Læserbrev

Jeg vil gerne stille mig til rådighed som ATP’s nye direktør

Christian Hyldahl forpligtede ATP til at investere fornuftigt, hvilket dog aldrig blev defineret. Jeg er knivskarp i min fortolkning. En fornuftig investering må ikke være på bekostning af menneskerettighederne eller planetens overlevelse
10. december 2018

I anledning af Christian Hyldahls nylige fratrædelse som direktør for ATP, indstiller jeg mig selv, Sebastian Lei Krogsgaard, som kandidat til den ledige post som topchef.

Christian Hyldahl forpligtede ATP til at investere fornuftigt, hvilket dog aldrig blev defineret. Jeg er knivskarp i min fortolkning. En fornuftig investering må ikke være på bekostning af menneskerettighederne eller planetens overlevelse.

ATP’s fornuftighedsprincip skal gennemsyre pensionskassens investeringer. Jeg vil gøre ATP mere ansvarligt, så vi har en jord at gå på pension på. Derfor skal ATP med mig i spidsen vinke farvel til investeringer i Shell, Exxon og atomvåbenindustrien.

Under Hyldahls ledelse blev knap fem mia. kr. investeret i finansinstitutter og selskaber, der tjener penge på kul, olie og gas. I lyset af klimaforandringerne kan vi ikke investere i energikilder, der underminerer vores fælles fremtid.

Ydermere er en udfasning af fossile investeringer også ansvarlig i klassisk økonomisk forstand. HSBC, Blackrock og andre finansielle giganter har trukket sig og anbefaler deres kunder at gøre det samme, hvis de vil undgå en kommende fossilboble, hvor priserne på fossile brændstoffer forventes at styrtdykke som følge af udfasningen og grønnere alternativer. Jeg vil derfor arbejde for ansvarlige investeringer, som både er rentable og bæredygtige på samme tid.

En ekstern kandidat er mest fordelagtig for ATP. Jeg er ikke i forvejen viklet ind i erhvervslivet. Jeg har heller ikke lavet handler med udbytteskat. Medlemmerne kan således forvente en chef i øjenhøjde, der vil kommunikere åbent og inkluderende.

Jeg har baggrund i bevægelsen PensionsParadokset, der kæmper for ansvarlige og bæredygtige pensionsinvesteringer. Med mig ved roret vil ATP transformeres til et flagskib for økonomisk og bæredygtig samhørighed og sikre en grøn og velstående fremtid for selskabet og hele menneskeheden.

Sebastian Lei Krogsgaard, studerende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Peter Beck-Lauritzen
  • Marianne Ljungberg
  • Klaus Cort Jensen
  • Hans Larsen
  • Steffen Gliese
Peter Beck-Lauritzen, Marianne Ljungberg, Klaus Cort Jensen, Hans Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Svend Erik Sokkelund

Sebastian Lei Krogsgaard; er du rå & brutal nok; har du hår nok på brystet til at modstå de anonyme investorers ubønhørlige krav om den højest mulige forrentning af deres penge og dermed den fedeste pension, uanset omkostningerne for kloden?