise Lotte Rahbek og Runa Lystlund anbefalede denne kommentar

Runa skriver.
Det der er interessant ved Venstres annoncerede kampagne er, at hver gang deres "reklamehær" er på Internettet, på Facebook, på Twitter og på tråde på diverse aviser, så som her og adskillige andre steder, så bruger de energi og udleder CO2 bare ved deres blotte tilstedeværelse på internetbaserede medier. Det gør jeg og andre kommentatorer også ved at læse avisen på Internettet, samt at jeg kommenterer.

Derfor udleder Venstres "annoncehær" mm. således CO2, stik imod regeringens påståede grønne profil.

Vi mennesker er hele tiden i konflikt med vores moral, etik og adfærd i samfundet.

Jeg læste somme tider Uffe Ellemann Jensens blogs om udenrigspolitik i Berlingske, inden de lukkede deres blogs på grund af en trollehær og psykisk syges kommentarer. Jeg er ikke et venstremenneske, men han skrev somme tider gode indlæg om udenrigspolitik. Der var ingen tvivl om, at Nye Borgerlige, Konservative og Venstre havde ældre partisoldater som kommentatorer på bloggen.

Påvirkningsarbejdet har foregået i lang tid. Vi er desværre bare ikke opmærksomme på det. Der var også udlændinge på bloggen, om de var russere ved jeg ikke, men de havde en agenda og Uffe Ellemann skrev om udenrigspolitik og deriblandt også om Putin.

Der er ingen tvivl om, at hele jordens digitale brugere udleder meget CO2, selv om vi bruger grøn energi. Det koster også CO2 at bygge vindmøller, for ikke at snakke om solceller, der består af silicium, som der kræves ekstrem energi for at producere. Jeg har arbejdet med bæredygtigt byggeri i over 30 år. Det kræver komplicerede regnestykker og stor viden, at regne ud kost benefit af nær alting.

Vi i familien har abonnerer på Information i mange herrens år og har abonneret på alt hvad der både kunne kravle og gå. Akkurat for at støtte udgivelser og for at blive alsidigt oplyste. Nu har vi kun Information og Weekendavisen. Vi har længe tænkt over, om vi skulle opsige papiravisen Information og har nu i en måned ikke haft avisen på papir. Det kunne være interessant at regne ud forbrug af CO2 i forhold til papiravisen og den digitale.

Jeg er ikke på Facebook, eller Twitter mm. Det har jeg valgt, selv om det ville gavne mit arbejde. Jeg mener, at Facebook på flere måder ganske enkelt er med til at gøre vores samfund udemokratisk og ubegavet. Facebook stjæler tid, energi og den forurener både jorden, sindet og fællesskabet. Facebook er klodens uvederhæftige amerikanske sladdertante. Jeg er sikker bare ekstremt gammeldags, selv om jeg ikke er gammel.